دکتر روانشناس تهران و درمان افسردگی

2

یافتن یک روانشناس که با او احساس راحتی کنید بسیار مهم است. به هر حال، شما در مورد موضوعات ناراحت کننده صحبت خواهید کرد. یا حتی مواردی را که قبلاً به کسی نگفته اید برای روانشناس بیان می کنید. بنابراین مهم است که در جلسه رواندرمانی در وهله اول احساس اعتماد و آرامش را تجربه کنید.

شما به یک دکتر روانشناس نیاز خواهید داشت که از مهارت های قابل توجهی برخوردار باشد. اما گزینه های زیادی وجود دارد که می تواند برای انتخاب یک روانشناس خوب در اختیار شما قرار گیرد.

جستجوی یک فهرست آنلاین برای روانشناس ممکن است صدها (اگر نه هزاران) نتیجه در بر داشته باشد. چگونه بر اساس توصیف مختصر و یک تصویر شخصی از روانشناس دست به انتخاب می زنید؟

رونیکس

اگر به مقالات یا تالیف های یک دکتر روانشناس تهران دسترسی نداشته باشید انتخاب شما با اطلاعاتی کمتری صورت می پذیرد؟

استراتژی های زیر به شما کمک می کند گزینه های خود را محدود کنید. و در نتیجه روانشناسی را انتخاب کنید که احتمالاً برای درمان هایی از قبیل درمان افسردگی مناسب شما است. حتی اگر ساکن شهر تهران نیستید می توانید از مشاوره آنلاین روانشناسی کمک بگیرید.

اهمیت همخوانی شما با دکتر روانشناس تهران

ممکن است پیشنهادی برای کار با یک روانشناس خاص دریافت کرده باشید. شاید یکی از دوستان شما بگوید، “این روانشناس خیلی به من کمک کرد. شما باید با او تماس بگیرید و همچنین قرار ملاقات بگذارید.” اما آیا آن درمانگر خاص می تواند به شما نیز کمک کند؟

اگرچه ممکن است روانشناس مهارت بالایی داشته باشد، اما درمان موثر تنها در صورت ارتباط موثر با او امکان پذیر خواهد بود. بنابراین اگر ارتباط درمانی موثری را احساس نکنید، همان روانشناسی که تأثیر بسزایی بر دوست شما داشت، ممکن است برای شما مناسب نباشد.

اگر با روانشناس خود احساس راحتی ندارید، یا نگران قضاوت او در مورد خودتان هستید، احتمالاً درونی ترین افکار و احساسات خود را با او به اشتراک نمی گذارید. اگر درباره این موارد صحبت نکنید، ممکن است اطلاعات لازم برای ایجاد تغییر را کسب نکنید.

در حقیقت، رابطه شما با دکتر روانشناس تهران که اغلب به عنوان “اتحاد درمانی” نامیده می شود، به احتمال زیاد عاملی تعیین کننده در میزان مفید بودن درمان افسردگی خواهد بود.

اتحاد درمانی با دکتر روانشناس

​​یکی از اولین پژوهش هایی که اثر اتحاد درمانی را بررسی کرد، نشان داد که اتحاد درماین فقط از پیوندی بین روانشناس و بیمار تشکیل نشده است. این اتحاد همچنین بر اساس توافق در مورد اهداف درمان و نحوه دستیابی به این اهداف شکل می گیرد.

درمانگر و بیمار باید نسبت به یکدیگر احساس درستی و صداقت داشته باشند. آنها همچنین باید احساس کنند که ارتباط خوب و تمایل متقابل برای همکاری مشترک وجود دارد.

این ایده که ارتباط بین دکتر روانشناس تهران و بیمار برای یک درمان افسردگی خوب ضروری است، با تحقیقات متعددی در طول سالها تقویت شده است.

در حقیقت، هنگامی که انجمن روانشناسی آمریکا (APA) گروه ویژه ای را برای تعیین اثربخشی نوع درمان ایجاد كرد، دریافتند كه ارتباط درمانی به اندازه نوع درمان اهمیت دارد. صرف نظر از اینکه آیا روانشناس از “درمان شناختی رفتاری” یا “روان درمانی تحلیلی” استفاده می کند، بهبود بیمار به چگونگی کار مشترک درمانگر و بیمار بستگی دارد.

اعتماد به روانشناس و تغییر در زندگی

انجمن روانشناسی یک گزارش در این رابطه در سال 2014 منتشر کرد. در آن آمده است: “رابطه درمانی مستقل از نوع خاص درمان، کمک قابل توجه و سازنده ای به نتیجه روان درمانی می کند.

