فواید پارافین تراپی و نحوه انجام آن در منزل

0

پارافین چیست؟ پارافین همان ماده‌ی بی‌رنگ، جامد و سفیدی است که از هیدروکربن اشباع‌شده ساخته می‌شود. از پارافین در مراکز ماساژ، اسپا و سالن‌های مراقبت از پوست برای درمان پوست‌پوست شدن دست و پا و… بهره گرفته می‌شود. پارافین درمانی طرفداران زیادی دارد، زیرا این ماده بو ندارد، بی‌رنگ و بی‌مزه است و به‌همین‌خاطر کسی را اذیت نمی‌کند. علاوه بر مزایایی که برای پوست دارد، در تسکین درد مفاصل و ماهیچه‌ها هم مفید واقع می‌شود. در ادامه با پارافین تراپی، فواید آن و نحوه‌ انجام پارافین تراپی در خانه آشنا می‌شوید.

فواید پارافین تراپی

پارافین خواص بهداشتی و آرایشی متنوعی دارد. مثلا در زمینه‌ی آرایشی، چنین کاربردهایی دارد:

رونیکس

از پارافین تراپی معمولا برای بهبود وضعیت پوست دست و پاها استفاده می‌شود. پارافین نوعی نرم‌کننده‌ی طبیعی است و به نرمی و انعطاف‌پذیر شدن پوست کمک می‌کند. استفاده از آن برای پوست باعث ایجاد رطوبت می‌شود و بعد از پارافین تراپی هم، رطوبت ایجادشده در پوست حفظ می‌شود. علاوه‌براینها، در باز کردن منافذ پوستی و از بین بردن سلول‌های مرده هم نقش مهمی ایفا می‌کند و پوست را شاداب‌تر و یک‌دست‌تر نشان می‌دهد.

پارافین درمانی - مزایا

مزایای درمانی پارافین هم کم‌تعداد نیست:

پارافین درمانی مانند حرارت‌درمانی عمل می‌کند و به افزایش گردش خون، تسکین ماهیچه‌ها و کاهش سفتی مفاصل می‌انجامد. ضمن اینکه اسپاسم یا گرفتگی عضلات و التهاب ناشی از رگ‌به‌رگ شدن و پیچ خوردن مفاصل را هم التیام می‌بخشد.

مراحل پارافین تراپی در منزل

پارافین درمانی - مراحل

بسیاری از سالن‌های آرایشی و مراکز اسپا از پارافین تراپی به‌عنوان بخشی از فرایند پدیکور و مانیکور استفاده می‌کنند. برخی از آنها هم پارافین تراپی را خدمتی جداگانه درنظر می‌گیرند و برای مشتریان‌شان انجام می‌دهند.

هزینه‌‌ی این خدمات در هر مرکز متفاوت است. اما به‌جای مراجعه به سالن‌ها و مراکز مختلف می‌توان پارافین تراپی را در منزل هم انجام دهید. البته برای بهره‌مندی از مزایای پارافین درمانی در منزل باید گام‌های لازم برای انجام آن را به‌دقت بردارید:

  • حدود ۲ کیلوگرم پارافین؛
  • دو قابلمه درون هم برای جوشاندن؛
  • پیمانه‌ی مدرج برای اندازه‌گیری؛
  • روغن معدنی؛
  • ظرف پلاستیکی چرب‌شده؛
  • دماسنج؛
  • روغن زیتون؛
  • کیسه‌ی پلاستیکی قابل مهر و موم کردن؛
  • حوله یا دستگیره؛
  • زمان‌سنج (تایمر)؛
  • دستمال کاغذی؛
  • مرطوب‌کننده.

دستگاه‌های گرم کردن پارافین هم در بازار وجود دارند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند. اگر چنین دستگاهی را خریدید، باید حتما مطابق با دستورالعملش از آن استفاده کنید. مراحل پارافین درمانی در منزل به شرح زیر است:

قدم نخست: آب کردن پارافین

راحت‌ترین روش برای آب کردن پارافین در منزل، استفاده از ۲ قابلمه درون هم برای ذوب کردن موم است. اگر روی ناخن‌های‌تان لاک وجود دارد، قبل از شروع فرایند حتما آن را پاک کنید، دست‌تان را خوب بشویید و با حوله‌ای بدون پرز آن را خشک کنید. برای آب کردن پارافین:

  • ۲ کیلوگرم پارافین را داخل قابلمه‌ای ریخته و قابلمه را درون قابلمه‌ی بزرگ‌تری قرار بدهید. کف قابلمه‌ی بزرگ‌تر آب بریزید و آنها را روی شعله‌ی ملایم بگذارید.
  • ۱ پیمانه روغن معدنی را به موم اضافه کنید.
  • وقتی موم کاملا آب شد، قابلمه را از روی اجاق بردارید و موم را با دقت داخل طرف پلاستیکی چرب‌شده بریزید.
  • صبر کنید تا لایه‌ای نازک از موم روی ظرف خود را ببندد و شکل بگیرد.
  • دمای موم را اندازه بگیرید. وقتی دما حدودا به ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید، همه‌چیز آماده است.

