۱۰ ویژگی رفتاری آدم‌های باهوش

191

افراد باهوش ذکاوت خودشان را به رخ دیگران نمی‌کشند، چون هوش زیادشان به‌نظرشان طبیعی می‌آید و تنها تلاش‌شان این است که بدون جلب‌توجه، آزادانه زندگی کنند. شاید شما اسم این را تواضع یا سادگی و اخلاق نیک بگذارید، اما این افراد در حالت عادی کاملا متوسط و معمولی به نظر می‌رسند تا اینکه ناگهان روزی شما را با جرقه‌ای از هوش خود حیرت‌زده می‌کنند. در این مقاله ۱۰ ویژگی افراد باهوش را بررسی می‌کنیم. همراه ما بمانید.

۱. شب‌زنده‌دارند

تحقیقات نشان داده است افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و به کارهایشان می‌رسند و در واقع شب‌ها بیشترین میزان کار مفید را دارند، در مقایسه با افراد سحرخیز آی‌کیوی بالاتری دارند. البته باید گفت که فقط بیدار ماندن تا نیمه‌های شب شما را آدم باهوشی نمی‌کند! این افراد برایشان راحت‌تر است که شب‌ها بیدار بمانند و مشغول وبگردی، مطالعه و یادگیری مطالب جدید باشند. چون این یادگیری‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که همه خواب هستند، دانش و مهارت‌هایشان معمولا دیگران را غافل‌گیر می‌کند.

رونیکس

۲. ساکت‌اند

از جمله ویژگی افراد باهوش ساکت بودن آنهاست. همه فکر می‌کنند آدم‌های ساکت درون‌گرا هستند و به لحاظ روابط اجتماعی ضعیف عمل می‌کنند. این مسئله همیشه صحیح نیست. نمی‌توان گفت که همه آدم‌های ساکت باهوش‌اند، اما افراد باهوش سعی می‌کنند اگر موقعیتش فراهم باشد گوشه‌ای ساکت بنشینند. این افراد به حرف‌هایی که زده شده گوش می‌دهند، فکر می‌کنند و خود را برای پاسخ آماده می‌کنند و همیشه سکوت را به گفت‌وگوهای بی‌هدف ترجیح می‌دهند.

۳. از مشکلاتشان فرار نمی‌کنند

فرد باهوش اجازه نمی‌دهد مشکلات فراوانی که در زندگی‌اش وجود دارند او را شکست بدهند. او پیش از اینکه مشکلاتش از کنترل خارج شوند، آنها را اولویت‌بندی می‌کنند و یکی‌یکی سراغشان می‌روند. اگر شما هم به‌راحتی با مشکلات مواجه می‌شوید، چالش‌های زندگی را با آغوش باز می‌پذیرید، به نظر می‌رسد آدم خیلی باهوشی هستید.

۴. دوستان‌ باهوش و خلاقی دارند

دوستانی که در کنار خود دارید همیشه نشان‌دهنده بخشی از شخصیت شما هستند. افرادی که هوش استثنایی دارند دوستانشان را هم از بین افراد خلاق، باهوش، فرهیخته و انتخاب می‌کنند. البته همیشه استثناهایی هم هست، اما اگر ۸۰درصد از آدم‌های زندگی‌تان آدم‌های باهوش و جالبی هستند، احتمالا شما هم جزو افراد باهوش هستید.

۵. برای کامل‌شدن تلاش می‌کنند

هوش فراوان را نمی‌توان از ظاهر فرد یا صرفا صحبت‌هایش دریافت، بلکه می‌توان آن را در این جست که افراد باهوش چگونه با خود رفتار می‌کنند. افراد باهوش همیشه دنبال تکامل هستند، به همین دلیل هر بار با آنها ملاقات می‌کنید متوجه تغییرات و پیشرفت‌های‌ کوچک آنها می‌شوید. این ذهنیت کمال‌گرا در تمام جنبه‌های زندگی افراد باهوش خود را نشان می‌دهد، در ظاهرشان که سعی می‌کنند همیشه در بهترین حالت خود باشند و تلاش برای اینکه فن بیان خوبی داشته باشند یا اینکه ساعت‌ها تمرین می‌کنند تا بهتر دارت پرتاب کنند!

۶. از خود انتقاد می‌کنند

افراد باهوش از خودشان انتقاد می‌کنند! همه ما همه‌جا افرادی خودشیفته را می‌بینیم که مرتب دروغ می‌گویند چقدر خوب هستند. با این وضع اگر فردی را ببینیم که انتقادپذیر است و مرتب خودش را نقد می‌کند، نفس راحتی می‌کشیم. همین‌که فردی به دنبال فخرفروشی و تحت‌تأثیر قراردادن دیگران نیست و پیوسته دنبال عیب‌های خود و اصلاح آنهاست، هوش او را نشان می‌دهد.

