با ۱۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

1

چنانچه به‌دنبال خودرویی با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان می‌گردید، خبر خوبی برایتان داریم. شاید باور نکنید اما بجز پراید، ۱۱ خودروی دیگر هم در همین ایران خودمان یافت می‌شوند که قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند! همراه ما باشید تا این خودروها را بیشتر بشناسید.

اگر پیگیر رویدادهای مربوط به صنعت خودرو باشید، به‌خوبی می‌دانید که پس از ۶ ماه دولت به‌تازگی سامانه ثبت سفارش خودرو را باز کرده است. به معنای ساده‌تر، طی شش ماه گذشته واردات خودرو ممنوع بوده است. این بسته شدن و بعد از آن گشایش ناگهانی شوک بزرگی را به بازار خودرو وارد کرد. البته خارجی‌ها و وارداتی‌ها ضربه‌ی اصلی را در این میان متحمل شدند. شاید اینطور به‌نظر بیاید که خودروهای تولیدی شرکت‌های داخلی از این آشوب در امان بوده‌اند. ولی آمار نشان می‌دهد محصولات خودروسازان وطنی از ابتدای سال چیزی بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

رونیکس

با این مقدمه دیگر چندان سخت نیست پیش‌بینی کردن قیمت‌های کهکشانی در بازاری که روزبه‌روز به مدل‌های آن افزوده می‌شود. بر اساس بررسی‌ها، در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی صفر کیلومتر بازار ایران پراید 151SE یا همان پراید وانت است که قیمتی حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. با این اوصاف دیگر نباید امیدی داشت که بتوان خودرویی ارزان‌تر از آن پیدا کرد. اما ما برای شما چند پیشنهاد خوب در دنیای دست‌دوم‌ها داریم. از آنجایی که خودروهای پیشنهادی همگی کارکرده هستند، اکیدا توصیه می‌کنیم که قبل از هر اقدامی برای خرید خودرو، با راهنمایی‌ها و نکات ضروری مربوط به خرید خودروی دست‌دوم آشنا شوید.

شرکت سازنده: ایران خودرو

مدل: سمند

سال ساخت: ۱۳۸۲

سمند

پیدا کردن یک سمند تروتمیز مربوط به اوایل دهه‌ی ۸۰ شمسی، کار سختی است. تجربه نشان می‌دهد احتمالا با این پول گزینه‌هایی پیدا می‌کنید که حداقل چند لکه رنگ دارند. نسبت به سلامت موتور این خودرو اطمینان حاصل کنید ولی چندان سخت‌گیر نباشید. آنچه می‌خواهید بخرید حدود ۱۵ سال پیش ساخته شده است.


حتما بخوانید: پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

شرکت سازنده: سایپا

مدل: پراید صندوق‌دار

سال ساخت: ۱۳۸۶

پراید

شکی نیست که یکی از اولین گزینه‌های خرید خودرو با بودجه‌ی زیر ۱۰ میلیون تومان، پراید است. پرفروش‌ترین خودروی صنعت اتومبیل‌سازی کشور که با کمی گشت زدن در بازار می‌توانید انواع و اقسام آن را در رنگ‌های مختلف پیدا کنید. اما پیشنهاد ما برای شما پرایدی است که از سال ۸۶ قدیمی‌تر نباشد. هنوز هم می‌شود مدل‌هایی را پیدا کرد که طی این ۱۰ سال سالم باقی مانده باشند.

شرکت سازنده: میتسوبیشی

مدل: لنسر

سال ساخت: ۱۹۹۳

لنسر

دهه‌ی ۷۰ شمسی هم‌زمان با دهه‌ی ۹۰ میلادی بود. یعنی دوران اوج صنعت خودروسازی ژاپن و کره. در خیابان‌ها همچنان شاهد تردد انواع میتسوبیشی‌ها، تویوتاها، مزداها، دووها و هیوندا‌ی‌ها ساخت این دوره هستیم. یکی از پرفروش‌ترین خودروهای دهه‌ی ۹۰ در ایران، میتسوبیشی بود که با مدل‌های لنسر، اسپرو و گالانت توانست سهم بازار خوبی به‌دست بیاورد. لنسر ۹۳ پیشنهاد معقولی می‌تواند باشد. به شرط آنکه به مسایل فنی آن آگاه باشید. یادتان باشد این خودرو اغلب دست جوان‌ها بوده است.


حتما بخوانید: پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

شرکت سازنده: ایران خودرو

مدل: RD

سال ساخت: ۱۳۸۷

آردی

تعبیه موتور تقویت‌شده پیکان درون سینه‌ی پژو ۴۰۵، خودرویی به اسم RD و بعدها Roa را به‌وجود آورد. یکی از جنجالی‌ترین محصولات ایران‌خودرو که در زمان خودش حرف و حدیث‌های بسیاری را درباره‌ی مسائل فنی، ایمنی و زیست‌محیطی به همراه داشت. هرچه بود، آر.دی با قیمت پایین‌تری که داشت تجربه‌ی پژوسواری را برای خیلی‌ها فراهم آورد.

شرکت سازنده: ایران خودرو – پژو

مدل: ۴۰۵ جی.ال.ایکس ۲۰۰۰

سال ساخت: ۱۳۸۰

جی ال ایکس

یکی از رؤیایی‌ترین خودروهای دهه‌ی ۸۰ شمسی، پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس ۲۰۰۰ بود. خودرویی پرتوان که هم جوانان را به سوی خود می‌کشید و هم خانواده‌ها را. این خودرو یکی از آخرین بازماندگان محصولاتی بود که درون سینه‌ی خود موتور کاربراتوری داشتند.


