چطور بهترین شغل ممکن را انتخاب کنیم؟

6

انتخاب شغل گاهی به یک تصمیم دشوار بدل می‌شود. چه فارغ‌التحصیلان دانشگاه و چه حرفه‌ای‌های باتجربه، برای پیدا کردن مسیر شغلیِ درست که برای‌شان رضایت و لذت به دنبال داشته باشد از راهنمایی مشاوران شغلی استفاده می‌کنند. شما احتمالا می‌دانید که در چه کاری استعداد دارید و به چه کاری علاقه‌مندید، ولی آیا می‌دانید چطور باید دنبال شغلی بگردید که از هر دو نظر برای شما مناسب باشد؟ مقاله زیر را بخوانید تا ببینید چطور بهترین شغل ممکن را انتخاب کنید.

فرقی نمی‌کند که یک تازه‌کار باشید که نمی‌داند کجا باید درخواست استخدام بدهد یا یک کارمند باسابقه که قصد تغییر شغل دارد، این چند قدم به شما کمک می‌کند راهی که برای آن ساخته شده‌اید را پیدا کنید.

رونیکس

مطمئن شوید شغل فعلی‌تان، مناسب نیست

نارضایتی از شغل

اگر به فکر تغییر شغل هستید، احتمالا از قبل متوجه شداه‌اید که در مسیر اشتباهی هستید. اول باید بفهمید در حرفه‌ی اشتباهی هستید یا اینکه فقط در محیط نامناسبی قرار گرفته‌اید.

فیلیس مافسون (Phyllis Mufson)، مشاور شغلی، می‌گوید: «خیلی از افرادی که به من مراجعه می‌کنند احتیاج به تغییر شغل ندارند، فقط باید شرکتی را که در آن کار می‌کنند، عوض کنند. چیزی که آنها را اذیت می‌کند ارتباط‌‌‌‌‌شان با کارفرما است و یا احتیاج به یک چالش یا حتی یک تغییر فرهنگی.»

در هر صورت، اگر در شغل فعلی‌تان مدام احساس بی‌حوصلگی یا استرس می‌کنید، یا وظایف روزانه‌تان باعث درگیری ذهنی برای شما می‌شوند یا آنها را دوست ندارید، احتمالا تغییر شغل برای شما لازم است. ترس از اینکه مجبور باشید سر کار بروید، دائما به ساعت نگاه کردن و خیالبافی در مورد رها کردن شغل‌تان از دیگر نشانه‌هایی است که فریاد می‌زند شما در جایی که باید باشید نیستید.

مردم به دلایل مختلفی ممکن است درگیر یک شغل نامناسب شوند. افراد ممکن است برای خوشایند یکی از اعضای خانواده یا آشنایان، برای رسیدن به حقوق و مزایای خاص یا فقط چون در یک زمان ایده‌ی جذابی به نظر می‌رسیده، شغلی را انتخاب کنند.

جوان اسپرانز، مالک volo couching می‌گوید «به ما یاد داده‌اند که اگر کاری را خوب بلدیم، باید آن را به عنوان شغل‌مان انتخاب کنیم. مشکل اینجاست که معمولا خیلی چیزها هستند که در آنها استعداد داریم و خیلی کارها هستند که دوست داریم انجام دهیم. ما باید چیزی مابین آنها را پیدا کنیم. خیلی‌ها را می‌شناسم که فقط چون به آنها گفته شده کاری را خوب انجام می‌دهند، شغلی را انتخاب کرده‌اند. این افراد ۲۰ سال بعد خودشان را پشیمان و ناراحت یافته‌اند.»


حتما بخوانید: چرا از کار خود نفرت دارید؟

کشف کنید که چه چیز را می‌خواهید و چه چیز را نمی‌خواهید

انتخاب اولویت ها

وقتی به مرحله‌ای می‌رسید که تصمیم‌تان برای برای تغییر شغل قطعی می‌شود، اقدام بعدی این است که از خودتان بپرسید چه چیزی از شغل بعدی‌تان می‌خواهید. جین سانلی، رئیس اجرایی شرکت مشاوره‌ی استخدام Purple Cubed و نویسنده‌ی کتاب It’s Never OK to Kiss the Interviewer می‌گوید وقتی تصمیم می‌گیرید مسیر شغلی‌تان را عوض کنید بهترین کار این است که اهداف نهایی‌تان را مشخص کنید. می‌توانید با پرسیدن این سؤالات از خودتان به کشف هدف‌های‌تان کمک کنید:

از انجام چه کارهایی لذت می‌برید؟

برای انجام کاری که از انجام آن لذت می‌برید از چه مهارت‌هایی استفاده می‌کنید؟

چه چیزی برای‌تان خیلی مهم است؟

چه کاری را خوب بلدید؟

کدام ویژگی شما از نظر دیگران قابل‌ستایش است؟

چه کارهایی را می‌توانید بهتر از دیگران انجام دهید؟

به گفته‌ی سانلی، وقتی به این سؤالات پاسخ دهید برای‌تان واضح‌تر می‌شود که به کجا می‌خواهید برسید و برای رسیدن به آن باید چه کار کنید.