گزارش آنها مبتنی بر مطالعات متعددی بود که نشان می داند یک اتحاد درمانی نقش بسیار مهمی در روند درمان دارد. روانشناسان نتیجه گرفتند که بیماران وقتی از طرف درمانگر خود احساس حمایت می کنند، احتمالاً زندگی خود را نیز تغییر می دهند.

بنابراین توصیه شد که درمانگران به طور مداوم بر تعاملات با بیماران خود نظارت داشته و آنها را از نظر احساس بررسی کنند. در صورت وجود مشکلات ارتباطی یا مشکلات اعتماد، به درمانگران توصیه شد که روی بهبود رابطه درمانی کار کنند.

با چه روانشناسی می توانید بهترین درمان افسردگی را پیش ببرید

یافتن یک دکتر روانشناس تهران که فکر می کنید با او خوب کار خواهید کرد بسیار مهم است. برخی از عواملی که ممکن است در این تصمیم گیری به شما کمک کنند عبارتند از:

تخصص. مشخص کنید رواندرمانی را انتخاب خواهید کرد یا دارودرمانی؟

سن. آیا می خواهید با روانشناس مسن تر، جوان تر یا در حدود سن خود کار کنید؟

فرهنگ. آیا برای شما مهم است که درمانگر وابستگی فرهنگی خاصی داشته باشد؟

ممکن است احساس کنید می توانید با روانشناس مسن بهتر ارتباط برقرار کنید. یا شاید فکر کنید از صحبت با روانشناسی هم سن خود احساس راحتی می کنید. این شما هستید که باید به دلائل انتخاب خود فکر کنید.

البته، ممکن است شما ذهنیتی نداشته باشید که با چه کسی می خواهید صحبت کنید. مشکلی هم نیست. اگر از شما پرسیده شود معمولاً فقط می توانید بگویید که اولویتی ندارید.

شاید بتوانید در مورد روانشناسی که باید انتخاب کنید کمی بیشتر بدانید

بخاطر داشته باشید یک دکتر روانشناس تهران ممکن است وب سایت شخصی داشته باشد. بنابراین می توانید با مراجعه به وب سایت روانشناس به مطالعه مقالات و نوشته های او بپردازید.

همچنین یک روانشناس خوب در زمینه تالیف و ترجمه کتاب های روانشناسی معمولا فعالیت دارد. به عنوان مثال شما با مراجعه به وب سایت دکتر علوی نژاد روانشناس می توانید با کتاب ها و سایر آثار علمی ایشان آشنا شوید.

انتخاب روانشناس خوب در تهران برای درمان افسردگی

بررسی های روانشناختی شیوع پنج تا ده درصدی اختلال افسردگی اساسی (MDD) را نشان داده است. ممکن است علائم افسردگی خفیف تر حتی جمعیت بیشتری را شامل شود. اختلالات افسردگی با رفاه و سلامتی عمومی رابطه معکوس دارند، باعث آسیب جدی روانی و اجتماعی در کار می شوند و بار منفی قابل توجهی در جامعه ایجاد می کنند. افسردگی پرهزینه ترین اختلال روانشناختی است که 33٪ کل هزینه اختلالات روانشناختی را تشکیل می دهد. مطالعات نشان داده است که رابطه بین افسردگی و ناتوانی عملکردی کلی جدی است.

روانشناس تهران و درمان افسردگی

درمان افسردگی موثر می تواند درد و رنج فرد را کاهش داده و آسیب اجتماعی و شغلی بیماران افسرده را مانع شود. چندین روش درمانی، از جمله روان درمانی بین فردی (IPT) ، درمان شناختی رفتاری، درمان فعال سازی رفتاری و دارو درمانی برای MDD اثربخش گزارش شده اند. علیرغم دستورالعمل های علمی که برای بهبود کیفیت مراقبت های ضد افسردگی صادر شده است، مطالعات بارها نشان داده اند که بخش زیادی از بیماران افسرده به رواندرمانی دست پیدا نمی کنند. فقط ده درصد از بیماران افسرده در طول دوره درمان خود روان درمانی هفتگی داشته اند.

انواع افسردگی

علائم ناشی از افسردگی اساسی در افراد مختلف متفاوت است. برای روشن کردن نوع افسردگی، دکتر روانشناس تهران ممکن است ارزیابی جامعی از شما به عمل آورد. در ادامه انواع افسردگی مرور خواهد شد.

افسردگی همراه با تنش

این افسردگی همراه با بی قراری غیرمعمول یا نگرانی در مورد وقایع احتمالی یا از دست دادن کنترل است.

