آمارهایی درباره بیماری آلزایمر؛ چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا هستند؟

1

آلزایمر از جمله بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای است که زندگی را نه‌تنها برای بیمار بلکه برای همراهان او نیز دچار مشکل می‌کند. به همین جهت می‌خواهیم در این نوشته با این موضوع که چه کسانی بیشتر در معرض این آسیب هستند آشنا شویم. با ما همراه باشید.

بیماری آلزایمر و مشکلات مربوط به زوال عقل بیش از ۵ میلیون آمریکایی را دچار مشکل کرده است. یک نفر از ۸ آمریکایی به این بیماری مبتلاست. این بیماری ششمین عامل مرگ‌ومیر در آمریکا است و تنها بیماری، از میان ۱۰ بیماری مرگبار است که درمان یا راهی مؤثر برای پیشگیری از آن وجود ندارد. این ۵ میلیون نفر چه کسانی هستند؟

رونیکس

زنان یا مردان؟

دوسوم این ۵ میلیون را زنان تشکیل می‌دهند. بنابه گزارش انجمن آلزایمر، ۱۶ درصد زنان بیمار، ۷۱ سال یا بیشتر سن داشتند. این در حالی است که فقط ۱۱ درصد مردان بالای ۷۱ سال، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

آیا معنای این گزارش این است که زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند؟ علم در این مورد جواب درستی ندارد. بعضی تحقیقات می‌گویند که در زنان احتمال ابتلای بیشتری وجود دارد، چراکه عمر آنها بیشتر است. هر چند بعضی دیگر از تحقیقات اشاره می‌کنند که زنان به‌خاطر تغییرات مغزی و کاهش توانایی‌هایی شناختی، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.


حتما بخوانید: چرا مردان اغلب زودتر از زنان می‌میرند؟

سن

افزایش سن باعث افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر می شود

بزرگ‌ترین خطر ابتلا به آلزایمر سن است. حدود یک‌سوم افراد بالای ۸۵ سال به آلزایمر مبتلا هستند. همچنین حدود ۲۰۰ هزار نفر از افراد زیر ۶۵ سال هم نشانه‌های اولیه بیماری را دارند.


حتما بخوانید: ۸ ورزشی که به شما کمک می‌کند با عوارض افزایش سن مقابله کنید

شیوع

بنابه گزارش انجمن آلزایمر شیوع این بیماری (تعداد افراد جدیدی که به آن مبتلا می‌شوند) هم‌زمان با بالا رفتن سن در حال افزایش است. ۵۳ مورد جدید از ۱۰۰۰ نفر بین ۶۵ و ۷۴ سال قرار داشتند. ۱۷۰ نفر دیگر نیز بین ۷۵ و ۸۴ سال بودند. ۲۳۱ نفر از ۱۰۰۰ نفر بیماران جدید نیز بالای ۸۵ سال، سن دارند.

تشخیص

تقریباً نیمی از (حدود ۴۵ درصد) افراد مبتلا به زوال عقلی گفته‌اند که در مورد علائم بیماری اطلاعاتی نداشته‌اند.

نژاد

احتمال بیشتری وجود دارد که افراد غیرسفیدپوستِ لاتین‌تبار و سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به سفیدپوستان، بیشتر به این بیماری مبتلا شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که این تفاوت‌ها احتمالاً به‌خاطر علائم فشار خون بالا و بیماری دیابت و همین‌طور سطح آموزشی است.

مطالعات نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به آلزایمر بیشتری در میان غیرسفیدپوستان وجود دارند که هنوز این بیماری در آنها تشخیص داده نشده است. به‌همین‌دلیل از مزایای تشخیص زودهنگام محروم می‌شوند.


حتما بخوانید: کدام غذاها خطر ابتلا به آلزایمر را بیشتر می‌کنند؟

هزینه

سال ۲۰۱۵ در آمریکا تخمین زده شد که هزینه نگهداری از بیماران مبتلا نزدیک به ۲۲۶ میلیارد دلار است که ۱۵۴ میلیارد آن ازطریق بیمه‌های پزشکی پرداخت شده است.

مراقبت

مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر مشکل است

حدود ۱۵ میلیون نفر بدون دریافت پولی درحال مراقبت از یک بیمار مبتلا به آلزایمر هستند و حدود ۶۰ درصد آنها نیز زنان هستند. سن خیلی از آنها بالای ۶۵ سال است و خودشان نیز مشکلات سلامتی دارند. بقیه نیز علاوه‌بر نگهداری از نسل قدیمی، درحالِ مراقبت از کودکان خود هم هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد آنها مبتلا به افسردگی و ۶۰ درصد آنها نیز دچار استرس‌ هستند.

کارشناسان تخمین می‌زنند که ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر نیز با وجود ابتلا به آلزایمر به‌تنهایی زندگی می‌کنند و نیمی از آنها هیچ مراقبی ندارند.


حتما بخوانید: راههای تقویت حافظه؛ راهکارهایی که کمک می‌کند به جنگ فراموشی بروید

طول عمر

به‌طور متوسط افراد مبتلا به آلزایمر بعد از تشخیص بیماری ۸-۱۰ سال زندگی می‌کنند، اما بیماری می‌تواند ظرف ۲ تا ۲۰ سال نیز ادامه پیدا کند. بنابه گزارش انجمن آلزایمر از هر سه نفر یکی از آنها دچار این شرایط می‌شود.

هر چند وقت یک‌بار، کسی به آلزایمر مبتلا می‌شود؟

تا سال ۲۰۵۰ به‌طور متوسط هر ۶۸ ثانیه یک نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شود و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در دنیا مبتلا خواهد شد.

جمعیت جهانی

تخمین زده می‌شود، در حال حاضر ۳۶ میلیون نفر به آلزایمر مبتلا هستند و تا سال ۲۰۳۰ هم با حفظ نرخ رشد کنونی، ۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.


در ادامه بخوانید: توصیه‌های عصب‌شناسان برای پیشگیری از آلزایمر
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع verywell
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. حسين زماني می‌گوید

    مطلب خوبي بود. دستتون درد نکنه. قبلا هم درخواست کردم لطف کنيد تو تلگرام کاري کنيد که مستقيم به اين مطالب سايت دسترسي داشته باشيم و نيازي به ورود به سايت نباشه