سبک های جدید آموزش زبان

1

همه ی ما روزی به استفاده زبان انگلیسی نیاز پیدا خواهیم کرد. حتی اگر قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را نداشته باشیم؛ درنهایت برای تجارت ، مطالعات علمی یا حتی یک جستجو ساده، آموزش زبان انگلیسی یک نیاز است.

در این میان زبان آموزان چند دسته میشوند؛ کسانی که با معلم خصوصی در کوتاهترین زمان به خواسته شان میرسند، تعدادی هم محدودیت زمانی ندارند و به آموزشگاه‌ها می‌روند ولی روی صحبت ما در اینجا با افرادی است که از نظر زمانی مشکلاتی دارند و می‌خواهند در منزل و با خرید یک کتاب خودآموز از فروشگاه آنلاین کتاب و لوازم التحریر به خواندن زبان بپردازند.

در یادگیری زبان‌های خارجه چهار سبک وجود دارد که شما با شناخت و انتخاب آنها می توانید راندمان مطالعه خود را بالا ببرید اگر دنبال بهترین و کوتاه ترین مسیر هستید این مقاله را دنبال کنید.

رونیکس

سبک یادگیری حرکتی- kinesthetic

برای دسته‌ای از افراد نشستن طولانی مدت و قرار گرفتن در شرایط روتین حکم زندان را دارد !

آنها به ورزش و فعالیت‌های بدنی علاقه مندند و تنها با انجام دادن، کارها را یاد میگیرند؛ به طور مثال در کلاس درس شیمی نشسته اند و ساعت ها به صحبت های استاد در رابطه با آزمایشات مختلف و نتایجشان گوش می‌دهند ولی چیزی متوجه نمی‌شوند و کلافه خواهند شد.

این افراد باید به آزمایشگاه بروند و با انجام دادن آزمایش‌های مختلف و ترکیب محلول‌ها خودشان را درگیر فرآیند یادگیری کنند.در بعضی مواقع جنب و جوشی که در حین یادگیری انجام میدهند به بیش فعالی که نوعی بیماری است تعبیر می‌شود اما تفاوت‌های بسیاری بین آن ها و یک شخص بیش فعال وجود دارد.

این اشخاص که 5 درصد جمعیت را شامل میشوند برای یادگیری، آموزش زبان انگلیسی و بخاطر سپردن اطلاعات به تحرک و تمرینات عملی نیازمندند و در روند آموزشی وقتی تمام بدنشان درگیر باشد اطلاعات بیشتر در ذهنشان می ماند.اگر در این دسته هستید علاوه بر استفاده از کتاب آموزش زبان برای یادگیری انگلیسی، از طریق تعامل در گروه ها و صحبت کردن در جمع و بالا بردن مهارت مکالمه می توانید اقدام کنید و توجه داشته باشید که این روش برای پیشرفت در گرامر تاثیری ندارد.

سبک یادگیری انگلیسی لمسی-tactile

جالب است بدانید که این سبک و سبک یادگیری و آموزش زبان انگلیسی قبلی به هم نزدیک هستند و اغلب در یک عنوان به کار میروند و دلیل آن این است که هر دو نیاز دارند تا در شرایط یادگیری قرار گیرند و حضور فعال و فیزیکی داشته باشند.این دسته از افراد با نشستن طولانی مدت در کلاس ها مشکلی ندارند تا زمانی که دست‌هایشان آزاد باشد و بتوانند اجسام را لمس کنند؛ آنها برای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات از اجسام و حس لامسه خود استفاده میکنند.

باید بدانید که این اشخاص کارشان با قلم و کاغذ بسیار خوب است و در یادداشت برداری و نوشتن نکات عالی هستند و می‌توانید همیشه برای گرفتن جزوه روی آن ها حساب کنید.

یادگیرنده‌های لمسی با نوشتن بهتر یاد می‌گیرید برای یادگیری زبان انگلیسی اگر در این گروه قرار دارید بهتر است یک برنامه ریزی برای خود داشته باشید تا علاوه بر استفاده از کتاب آموزش زبان با حضور در شبکه های مختلف اجتماعی در گروه هایی عضو شوید و افرادی را پیدا کنید که آن‌ها هم به یادگیری زبان انگلیسی علاقه نشان بدهند و اگر در گروه، شخصی خودش انگلیسی زبان باشد به پیشرفت شما خیلی کمک میکند و آشنایی با اصطلاحات از این راه برای شما راحت تر میشود.

