افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران با ۹ راهکار موثر و کارا

27

دست‌های سرد که مانند تکه‌ای یخ شده است، پاهایی لرزان که هر کس نداند گمان می‌کند در حال شنیدن آهنگی با ریتم نواحی جنوب ایران هستید، صورتی که بی‌اغراق رنگ گچ شده است و دهانی که از کویر لوت هم خشک‌تر است! بله، خیلی از ما این احوال ناخوشایند را تجربه کرده‌ایم. وقتی اعتماد به نفس ما در مقابل دیگران به صفر یا منفی آن می‌رسد، نمی‌توانیم به راحتی حرف بزنیم و با دیگران معاشرت کنیم. حتی نمی‌توانیم با نزدیکان خود ارتباط مؤثر برقرار کنیم و درست و منطقی نظرمان را بگوییم یا در مجادلات از خود دفاع کنیم. شیوه‌ی ارتباط ما با دیگران، پیوند مستقیمی با میزان اعتماد به نفس ما دارد. برای اینکه به راحتی از احساسات و عقاید خود بگوییم و در مواقع لزوم مخالفت یا موافقت‌مان را اعلام کنیم باید اعتماد به نفس داشته باشیم. داشتن اعتماد به نفس در مقابل دیگران کلید موفقیت‌های فردی و اجتماعی است. با ما همراه باشید؛ در ادامه‌ی این مطلب با راهکارهایی آشنا می‌شوید که برای افزایش اعتماد به نفس‌ در مقابل دیگران به شما کمک شایانی می‌کند.


حتما بخوانید: زبان بدن چه تاثیری بر روی اعتماد به نفس شما می‌گذارد؟

اعتماد به نفس در هر رابطه‌ای به‌ویژه در روابط دو طرفه و احساسی لازم است. فقدان این ویژگی موجب سوءِتفاهم، احساس درک نشدن و بی‌احترامی میان دو فرد می‌شود. اگر نتوانیم اعتماد به نفس خود را در مقابل دیگران افزایش بدهیم، حرف‌های ناگفته‌ی درون‌مان و احساساتی که قدرت ابرازشان را نداشته‌ایم به نفرت، اندوه و گاه حقارت تبدیل می‌شود. در مقابل با پرورش دادن این ویژگی در خود می‌توانیم در سخت‌ترین موقعیت‌ها اوضاع را مدیریت کنیم و حداقل مطمئن باشیم که در ارتباط از سمت ما کوتاهی و قصوری صورت نگرفته است. با افزایش اعتماد به نفس می‌توانیم در مقابل دیگران به راحتی و با صدای رسا صحبت کنیم، در صورت لزوم از دیگران درخواست کمک کنیم و با آنها معاشرت لذت‌بخشی داشته باشیم. اما چگونه؟ به موارد زیر توجه کنید و سعی کنید با به‌کارگیری آنها اعتماد به نفس خود را در مقابل دیگران افزایش بدهید.

۱. احساسات خود را بشناسید

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران احساسات خود را بشناسید

رونیکس

گاهی اوقات خودمان هم دقیقا نمی‌دانیم چه احساسی داریم. مثلا دیر کردن دوست‌مان سر قرار موجب عصبانیت ما می‌شود اما از آنجا که هیچ‌گاه احساسات خود را دقیقا نشناخته‌ایم و نحوه‌ی ابراز و مدیریت آنها را نیاموخته‌ایم، عصبانیت ما به خشم فروخورده‌ای بدل می‌شود که در جایی دیگر و به شکلی غیرمنطقی بروز می‌کند. در گام نخست اعتماد به نفس را در وجود خود پیدا کنید، جرئت داشته باشید احساساتی را که در شما شکل گرفته است، بشناسید، آنها را ریشه‌یابی کرده و در نهایت مسئله را حل کنید. اگر از دست دوستی که تأخیر کرده ناراحت هستید همان موقع آن را بیان کنید. علت ناراحتی خود را بشناسید و آن را قاطعانه و بدون زخم زبان و طعنه بیان کنید. وقتی بدزبانی می‌کنید و با طعنه و کنایه سعی می‌کنید آرامش بیابید، دیگران را می‌رنجانید و از خود دور می‌کنید.

