۵ عامل ایجاد حملات قلبی که احتمالا کمتر درباره‌شان شنیده‌اید

3

بسیاری از ما عوامل شناخته‌شده‌ی خطرساز برای حملات قلبی از جمله سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون بالا، چاقی و ورزش نکردن را می‌شناسیم. این عوامل تقریبا در سراسر جهان شناخته شده‌اند، به این معنی که می‌توانند هر کسی را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهند. اما به‌جز این عوامل، عوامل خطرساز دیگری نیز وجود دارند که کمتر کسی از تأثیر منفی آنها بر قلب اطلاع دارد. این عوامل افراد خاصی را در معرض خطر قرار می‌دهند یا اینکه در شرایط خاصی سبب حمله‌ی قلبی می‌شوند. در این مطلب به ۵ عامل کمتر شناخته‌شده‌ی حملات قلبی اشاره می‌کنیم. با «چطور» همراه باشید.

۱. سرمای بیش‌ از‌ حد

سرما عروق بدن را منقبض می‌کند و در نتیجه ممکن است سبب افزایش ناگهانی فشار خون شود. احتمالا زمانی‌ که این افزایش فشار با فعالیت‌های فیزیکی مانند پارو کردن برف و نظایر آن همراه شود، فشار بیش‌ از اندازه‌ای به قلب‌ وارد خواهد شد. بر اساس آمار، هر سال بیش از ۱۱۰۰۰ نفر فقط به‌دلیل پارو کردن برف راهی بیمارستان می‌شوند که حداقل ۷ درصد از آنها با مشکلات قلبی همراه است.

رونیکس

۲. فعالیت‌های ناگهانی

۵ عامل کمتر شناخته شده حملات قلبی - فعالیت‌های ناگهانی

فعالیت‌های فیزیکی شدید و ناگهانی در افرادی که از لحاظ جسمی در وضعیت مناسبی نیستند می‌تواند منجر به حمله‌ی قلبی شود. حتی فعالیت‌هایی که به‌ظاهر بی‌خطر هستند مانند بازی بسکتبال یا حمل کردن و بلند کردن چیزهای سنگین مانند پاروی پُر از برف ممکن است خطر حمله‌ی قلبی را افزایش دهند. افرادی که ورزش نمی‌کنند یا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها زیاد است، احتمالا بیشتر از دیگران به‌دلیل فعالیت‌های شدید ناگهانی در معرض خطر باشند.

۳. وعده‌های غذایی سنگین

گاهی‌اوقات وعده‌های غذایی سنگین ممکن است به حمله‌ی قلبی بینجامد. محققان احتمال می‌دهند خوردن غذای سنگین سطح هورمون اپی‌نفرین را بالا می‌برد که می‌تواند سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود.

۴. احساسات شدید

مطالعات نشان می‌دهد که خشم و اندوه شدید می‌تواند سبب حمله‌ی قلبی شود. احتمالا این اتفاق به‌دلیل افزایش ناگهانی ضربان قلب و فشار خون ناشی از یک عامل غافلگیر‌کننده رخ می‌دهد. از آنجا که بسیاری از ما این احساسات را در طول زندگی تجربه می‌کنیم، احتمالا این عوامل روی افرادی که قبلا در معرض خطر حمله‌ی قلبی بوده‌اند، تأثیر منفی بیشتری دارد.

نشانگان قلب شکسته (Takotsubo cardiomyopathy) وضعیتی شبیه به حمله قلبی است، اما از بعضی جنبه‌ها با آن فرق دارد. این حالت بیشتر در زنان به‌ویژه زمانی که دچار اندوه شدید هستند رخ می‌دهد و نشانه‌هایی شبیه حمله‌ی قلبی ایجاد می‌کند که سبب ناتوانی ناگهانی قلب می‌شود. تصور می‌شود که این اتفاق در نتیجه‌ی گرفتگی عروق رخ می‌دهد. با درمان مناسب، اغلب ناتوانی قلب بعد از کم شدن اندوه برطرف می‌شود و معمولا آزمایشات بعدی هیچ علائمی از حمله‌ی قلبی را نشان نمی‌دهد.

۵. بیماری‌های مرتبط

۵ عامل کمتر شناخته شده حملات قلبی - بیماری‌های مرتبط

برخی بیماری‌ها به‌ظاهر هیچ ارتباطی به قلب ندارند و بنابراین ممکن است فکر حمله‌ی قلبی هم به ذهن‌تان خطور نکند، اما واقعیت این است که برخی بیماری‌ها ممکن است خطر حملات قلبی را افزایش دهند. در زیر به برخی از این بیماری‌ها اشاره شده است:

  • آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلیبیماری لوپوس و بیماری‌های التهابیِ دیگر که می‌تواند سبب التهاب رگ‌های خونی شود؛
  • پره‌اکلامپسی (بالا رفتن فشار خون
  • دیابت بارداری (تا حد زیادی خطر حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد)؛
  • وقفه‌ی تنفسی در خواب یا آپنه‌ی خواب (یکی از اختلالات خواب است که سبب بیماری قلبی می‌شود و خطر حمله‌ی قلبی را در عرض پنج سال تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد)؛
  • تابش اشعه به قفسه‌ی سینه (عمدتا برای سرطان سینه سمت چپ که می‌تواند به قلب آسیب بزند).

هر فردی که به یکی از این بیماری‌ها مبتلا است، علاوه‌ بر پزشکِ مربوط به بیماری خاصی که دارد، باید به یک متخصص قلب هم مراجعه کند.


در ادامه بخوانید: علت ایست قلبی و علائم آن؛ در برخورد با ایست قلبی چه باید کرد؟
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع verywell
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. sati می‌گوید

    اززحمات واطلاعات قابل استفاده شما سپاسگذارم.بسیارعالی است.

  2. انسیه کامیاب می‌گوید

    سلام مدتی ست که قفسه سینه ام دردمیکند،حس میکنم چیزب شبیه هسته درگلویم گیرکرده،پشتم بین دوکتف سوزش ودردشدید دارد،وبعضی مواقع به پایین کمرمیرساند،بعداز چنددقیقه کل کمر بی رمق میشود وخودم هم کسل میشوم میشود بگوییددقیقاازچیست ممنونم

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام انسیه عزیز
      تشخیص علت مشکلات پزشکی برعهده پزشک هست و متاسفانه در این مورد کاری از ما برنمیاد. بهتره به پزشک مراجعه کنید. ایشون هم علت رو تشخیص میدن و هم راهی برای درمانش در نظر می‌گیرن.