 

سبک یادگیری زبان، دیداری- visual

حتما برای شما پیش آمده که موقع امتحان و یا هنگام یاد آوری مطلبی تصویری از کتاب یا یک سری نشانه ها را به صورت محو به یاد آورید و این موضوع به حافظه دیداری شما اشاره دارد.

حدود 65% افراد در این دسته قرار می‌گیرند و اغلب با استفاده از تصاویر، عکس ها،

تابلوها، نقشه‌ها و رنگ‌ها فرآیند یادگیری را تکمیل می‌کنند. آن‌ها قادرند که تصویر ها را در ذهن‌شان تجسم کنند و ترجیح آن ها برای مطالعه همیشه

کتاب‌ها هستند و درک جذابیت کتاب صوتی برای آن ها غیرممکن است.

اگر در این دسته هستید، باید بگوییم برای یادگیری زبان دیگر مکالمه و در جمع بودن راه چاره ی شما نیست بلکه باید تمرکز خود را بر روی یادگیری بهتر لغات انگلیسی بگذارید.در این جا زبان آموز با دیدن کلمات می تواند آن ها را به خاطر بسپارد ولی در این شیوه ضعف در گرامر و صحبت کردن وجود دارد.

استفاده از کتاب آموزش زبان، فلش کارت‌ها و پاورپوینت و نرم افزارهای مختلفی که وجود دارد برای یادگیری شما بسیار موثر هستند.اما باید بدانید که در این سبک تلفظ درست کلمات دانش آموختگان ضعیف است زیرا بدون گوش دادن نمی‌توانید لهجه خوبی داشته باشید.

 

سبک یادگیری شنیداری-auditory

اگر بخواهم این سبک را برایتان شرح دهم باید از دنیای موسیقی شروع کنیم .این سبک خاص مدت زیادی نیست که محبوب شده ولی 30% از افراد با این سبک یادگیری بهتری دارند .آن‌ها می‌توانند ریتم و تن صدا را تشخیص بدهند و از راه گوش دادن یاد می گیرند .برای مثال در محیط‌های شلوغ دنبال کسی باشید که موقع صحبت کردن تمرکز خود را از دست می دهد و یا هنگام درس خواندن مطالب را بلند بلند با خود تکرار می کند همچنین موقع تدریس استاد حتما به جای نت برداری مشغول ضبط کردن صدا هستند.

خوشبختانه برای یادگیرنده‌های شنیداری منابع بسیاری برای یادگیری و آموزش زبان انگلیسی وجود دارد . مثل کتاب های صوتی به زبان انگلیسی و سایت‌های مختلف سخنرانی و…

این را فراموش نکنید که بهترین دوستان شما پادکست‌ها و برنامه‌های صوتی و آهنگ‌هایتان هستند که در هر مسیری می‌توانند همراه شما باشند .اما باید توجه کنید که در این میان گرامر را فراموش نکنید زیرا ممکن است که شما لهجه خوبی داشته باشید و بتوانید از اصطلاحات رایج استفاده کنید اما در زبان استفاده نا به جا از یک کلمه باعث می‌شود در یک جمع شما کاملا یک فرد نادان جلوه کنید !

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل

تماشای ویدیو

متفاوت عمل کنید یعنی محتوایی را برای یادگیری انتخاب کنید که برایتان جذاب است.اگر شما به فیلم‌های فناوری علاقه دارید، ویدیو‌های عاشقانه برای شما جذابیتی ندارند پس سعی کنید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. از بزرگترین مزایای این روش این است که شما در حوزه مورد علاقتان کنکاش می‌کنید و خسته نمی‌شوید و می‌توانید کلمات و اصطلاحات را به آسانی به خاطر بسپارید و این موضوع پروسه یادگیری را کوتاه می‌کنید.

