رژیم شیر چیست؛ متخصصان درباره این رژیم چه نظری دارند؟

0

رژیم شیر یکی از جدیدترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن بوده که اخیرا محبوبیت زیادی یافته است. احتمالا درباره‌ی خواص شیر چیزهایی می‌دانید، اما درباره‌ی رژیم شیر چطور؟ در این نوشته می‌خواهیم به رژیم شیر و نحوه‌ی انجام آن بپردازیم و نظرات کارشناسان درباره‌ی این رژیم را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

رژیم شیر چندان جدید نیست اما تازگی‌ها بیشتر از آن حرف می‌زنند و تعداد افرادی که آن را در گوگل جست‌وجو می‌کنند، افزایش یافته است. رژیم شیر در اصل خیلی عجیب است چرا که باید مصرف تمام مواد غذایی را قطع کنید و یک ماه تمام، روزانه ۲ لیتر شیر مصرف کنید.

رونیکس

چرا شیر؟

شیر سرشار از کلسیم است که به کاهش چربی در بدن کمک می‌کند، با این حال شیر به‌هیچ‌وجه جزو نوشیدنی های چربی سوز نیست. مهم‌ترین قسمت این رژیم آنجاست که مصرف کالری شما را به شدت کم می‌کند و از این طریق باعث کاهش وزن می‌شود. البته خوردن شیر باعث می‌شود خیلی زود احساس سیری کنید.

آیا برای گرفتن این رژیم وسوسه شده‌اید؟ امیدوارم که این‌طور نباشد. اما قبل از اینکه بروید و شیر بخرید، پیشنهاد می‌کنیم نظرات این سه کارشناس غذایی را در مورد رژیم شیر مطالعه کنید:

نظر یک کارشناس تغذیه درمورد رژیم شیر

رژیم شیر یک رژيم محدود کننده است

راب هابسون (Rob Hobson) کارشناس تغذیه از وب‌سایت healthspan و نویسنده‌ی کتاب «راهنمای سم زدایی در آشپزخانه» (Detox Kitchen Bible) می‌گوید: «این هم یک نمونه‌ی دیگر از رژیم‌های خیلی سخت است که آن را پیشنهاد نمی‌کنم. مصرف روزانه ۲ لیتر شیر، فقط ۱۰۰۰ کالری در روز را تأمین می‌کند. پس واضح است که وزن از دست می‌دهید. البته در کوتاه مدت این رژیم آسیبی نمی‌رساند. هر چند چنین رژیمی با داشتن عادات غذایی سالم فاصله‌ی زیادی دارد و در درازمدت تغذیه سالم خیلی بیشتر به شما کمک می‌کند.

او می‌افزاید: «در درازمدت این رژیم باعث می‌شود تا بدن از مواد مغذی مثل منیزیم، آهن، نیاسین، فولات، ویتامین C و ویتامین D و همین‌طور فیبر محروم شود. البته بعضی شرکت‌ها یک سری نوشیدنی کم کالری که حاوی مواد مغذی هستند تولید کرده‌اند که می‌توانید آنها را زیر نظر کارشناس تغذیه مصرف کنید. من این رژیم را به هر کسی توصیه نمی‌کنم. هر چند بعد از مدتی، خودتان نیز از این رژیم خسته می‌شوید.»


حتما بخوانید: خواص شیر سویا برای سلامتی، لاغری و جلوگیری از پوکی استخوان

نظر مشاور کاهش وزن در سازمان بهداشت ملی بریتانیا

دکتر سالی نورتون (Sally Norton) مشاور کاهش وزن و مؤسس وبسایت www.vavistalife.com باور دارد که این رژیم کارآمد نیست.

«زنان زیادی به دفترم می‌آیند که از رژیم‌های مختلف خسته شده‌اند. هر بار یک رژیم را پس از دیگری امتحان می‌کنند و در نهایت افسرده می‌شوند و تصور می‌کنند مشکل از آنهاست. اگر این رژیم‌ها جواب می‌دهند چرا آمار شکست‌شان تا این حد بالاست؟»

او با اشاره به نتایج تحقیقی که در مجله‌ی سلامتی روان چاپ شده می‌گوید «این رژیم‌ها فایده ندارند. در این تحقیق مشخص شده یک‌سوم بزرگسالان در دوره‌ای از زندگی خود رژیم گرفته‌اند. اغلب این بزرگسالان هم برای کاهش وزن تلاش کرده‌اند. پس چرا هنوز نزدیک به دو سوم جامعه دچار اضافه وزن یا چاقی هستند؟ به جز تغییرات شیمیایی که در نتیجه‌ی گرسنگی دادن به خودمان ایجاد می‌شود و از بین رفتن عزت نفس فرد در اثر تغییر مدام رژیم‌های بی‌نتیجه، این مطالعه به سه مورد از دلایل شکست رژیم های غذایی نیز اشاره می‌کند: اول اینکه، گرسنگی جواب نمی‌دهد زیرا فقط شما را خسته می‌کند و وسوسه‌ی خوردن را افزایش می‌دهد. دوم اینکه، قدرت اراده نیز محدودیت‌هایی دارد. تکیه کردن روی نیروی اراده برای لاغری به تنهایی باعث شکست می‌شود چون توان ذهنی خود را از دست می‌دهید. و سوم اینکه، باید از آن‌چه انجام می‌دهید لذت ببرید.

پس بهتر است به جای روی آوردن به چنین رژیمی، انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید که به نظرتان واقعا خوشمزه باشند. تغذیه سالم همه چیز نیست. باید آن دسته از خوراکی های سالم را مصرف کنید که از خوردن‌شان لذت ببرید. سالم بودن غذا، لزوما به معنای بی‌مزه بودن نیست. هزاران دستور‌آشپزی برای غذاهای سالم و خوشمزه وجود دارد.

نظر متخصص اختلالات غذایی

رژیم شیر برای کاهش وزن مناسب نیست

الکسیا دمپسی (Alexia Dempsey)، متخصص اختلالات غذایی از بیمارستان پریوری (Priory) لندن می‌گوید «شاید این رژیم وسوسه‌کننده به نظر برسد و خیال کنید می‌توانید به کاهش وزنی که آرزویش را دارید، برسید اما می‌تواند اثرات منفی روانی داشته باشد.

داشتن سبک زندگی درست و عاقلانه، نیازمند انگیزه و سازمان‌دهی است و رژیم‌های محدودکننده‌ی کوتاه‌مدت، شانسی برای موفقیت ندارند. این موضوع به چرخه‌ی رژیم غذایی شما و در نتیجه به عزت‌نفس‌تان آسیب می‌زند و اوضاع را بدتر می‌کند.»

آلکسیا توضیح می‌دهد «در مقابل، تجربه به ما نشان داده که تغییرات کوچک در زندگی می‌تواند اثربخش و دلگرم‌کننده باشند. هر چند می‌توانید زیر نظر پزشک از بعضی رژیم‌های محدودکننده برای درمان چاقی استفاده کنید اما این رژیم‌ها برای بیشتر مردم مفید نیستند.

افراد چاق نیاز دارند در کنار رژیم غذایی از کمک‌های روان درمانی نیز بهره ببرند. باید به آنها کمک کرد تا عامل چاقی خود را بشناسند و رفتارهای غذایی مضر را تغییر دهند.»


در ادامه بخوانید: رژیم سوپ و تاثیر آن بر کاهش وزن
بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع home
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.