۲. احساسات خود را کنترل کنید

در گام اول احساسات خود را شناختید، حالا باید تلاش کنید که در مواقع حساس آنها را به بهترین شکل مدیریت و کنترل کنید. اگر عصبانی هستید نفس عمیق بکشید، کمی صبر کنید و سعی کنید از عمق ناراحتی خود بکاهید و با تفکر واکنش نشان بدهید یا حتی زمانی که به شدت خوشحال هستید نیز سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید. مدیریت هیجان‌های مثبت و منفی رفتار شما را صیقل می‌دهد و منجر به ابراز منطقی احساسات می‌شود.


حتما بخوانید: چگونه احساساتمان را کنترل کنیم؟

۳. اهداف خود را تعریف کنید

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران اهداف خود را تعریف کنید

وقتی هدف خود را از نتیجه‌ی یک گفت‌و‌گو، بحث یا … بدانید، با اعتماد به نفس بیشتری در مقابل دیگران ظاهر می‌شوید. با خود روراست باشید؛ تا اینجا احساس خود را شناختید، آن را کنترل و مدیریت کردید و حالا باید بتوانید با شناخت هدف خود از ابراز احساس‌تان، ارتباط مؤثری را با دیگران شکل بدهید. اگر به علت تأخیر دوست‌تان ناراحتید و می‌خواهید در این باره به او تذکر بدهید، در پی چه هستید؟ نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر شما چیست؟ دوست دارید با گوشزد کردن این اشتباه از رفتارهای این‌چنینی او در آینده جلوگیری کنید یا این تأخیر تأثیر چندانی روی برنامه‌های شما نداشته است و صرفا کمی خشمگین شده‌اید و می‌خواهید به عبارت خودمانی دق‌دلی‌تان را خالی کنید؟ در هر حال باید چشم‌اندازی از نتیجه‌ای که در سر دارید را بشناسید و متناسب با آنچه می‌خواهید در خاتمه‌ی بحث به آن برسید، صحبت و ابراز احساسات کنید. این روند یعنی شناسایی احساسات، مدیریت صحیح آنها و شناخت نتایج حاصل از ابرازشان، فرایندی منطقی است که باعث می‌شود در مقابل دیگران اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و نتیجه‌ی منطق و تأملی است که در رفتارتان به‌کار گرفته‌اید.


حتما بخوانید: چگونه هدف تعیین کنیم؟

۴. یادتان نرود که هر نکته مکانی دارد

وقتی می‌خواهید درباره‌ی مشکلی با دوست خود صحبت کنید، باید بدانید که «هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد.» طبیعتا مطرح کردن موضوع در حضور دیگران درست و منطقی نیست. برای اینکه حرف‌‌هایتان خریدار داشته باشد باید در مکان و وقت مناسب مشکل را بازگو کنید. موقعیت‌شناس باشید و قبل از حرف زدن فکر کنید تا دیگران بیشتر روی شما حساب کنند. وقتی دیگران به حرف‌های شما اهمیت بدهند، اعتماد به نفس‌تان ناخودآگاه بالاتر می‌رود. پس اگر طرف مقابل شما عجله دارد، حواسش پرت است و … سکوت کنید و بیهوده ارزش خود و کلام‌تان را پایین نیاورید.

۵. صحبت کردن را با خود تمرین کنید

شاید کمی مسخره به نظر برسد اما آنچه را که تصمیم دارید در مقابل دیگران بگویید، با صدای بلند و رسا تمرین کنید یا حرف‌هایتان را بنویسید. این کار نوعی برنامه‌ریزی غیرمستقیم است که از آشفتگی در مقابل جمع جلوگیری می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان در مقابل دیگران می‌شود. وقتی بدانید که می‌خواهید چه چیزی بگویید، اعتماد به نفس و کنترل بیشتری خواهید داشت. با صدای رسا، شمرده و آرام حرف بزنید و از هیچ‌کس و هیچ‌چیز نترسید و خجالت نکشید. شما بهترین هستید، چرا که نه؟


حتما بخوانید: ۳ اشتباه رایج در صحبت کردن که شما را بدون اعتماد‌به‌نفس نشان می‌دهد