۷. دوست دارند مطلع باشند

افراد باهوش همیشه از تازه‌ترین خبرها در زمینه‌های مختلف آگاه‌اند و همیشه در پی افزایش ذره به ذره آن هستند. اخبار داخلی و خارجی را دنبال می‌کنند و می‌کوشند یاد بگیرند برای بهبود مسائلی که مستقیم به زندگی‌شان مربوط است چه قدمی بردارند. هدف همیشگی این افراد یادگیری چیزهای جدید، جمع کردن اطلاعات و افزایش مهارت‌هایشان است. آنها هیچ‌وقت بیکار نمی‌نشینند و همیشه کاری برای مشغول‌کردن خود پیدا می‌کنند.

برای تهیه مجموعه صوتی «یادگیری، هوش و تقویت حافظه» کلیک کنید

۸. پیوسته مشغول انجام کارهای مختلف هستند

داشتن مشغولیت ویژگی افراد باهوش است

یک شاخص خوب برای شناختن افراد باهوش این است که همیشه هم‌زمان مشغول انجام چند پروژه و فعالیت هستند، مثلا:

  • دنبال یادگیری زبان انگلیسی و تقویت آن هستند؛
  • دستورالعمل تعمیر شیر آب خانه را می‌خوانند؛
  • کلاس ورزش‌ می‌روند؛
  • دستور پخت غذاهای جدید را یاد می‌گیرند؛
  • مشغول گردآوری کتاب‌های مربوط به معماری قرون وسطی هستند.

بسیاری از افراد دوست دارند شغلی داشته باشند، اما افراد باهوش در پی پرکردن وقت آزادشان با فعالیت‌های مفیدی هستند که آنها را در مسیر پیشرفت و یادگیری قرار می‌دهند.

۹. سؤال‌های بجا می‌پرسند

وقتی با فرد باهوشی صحبت می‌کنید، مدام وسط حرف شما نمی‌پرد و با سروصدای زیاد سعی نمی‌کند مکالمه را به‌تنهایی پیش ببرد. افراد باهوش معمولا با دقت گوش می‌دهند و ممکن است لحظاتی برای فکرکردن به آنچه گفته‌اید سکوت کنند، اما در جای درست سؤالی می‌پرسند که دقیقا مناسب همان لحظه است. بهترین ویژگی افراد باهوش این است که آنها به شما مشاوره‌های مفیدی می‌دهند یا مسیر مکالمه را به سمتی می‌برند که خودتان به نتیجه مطلوب برسید. اگر دوستانتان از هم‌صحبتی با شما لذت می‌برند و به شما گفته‌اند که شنونده خوبی هستید، احتمالا بهترین و باهوش‌ترین دوست آنها بوده‌اید.

۱۰. تصور نمی‌کنند که خیلی باهوش‌اند

افرادی که هوش و شایستگی کمی دارند معمولا در بیان توانایی‌های خود مبالغه می‌کنند، در حالی که افراد باهوش توانایی‌های خود را دست‌کم می‌گیرند. دلیلش این است که شما هرچقدر باهوش باشید، متوجه می‌شوید فاصله شما با کمال چقدر است و هیچ‌گاه از سطح رشد و پیشرفت خود احساس رضایت نمی‌کنید.

هوش واقعی هیچ‌گاه کاملا از دید دیگران دور نمی‌ماند. این‌طور نیست که افراد باهوش مدام در حال معمولی جلوه‌دادن خود باشند، آنها فقط هوش خود را به رخ دیگران نمی‌کشند و با آن خودنمایی نمی‌کنند. هرچند این ۱۰ نشانه به‌راحتی چهره واقعی آنها را نشان می‌دهد.

سؤالات رایج درباره افراد باهوش

۱. ویژگی افراد باهوش و نابغه چیست؟

مهم‌ترین ویژگی این افراد دقت زیاد و تلاش برای درک درست چیزهای مختلف است. این افراد کمال‌گرا هستند، اما هیچ‌گاه هوش خود را به رخ دیگران نمی‌کشند و خود را فردی معمولی می‌دانند.

۲. مشکلات افراد باهوش چیست؟

گاهی این افراد برای برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند و درست درک نمی‌شوند. این مسئله باعث مشکلاتی در روابط شخصی و کاری‌شان می‌شود.

۳. ازدواج با افراد باهوش چگونه است؟

افراد باهوش هم مانند بقیه آدم‌ها هستند و در واقع اغلب تشخیص‌دادن تفاوتشان دشوار است. درک بالای این افراد آنها را جذاب می‌کند، البته اگر شما هم بتوانید درکشان کنید!

۴. خصوصیات زنان باهوش چیست؟

زنان باهوش سختکوش و مستقل هستند، احساسات خود را خوب کنترل می‌کنند و روابط اجتماعی و کاری خوبی دارند.

۵. چرا افراد باهوش تنها هستند؟

این حرف بیشتر مواقع حقیقت ندارد. اتفاقا افراد باهوش به‌خاطر درک بهتر افراد و دقت زیادشان بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، فقط گاهی ترجیح می‌دهند زمانشان را با افرادی مثل خودشان بگذرانند یا آن را صرف توسعه فردی کنند.


