علائم بیماری قلبی در زنان؛ ۵ نشانه‌ای که باید جدی بگیرید

33

طبق اعلام مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ آمریکا، بیماری‌های قلبی علت اصلی مرگ زنان آمریکایی‌ است. این نشان می‌دهد که از هر چهار مرگ‌و‌میر، یک مورد با بیماری قلبی در ارتباط است (این آمار برای مردان هم صدق می‌کند و بنابراین نباید مرگ‌و‌میر بر اثر بیماری‌های قلبی را برای مردان نادیده انگاشت). اما متأسفانه تنها ۵۴ درصد از زنان متوجه این موضوع هستند. پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مسئله‌ی بسیار مهمی است. در این مقاله می‌خواهیم با علائم بیماری قلبی در زنان بیشتر آشنا شویم. همراه ما باشید.

آیا تا‌به‌حال از خود پرسیده‌اید که بیماری قلبی چه نوع بیماری‌ای است؟ بیماری قلبی به هر بیماری مرتبط با قلب اطلاق می‌شود، و فقط سکته قلبی را در برنمی‌گیرد.

رونیکس

سوزان اشتاینباوم، رئیس بخش سلامت قلب زنان در مؤسسه‌ی قلب و عروق بیمارستان لنوکس هیل نیویورک و مؤسس اتحادیه‌ی جهانی سلامت و تغذیه‌ می‌گوید: «بیماری قلبی بیشتر به‌خاطر گرفتگی رگ‌ها یا همان تصلب شرایین رخ می‌دهد، اما باید دانست که قلب از چهار بخش تشکیل شده است و بیماری قلبی می‌تواند هر کدام از این بخش‌ها را درگیر کند».

«جدا از رگ‌ها، قلب از دریچه‌هایی تشکیل شده است که ممکن است سفت یا شل باشند. همچنین، نقص در رسانش الکتریکی را هم باید درنظر داشت که ممکن است ضربان قلب را خیلی تند، خیلی کند یا دارای ضربان‌های اضافه نشان دهد. درنهایت میوکارد (عضله‌ی قلب) و پریکارد (آبشامه‌ی قلب) هم ممکن است متورم، خیلی ضخیم یا خیلی نازک شوند».

اساسا قلب ممکن است به خیلی از نارسایی‌ها مبتلا شود و در زندگی واقعی، شرایط و اتفاقات آنگونه که در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون نشان می‌دهند، ناگهانی رخ نمی‌دهد. برخی از خانم‌ها شاید تا زمانی‌که به سکته مغزی یا قلبی دچار نشوند، اصلا متوجه علائم بیماری قلبی خود نشوند. بسیاری از خانم‌ها هم نمی‌دانند که علائم بیماری قلبی چیست. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که علائم بیماری قلبی را نمی‌دانید، به‌دنبال این پنج نشانه بگردید و آنها را سرسری نگیرید.


حتما بخوانید: دلایل حمله‌ قلبی و راه‌های پیشگیری از آن

۱. تنگی نفس

تنگی تنفس در خانم‌ها - علائم بیماری قلبی

گاهی ابتلا به تنگی نفس در آخرین پله‌ی ساختمان به این معنی‌ است که باید بیشتر ورزش کنید یا داروهای مربوط به آلرژی بخورید. سایر مواقع، این تنگی نفس یکی از علائم بیماری قلبی است. سوزان اشتاینباوم توضیح می‌دهد: «قلب باید به اعضای مختلف اکسیژن برساند و وقتی به تنگی نفس می‌افتید، یعنی اینکه قلب در ارسال اکسیژن به سراسر بدن با مشکل مواجه است.»

با پیشرفت بیماری قلبی، مشکلات تنفسی تا جایی پیشرفت می‌کنند که نمی‌توانید حتی دراز بکشید؛ بیماری قلبی راه عبور هوا را مسدود می‌کند. اگر شما هم با تنگی نفس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید یا تنگی نفس‌تان ناشی از آلرژی و مصرف داروهای مرتبط با آن نیست، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.


حتما بخوانید: آیا ویتامین‌ها به بهبود آسم کمک می‌کنند؟

۲. احساس سنگینی روی قفسه سینه

احساس سنگینی یا درد قفسه سینه که با نام آنژین هم شناخته می‌شود، همراه با تنگی نفس، یکی از شایع‌ترین علائم بیماری قلبی است. این درد و ناراحتی هم، به‌خاطر دریافت نکردن اکسیژن کافی‌ است.