۶. به زبان بدن توجه کنید

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران به زبان بدن توجه کنید

ارتباطات غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات صورت در نشان دادن اعتماد به نفس خیلی مهم هستند. تماس چشمی در ارتباطات معجزه می‌کند. وقتی با آرامش و مهربانی به افراد نگاه می‌کنید، دیگران به شما اعتماد می‌کنند و نتیجه ی اعتماد و راحتیِ آنها، بالا رفتن اعتماد به نفس شماست. دیگران را با اسم کوچک صدا بزنید، در هنگام صحبت کردن به آنها نگاه کنید، همیشه لبخند بزنید و سعی کنید فردی مثبت باشید و این انرژی خوب را در ظاهرتان نیز نشان بدهید. اگر به زمین نگاه کنید و از تماس چشمی بپرهیزید، خجالتی و ساده به نظر می‌رسید و دیگران روی شما حساب نمی‌کنند. راست و مستقیم راه بروید. جلوی آینه بایستید و حالات صورت خود را هنگام حرف زدن بررسی کنید. به حالات چهره‌ی خود هنگام خشم، ناراحتی یا دیدن و شنیدن چیزی چندش‌آور دقت کنید و ببینید آیا واکنش‌های صورت و بدن‌تان دقیقا احساسات درونی‌تان را منعکس می‌کند؟ بعضی مواقع زبان بدن و ابزارهای غیرکلامی ارتباطات، دقیقا احساسات و نظرات درونی افراد را آشکار نمی‌کنند و این مسئله موجب سوءِتفاهم می‌شود. پس شناسایی حرکات و حالات صورت و بدن گام مؤثری در بهبود ارتباطات و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس شماست. اگر در برابر دیگران واکنش‌های دقیقی داشته باشید، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری با آنها معاشرت کنید.


حتما بخوانید: زبان بدن افراد با اعتماد به نفس چگونه است؟

۷. شنونده‌ی خوبی باشید

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران شنونده خوبی باشید

افراد با اعتماد به نفس بالا، شنونده‌های خوبی هستند. این افراد با آرامش و صبر به دیگران گوش می‌کنند و با واکنش‌های مناسب مانند تأییدهای به‌موقع یا بیان عبارات دوستانه همراهی و احترام خود را نسبت به دیگران نشان می‌دهند. البته این اصلا به معنای موافقت همیشگی و تأیید بی‌چون و چرای دیگران نیست بلکه منظور ایجاد درک متقابل است. هنگام گوش دادن به حرف‌های دیگران باید به آنها نشان بدهید که برایشان ارزش و اهمیت قائل هستید. حتی اگر با آنها مخالفید، شنونده‌‌ی آرامی باشید. اجازه بدهید دیگران متوجه بشوند که شما علی‌رغم تفاوت‌ها و اختلاف نظرها، موقعیت آنها را درک می‌کنید. واکنش‌های منطقی از گوش دادن مؤثر نشئت می‌گیرند. وقتی کنترل اعصاب‌ خود را از دست می‌دهیم و فقط می‌خواهیم حرف خودمان را به کرسی بنشانیم، نتایج تأسف‌برانگیز و شرم‌آوری به بار می‌آید. کوبیدن در پشت سر، فریاد زدن بر سر اطرافیان بی‌نوا، گریه کردن بی‌مورد و … واکنش‌‌های غیرمنطقی افرادی است که گوش کردن به دیگران را یاد نگرفته‌اند.


حتما بخوانید: تقویت مهارت گوش دادن؛ ۱۰ اصلی که شما را تبدیل به شنونده سراپا گوش می‌کند

۸. صفر و یکی نگاه نکنیم

بعضی‌ها معتقدند یا همه یا هیچ. دیدگاه صفر و یکی شما را محدود می‌کند و باعث می‌شود همیشه در اضطراب باشید. واقعیت این است که بسیاری از مفاهیم عمیق زندگی نسبی هستند و در بیشتر لحظات زندگی شرایط تصمیم‌گیری کاملا اقتضایی است، یعنی بنا به اقتضای موقعیت، نتایج، رفتارها و کیفیت ارتباطات گوناگون خواهد بود. پس این‌قدر در مورد همه چیز احکام کلی صادر نکنید. انعطاف‌پذیر باشید، وسواس و لجاجت برای رسیدن به نظرات شخصی ثابت را کنار بگذارید و بپذیرید که گاهی باید به جریان سیال زندگی دل بسپارید. مثلا وقتی می‌گویید دخترم همیشه نامنظم است، «همیشه» او را از تغییر و بهبود دلسرد می‌کند. منعطف باشید و حکم کلی ندهید.

