کتاب جایگاه ما در جهان هستی: نظریه همه چیز اثر استیون هاوکینگ

کتابی روان و ساده درباره پیچیده‌ترین نظریه‌های فیزیک

0

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: The Theory of Everything: The Origin and Fate of the Universe
  • عنوان کتاب به فارسی: کتاب جایگاه ما در جهان هستی: نظریه همه چیز
  • نویسنده: استیون هاوکینگ
  • سال انتشار: ۲۰۰۲

درباره‌ی کتاب

«کتاب جایگاه ما در جهان هستی» براساس هفت سخنرانی استیون هاوکینگ در دانشگاه کمبریج نوشته شده است. او در این سخنرانی‌ها تاریخچه‌ی ایده‌هایی درمورد جهان را معرفی می‌کند. بعد به سراغ نظریه‌هایی درمورد زمان، فضا و جهان هستی می‌رود و همه‌ی این نظریه‌ها را به زبانی ساده و قابل‌فهم بیان می‌کند.

«کتاب جایگاه ما در جهان هستی» پیچیده‌ترین نظریه‌های حال و گذشته‌ی فیزیک را برای خوانندگان توضیح می‌دهد. در عین حال مطالب این کتاب واضح و قابل‌فهم هستند. این کتاب دید خوانندگان را باز می‌کند و تاریخ غنی تفکر علمی و پیچیدگی جهان هستی را به آنها یاد می‌دهد.

رونیکس

استیون هاوکینگ در این کتاب از ارسطو،‌ آگوستین، نیوتون، اینشتین، هابل و فاینمن سخن می‌گوید و انفجار عظیم، سیاه‌چاله و زمان-فضا را توضیح می‌دهد. بعد این عقاید را با هم ترکیب می‌کند تا نظریه‌ای واحد درمورد همه‌چیز پیدا کند.

هاوکینگ نمی‌گوید که به چنین نظریه‌ای دست پیدا کرده است، ولی به زبانی ساده و شیرین توضیح می‌دهد که چنین نظریه‌ای چه مسائلی را در بر می‌گیرد.

یکی از مسائلی که هاوکینگ به آن پرداخته این است: «چرا اصلا جهانی وجود دارد؟»، «چه زمانی این جهان به‌وجود آمد؟» و «چه کسی آن را به‌وجود آورده است؟» اینها سؤالاتی هستند که برای قرن‌ها ذهن هزاران دانشمند و فیلسوف را به خود مشغول کرده‌اند. هاوکینگ می‌گوید اگر بتوانیم پاسخ این سؤالات را پیدا کنیم، به بالاترین پیروزی بشریت دست پیدا کرده‌ایم.

آیا این کتاب برای شماست؟

فرقی نمی‌کند شما اهل علم باشید یا نه، ممکن است ریاضیات خوانده باشید یا حسابداری، یا حتی تحصیلات آکادمیک نداشته باشید. به‌هرحال، هرکسی با هر سطح دانش و سوادی می‌تواند زبان ساده و شیرین «کتاب نظریه همه چیز» را درک کند. هاوکینگ در این کتاب قصد دارد چشم خواننده را باز کند و او را به تفکر وادارد. وقتی سخنان هاوکینگ را درمورد عظمت جهان هستی و شگفتی خلقت آن می‌خوانید، برای همیشه دیدتان درمورد جهان هستی تغییر خواهد کرد. در صورت تمایل می‌توانید کتاب صوتی جایگاه ما در جهان هستی را از وبسایت نوار تهیه کنید.

در حاشیه

استیون هاوکینگ کتاب‌های دیگری را هم درمورد زمان، فضا و جهان هستی نوشته است. از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تاریخچه‌ی مختصر زمان»، «طراحی عظیم»، «جهان در پوست گردو»، «سیاه‌چاله‌ها و جهان‌های خردسال» و غیره.

استیون هاوکینگ فیزیک‌دان، جهان‌شناس، نویسنده و مدیر مرکز جهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. او به‌همراه راجر پنروز روی نظریه‌ی تکینگی جاذبه‌ای در نظریه‌ی نسبیت عمومی کار کرد. همچنین پیش‌بینی کرد که سیاه‌چاله‌ها امواجی را متساعد می‌کنند. این امواج اشعه‌ی هاوکینگ نام دارند. او اولین کسی بود که نظریه‌ی جهان‌شناسی را مطرح و نظریه‌ی نسبیت عمومی و مکانیک کوانتوم را با هم ترکیب کرد.

هاوکینگ در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد و در دانشگاهِ همان شهر در رشته‌ی فیزیک تحصیل کرد. بعد به دانشگاه کمبریج رفت تا در دانشکده‌ی جهان‌شناسی به تحقیق بپردازد. او اولین کسی بود که در این زمینه تحقیقاتی را به عمل می‌آورد.

هاوکینگ دکترای‌ خود را در سال ۱۹۶۵ دریافت کرد و بعد از آن در مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف به‌عنوان استاد و محقق به کار مشغول شد. در سال ۲۰۰۲ او در سرشماری بی‌بی‌سی، از بین ۱۰۰ بریتانیایی برتر، به‌عنوان نفر ۲۵‌اُم شناخته شد. کتاب‌های او در حوزه‌ی علوم و جهان‌شناسی از محبوبیت زیادی در سرتاسر جهان برخوردار هستند.

هاوکینگ از نوع نادری از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک زودهنگام رنج می‌برد که در طول سال‌ها او را فلج کرد. حتی بعد از مدتی قدرت صحبت کردن را نیز از دست داد. تنها راه ارتباط او با جهان از طریق دستگاه مولد کلام بود که با انگشت دستش کنترل می‌شد. بعدها هاوکینگ از طریق تنها ماهیچه‌‌ی فعال بدنش (ماهیچه‌ی گونه) ارتباط برقرار می‌کرد.

استیون هاوکینگ در ۱۴ مارس ۲۰۱۸ در ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.