مهمانی‌های دوستانه

از بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی در منزل این است که با گروهی از دوستانتان که به این زبان علاقه دارند یک جا جمع شوید. قرار نیست یک مهمانی بزرگ ترتیب دهید بلکه یک دورهمی کوچک و گفتگو در رابطه با اتفاقات روزانه به زبان انگلیسی هم کفایت میکند . قبلا هم گفتیم که داشتن گروه‌های اجتماعی با زبان آموزان بسیار موثر است.

با خودتان صحبت کنید

مثل روزهایی که جلسه دارید و با خودتان تمرین می‌کنید، برای یادگیری زبان هم باید تمرین داشته باشید باید یک مکالمه را بارها و بارها در ذهنتان یا جلوی آینه تمرین کنید و با ضبط کردن صدای خودتان و گوش دادن به آن به پیشرفت خود کمک کنید. با انجام این روش تلفظ کلمات و لهجه شما هم تغییر خواهد کرد.

روش 90 ثانیه ای برای حفظ لغات

برای یادگیری سریع زبان انگلیسی پیشنهاد میشود از این روش که راحتترین روش است استفاده کنید.

وقتی با لغت جدیدی روبرو شدید آن را به صورت جمله در دفتر خود یادداشت کنید. به طور مثال کلمه cat را در یک جمله بنویسید و زیر خود کلمه خط بکشید این کار به شما کمک میکند که به جزئیات هم توجه کنید.طی یک هفته عبارت را با صدای بلند 1 الی 2 بار در 10 ثانیه تکرار کنید و سعی کنید به جای حفظ کردن لغت آن را درک کنید و روی آن تمرکز کنید.بعد از گذشت 7 روز یک هفته به خودتان استراحت دهید درهفته بعدی جمله را در ۱۰ ثانیه ۳ بار تکرار کنید.این کار را با صدای بلند انجام دهید،این روش باعث می‌شود که آن کلمه در ذهنتان تثبیت شود.

برای این که از جملات خسته نشوید 3 بار در هفته آنها را تغییر دهید عبارات سخت را هم که نیاز به تلاش دارد را اضافه و روزی 10 الی 15 بار تکرار کنید.بعد از ۲هفته دوباره جمله ها را در 10 ثانیه 3 بار با صدای بلند تکرار کنید. هنگام تکرار جمله تصور کنید مشغول صحبت با فرد مهمی هستید این امر در فرآیند حفظ آن کلمه تاثیر زیادی دارد.

روش انگلیسی در خواب

اینکه در خواب بتوانید درس‌هایتان را یاد بگیرید در حد یک رویا بود تا محققان روش یادگیری زبان انگلیسی در خواب را پیشنهاد دادند! در این روش آموزش زبان انگلیسی ، فرد فایل صوتی کلمات مورد نظر را یک بار در بیداری گوش می‌کند و شب قبل از خوابیدن مجدداٌ فایل صوتی را پخش می‌کند و این باعث میشود وقتی از خواب بلند شد آن کلمات را در خواب یاد گرفته باشد! با تحقیقات زیادی که در این رابطه انجام شد آنها به این نتیجه رسیدند که آن طور هم که به نظر می‌رسد نیست و کسانی که خواب عمیق دارند از این قائده جذاب بی بهره خواهند ماند.

کارشناسان بیان کردند که در حالت خواب سبک، ذهن تا حدودی هوشیار است و قابلیت این را دارد که مطالب را تفکیک و پردازش کند. طبق آمارهای موجود اگر داده‌های آموزشی برای زبان آموز قابل درک باشند، یادگیری هم صورت می‌گیرد.اما این نکته هم وجود دارد که در حالت نیمه هوشیار، کارایی مغز کاهش می یابد.

با توجه به تمام آزمایشات و تحقیقات انجام شده این موضوع هنوز هم از نظر علمی اثبات نشده و نمی‌توان گفت که این روش بر روی همه اشخاص به یک میزان اثر گذار است .

 

معرفی بهترین کتابهای آموزشی زبان

یادگیری زمانی ممکن است که با رعایت برنامه ریزی به خود پاسخگو باشید و با تعیین سطح، بهترین روش‌ها و منابع را انتخاب کنید زیرا با شروع کتاب از سطح ابتدایی نه تنها به معلومات خودتان اضافه نمی‌کنید بلکه از روند آموزشی هم خسته می‌شوید.