۹. به جای «اما» از «و» استفاده کنید

برای افزایش اعتماد به نفس مهربان باشید

«اما» واژه‌ای خاکستری است. چرا؟ چون گاهی این قابلیت را دارد که تمام ویژگی‌های مثبت را زیر سؤال ببرد و همه‌ی امیدهای شکل گرفته را متزلزل کند. اگر هزار صفحه در مورد ویژگی‌های مثبت یک فرد بنویسید ولی در انتها واژه‌ی دلهره‌آور «اما» را اضافه کنید، در واقع همه آن تعاریف و امیدها از بین می‌رود. برقراری ارتباط خوب با دیگران و محبوبیت میان آنها باعث شکل‌گیری اعتماد می‌شود و این انرژی مثبت اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. اگر می‌خواهید در مقابل دیگران اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید از به کار بردن کلمه‌ی «اما» بپرهیزید و به جای آن از «و» استفاده کنید. مثلا به همکار خود بگویید: «کار امروزت فوق‌العاده بود و فقط باید گزارشت رو ویرایش کنی» و یا به برادر خود بگویید: «دوچرخه سواریت عالیه و فقط باید بیشتر روی تعادلت کار کنی.» اما و اگر به‌کار نبرید و دیگران را دلسرد نکنید. در این دنیای پر رمز و راز، صحبت کردن و دلگرمی دادن ما به یکدیگر نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌هایمان را کمتر می‌کند.

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران باید به درک درستی از خود و آنها برسید. همان‌طور که دیدید رشد همه‌ی ما به یکدیگر وابسته است. ما در صورتی در روابط فردی و اجتماعی خود موفق خواهیم بود که ضمن تلاش برای توسعه‌ی ویژگی‌های مثبت فردی، در پی رشد و موفقیت دیگران نیز باشیم. زندگی گروهی ما به اندازه‌ی زندگی فردی‌مان اهمیت دارد. انسان‌ها زنجیره‌ای به هم پیوسته هستند و رفتار هر یک از ما در نهایت بر تمام افراد این کره‌ی خاکی تأثیر می‌گذارد. افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران نیز مانند تمام ویژگی‌های خوب دیگر، دست‌یافتنی است و تنها به کمی تمرین و تلاش نیاز دارد.

برگرفته از:healthyplace.com healthyplace.com

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 27 دیدگاه)
  1. حسن علیزی می‌گوید

    خیلی عالی بود.
    ممنون

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      ممنون که با ما همراهین دوست خوب

  2. ارمیتا می‌گوید

    سلام خسته نباشید من یک دختر ۱۴ ساله هستم و بعد از دوسال میخوام برم مدرسه حضوری ولی نمیدونم در مقابل دوستان و همکلاسی هام چطور رفتار کنم اونارو از پارسال میشناسم وای یکبارم از نزدیک ندیدمشون احساس میکنم اعتماد به نفس کافی برای صحبت با اونا یا دفاع کردن از خودم رو ندارم خیلی ممنون میشم کمک کنید🙏🙏

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      ارمیتای عزیز گاهی‌اوقات زیاد فکرکردن درباره بعضی از چیزا باعث میشه که اونا رو وحشتناک‌تر از چیزی که هستن، احساس کنیم. شما هم قطعا از پس ملاقات حضوری برمیای و دوستان خیلی خوبی برای خودت پیدا میکنی. سخت نگیر. اونا هم هم‌سن و سال خودت هستن و حرف‌ها و ویژگی‌های مشترک زیادی با هم دارید که باعث نزدیکیتون میشن. اگر هم فکر می‌کنی کمبود اعتماد به نفس رو به‌طور کلی در زندگیت داری، با بیشتر خوندن درباره راه‌های افزایش اعتماد به نفس یا تمرکز روی دلایلی که باعث میشه، شما این‌طور باشی، مشکلت حل میشه. شککک نکن دوست خوب جوان

  3. رها می‌گوید

    سلام من رو یک نفر خیلی حساسم فردا قرار تو مهمونی ببینمش اما اون دوست داره با بقیه عکس بگیره وبه بقیه توجه کن با اینکه من باید اولویت اون باشم نیستم و وقتی بهش میگم کمتر حتی باهام اوکی رفتار میکنه و من احساس میکنم جولوی اون خیلی بی اعتماد بنفسم .‌‌..
    میشه لطفا کمکم کنید

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      دوست خوب چرا باید اولویت اون فرد باشید؟ اگر فکر می‌کنید که اون شما رو توی اولویت قرار نمیده، اصراری روی این زمینه نداشته باشید. عزت نفستون رو بالا ببرید و خودتون رو لایق احترام و توجه بدونید. این احترام و توجه رو از منبعی درون خودتون تامین کنید و اون رو به ادمهای دیگه گره نزنید.