ویژگی های مخلوط

افسردگی و شیدایی همزمان، که شامل عزت نفس بالا، صحبت کردن زیاد و افزایش انرژی است.

ویژگی های مالیخولیایی

افسردگی شدید همراه با عدم پاسخ به چیزی که قبلاً موجب لذت می شده است. بیدار شدن صبح زود، بدتر شدن خلق در صبح، تغییرات عمده در اشتها و احساس گناه، تحریک یا کندی حرکتی از علائم این نوع افسردگی است.

افسردگی با ویژگی های غیر معمول

این افسردگی شامل توانایی تجربه موقت رویدادهای شاد، افزایش اشتها، نیاز بیش از حد به خواب، حساسیت به طرد شدن و احساس سنگینی در بازوها و پاها است.

افسردگی همراه با ویژگی های روان پریشی

این افسردگی همراه با توهم یا هذیانی است که عدم کفایت شخصی یا سایر موضوعات منفی را شامل باشد.

افسردگی کاتاتونیا

افسردگی کاتاتونیا شامل فعالیت بدنی است که حرکات غیرقابل کنترل، بی هدف یا وضعیت گیری های ثابت و غیر قابل انعطاف را به همراه داشته باشد.

افسردگی پس زایمان

افسردگی پس از زایمان در دوران بارداری یا در هفته ها یا ماه های بعد از زایمان اتفاق می افتد.

افسردگی دارای الگوی فصلی

این افسردگی مربوط به تغییر در فصول و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

سایر اختلالات که باعث علائم افسردگی می شوند

چندین اختلال دیگر مانند مواردی که در ادامه مرور می شوند علائم افسردگی را تولید می کنند. برای تشخیص دقیق و درمان افسردگی مهم است که این اختلالات نیز بررسی شوند.

اختلالات دو قطبی

این اختلال شامل نوسانات خلقی می شود. خلق فرد از اوج (شیدایی) تا پایین (افسردگی) متغیر است. تشخیص بین اختلال دو قطبی و افسردگی گاهی دشوار است.

اختلال سیکلوتایمی

اختلال سیکلوتایمی شامل پستی و بلندی هایی است که نسبت به اختلال دو قطبی ملایم تر هستند.

اختلال بی نظمی در خلق و خوی

این اختلال خلقی در کودکان شامل تحریک پذیری و عصبانیت مزمن و شدید همراه با طغیان های شدید مزاجی است. این اختلال به طور معمول در سالهای نوجوانی یا بزرگسالی به اختلال افسردگی یا اضطراب تبدیل می شود.

اختلال افسردگی مداوم

گاهی اوقات دیستیمیا نیز نامیده می شود. این نوع افسردگی شدت کمتری دارد اما می تواند مزمن تر باشد. دیستایمیا معمولاً ناتوان کننده نیست. اما اختلال افسردگی مداوم می تواند مانع عملکرد طبیعی شما در زندگی روزمره و تجربه یک زندگی کامل شود.

اختلال ملال پیش از قاعدگی

اختلال ملال پیش از قاعدگی شامل علائم افسردگی همراه با تغییرات هورمونی است که از یک هفته قبل از عادات ماهانه شروع می شود و طی چند روز پس بهبود می یابد.

سایر اختلالات افسردگی

این اختلالات ناشی از استفاده مواد مخدر یا برخی از داروهای تجویز شده به خاطر بیماری پزشکی دیگر است.

چه عواملی باعث افسردگی می شود؟

افسردگی تنها یک دلیل ندارد و به دلایل مختلف می تواند شکل بگیرد. برخی از عوامل سبب ساز افسردگی در زیر آورده شده اند.

وقایع استرس زای زندگی

یک حادثه ناراحت کننده مانند فوت یکی از اعضاء خانواده یا از بین رفتن رابطه عاشقانه می تواند افراد را به سمت افسردگی سوق دهد. استرس شغلی یا مشکلات مالی نیز از علل شایع است. تجارب اولیه زندگی نیز می توانند در افسردگی نقش داشته باشند. افرادی که سعی می کنند به تنهایی با این مسائل کنار بیایند و خانواده و دوستانشان را کنار بگذارند، به ویژه در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

شخصیت و وراثت

افرادی دارای ویژگی های شخصیتی خاص نیز مستعد ابتلا به افسردگی هستند. کسانی که بیش از حد به خود انتقاد می کنند یا اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند در معرض خطر قرار دارند. علاوه بر این، اگر سابقه خانوادگی افسردگی دارید، مانند پدر یا مادر یا خواهر و برادر افسرده، این احتمال وجود دارد که شما نیز افسرده شوید. با این حال، این مساله قطعی نیست. بسیاری از افراد با چنین سابقه خانوادگی افسرده نمی شوند.