علاوه بر اینها شما باید نقشی که دوست دارید داشته باشید را در نظر بگیرید. دیوید دی مارتایل، رئیس و مدیر اجرایی Di Martile HR می‌گوید سه نقش کلی در هر شغلی که در نظر بگیرید وجود دارد: شخصی که به صورت فردی همکاری می‌کند، کسی که بین افراد هماهنگی به وجود می‌آورد و مسئول اجرایی. بسته به توانایی‌ها و استعداهای شخصی‌تان، باید قبل از شروع یک مسیر شغلی مشخص تصمیم بگیرید که کدام یک از این کارها برای شما مناسب‌تر است.

دی مارتایل در مصاحبه با Business News Daily می‌گوید «هر مسیری شایستگی‌های خاص خودش را می‌طلبد و ممکن است هر کسی این صلاحیت‌ها را نداشته باشد و نتواند آنها را در خودش به وجود بیاورد. چند سؤالی که هر کسی باید در مورد صلاحیت و مهارت‌ها و تناسب شغل مورد نظر از خودش بپرسد: آیا وقتی دیگران برای حل مشکلات به من تکیه می‌کنند احساس راحتی می‌کنم؟ یا وقتی راه حل را به من می‌دهند و باید انجامش دهم؟ ترجیح می‌دهم یک تیم را رهبری کنم یا عضو یک تیم باشم؟ دنبال به رسمیت شناخته شدن دستاوردهای خودم هستم یا تیمم؟ برایم دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زمان حال راحت‌تر است یا برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای آینده؟»


حتما بخوانید: ۶ نکته ساده برای پیدا کردن شغل دلخواه‌تان

شخصیت و سابقه‌تان را ارزیابی کنید

نگاه به گذشته

وقتی متوجه شدید که از شغل‌تان چه چیزهایی می‌خواهید، شروع کنید به ارزیابی کردن ویژگی‌های خودتان در همان زمینه‌ی شغلی. دو مورد از مهم‌ترین عناصر برای انتخاب مسیر مورد نظرتان، سابقه‌ی شما (تحصیلات، تجربه‌ی قبلی، مهارت‌های کاربردی) و شخصیت‌تان (ویژگی‌های اخلاقی، علایق و ارزش‌ها) است. به هر دوی این موارد باید اهمیت کافی داده‌ شود اما با توجه به شغل مورد علاقه‌تان، ممکن است شخصیت شما اهمیت بیشتری نسبت به رزومه‌تان داشته باشد.

اسپرانز می‌گوید: «مشخصا برای شغل‌های تخصصی مثل مهندسی، پزشکی و حقوق، تحصیلات اهمیت بیشتری دارد. اما برای شغل‌های «ملایم‌تر» مثل مدیریت اجرایی، اهمیت ویژگی‌های شخصیتی – مثل تعهد به محل کار و کارمندان، وجدان کاری و همدلی- اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.»

قطعا داشتن مدرک تحصیلی در زمینه‌ی شغل مورد نظرتان خیلی به شما کمک می‌کند، ولی بدون آن هم می‌توانید کار پیدا کنید. هر کسی با دید درست و علاقه به یادگیری می‌تواند یک کاندیدای‌ مناسب برای شغل مورد نظرش باشد، حتی اگر تحصیلات رسمی‌اش در آن زمینه نباشد. در حالت ایده‌آل، شغل شما باید نقطه‌ی تلاقی شخصیت و سابقه‌تان باشد.

به گفته‌ی لیسا سِوِری (Lisa Severy)، مدیر خدمات شغلی در دانشکده‌ی کلرادو و رئیس قبلی National Career Developement Association ‌«کسانی که در شغل‌شان موفق هستند را به راحتی می‌توان تشخیص داد. یک انسجام خاص در کار آنها وجود دارد. آنها دارند کارشان را زندگی می‌کنند و این چیزی نیست که بشود آن را مخفی کرد. افرادی که ناراضی‌اند و اسیر شغل‌شان هستند معمولا بین کسی که هستند با کاری که انجام می‌دهند احساس تناقض می‌کنند.»

سانلی پیشنهاد می‌کند که قبل از اینکه دنبال محل کار جدید بگردید ارزش‌های شخصی‌تان را مشخص کنید تا بتوانید کارفرمایی پیدا کنید که ارزش‌های مورد نظرش با شما هماهنگ باشد‌.

سانلی می‌گوید: «اگر دنبال محل کاری هستید که بتوانید در آن پیشرفت کنید، سعی کنید از کاری که می‌کنید لذت ببرید. اگر بدانید که کارفرمای‌تان به طور کلی چه انتظاراتی دارد و روش کارش چیست برای‌تان بهتر است. اگر ارزش‌های شخصی خودتان را بدانید می‌توانید آن را با ارزش‌های مورد نظر کارفرما مقایسه کنید و ببینید او شرکت‌شان را چطور اداره می‌کند و چه تناقض‌هایی بین دیدگاه‌های شما و او وجود دارد. می‌توانید اطلاعات زیادی از طریق وبسایت کارفرما به دست بیاورید؛ همچنین می‌توانید (در مصاحبه‌ی شغلی) از مصاحبه‌کنندگان در این مورد سؤال کنید. در صورتی که آنها جوابی نداشتند، خیلی چیزها باید از این جواب نداشتن دستگیرتان شود.