حتما بخوانید: آشنایی با انواع کلاس‌ بندی بدنه خودرو

شرکت سازنده: سایپا

مدل: ۱۴۱

سال ساخت: ۱۳۸۶

‍سایپا

یکی از مدل‌هایی که روی پلت‌فرم پراید اجرا شد، ویرایشی موسوم به ۱۴۱ بود. یک لیفت‌بک سایز کوچک که البته مشتریان خاصی را جذب کرد. پراید ۱۴۱ عمر چندانی در خط تولید سایپا نداشت. برخی از مشتریان نسبت به سر و صدای گاه و بیگاه درب عقب آن ابراز شکایت می‌کردند. گذشته از اینها، یکی از مزایای خودروی فوق سایز بزرگ‌تر فضای قسمت بار آن بود.

شرکت سازنده: سایپا

مدل: هاچ‌بک DM

سال ساخت: ۱۳۸۴

هاچ بک

نسخه‌ی هاچ‌بک پراید همیشه طرفداران پَروپاقُرص خودش را داشته است. این محصول شاید در ظاهر می‌بایست قیمتی ارزان‌تر از برادر صندوق‌دار خود پیدا می‌کرد ولی به دلیل تقاضای بسیار برای آن، همیشه بازار دست‌دومش به افزایش قیمتش دامن می‌زند. با مبلغ ۱۰ میلیون می‌توان یک نسخه‌ی ۸۴ تا حتی ۸۶ بدون رنگ را پیدا کرد. مدل‌های تمیزتر و بالاتر طبیعتا قیمتی بیشتر خواهند داشت.


حتما بخوانید: گران ترین ماشین ایران و همه چیز درباره آن

شرکت سازنده: اوپل

مدل: کورسا

سال ساخت: ۱۹۹۴

کورسا

از اواسط دهه‌ی ۷۰ شمسی کمتر جوان متمولی پیدا می‌شد که یک کورسای آلمانی-آمریکایی زیر پایش نبود. آن روزها مد بود که این برند آلمانی را با موتور GM که ساخت آمریکا بود خریداری کنند. البته هنوز هم در خاطرات می‌توان مباحث مربوط به کولر داشتن یا نداشتن این هاچ‌بک باکیفیت را مرور کرد.

شرکت سازنده: دوو

مدل: سیلو

سال ساخت: ۱۳۸۰

سیلو

سیلو یکی از همان خوشبخت‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی بود که در بازار ایران با اقبالی خیره‌کننده روبه‌رو شد. یک کر‌ه‌ای باکیفیت و نامدار که توانست ظرف مدت زمانی کوتاه نظر مشتریان سخت‌گیر ایرانی را جلب کند. در بازار مدل‌های ۷۸ این خودرو نیز پیدا می‌شود اما توصیه می‌کنیم با کمی گشت‌وگذار مدل ۸۰ آن را پیدا کنید چراکه هنوز هم می‌توان با ۱۰ میلیون آن را خریداری کرد.


حتما بخوانید: سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیست؟

شرکت سازنده: دوو

مدل: اسپرو

سال ساخت: ۱۹۹۳

اسپرو

در همان ایام اگر پولدارتر بودید و اهل ماجراجویی، گزینه‌ی انتخابی‌تان حتما Espero بود. خودرویی با موتور تازه‌نفس ۲۰۰۰ سی‌سی کاربراتوری که در خیابان‌ها برای خودش پادشاهی می‌کرد. آنهایی که خود را به اصطلاح «دووباز» می‌نامند، اسپرو را بهترین مدل از این کمپانی کره‌ای در ایران قلمداد می‌کنند. چراکه به نسبت قیمتش، کارایی خوبی از خود به نمایش می‌گذاشت.

شرکت سازنده: دوو

مدل: ماتیز

سال ساخت: ۱۳۸۰

ماتیز

در زمانی که بازار ایران یا شامل سنتی‌های ارزان می‌شد یا شامل لوکس‌های گران، خبری از خودروهای فانتزی در میان نبود. ماتیز یکی از ساختار شکن‌ترین خودروهای دهه‌ی ۸۰ شمسی است. خودرویی که در ظاهر، مناسب خانم‌ها به چشم می‌آمد ولی بعد از مدتی وقتی قابلیت‌های همه‌جانبه‌ی آن مشخص شد، حتی از سوی خانواده‌دارها هم با استقبال روبه‌رو شد. در کنار چهره‌ی دوست‌داشتنی و ابعاد جمع‌وجور ماتیز، این کره‌ای از سرعت و شتاب خوبی هم برخوردار بود.

شرکت سازنده: پارس خودرو -نیسان

مدل: پاترول ۲ درب

سال ساخت: ۱۳۶۹

پاترول

خرید یک شاسی‌بلند با عمری نزدیک به ۳۰ سال، ریسک‌های مربوط به خودش را دارد. اما به عقیده‌ی آنهایی که سال‌ها با پاترول زندگی کرده‌اند، سن برای این خودرو تنها یک عدد به حساب می‌آید. اما این نکته را نیز متذکر می‌شوند که خرید مدل قدیمی پاترول در صورتی که دست به آچار نباشید، یک خطر محض است. شاید فناوری و مهندسی این ژاپنی قدیمی باشد ولی هنوز هم می‌توان روی دوام و استحکام قطعات آن حساب باز کرد.


در ادامه بخوانید: برای خرید و تعویض لاستیک ماشین باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
مثل یک میلیاردر فکر کنید. این کتاب به شما نشان می‌دهد چطور اصول ثروت‌آفرینی را همین امروز وارد زندگی‌تان کنید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Artin khandan می‌گوید

    خخخ یادش بخیر 😂🙈الان ک قیمتشون نجومیه