انگار بالای سینه‌تان را فشار می‌دهند؛ در برخی از خانم‌ها این احساس طوری‌ است که انگار غذای داخل معده‌شان هضم نشده است. اگر هریک از این احساسات را تجربه می‌کنید و می‌دانید که علت دیگری جز بیماری قلبی نمی‌تواند داشته باشد، باید سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

۳. دردهای تصادفی در اعضا و جوارح

دل درد در خانم‌ها - علائم بیماری قلبی

سوزان اشتاینباوم ادامه می‌دهد: «اما برخی از خانم‌ها که به بیماری قلبی مبتلا هستند، اصلا در قفسه سینه‌ی خود دردی حس نمی‌کنند. درعوض، در شکم خود درد حس می‌کنند. برخی دیگر هم در فک یا حتی گردن خود احساس درد دارند. خانم‌ها می‌توانند این دل‌درد را با دل‌پیچه‌های مرتبط با عادت ماهیانه اشتباه بگیرند. اما اگر معمولا دل‌درد نمی‌گیرید و ناگهان این درد، فعالیت‌های روزمره‌تان را مختل می‌کند، احتمال دارد که از ناحیه‌ی قلب‌تان باشد و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.


حتما بخوانید: سندروم پیش‌ از قاعدگی (PMS) و ۱۰ راه برای خلاص شدن از آن

۴. کرختی دست‌ها و پاها

کرختی و بی‌حسی بازوها و پاها همراه با سردی و درد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که به این نواحی از بدن خون و اکسیژن کافی نمی‌رسد. به‌مرور زمان، نرسیدن خون کافی به این اعضا می‌تواند به اعصاب آسیب برساند، اساسا هر حسی که در دست‌وپای خود دارید، با سلامت اعصاب مرتبط است. اگر می‌بینید که درد یا کرختی دست و پا توجیهی ندارد باید بدانید که مشکل از قلب‌تان است.

۵. تپش قلب

آیا تا‌به‌حال قلب‌تان به‌اصطلاح لرزیده ‌است؟ این لرزش همان تپش قلب یا آریتمی قلب است. به این معنا که قلب شما یا دارد خیلی سریع می‌تپد یا در تپش دچار بی‌نظمی است. می‌توانید به‌راحتی آن را حس کنید.

در افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، تپش قلب نشانه‌ی وجود مشکلی در دریچه‌های قلبی یا حتی سیستم رسانش الکتریکی آن است؛ هرچند که تپش قلب همیشه نشانه‌ای از وجود بیماری قلبی نیست. سوزان اشتاینباوم می‌گوید: «اغلب مواقع از مراجعانم می‌شنوم که می‌گویند درست قبل از خواب این احساس به سراغ‌شان می‌آید و البته دیری هم نمی‌پاید. این نوع تپش قلب معمولا ناشی از مصرف زیاد کافئین، یا کمبود آب بدن یا حتی استرس است. هرچند، اگر تپش قلب بیش از چند دقیقه طول بکشد یا همراه با سایر علائم بیماری قلبی باشد که در این مقاله نام برده شد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین رژیم غذایی مناسب قلب چیست؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع womenshealthmag
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 33 دیدگاه)
  1. سارینا می‌گوید

    سلام من 12 سالمه.من تمام این علایم رو داشتم و ب برادرم گفتم اما اون گفت ک قبول نداره که بیماری قلبیه.من دکتر رفتم و اون برام اکو نوشت اما گفت چیز نگران کننده نیست.ولی من تمام این علایم رو توضیح ندادم.احتمال داره کسی ک همه ی این علایم رو داشته باشه ،اونوقت بیماری قلبی داشته باشه؟.اگه میشه لطفا بهم بگید.

    1. مریم لاله می‌گوید

      سلام دوست عزیز،‌امیدواریم حالتون خوب باشه. متاسفانه پاسخ دادن به چنین سوالات تخصصی و حساسی از حوزه تخصص ما به‌عنوان کادر تجریریه یک مجله خارجه و توصیه می‌کنیم که برای رفع نگرانی‌تون با یک پزشک متخصص مشورت کنید. از اینکه همراه ما هستید ممنونیم و متاسفیم که نمی‌تونیم پاسخ این سوالتون رو بدیم.

  2. اناهیتا می‌گوید

    سلام من ۱۳ سالمه اندازه ۲و۳ سالی هست که همینطور بی جهت دستم رو روی قلبم گذاشتم دیدم قلبم چند تا میزنه بعد یک دفعه انگار نمیزنه بهطوری که اگه تا بحال دستم رو روی قلبم نمیذاشتم حتی متوجه این مسعله نمی شدم من هیچ علاعم بیماری قلبی ندارم تابحال تصداف نکردم به پزشک نرفتم و نیازی هم نبوده ادم خیلی استرسی هستم به خاطر همین مادرم میگه چیزی نیست فقط تلقینه خیلی میترسم اگه شرایط کرونا نبود تا حالا صد دفعه رفته بودم نوار قلب لطفا بگین نیازی نیست و حداقل با چندتا دارو حل میشه 🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺

  3. Sara می‌گوید

    سلام من سارا هستم و ۱۶ سالمه تقریبا یک ساله عر موقع استرس میگیرم دست چپم و پای چپم درد میگیره …قبلن خیلی بود تازگیا کمتر شدع…ولی هر از گاهی دست یا پای چپم یکم درد میگیره
    موقع ورزش هم قفسه سینم درد میگیره
    رفتم دکتر عمومی یک سال پیش گفتش که آریتیمیه و دیگه چیز خاصی نگفت
    میتونه نشکل جدیی باشه؟!
    ؟؟؟؟