بیماری و پیری

هر بیماری می تواند افسردگی را در افراد خاص تحریک کند، به ویژه اگر در سطح فعالیت یا زندگی جنسی شما تأثیر داشته باشد. افراد مبتلا به بیماری های تهدید کننده زندگی به ویژه در معرض افسردگی هستند. مشکلات تیروئید و آسیب های سر نیز می تواند منجر به تغییرات خلقی شود. علاوه بر این، افزایش سن می تواند احساس افسردگی را در برخی افراد ایجاد کند.

مصرف مواد مخدر و الکل

افرادی که برای مقابله با مشکلات به مواد مخدر یا الکل روی می آورند بیشتر دچار افسردگی می شوند. زیرا این مواد می توانند افسردگی را ایجاد یا بدتر کنند. علاوه بر این، کسانی که معتاد می شوند اغلب مشکلات خانوادگی یا شغلی را تجربه می کنند که این امر همچنین می تواند به افسردگی شدت بخشد.

زایمان و افسردگی

افسردگی پس از زایمان می تواند ناشی از تغییرات عاطفی، جسمی و هورمونی همراه با زایمان و همچنین مسئولیت و چالش های مراقبت از کودک و تغییر در ساختار خانواده باشد.

چگونه با افسردگی مواجه شویم و حمایت دریافت کنیم

در مورد بهبود مهارت های مقابله ای با دکتر روانشناس تهران یا شهر خود صحبت کنید. نکات زیر را نیز می توانید امتحان کنید.

زندگی خود را ساده کنید

در صورت امکان از برخی مسئولیت های خود صرف نظر کنید و اهداف معقولی را برای خود تعیین کنید. به خودتان اجازه دهید وقتی احساس ناراحتی می کنید کار کمتری انجام دهید.

روزنگار داشته باشید

روزنگار، به عنوان بخشی از درمان شما در نظر گرفته می شود. شما با این کار می توانید احساس غم، عصبانیت، ترس یا سایر احساساتی که بر رفتار شما تاثیر می گذارند را پایش کنید.

کتاب ها و وب سایت های معتبر روانشناسی را بخوانید

دکتر روانشناس خوب تهران ممکن است کتاب ها یا وب سایت هایی را برای خواندن داشته باشد. در صورت تمایل از آنها استفاده کنید.

گروه های حمایتی را پیدا کنید

برخی از سازمان ها، گروه های پشتیبانی برای کمک به افسردگی ارائه می دهند. برنامه های کمک به کارمندان و گروه های داوطلب نیز ممکن است به شما در مورد نگرانی هایتان کمک کنند.

منزوی نشوید

سعی کنید در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید و به طور منظم با خانواده یا دوستان خود دور هم جمع شوید. گروه های پشتیبانی می توانند به شما کمک کنند تا با دیگران که با چالش های مشابه روبرو هستند ارتباط برقرار کرده و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

راه های آرامش و کنترل استرس خود را بیاموزید.

به عنوان مثال می توانید به ذهن آگاهی، آرامش آموزی، یوگا و پیاده روی بپردازید.

زمان خود را برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی به شما کمک می کند لیستی از کارهای روزانه تهیه کنید. از یادداشت های چسبنده به عنوان یادآوری استفاده کنید. یا از یک برنامه ریز برای سازماندهی فعالیت های مورد علاقه استفاده کنید.

وقتی خلق شما پایین است تصمیمات مهمی نگیرید.

وقتی احساس افسردگی می کنید از تصمیم گیری بپرهیزید. زیرا ممکن است در آن وضعیت نتوانید به وضوح فکر کنید.

دکتر روانشناس تهران برای افسردگی چقدر موثر است؟

تحقیقات نشان دادند که روانشناسی برای افسردگی بسیار موثر است. روان درمانی به کاهش علائم کمک می کند، مهارت های زندگی به شما آموزش می دهد و می تواند از وقوع یا تشدید افسردگی در آینده جلوگیری کند.

فواید روانشناسی برای درمان افسردگی چیست؟

شما می توانید استراتژی های خاصی را برای کاهش علائم افسردگی یاد بگیرید.

یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند عوامل زندگی را که می توانند افسردگی را برانگیخته کنند، شناسایی کنید و به شما نشان دهد که چگونه این موارد را حل کنید.

روانشناس می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چگونه باورها و رفتارهای آموخته شده در گذشته می توانند باعث ایجاد یا تشدید دوره های افسردگی شوند و اینکه برای تغییر این وضعیت چه کاری می توانید انجام دهید.

