تکنولوژی‌های جدید چه تغییراتی در زندگی ما ایجاد کرده‌اند؟

زندگی بشر از نخستین روز پیدایش با تغییر و تحولاتی روبه‌رو بوده است. انسان همواره با اختراع و توسعه‌ی تکنولوژی‌های مختلف تلاش کرده است تا زندگی‌اش را به بهترین شکل تغییر دهد. اما تکنولوژی‌ها چگونه می‌توانند در زندگی انسان تغییرات ایجاد کنند؟

تکنولوژی همه‌جا هست. همه‌ی ابعاد زندگی ما از ساده‌ترین امور روزمره گرفته تا پیچیده‌ترین سیستم‌های مدیریتی، تحت تأثیر تکنولوژی قرار دارند؛ به‌طوری‌که گاهی زندگی بدون آنها غیرممکن به نظر می‌رسد. حتی می‌توان گفت تکنولوژی به افکار، ارتباطات، عادات و فعالیت‌های اجتماعی ما جهت داده است. گاهی برخی از تغییرات ایجاد شده توسط تکنولوژی آن‌قدر سریع بوده که بسیاری از ما حتی متوجه‌ی تأثیرات آن بر زندگی‌مان نشده‌ایم. اگر می‌خواهید بدانید تکنولوژی‌ها چه تأثیراتی بر زندگی ما داشته‌اند و آینده‌ی ما را چگونه شکل خواهند داد، با ما همراه باشید.

۱. آموزش دیگر در میز و تخته خلاصه نمی‌شود

روش‌های آموزشی و یادگیری مطالب در عصر حاضر، به هیچ‌عنوان با روش‌های آموزش سنتی قابل مقایسه نیست. امروزه به لطف تکنولوژی همه می‌توانند با داشتن یک کامپیوتر، تبلت یا هر دستگاه الکترونیکی دیگر به اینترنت متصل شوند و بر دانش و آگاهی خودشان بیفزایند. دانش‌آموزان امروزی دیگر برای شب امتحان از کتاب‌ها نکته‌برداری نمی‌کنند و به جای آن از اپلیکیشن‌ها، کتابخانه‌های آنلاین، سایت‌ها و جلسات آموزشی مجازی استفاده می‌کنند. کسی چه می‌داند، شاید در آینده خبری از حضور فیزیکی در کلاس‌های آموزشی هم نباشد!

رونیکس

۲. فروشگاه‌‌های آنلاین لذت خرید آسان را به ما می‌دهند

سفارش آنلاین نان

یکی از تأثیرات شگرف تکنولوژی در زندگی همه‌ی ما تغییر در نحوه‌ی خرید است. یکی از این تغییرات مثبت، خرید آنلاین است. شاید سال‌ها پیش کسی تصور نمی‌کرد روزی می‌توان در منزل یا هر جای دیگری فقط با چند کلیک از طریق تلفن‌همراه همه نوع کالایی را خریداری کرد. در دنیای دیجیتال امروز تقریبا این نوع خرید، جزئی از زندگی روزمره‌ی ما شده است.

خرید از فروشگاه‌های واقعی و حتی ایستادن در صف و خرید نان کم‌کم دارد معنای خودش را از دست می‌دهد. امروزه اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که حتی سفارش آنلاین نان را امکان‌پذیر ساخته‌اند و با کیفیت بسیار بالا به سرعت درب منزل‌تان تحویل می‌دهند، در نتیجه دیگر مجبور نیستید برای خرید نان تازه (بخصوص صبح زود با قیافه‌ی خواب‌آلود) از منزل خارج شوید یا در صف طولانی نانوایی بایستید.

