انداختن ترشحات دهان و بینی در سطح معابر عمومی شهر

0

با پیشرفت در عرصه شهرنشینی و ترویج فرهنگ شهروندی در شهرها و پایتخت های بزرگ کشورهای مدرن و پیشرفته دنیا، همچنین تغییرات مهم سبک زندگی مردم در کلان شهرها و حتی در شهرهای کوچک قابل تأمل می باشد. اما علیرغم این همه سرعت تغییر در عرصه های مختلف اجتماعی، بهداشت، اقتصاد، فرهنگ و آموزش های مختلف عمومی که از طرق مختلف و رسانه های ارتباط جمعی و خصوصاً شبکه های اجتماعی در حال انتشار می باشند باز هم حتی در کلان شهرها شاهد مناظر ناخوشایندی می باشیم که تداعی کننده دهه های 30 و 40 شمسی در ایران می باشد.

بله، دیدن ترشحات دهان و بینی افرادی که آن را در سطح معابر عمومی تخلیه کردند. وجود ترشحات پشت حلقی و ترشحات بینی در کلیه افراد انسانی امری معمول و عادی می باشد. اما اینکه این ترشحات به چه دلایلی در افراد ایچاد می شود غالباً منشأ پزشکی دارد

التهابات بینی، حساسیتها، سینوزیت، عفونت و برخی بیماریها غالباً منشأ بروز ترشحات پشت حلقی می باشند. همچنین خشکی هوا نیز عامل دیگری است که اگر با سرماخوردگی ترکیب شود باعث افزایش این ترشحات در فرد می گردد.

رونیکس

همچنین مواد غذایی مخصوصاً برخی از ادویه ها، داروها، حساسیتهای فصلی نیز باعث افزایش میزان ترشحات پشت حلقی یا بینی در افراد می گردند. طبیعتاً وقتی منشأ بروز این بیماری مشخص می گردد این افراد در دسته افراد سالم قرار نمی گیرند. اما این مسأله دلیل بر تخلیه ترشحات در سطح معابر عمومی نمی تواند باشد.

آموزش این افراد از طرق مختلف قابل اجراء می باشد. اولین مرحله آموزش این افراد، باید از ابتدای درمان توسط پزشک درمان گر و نیز تیم درمان آغاز گردد. اطلاع رسانی در خصوص بیماری، داروها و عوارض آنها، روند درمان، طول درمان، عوارض و عواقب مدت دار بیماری باید توسط پزشک به فرد بیمار اطلاع رسانی گردد.

در مراحل بعدی نیز می توان از رسانه های ارتباط جمعی، شبکه های اجتماعی و کانالهای اختصاصی درمانی جهت اطلاع رسانی استفاده نمود و بدین ترتیب منجر به ترویج فرهنگ بهداشت فردی و سلامت اجتماعی گردیم.

شبکه های بهداشت و درمان، سرای محله ها و همچنین واحدهای آموزش در کلیه مراکز و سازمانهای دولتی و خصوصی می توانند در این عرصه به پیشرفت فرهنگ بهداشت و شهرنشینی کمک ویژه نمایند.

وجود، توزیع و در دسترس بودن بروشورها، پمفلتها و ارسال پیامهای بهداشتی در مراکز خرید عمومی و بزرگ نیز می تواند کمک شایانی به حذف و براندازی این معضل فرهنگی، بهداشتی در جامعه ایران خصوصاً کلان شهر تهران نماید.

تهیه و نصب علائم و راهنماهای بهداشتی نیز از موثرترین روش های آموزش بهداشت فردی و اجتماعی در سطح معابر، میادین و اماکن شلوغ شهری می باشد.

حال اگر در سطح معابر با چنین معضلی روبرو شدیم پیشنهاد می گردد از کنار این مسئله بی تفاوت نگذشته و با ارائه تذکر شفاهی و مودبانه به فرد خاطی مانع تکرار این رفتار غیر اجتماعی او شویم. بهتر است با تحویل چند برگ دستمال کاغذی به وی جهت تخلیه ترشحات حلقی یا بینی و دفع دستمال در سطح زباله، وی را در مسیر صحیح این امر راهنمایی نمائیم.

با امید رفع این معظل اجتماعی

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.