حتما بارها برای خرید کتاب‌ های آموزش زبان از گاج مارکت و یا سایت های مختلف دیگر تلاش کردید و هر بار حداقل 22 کتاب آموزشی زبان برای شما نمایش داده شده که موجب تردید شما در خرید شده است.در ادامه به معرفی کتاب‌هایی می پردازیم که به عنوان بهترین کتاب‌های خودآموز شناخته شده‌اند و برای تقویت مهارت‌های writing ،speaking ، readingوlistening در زبان بسیار مناسب هستند.

معرفی کتاب آموزش زبان برای تقویت مهارت reading

 

پیشنهاد ما برای تقویت مهارتreading استفاده از کتاب‌های داستان و رمان می باشد؛ از جالبترین کتاب‌هایی که مورد استقبال زبان آموزان قرار گرفته می‌توان به کتاب‌های نویسنده معروف O. Henryاشاره کرد. مجموعه کتاب‌های این نویسنده داستان‌های کوتاه آموزنده‌ای است که پایان‌های معمولی ندارد و به حدی غافل گیرانه جلوه کرده که اصولا این نوع پایان را پایان O. Henry می نامند.

کتاب دیگری که در این جا می‌توان معرفی کرد کتاب Steps to Understanding می‌باشد.این کتاب مجموعه‌ای چهار سطحی از مقدماتی تا پیشرفته است که حاوی داستان‌هایی ساده و طنز آمیز می‌باشد که در سطوح ابتدایی 27 درس و در سطح پیشرفته 30 درس را شامل می‌شود.روش آموزش این مجموعه این است که در هر درس زبان آموزان ابتدا داستان را می خوانند و بعد از آن به فایل صوتی آن گوش می دهند و در پایان هر درس برای ارزیابی یک سری سوال نیز ارائه شده است.

 

معرفی کتاب آموزش زبان برای تقویت مهارت writing

 

برای مهارت writing به خصوص اگر داوطلب شرکت در آزمون آیلتس هستید سری کتاب‌هایLongman Academic Writing Series از پرفروش‌ترین و کامل‌ترین منابع به شمار می‌رود.

 

معرفی کتاب آموزش زبان برای تقویت مهارت speaking وlistening

 

در رابطه با مهارت شنیداریListening skills که از مهمترین و اصلی‌ترین مهارت‌ها در بین چهار مهارت اصلی می‌باشد و تاثیر فوق العاده و چشمگیری بر سایر مهارت‌های زبان دارد میتوان سری کتب Tactics for Listening را معرفی کرد.

و برای بهبود مهارت speaking وlistening در سه سطح Basic ، Developing و Expanding ارائه شده است.

این کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که تمام مباحث روزمره زبان انگلیسی را پوشش می‌دهد و شما را با لهجه و نوع تلفظ کلمات آشنا خواهد کرد همچنین در رابطه با این دو مهارت می‌شود به کتاب Q Skills for Success هم اشاره کرد که یک مجموعه شش سطحی با دوعنوان متفاوت خواندن و نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن است.

 

معرفی کتاب خودآموز آیلتس

ما چند پیشنهاد ویژه برای زبان آموزانی که در بین کتاب های خود آموز آیلتس گیرافتاده‌اند هم داریم که شامل کتاب‌های :

IELTS Trainer و New Insight into IELTSو Cambridge English IELTS که از منابع بسیار پر اهمیت و مورد استقبال زبان آموزان به شمار میروند است.

 

سخن آخر

 

انگیزه، کلمه ای به ظاهر ساده است اما از انتخاب درست شروع می شود و با پیگیری و مداومت به مرحله تکامل می رسد. به یاد داشته باشیم خرید کتاب آموزش زبان گام موثری در شروع فراگیری این امر است.

 

نویسندگان

عارفه حقیقی

مژگان صفایی

منابع

www.cambridgeenglish.org

ieltsmaterial.com

personalitymax.com

www.sleepfoundation.org

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. روشنی می‌گوید

    عالی بود