۳. روش‌‌های ارتباطی جدید گوشه‌های جهان را بهم وصل می‌کند

سال‌ها قبل انسان برای برقراری ارتباط از نامه، تماس‌تلفنی و پست استفاده می‌کرد. ارسال نامه شاید روزها به طول می‌انجامید و تماس‌تلفنی خسته‌کننده و وقت‌گیر بود. بسیاری از افراد پرمشغله وقت و حوصله‌ی تماس‌تلفنی و خبرگرفتن از آشنایان را نداشتند و شاید مدت‌ها از دیگران بی‌خبر می‌ماندند. در برخی موارد هزینه‌ی تماس هم بسیار زیاد می‌شد.

امروزه تلفن‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های گفتگوی مجازی با سرعت بسیار زیاد در دسترس ما هستند و برقراری ارتباط را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. می‌توان با هزینه‌ی بسیار کم با دیگران در هر گوشه‌ای از جهان ارتباط برقرار کرد و حتی بسیاری از جلسات مهم کاری را می‌توان به صورت غیرحضوری و مجازی انجام داد.

۴. کسب‌وکارهای جدید زمان را پس‌انداز می‌کنند

تکنولوژی های جدید در مدیریت کسب‌وکار

وقت طلاست و همه‌ی ما این را می‌دانیم. این موضوع به‌ویژه برای کسب‌وکارها بسیار مهم است، زیرا در دنیای امروز مشتریان دیگر نمی‌توانند تأخیر در ارائه‌ی خدمات را تحمل کنند. به همین دلیل تقریبا همه‌ی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای جلب رضایت مشتریان به شدت بر ابزارهای مدیریت زمان متکی هستند. به عنوان مثال آنها دیگر برای سازمان‌دهی ایمیل‌ها مانند بازکردن، خواندن و پاسخ دادن به آنها وقت تلف نمی‌کنند و برای این کار از روش‌های مفید و کارامدی مانند برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده می‌کنند.

۵. سلامتی شیوه‌‌ها و ابزارهای مدرن خودش را دارد

تأثیرات تکنولوژی بر سبک زندگی و سلامتی نیز غیرقابل‌انکار است. امروزه ربات‌های جراح به راحتی بخش‌هایی از بدن انسان را جراحی می‌کنند که دسترسی به آنها برای جراح بسیار دشوار است. اپلیکیشن‌های ترک سیگار با استفاده از تکنیک گیمیفیکیشن توانسته‌اند بسیاری از سیگاری‌ها را ترک دهند. همه‌ی اینها نشان می‌دهد اگر می‌گوییم زندگی در دنیای امروز بدون تکنولوژی تقریبا غیر ممکن است سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

۶. خودروهای بدون راننده در صدر ایستاده‌اند

خودروی بدون سرنشین (Self-Driver)

شاید فکر کنید در حال حاضر جهان با تکنولوژی اشباع شده است، اما این تازه آغاز ماجراست. بسیاری از تکنولوژی‌ها وجود دارند که هنوز به طور کامل پذیرفته نشده‌اند و برای عمومی شدن احتمالا به یک دهه زمان نیاز دارند. یکی از این تکنولوژی‌ها خودروی بدون راننده است که به جای انسان با کامپیوتر هدایت می‌شود و جایگزینی آن با خودروهای متعارف تغییری اساسی در زندگی انسان ایجاد خواهد کرد. هر سال ۳/۱ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند که عامل اصلی آن اشتباهات و بی‌احتیاطی راننده است. متأسفانه، ایران هم در فهرست کشورهایی قرار دارد که آمار تصادفات رانندگی در آنها بسیار بالاست. اگر این عامل یعنی راننده‌ی انسانی حذف شود، تعداد تصادفات کمتر و جاده‌ها ایمن‌تر خواهد شد.

