۱۸ سرگرمی جذاب که بهره وری را بالا می‌برند

5

همه‌ی افراد به سرگرمی احتیاج دارند. سرگرمی‌ها به ما کمک می‌کنند ذوق و اشتیاق‌مان را در زندگی بهبود بخشیم. این سرگرمی‌ها می‌توانند بسیار متنوع باشند و مواردی چون باغبانی، آشپزی، نویسندگی، پرش با اسکی، استندآپ کمدی و خیاطی را شامل شوند. اما سرگرمی‌های کمی هستند که باعث بهبود بهره وری می‌شوند. اگر همین الان هم به این سرگرمی‌های خاص مشغول هستید، این شانس را دارید که آنها را به شغل دوم تبدیل کنید یا می‌توانید از این سرگرمی‌ها در جهت افزایش کارایی و بهره‌وری در کارتان استفاده کنید و خوشحال‌تر باشید. اگر به‌دنبال ایجاد عادت‌های جدید هستید و می‌خواهید توانایی‌هایی را در خود توسعه دهید که به شما در بهبود مهارت و بهره وری‌تان کمک کند، همراه ما باشید. در این مقاله ۱۹ سرگرمی جذابی را که موجب افزایش بهره وری می‌شوند، به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. آشپزی

آشپزی یکی از سرگرمی‌هایی است که بیشترین کمک را به بهره وری شما می‌کند و چیزی است که همه‌ی افراد باید در خانه آن را امتحان کنند. آشپزی به شما کمک می‌کند زندگی کردن در زمان حال را یاد بگیرید و به‌طور کامل روی محصول و فرایندی که انجام می‌دهید تمرکز کنید. همچنین آشپزی شما را مجبور می‌کند که از قبل برنامه ریزی کنید. مزیت دیگر آشپزی این است که با تمرین بیشتر قادر خواهید بود از قبل برای روزهای آینده غذا درست کنید و به این ترتیب بهره وری شما نسبت به گذشته بسیار بیشتر می‌شود.

رونیکس

۲. پیاده‌روی

پیاده روی یکی از سرگرمی‌های اساسی برای آخر هفته‌‌ی افرادی است که از سفرهای طولانی و تجربه‌کردن زیبایی طبیعت لذت می‌برند. همچنین پیاده‌روی می‌تواند تأثیر مثبتی روی بهره وری شما بگذارد، چراکه پیاده‌روی به شما کمک می‌کند، ذهن‌تان را از همه‌ی نگرانی‌ها پاک و روی زمان حال تمرکز کنید. علاوه‌بر‌این با ورزشی که انجام می‌دهید، سلامت جسمانی و استقامت شما نیز بهبود پیدا می‌کند.

۳. نقاشی کردن

نقاشی کردن

ممکن است به نقاشی همچون سرگرمی‌ای که باعث افزایش بهره وری می‌شود نگاه نشود، اما می‌تواند باعث ایجاد چشم‌اندازه‌های فوق‌العاده‌ای در زندگی‌تان شود و به شما کمک می‌کند تا جنبه‌های خلاقانه‌ ذهن‌تان را شکوفا کنید. نقاشی کردن به شما اجازه می‌دهد به سراغ اندیشه‌ها، خواسته‌ها و احساساتی که در سرتان شناور هستند بروید و کمک می‌کند آن‌ها را به یک چیز فیزیکی و ملموس ترجمه کنید. همچنین نقاشی کردن ممکن است الهام‌بخش شما باشد تا بهره وری بیشتری در محیط کاری‌تان داشته باشید. پس درنتیجه هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید و یک قلموی نقاشی بخرید.

۴. مجسمه‌سازی

درحالی‌که تعداد بسیار کمی از ما از استانداردهای مجسمه‌سازی در حد میکلانژ یا رودین آگاه نیستیم، اما حتی ابتدایی‌ترین شکل مجسمه‌سازی می‌توانید یک ابزار و سرگرمی مناسب برای افزایش بهره وری باشد. مجسمه‌سازی شما را قادر می‌سازد با موادی که دراختیار دارید، دست به خلق چیزهای تازه بزنید و به فکر ساختن چیزهای مختلف باشید؛ حتی اگر هر بار تنها چند گام کوچک بردارید. همچنین مجسمه‌سازی به‌شکلی کاملا ابتدایی به ساختن چیزهای ملموس منجر می‌شود؛ چیزی که محصول خلاقیت محض شما است.