قدم دوم: استفاده از پارافین

پارافین درمانی - شیوه استفاده

حال که پارافین آماده استفاده است:

  • چند قطره روغن زیتون را روی ناحیه‌ای از بدن بریزید که می‌خواهید پارافین درمانی کنید.
  • تمام دست یا پا را داخل پارافین فرو ببرید و چند ثانیه صبر کنید تا یک لایه از پارافین روی بدن‌تان بنشیند.
  • اجازه بدهید که پارافین خشک بشود. زمانی که براق بودن پارافین از بین برود، یعنی دیگر روی پوست خشک شده است. بعد از خشک شدن لایه‌ی پارافین، بار دیگر دست یا پا را مدت زمان بیشتری در پارافین فرو ببرید. این کار مانع از رفتن لایه‌ی قبلی پارافین به زیر لایه جدید می‌شود و در نتیجه از سوختن هم جلوگیری می‌کند.
  • این فرایند را آن‌قدر تکرار کنید تا حداقل ۱۰ لایه پارافین روی ناحیه‌ موردنظر بدن‌تان (دست یا پا) شکل بگیرد.

قدم سوم: گذاشتن پا یا دست درون کیسه

بعد از اینکه ۱۰ لایه پارافین روی دست یا پا شکل گرفت، یک کیسه پلاستیکی بزرگ روی آن بکشید. سپس به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، حوله یا یک دستکش و دستگیره را دور آن بپیچید.

قدم چهارم: برداشتن پارافین

بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، باید دست یا پا را از کیسه و حوله خارج کنید و با دستمالی نرم، پارافین را از روی پوست‌تان پاک کنید. سپس روی پوست خود مرطوب کننده پوست بمالید. بعد از اتمام پارافین تراپی، باقی پارافین‌ها را بپوشانید و برای دفعات بعدی کنار بگذارید. همان‌طور که گفته شد، پارافین تراپی را می‌توان در منزل یا در مراکز مخصوص زیبایی انجام داد. علاوه‌بر فواید پارافین برای زیبایی پوست، کاربردهای درمانی آن برای مشکلاتی نظیر فیبرومیالژیا و روماتیسم مفصلی را هم نباید فراموش کرد.


حتما بخوانید: تقویت ناخن؛ چگونه ناخن‌هایی محکم و زیبا داشته باشیم؟

عوارض جانبی پارافین درمانی چیست؟

پارافین درمانی - عوارض جانبی

پارافین تراپی برای نرم کردن و رطوبت‌رسانی به پوست در نواحی مختلف بدن مانند: صورت، دست، پا، بدن و… در مراکز اسپا و سالن‌های زیبایی و… استفاده می‌شود. خوردن یا استشمام بوی پارافین شمع می‌تواند مشکلاتی نظیر استفراغ، حالت تهوع، سردرد یا آلودگی بِنزنی ایجاد کند. آلودگی بنزنی می‌تواند منجر به سرطان ریه هم بشود. اما استعمال موضعی پارافین ظاهرا عوارض جانبی چندان شدیدی ندارد. درادامه، به تعدادی از این عوارض محتمل پرداخته شده است:

پارافین در دمایی پایین‌تر از دمای طبیعی اتاق آب می‌شود. یعنی پوست بدن در برخورد با آن دچار سوختگی و تاول نخواهد شد. اما اگر پوست خیلی حساسی داشته باشید، ممکن است گرمای پارافین کمی پوست‌تان را تحریک کند و باعث بروز برآمدگی‌های قرمزرنگی روی آن بشود. این برآمدگی‌های قرمز روی گردن، کمر یا صورت به‌وجود می‌آید. تحریک شدن پوست با پارافین با خارش پوست و حسی ناخوشایند همراه است. درصورتی‌که پوست حساس یا زخم بازی روی پوست‌تان دارید، از پارافین استفاده نکنید، زیرا جزو فراورده‌های نفتی است و ممکن است باعث التهاب و ناراحتی‌ پوست‌تان بشود.

پارافین درمانی برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند یا واریس و دیابت دارند، اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا این درمان برای آنها منجر به بروز حس‌هایی غیرعادی، بی‌حسی و تضعیف گردش خون (در صورت ابتلا به دیابت) می‌شود.

اگر پارافین تراپی را در خانه انجام می‌دهید، حواس‌تان باشد تا پارافین را خیلی داغ نکنید، زیرا باعث آتش‌سوزی می‌شود. در شروع درمان خانگی، دمای پارافین نباید از ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد بیشتر باشد.


در ادامه بخوانید: ۱۵ نکته کمتر شنیده شده درباره زیبایی که خانم‌ها باید بدانند
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline livestrong
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.