۷. واقعیت مجازی جای تصاویر تک بعدی را می‌گیرد

یکی از تکنولوژی‌هایی که سال‌ها پیش تحولی عظیم در زندگی انسان پدید آورد تلویزیون بود. هنوز هم افرادی هستند که دورانی را به یاد می‌آورند که تلویزیون هنوز به خانه‌ها راه پیدا نکرده بود. اما امروزه این جعبه‌ی جادویی کم‌کم دارد جای خود را به واقعیت مجازی می‌دهد. تکنولوژی پیشرفته‌ای که در حال حاضر به یکی از تفریحات و سرگرمی‌های بسیار جذاب و هیجان‌انگیز تبدیل شده است. در واقعیت مجازی فرد با استفاده از یک عینک و هدست مخصوص، ویدئو یا بازی ویدئویی را تماشا می‌کند و این ویدئوها طوری حرکت می‌کنند که فرد تصور می‌کند خودش در آن محیط حضور دارد. ایده‌ی واقعیت مجازی ابتدا در حد یک داستان علمی‌تخیلی بود و کسی تصور نمی‌کرد به جز سرگرمی کاربرد دیگری داشته باشد. اما در حال حاضر همه‌ی علوم از پزشکی گرفته تا صنایع نظامی و حتی صنعت گردشگری به دنبال استفاده از این تکنولوژی هستند.

۸. ژنتیک انسان‌ها نیز به‌راحتی اصلاح می‌شود

اصلاح ژنتیک

یکی از تکنولوژی‌هایی که در دهه‌های آینده تأثیرات بسیار عظیمی در زندگی انسان خواهد داشت اصلاح ژنتیک انسان است. جهانی را تصور کنید که در آن بسیاری از بیماری‌های ارثی را بتوان از همان بدو تولد شناسایی و عوامل ایجادکننده‌ی آنها را از بین برد. بیماری‌هایی مانند طاسی مردانه (که بیشتر نوعی نگرانی ناخوشایند است) و بیماری‌های جدی‌تر مانند سرطان که بیشتر منشأ ارثی دارند همواره نگران‌کننده هستند. اما امروزه اصلاح ژنتیک انسان می‌تواند سبب برطرف شدن یا کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از این بیماری‌های ژنتیکی شود. این فرایند در حال حاضر بسیار گران‌قیمت است و هنوز عمومی نشده است. با این حال چشم‌اندازهای این تکنولوژی بسیار گسترده هستند و امید است در دهه‌های آینده بتوان آن را با هزینه‌ی کمتر در دسترس همگان قرار داد.

سخن آخر

روشن است که تکنولوژی‌ها تغییر و تحولات عظیمی در زندگی انسان در سراسر جهان به وجود آورده‌اند. مانند هر چیز دیگری در زندگی انسان، تکنولوژی هم ممکن است پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد. اما چگونه می‌توان به دلیل تعداد انگشت‌شماری از پیامدهای منفی، تعداد بی‌شماری از تأثیرات مثبت آن را نادیده گرفت؟ جهانِ امروز، جهان سرعت و تغییر است و تقریبا هر ثانیه تغییر جدیدی در گوشه‌ای از جهان اتفاق می‌افتد. فراموش نکنیم قبل از هر چیز، تکنولوژی‌ها زندگی‌مان را ساده‌تر کرده‌اند. بنابراین در پاسخ به کسانی که بر این باورند تکنولوژی‌ها انسان را برده‌ی خویش ساخته‌اند باید گفت: یک برده‌ی باهوش و آگاه می‌تواند تعاملاتی هوشمندانه با اربابش داشته باشد و از آنها به‌نفع خود بهره ببرد!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. روژینا عربانی می‌گوید

    خیلی سیستم عالیه این بقچه که معرفی شد. برای من خیلی جالب بود.
    واقعا کار میکنه؟ کسی هست استفاده کرده باشه؟
    بعد نونو توی چی میارن؟

  2. محمد جواد پور یوسف می‌گوید

    تکنولوژی که کلا زندگی منو خیلی عوض کرده. نمیتونم زندگیمو بدون اون تصور کنم.
    امروز از کافه بازار بقچه رو دانلود کردم. برای فردا نون سفارش دادم. ببینم چطوری میشه. خیلی هیجان انگیزه!!!!