شما می توانید یاد بگیرید که چگونه در زندگی علائم افسردگی را مدیریت کنید.

یک روانشناس خوب می تواند استراتژی هایی برای بهبود ارتباطات، اعتماد به نفس و سلامتی کلی به شما نشان دهد. در نتیجه به جلوگیری از عود افسردگی در آینده کمک کند.

وقتی استراتژی های مقابله ای را یاد گرفتید، اطمینان پیدا می کنید که می توانید به خودتان در آینده اعتماد کنید.

چند جلسه روان درمانی برای درمان افسردگی لازم است؟

از آنجا که هر فردی غالباً با شرایط منحصر به فردی روبرو است، تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای تولید نتایج می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. با این حال، برخی عوامل مشترک وجود دارد که می توانند در ایجاد و حفظ درمان افسردگی تأثیر بگذارند.

عوامل مشترکی که در پیشرفت درمان تأثیر می گذارد

مدت زمانی که مشکل وجود داشته است

شدت و طول دوره های افسردگی

سطح اعتماد به نفس

عوامل اجتماعی مانند روابط و کار

تجربه های دشوار و دردناک کودکی

کیفیت رابطه درمانی. این بدان معناست که هرچه اعتماد و اطمینان بیشتری به روانشناس خود داشته باشید، نتایج بهتری را به دست می آورید.

طول درمان افسردگی خفیف تا متوسط

درمان توسط دکتر روانشناس تهران میزان موفقیت بالایی را برای افسردگی خفیف تا متوسط ​​نشان داده است. به عنوان یک قاعده کلی، برای افسردگی خفیف تا متوسط ​​12 تا 24 جلسه می تواند نتایج خوبی ایجاد کند. هنگامی که مشکلات دیگری همراه با افسردگی وجود داشته باشد، جلسات بیشتری برای ایجاد استراتژی های جدید و حفظ تغییرات پایدار لازم است.

طول درمان برای افسردگی شدید

در افسردگی شدید، روان درمانی های بلند مدت ضروری است. با این حال، گاهی دارو می تواند نقش مهمی در موفقیت درمان داشته باشد. در موارد شدید، به منظور توسعه توانایی مدیریت علائم بیش از یک سال درمان ضروری است.

چه زمانی درمان افسردگی با روانشناس مفید است؟

رابطه مبتنی بر اعتماد با روان درمانگر عامل اصلی موفقیت درمان است. اگر بعد از گذشت دو یا سه جلسه احساس راحتی داشتید می توانید درمان خود را با جدیت پیگیری کنید. درست است که درمان می تواند در بعضی مواقع چالش برانگیز باشد، اما با ادامه درمان می توانید به ندریج تعییراتی واقعی را تجربه کنید.

چند نکته برای کنترل افسردگی

اگر شما از افسردگی رنج می برید، مواردی وجود دارد که می توانید به کمک آنها احساسات منفی خود را کاهش دهید.

در اینجا چند نکته برای کنترل افسردگی آورده شده است.

نور خورشید را دریافت کنید.

کمبود نور خورشید در واقع می تواند افسردگی را بدتر کند، بنابراین مطمئن شوید که حداقل 15 دقیقه در روز بیرون می روید. قدم زدن بسیار عالی است، اما حتی نشستن روی نیمکت پارک برای نوشیدن قهوه صبحگاهی نیز کافی است.

به اندازه کافی بخوابید

سعی کنید هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و بیدار شوید و از چرت زدن هایی که ممکن است برنامه شما را از بین ببرد، جلوگیری کنید.

درخواست کمک از روانشناس

هر فردی هر از گاهی احساس اندوه می کند، اما یک دکتر روانشناس خوب تهران می تواند کمک زیادی به درمان افسردگی کند. درمان افسردگی می تواند شما را با ابزارهایی برای مقابله با احساسات منفی و افکار افسرده کننده مسلح کند.

کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

نشستن و فکر کردن در مورد مشکلات شما هیچ مشکلی را حل نمی کند. سعی کنید با انجام فعالیت های مورد علائق خود حواس خود را پرت کنید. یک کتاب خوب بخوانید، یک برنامه تلویزیونی خنده دار تماشا کنید. یا یک سرگرمی یا ورزش مورد علاقه قدیمی را انتخاب کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. رقیه می‌گوید

    سلام فوق العادع بود این مقالتون مرسی هه به درمان افسردگی اهمیت دادید

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام رقیه جان.
      خوش‌حالیم که از «چطور» راضی هستی. 🙂