در ادامه بخوانید: انواع هوش‌ گاردنر؛ چرا نتایج تست هوش سنتی قابل اعتماد نیست؟

تکنیک‌هایی برای به‌خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب

۱۰،۰۰۰ تومان


منبع lifehack
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 191 دیدگاه)
  1. دختر سنگی🗿 می‌گوید

    من ۱۳ سالمه تست ای کیوم شد ۱۶۲نابغه سر امد و اینکه همشو داشتم جز دوستان باهوشو خلاق🗿🤷🏼‍♀️

    1. ghost می‌گوید

      منظورت کتل هستش که چند بار دادیش ! چرا خودتو گول میزنی !!!؟ دختر سنگی🤣😂. اون شکلی بنده 190 هستم خوب یادم میاد 190 اوردم بعد چند باز زدن .

    2. تسنیم می‌گوید

      منم شد ۱۷۱ خودم تعجب کردم

  2. جیگرت می‌گوید

    سلام ممنونم وقتتون و گذاشتید فقط بگم ویژگی های بسیار واضح از یک ادم موفق رو گذاشتید نه از یک ادم باهوش و شب زنده داری از ویژگی های ادم باهوش نیست چون ادم باهوش انقدر اطلاع و درک داره که بدونه اگه شب دیر بخوابه اون سری از اطلاعاتی که در اون روز در مغزش ذخیره کرده بخاطر شب زنده داری خواهد رفت این یک نکته علمی مهمه و شب زنده داری باعث کند شدن ذهنم در طول روز میشه و اینکه موقعی که فرد باهوش باشه به این معنی نیست پر تلاش باشد یا روحیه فولادی داشته باشد و بتواند در برابر مشکلاتش وایستد یعنی منظورم این که این دوتا چیز جدا از هم هستند ممکن یک ادم خیلی باهوش باشه اما پر تلاش نباشه و قطا همچین ادمی به هیچ جایی نمیرسه این و بشر در طول تاریخ نشون داده که ادمای پر تلاش به جایی میرسند حالا این ادم پرتلاش میخواد باهوش باشه یا نباشه پس نمیشه گفت موفقند و در برابر همه مشکلاتشون وایمیستند و حلشو ن میکنند و راجعب این که تصور نمیکنند خیلی باهوش هستند بهتره بگیم اعتماد به نفس بالا دارند چون به هوش و خودشون اعتماد دارند اما متواضع هستند در ویژیگ های خودشون برای رسیدنن به هدف والا ( که دوباره اینجا دو نوع افراد باهوش داریم یکی که برای اون هدف والا عمل کرد نشون میده و یکی این که عملکردی از خودش نشون نمیده) لپ کلام فرمول موفقیت برابر بوده با : هوش ( نرمال ( شامل هوش متوسط رو به بالا )) ضربدر تلاش به توان دو–) s*t**2

    1. رادمهر می‌گوید

      حداقل ثابت کردی یکیش درسته ، اونم اینه که آدمای باهوش زیاد حرف نمیزنن

      1. غزاله می‌گوید

        😂

        1. فاطمه می‌گوید

          ویژگی هایی که گفتید رو دختر من داره بغیر شب زنده داری و از اونجایی که دخترم تو مدرسه تیزهوشان هستش و دوست صمیمیش که واقعا از هوش بالایی برخورداره و مدام تو ازمونهای ماهانه سمپاد نفر اول میشه اونم تمام این ویژگی ها رو داره و شب زنده دار هم هست و من کاملا تایید میکنم ولی دوس دارم دخترم سحر خیز باشه

        2. radcap.persian می‌گوید

          تو ام کم باهوش نیستیاااا 😉😂🤝

  3. مهدی تتو می‌گوید

    خیلی سرچ کردم چنتا تست دادم و نسبت به گفته های اطرافیانم دوران تحصیلم و طرز تفکرم میتونم نتیجه بگیرم که آدم باهوشی هستم و خدارو شکر میکنم
    حس خوبی نسبت به خودم پیدا کردم چون همیشه دنبال یادگیری هستم و به چیزایی که نمیدونم زیاد فکر میکنم همیشه احساس میکنم که اطلاعاتم کمه و دونسته هام کافی نیست
    یکی از دوست های نزدیکم بهم میگه که تو ۳۰ سالگیت قدرتمند و کامل خواهی شد و هنوز تا اون موقع ۶ سال مونده
    دلم میخواد ۳۰ سالگیم مثل یک ورزشکار قهرمان قوی باشم
    مثل یک معلم اطلاعات عمومی داشته باشم
    مثل یک تاجر پولدار باشم
    مثل پدرم عاقل باشم
    و مثل یک دانشمند باهوش باشم 🤤
    و از همه مهم تر میخوام سلامتی خودم رو حفظ کنم
    سلامتی مهم ترین چیزه هم از نظر روحی هم جسمی سلامت باشید