پاک کردن لکه جوهر از روی لباس با ۷ روش آسان اما مطمئن

24

شاید برای شما هم پیش آمده که لباس‌هایتان در اثر یک سهل‌انگاری، با لکه جوهر کثیف شوند. مثلا یادتان رفته که قبل از شستن پیراهن‌تان، خودکارتان را از جیب‌تان بیرون بیاورید یا هنگام کار حادثه‌ای پیش آمده یا فرزند دلبندتان هنر نقاشی‌اش را روی لباس شما پیاده کرده. در هر صورت احتمالا می‌خواهید هرچه زودتر از شر لکه‌های جوهر خلاص شوید. پاک کردن لکه‌ جوهر (با توجه به نوع جوهری که با آن سروکار دارید) می‌تواند کار پردرسری باشد. در این مقاله شما را با ۷ روش کاربردی، آسان و مطمئن برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس آشنا می‌کنیم.

انواع لکه‌های جوهر با هم متفاوت‌اند. لکه‌ی جوهرهایی که بر پایه‌ی آب هستند، به‌آسانی پاک می‌شوند. مثلا ماژیک‌های وایت‌برد ازاین‌دست هستند و اگر لباس شما با این جوهر لک‌ شده‌ است، خوش‌شانس هستید. اما پاک کردن لکه‌ جوهرهای دائمی مثل ماژیک‌های علامت‌زن و ماژیک‌های غیروایت‌برد واقعا کابوس است. جوهر خودکار جایی بین این دو مورد قرار می‌گیرد، چون پاک کردن آن به‌سختی جوهرهای دائمی نیست، اما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ پاک کردن لکه‌ی هر نوع جوهر روش متفاوتی دارد. اینکه از کدام روش استفاده می‌کنید، به موادی که در خانه دارید بستگی دارد؛ از پودر لباس‌شویی معمولی با آب گرفته تا نمک و شیر.

رونیکس

اولین قدم تعیین نوع جوهر است. بعد باید ببینید کدام نوع محلول برای پاک کردن آن مناسب‌تر است. یک نکته‌ی مهم برای اینکه لکه را با موفقیت پاک کنید این است که پیش از پاک کردن لکه، عملیات شست‌وشو و خشک کردن لباس را انجام ندهید. خشک‌کردن، لکه را پایدار می‌کند و باعث می‌شود پاک کردن لکه جوهر بسیار سخت یا حتی غیرممکن شود.

۱. آب و مایع لباس شویی

این روشی ایده‌آل برای پاک کردن لکه‌ جوهرهای برپایه‌ی آب است. برای پاک کردن لکه با این روش، لباس لکه‌دار را روی یک حوله یا یک تکه پارچه‌ی تمیز قرار دهید. کمی آب روی آن بریزید و سپس آن را با یک پارچه‌ی تمیز دیگر بپوشانید. در این مرحله، لکه کم‌کم به پارچه‌ی تمیز منتقل می‌شود. چند قطره مایع لباسشویی به محل لکه اضافه کنید و بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه بماند. به‌جای مایع لباس‌شویی از مایع ظرف‌شویی استفاده نکنید، چون در این مورد جایگزین خوبی نیست.

شست‌وشوی معمولی لباس را با داغ‌ترین دمای آبی که به پارچه آسیب نمی‌زند انجام بدهید. قبل از خشک شدن مطمئن شوید که لکه کاملا از بین رفته باشد. اگر اثری از لکه باقی مانده بود، دوباره مراحل شست‌وشو را تکرار کنید. اگر محل لکه قبل از پاک شدن خشک شود، پاک کردن لکه جوهر تقریبا غیرممکن می‌شود.

۲. الکل

پاک کردن لکه جوهر

برای پاک کردن لکه جوهر دائمی می‌توانید از الکل پزشکی استفاده کنید. شاید محلول لکه را کاملا پاک نکند -حتما دلیلی دارد که اسمش را جوهر دائمی گذاشته‌اند- اما به محو کردن آن کمک می‌کند. اگر نوع پارچه طوری باشد که بتوانید آن را با محلول سفیدکننده بشویید، شانس بیشتری برای پاک کردن لکه جوهر دارید.

