زبان بدن افراد با اعتماد به نفس چگونه است؟

19

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی که برای موفقیت در بسیاری از جنبه‌های زندگی ضروری است، داشتن اعتماد به نفس است. افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند، در محیط کار، موقعیت‌های اجتماعی و گرو‌ه‌هایی که عضو آن هستند، برجسته‌تر از دیگران به نظر می‌رسند. علاوه بر این، زبان بدن افراد با اعتماد به نفس نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که آنها را محکم‌تر و مطمئن‌تر نشان می‌دهد. این افراد به توانایی‌های خود کاملا ایمان دارند و نسبت به همتایان خود به جایگاه بالاتری دست می‌یابند.


حتما بخوانید: ۸ راه تضمین شده برای افزایش اعتماد به نفس

اگر تاکنون نتوانسته‌اید به اندازه‌ی کافی اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، می‌توانید از چند ترفند ساده برای ایجاد تغییراتی جزئی در زبان بدن خود استفاده کنید. با این کار، حداقل می‌توانید تا زمانی که این ویژگی را در خود تقویت نکرده‌اید، عدم اعتماد به نفس خود را پنهان کنید.

۱. سر و چانه‌ی خود را بالا نگه دارید

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس - سر و چانه خود را بالا نگه دارید

رونیکس

کارشناسانی که در رابطه با زبان بدن تحقیق می‌کنند، بر این باورند که بالا نگاه داشتن سر و چانه از ویژگی‌های بارز افراد بااعتماد به نفس است. این افراد هرگز به میز، زمین یا پاهای خود نگاه نمی‌کنند و سرشان را پایین نمی‌اندازند. همیشه سر خود را بالا نگاه دارید، طوری که انگار یک تاج روی سر شما قرار دارد و اگر به پایین نگاه کنید، ممکن است بیفتد.

۲. راست بایستید

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس - راست بایستید

طرز ایستادن بسیار مهم است و نگرش افراد را نسبت به شما تعیین می‌کند. اگر راست بایستید و قامت‌تان را کشیده نگه دارید، بااعتماد به نفس، قوی و باوقار به نظر خواهید رسید، در حالی‌که قوز کردن و خمیده ایستادن، می‌تواند ظاهر شما را طوری نشان دهد که انگار فردی ضعیف هستید و به خودتان اطمینان ندارید.
هر دو شانه‌ی خود را به عقب بکشید و کمرتان را صاف کنید. عضلات فوقانی بدن‌تان را آزاد کنید و در وضعیت راحت قرار دهید. با این کار می‌توانید استرس و تنش درونی خود را مخفی کنید.


حتما بخوانید: ۶ تمرین برای درست ایستادن

۳. پاهای خود را به صورت نیمه‌باز نگه دارید

اگر فکر می‌کنید که کسی به پاهای شما توجهی نمی‌کند، در اشتباه هستید. برای اینکه بااعتماد به نفس به نظر برسید، باید در وضعیت درستی قرار بگیرید. اگر پاهایتان را جفت کنید، ممکن است بسیار کم‌رو و خجالتی به نظر بیایید.
قانون کلی این است که باسن و شانه‌های‌تان در یک راستا قرار بگیرد. پاهای خود را طوری قرار دهید که به اندازه‌ی کافی از هم فاصله داشته باشند و جهت آنها به سمت بیرون باشد.
افراد بااعتماد به نفس، پاهای خود را محکم روی زمین قرار می‌دهند. در این حالت، تعادل بدن بهتر حفظ می‌شود و فرد می‌تواند به خوبی اعتماد به نفس خود را نشان دهد. اما فردی که پاهایش را به صورت ضربدری یا جفت شده روی زمین قرار می‌دهد، به طور ناخودآگاه متزلزل و خجالتی جلوه می‌کند.

برای تهیه مجموعه صوتی اعتماد به نفس کلیک کنید

۴. کف دست خود را به سمت بالا نگه دارید

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس - کف دست خود را بالا نگه دارید

اشاره کردن با کف دست به سمت بالا، صداقت‌ شما را به مخاطب نشان می‌دهد و سبب می‌شود که بااعتماد به نفس به نظر بیایید. کف دست‌های خود را به نرمی حرکت بدهید تا خونسردی و وقار خود را به نمایش بگذارید.

۵. دستان خود را از جیب‌تان خارج کنید و در معرض دید دیگران قرار دهید

هرگز دست‌های خود را پنهان نکنید، زیرا این حس به مخاطب‌تان القا می‌شود که ناآرام هستید و به خودتان اطمینان ندارید. یکی از بدترین کارها هنگام صحبت کردن با دیگران، قرار دادن دست‌ها در جیب است که به سادگی عدم اعتماد به نفس فرد را نشان می‌دهد. از آنجا که افراد معمولا هنگامی که عصبی هستند و استرس دارند دست‌های خود را پنهان می‌کنند، سعی کنید همواره دست‌های خود را در معرض دید قرار دهید.
هرگز دست به سینه نایستید؛ این رفتار نیز مانند پنهان کردن دست‌ها بر مخاطب تأثیر منفی می‌گذارد.


