۶ سؤالی که در زمان دورکاری باید از کارمندان خود بپرسید

0

یکی از مزایای دورکاری، انعطاف‌پذیری بسیار و کاهش هزینه‌ها است؛ اما این روش کاری چالش‌های مخصوص به خود را هم دارد مانند مدیریت از راه دور کارمندان و بیشتر تأثیرگذاربودن عوامل محیطی بر کار. از طرفی با شیوع ویروس کرونا در جهان، میلیون‌ها نفر اولین بار دورکاری را تجربه می‌کنند و این موضوع چالش‌های جدیدی را ایجاد کرده است. اگر کارفرمایید و در این دوران درگیر مدیریت کارمندان هستید، این شش سؤال را از آنها بپرسید تا بتوانید اوضاع را بهتر درک و درنتیجه دقیق‌تر برنامه ریزی کنید.

۱. آیا امکانات لازم را برای دورکاری دارید؟

اولین قدم برای دورکاری، داشتن رایانه و اینترنت پرسرعت است. اگر این اولین تجربه دورکاری شرکت شما است،‌ به‌عنوان کارفرما باید بخشی از امکانات کار از خانه را برای تیم خود فراهم کنید. اگر تیم شما پیش از این دورکار بوده، کار راحت است؛ اما همیشه فرصت برای بهترکردن اوضاع هست، مثلا با تهیه هدست‌هایی برای پوشش گوش کارکنان به‌منظور حذف صداهای مزاحم یا استفاده از نرم‌افزارهای جدیدتر ارتباطی و… .

رونیکس

۲. آیا به زمان کاری منعطف‌تری احتیاج دارید؟

به کارمندان فرصت سازگاری با شرایط دورکاری بدهید

یکی از مزایای دورکاری، انعطاف‌پذیری است؛ اما با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌ها به هم خورده ‌است؛ مثلا مدارس تعطیل شده‌اند و حالا فرزندان همیشه در خانه‌اند. خریدکردن هم دیگر مثل سابق نیست که در بیشتر ساعات شبانه‌روز ممکن باشد. در چنین اوضاعی، جویای وضعیت اعضای تیم خود باشید و اگر لازم شد، فرصتی در اختیار آنها قرار دهید تا با شرایط جدید زندگی سازگار شوند.

۳. چه جنبه‌هایی از زندگی خانوادگی شما روی کارتان تأثیر می‌گذارد؟

به‌عنوان کارفرما، باید به بخشی از مشکلاتی که احتمالا روی کار اعضای تیم تأثیر می‌گذارد، آگاه باشید. آیا کسی از نزدیکان کارمند شما بیمار شده است؟ آیا کارمندتان کودکانی دارد که در زمان قرنطینه و خانه‌نشینی باید وقت بیشتری با آنها بگذراند؟ سؤالاتی ازاین‌دست خصوصی است؛ اما اگر بتوانید آگاهی بیشتری از وضعیت زندگی اعضای تیم خود کسب کنید، شما را در برنامه‌ریزی کلانِ بهتر و برقراری رابطه مناسب‌تر با کارمندانتان یاری می‌کند.

۴. چه عواملی باعث می‌شود بیشتر احساس حمایت‌شدن بکنید؟

تماس تصویری گروهی کارمندان باهم روابط اعضا را بهتر می‌کند

برخی از کارمندان، دورکاری را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر چندان علاقه‌ای به آن ندارند. درباره کارکردن از خانه، با اعضای تیم مشورت کنید. کارمندان شما باید احساس کنند که جزئی از یک تیم هستند و نه فردی جداافتاده و تنها. ساعتی را به گفت‌وگوی آنلاین بین اعضا اختصاص دهید. این کار باعث راحتی بیشتر بین اعضا و افزایش بهره وری می‌شود. به آنها نشان دهید که گپ‌زدن اعضا با یکدیگر وقت‌تلف‌کردن نیست؛ بلکه جزئی از روابط انسانی در محیط کار مجازی است.


حتما بخوانید: اهمیت حمایت از کارمندان و ۶ مرحله اجرای درست آن

۵. آیا می‌خواهید تلفنی صحبت کنید؟

دورکاری اغلب با تبادل ایمیل انجام می‌شود؛ اما گاهی اوقات لازم است با اعضای تیم خود، تماس صوتی یا تصویری بگیرید. فرق زیادی بین خواندن ایمیل و صحبت‌کردن با یک نفر وجود دارد. پس هم برای ایجاد ارتباط صمیمی‌تر و هم برای شناخت بیشتر، تماس‌گرفتن مفید است.


حتما بخوانید: چطور با کارمندان خود دوست باشیم؟

۶. آیا زمان کافی برای اوقات‌فراغت دارید؟

باتوجه‌به اوضاع پیش‌آمده، بعید است که به این زودی‌ها کسی بتواند به مسافرت برود. حالا که کار و زندگی در خانه باهم عجین شده است، احتمال خستگی و افسردگی هم بیشتر می‌شود. به اعضای تیم خود توصیه کنید تا ساعتی را به امور شخصی و تفریحات خانگی اختصاص بدهند و همه ساعت‌های قرنطینه خانگی را غرق در کار نشوند.


در ادامه بخوانید: چطور به کارمندان دورکار انگیزه دهیم؟
شبکه‌سازی هوشمندانه و تأثیرگذار در محیط کار را از اساتید هاروارد بیاموزید و مسیر شغلی خود را هموار کنید.
منبع inhersight
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.