پارچه‌ی لکه‌دار را روی یک حوله‌ی سفید تمیز قرار بدهید. ابتدا الکل را روی گوشه‌ای از پارچه که در معرض دید نیست امتحان کنید. اگر پارچه تغییر نکرد و خراب نشد، محل لکه را با الکل پاک کنید. حوله‌ی زیرین کم‌کم خیس می‌شود و لکه‌ی جوهر به آن نفوذ می‌کند. برای اینکه پارچه دوباره جوهر را جذب نکند، آن را به گوشه‌ی تمیز دیگری از حوله منتقل کنید. این کار را تکرار کنید تا تمام جوهر پاک شود. سپس الکل را از محل بشویید.

اگر می‌خواهید جوهر خودکار را بشویید، بعد از استفاده از الکل، مقداری مایع لباس‌شویی معمولی روی محل لکه‌ بریزید و بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه بماند و بعد در گرم‌ترین دمای آبی که به پارچه آسیب نمی‌زند، لباس‌تان را بشویید.


حتما بخوانید: پاک کردن لکه فرش؛ چگونه انواع مختلف لکه‌های فرش را به‌آسانی پاک کنیم؟

۳. لاک پاک کن

این محلول قوی است و برای پاک کردن لکه‌های دائمی مناسب است، اما ممکن است پارچه را خراب کند. اول آن را روی یکی از لبه‌های داخلی یا محلی که دیده نمی‌شود امتحان کنید. اگر مشکلی نبود، محل لکه را مثل روش الکل خیس کنید و فراموش نکنید که هر بار پارچه را به محل خشک حوله منتقل کنید. بعد از پایان کار، لاک پاک‌کن را کاملا از پارچه بشویید.

۴. اسپری مو

بیشتر اسپری‌های مو حاوی الکل هستند که کمک می‌کند جوهر حل شود و لکه را پاک می‌کند. سعی کنید اسپری حاوی بیشترین مقدار الکل را انتخاب کنید. معمولا ارزان‌ترین نوع این اسپری‌ها، بهترین گزینه برای هدف ما هستند. یک حوله‌ی تمیز زیر محل لکه قرار دهید و روی لکه را کاملا اسپری کنید، سپس روی لکه را با یک حوله‌ی تمیز دیگر بپوشانید تا لکه کاملا پاک شود. سپس لباس را به روش معمول بشویید.

۵. شیر

شاید عجیب به‌نظر برسد، اما خیساندن پارچه در شیر ممکن است لکه را پاک کند. در یک ظرف کم‌عمق آن‌قدر شیر بریزید که روی لکه را بپوشاند. محل لکه را در ظرف بگذارید تا یک شب بماند. روز بعد آن را بیرون بیاورید و به روش معمول بشویید.

۶. نمک

اگر خوش‌شانس باشید و بتوانید قبل از اینکه لکه خشک شود به‌داد آن برسید، باید فوری سراغ نمکدان بروید. محل لکه را با نمک بپوشانید و با یک دستمال حوله‌ای خیس، به‌آرامی روی آن ضربه بزنید. سپس نمک را کنار بزنید و این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود.

۷. نشاسته‌ی ذرت و سرکه

در این روش دو مرحله‌ای ابتدا از سرکه به‌تنهایی استفاده کنید و سپس سرکه را با نشاسته‌ی ذرت مخلوط کنید تا خمیری به‌دست آید. اول لکه را با سرکه خیس کنید. بعد با دو واحد سرکه و سه واحد نشاسته‌ی ذرت خمیری تهیه کنید و روی پارچه بمالید. بگذارید خمیر کاملا خشک شود و سپس پارچه را بشویید.


در ادامه بخوانید: نحوه پاک کردن لکه ها از روی لباس؛ از بین بردن ۱۲ لکه‌ای که سرسختانه چسبیده‌اند
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 24 دیدگاه)
  1. FATEME می‌گوید

    ممنون از مطالب خوبتون عالی بود 🌹

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده. 🌸

  2. Ladan.sh می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    روی لباس من جوهر استامپ ریخته. با کدوم روش پاکش کنم بهتره

  3. هیلک می‌گوید

    من نصف جوهر خودکار رو مبل تازه ام ریخته بود رنگ مبلم نقره ای بعد با اسپره مو خیلی خیلی کم رنگ شده دیگه چکارش کنم . جیگرم سوخت . اما خدایی اسپره مو عالی بود