حتما بخوانید: چطور رئیس آینده‌مان را در مصاحبه کاری بشناسیم؟

به نصیحت‌ها گوش کنید ولی همیشه به آنها عمل نکنید

نصیحت ها توصیه ها

وقتی دارید مسیر زندگی‌تان را عوض می‌کنید، کسانی‌ که به شما نزدیک‌ترند، نگران موفقیت شما هستند و دوست دارند بتوانند با نصیحت‌هایشان شما را راهنمایی کنند. ممکن است این افراد شما را خوب بشناسند و قصدی جز کمک به شما نداشته باشند. ولی تصمیم نهایی در مورد مسیر شغلی‌تان را باید خودتان و بر اساس ارزیابی‌ای که شما از خودتان دارید انجام دهید.

جین راکپلات (Jane Roqueplot)، صاحب شرکت JaneCo’s Sensible Solutions می‌گوید: «همیشه باید از پیشنهادات دیگران به عنوان نشانه‌ی مهربانی و احترام آنها استقبال کرد. اما خانواده و دوستان احتمالا نمی‌توانند تمام ابعاد شخصیت کسی را که دارد برای مسیر شغلی‌اش تصمیم‌گیری می‌کند، بشناسند. خیلی‌ها حتی درمورد شخصیت خودشان هم اطلاعات چندانی ندارند و تا زمانی که مجبور شوند (در محل کار) درمورد سلیقه، دیدگاه و ارزش‌های خودشان پاسخ بدهند، به این موضوع فکر نمی‌کنند. خانواده و دوستان بعد از مشخص شدن مسیر شغلی (توسط خود فرد)، می‌توانند به انتخاب شغل کمک کنند.»

مافسون هم نظر مشابهی دارد و معتقد است که نصیحت دیگران می‌تواند بسیار مفید باشد، ولی فقط در صورتی که شما خودتان کنترل را در دست داشته باشید و سؤالاتی بپرسید که به طور خاص مکمل شناخت شما از شخصیت خودتان و تحقیقات‌تان در مورد مسیر شغلی مورد نظر باشد.


حتما بخوانید: ۲۰ نکته برای کسب درآمد در خانه

هر امکانی را در نظر بگیرید

همه ی امکانات

مهم نیست در چه مرحله‌ای از زندگی قرار دارید (تازه قصد انتخاب رشته دارید یا تصمیم دارید بعد از مدت زیادی که در شغلی غیردلخواه‌تان تلف کرده‌اید، شغل‌تان را تغییر دهید) مهم‌ترین چیزی که باید زمان انتخاب شغل به یاد داشته باشید این است که دیدتان را باز بگذارید. اگر تازه دارید وارد بازار کار می‌شوید، برای جست‌وجو در مورد علایق‌تان و پیدا کردن راه‌های مختلف وقت بگذارید.

جولین ویتنشتاین شوِردلین (Joellyn Wittenstein Schwerdlin)، مدیر وبسایت The Career Success coach می‌گوید: «به غریزه‌تان اعتماد کنید و نگذارید آدم‌های منفی‌باف اراده‌تان را سست کنند. یادتان باشد که آزمون و خطا در مسیر انتخاب شغل، جزئی از فرایند است.»

این در مورد کسانی که قصد تغییر شغل دارند هم صدق می‌کند. هیچ وقت برای دستیابی به اهداف حرفه‌ای‌تان دیر نیست. حتی اگر مدتی در مسیر اشتباه بوده‌اید، هنوز هم می‌توانید شغل‌تان را عوض کنید و کاری را شروع کنید که هرگز به آن فکر نکرده بودید، ولی در آن بسیار خوشحال‌تر از شغل فعلی‌تان خواهید بود.

به گفته‌ی سِوِری «ساختن یک مسیر شغلی، کاری بسیار طولانی و عمیق است. من فکر می‌کنم مثل این است که بخواهید زندگی‌نامه‌ی خودتان را نه از روی گذشته، بلکه از روی زمان حال بنویسید. کسی که در حال انتخاب مسیر شغلی است، نویسنده‌ای است که از تمام موضوعات زندگی‌اش (هر چیزی از گذشته که در زندگی و شخصیت او تأثیر داشته) برای شکل دادن فصل بعدی استفاده می‌کند.

 

برگرفته از: Businessnewsdaily

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. Ebi007 می‌گوید

    سلام
    بسیار ممنون بابت این پست

  2. منصور می‌گوید

    سلام من میتونم نظری از مشاورها داشته باشم

  3. افسانه دیندار می‌گوید

    عالی بود ممنون