حتما بخوانید: ۲۳ ترفند زبان بدن که شما را دوست‌داشتنی می‌کند

۶. با اطرافیان ارتباط چشمی برقرار کنید

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس - ازتباط چسمی با اطرافیان برقرار کنید

یک ارتباط چشمی قوی، احتمالا بزرگ‌ترین نشانه‌ی اعتماد به نفس به شمار می‌رود. اگر احساس می‌کنید با مستقیم نگاه کردن به چشم‌های مخاطب‌تان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید، از یک ترفند جالب استفاده کنید. برای این کار، ۲ ثانیه به چشم‌ها، ۲ ثانیه به بینی، ۲ ثانیه به دهان و سرانجام ۲ ثانیه به کل صورت فرد نگاه کنید و تا انتهای مکالمه این روند را تکرار کنید. با این ترفند، مخاطب‌تان هرگز نخواهد فهمید که شما اعتماد به نفس کافی ندارید و نمی‌توانید هنگام صحبت کردن به چشم‌های او نگاه کنید.

۷. از کلمات «هوم»، «مثلا» و مانند آنها کمتر استفاده کنید

معمولا هنگامی که فرد در حال صحبت کردن است، مخاطبان میزان اعتماد به نفس او را ارزیابی می‌کنند. بنابراین باید از لحن گفتار و رفتارتان آگاه باشید و کلماتی را به‌کار ببرید که بر دیگران تأثیرگذار باشد. کلماتی مانند «هوم»، «مثلا»، «راستش را بخواهید» و مانند آنها نشان می‌دهند که به گفته‌هایتان اطمینان چندانی ندارید.
سعی کنید هنگام صحبت کردن ماهیچه‌های شکم‌تان را منقبض کنید و با صدای آرام ولی مطمئن حرف بزنید. با این کار، اعتماد به نفس خود را حفظ خواهید کرد. با صدای رسا و مطمئن صحبت کردن به معنای داد زدن نیست. فن بیان را بیشتر تمرین کنید.
به جای بازی کردن با کلمات، سعی کنید دقیق و سرراست صحبت کنید. به لحن خود انعطاف بدهید و در عین حال با جدیت رفتار کنید.


حتما بخوانید: ۹ عبارتی که افراد باهوش هرگز در مکالمه‌ها به‌کار نمی‌برند

۸. بر دیگران تمرکز کنید و به دنبال جلب توجه نباشید

زبان بدن افراد با اعتماد به نفس - بر دیگران تمرکز کنید اما به دنبال جلب توجه نباشید

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، تمرکز خود را بر دیگران افزایش دهید، اما به دنبال این نباشید که توجه آنها را جلب کنید.
سعی کنید بیشتر از آنکه به خودتان توجه کنید به دیگران و تأثیری که در هنگام معاشرت بر آنها می‌گذارید، تمرکز کنید.
نتیجه‌ی کلی این مطلب این است که از طریق زبان بدن، می‌توانید خود را بااعتماد به نفس‌تر از آنچه واقعا هستید به مخاطبان‌تان نشان دهید. اما این بدان معنی نیست که با اجرای این ترفندها فقط به طور ظاهری اعتماد به نفس خود را حفظ خواهید کرد، بلکه به تدریج و با تمرین زیاد، این ترفندها جزئی از رفتارتان خواهند شد و اعتماد به نفس واقعی نیز در شما شکل خواهد گرفت.

دوره ویدئویی آموزش زبان بدن در مذاکرات

برگرفته از: businessinsider.com

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 19 دیدگاه)
  1. احمددانایی فر می‌گوید

    سلام ودرود
    مطلب شما را خواندم بسیار زیبا و کاربردی بود و واقعا مفید و به روز.
    موفق و موید باشی

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      سپاسگزارم. خوشحالیم که براتون مفید واقع شده.

  2. محمد می‌گوید

    باسلام خدمت شما من تو جمع خوب نمی تونم حرف بزنم ، به تته پته میفتم،به صورت طرف نمی تونم نگاه کنم خوب،بعضی وقت ها تو حرف زدن هم کم میارم

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      سلام محمد جان. قبل از هرچیز باید بدونی که تنها نیستی و خیلی‌ها هستن که صحبت‌کردن در جمع براشون سخته. فقط یه‌عده هستن که به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتیشون از همون بچگی به‌اصطلاح گل سرسبد جمع هستن و واهمه‌ای از این موضوع ندارن. بقیه برای به‌دست‌آوردن این مهارت و تقویت اعتمادبه‌نفس حتما باید تمرین کنن و یک‌شبه یا با چند بار تمرین هم حاصل نمی‌شه. مقالاتی که در این باره نوشته شده بخون و تکنیک‌هاش رو تمرین کن. کم‌کم این مهارت رو به دست می‌آری.

  3. علی اصغر می‌گوید

    سلام سرکار خانم رضا جو دست مریزاد خداوند توانت راافزایش دهد