برای تهیه کتاب «مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد» کلیک کنید

۵. نوشتن

نوشتن

یکی از بارورکننده‌ترین سرگرمی‌ها نوشتن در اوقات فراغت است. نوشتن یکی از قدرتمند‌ترین و مهم‌ترین شیوه‌های بروز خلاقیت است و می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی‌تان را وارد مسیری کنید که به آن اشتیاق دارید تا افکار، رؤیاها و خواسته‌هایتان را در آن مسیر دنبال کنید. فرقی نمی‌کند مشغول نوشتن مقاله، نمایش‌نامه، متن رادیویی یا خاطرات روزانه باشید، مهارت نوشتن به شکوفایی خلاقیت کمک می‌کند و نیز باعث می‌شود تا جایی که امکان دارد، بهره وری‌تان را افزایش دهید و سالم شوید.

۶. دویدن

برای افراد زیادی، دویدن یک فعالیت ورزشی آرامش‌بخش است. همچنین این ورزش باعث افزایش بهره وری شما نیز می‌شود و یکی از بهترین سرگرمی‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. دویدن نه‌تنها باعث افزایش سلامتی می‌شود، بلکه به شما یاد می‌دهد چگونه جلو بروید. به‌این‌ترتیب به شما کمک می‌کند تا موانع ذهنی را که مانع فعالیت‌های شما شده‌اند، از سر راه‌تان بردارید.

۷. رقصیدن

رقصیدن

معمولا رقص به‌عنوان سرگرمی‌ای مؤثر در افزایش بهره وری درنظر گرفته نمی‌شود، اما هنگامی که سخت تلاش می‌کنید و زمان زیادی به آن اختصاص می‌دهید، کم‌کم تأثیرش را در افزایش بهره وری نشان می‌دهد. رقصیدن کمک‌تان می‌کند کارهای روزانه را با اشتیاق بیشتری انجام دهید و به شما یاد می‌دهد، روی مجموعه‌ای از حرکت‌ها تمرکز داشته باشید. استفاده از رقصیدن به‌عنوان الگویی برای دستیابی به بهره وری بیشتر در فعالیت‌های روزانه واقعا ارزش امتحان کردن را دارد.

۸. یوگا

یوگا یکی از سرگرمی‌هایی است که بیشترین تأثیر را روی بهره وری می‌گذارد. چراکه به شما اجازه می‌دهد ذهن‌تان را از همه‌ی افکار بیرونی پاک و به‌طور کامل روی فعالیت‌های بدنی‌تان تمرکز کنید. شما در یوگا به‌طور کامل بر روی بدن‌، تناسب‌ اندام و نیز سلامت روانی و روحی‌تان تمرکز می‌کنید. به‌این‌ترتیب برای آینده بهتر آماده می‌شوید و بهره وری بیشتری خواهید داشت.

۹. مطالعه کردن

از گذشته تا به امروز، مطالعه کردن یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها بوده است که در همه‌ی دنیا میان مردم رواج دارد. این سرگرمی می‌تواند با بهره وری زیادی همراه باشد، چراکه می‌توانید آن را به‌راحتی در زمان‌های استراحت و بیکاری انجام دهید. خواندن تحقیقات و مطالعاتی که درباره‌ی بهره وری انجام شده‌اند، می‌تواند به شما در یادگیری سرگرمی‌ها، رفتارها و الگو‌های جدید که باعث افزایش کارایی شما می‌شوند کمک کند.

۱۰. بازی‌های ویدئویی

بازی‌های ویدیویی

به‌نظر می‌رسد بازی‌های ویدئویی نوعی وقت‌تلف‌کردن باشند، اما نقشه‌ها و قوانینی که در بازی‌های ویدیویی وجود دارند، واقعا می‌توانند به افزایش بهره وری شما کمک کنند. ازجمله فواید بازی‌های کامپیوتری، افزایش تمرکز، عزم، تلاش مجدد در صورت شکست، کار گروهی و همکاری است. این‌ها همگی ویژگی‌های مفید و تحسین‌برانگیزی هستند که می‌توانند باعث ایجاد انگیزه و بهره وری بیشتر در کار شوند.

۱۱. باغبانی

آیا چیزی آرامش‌بخش‌تر از باغبانی وجود دارد؟ باغبانی فقط یک سرگرمی لذت‌بخش و آرامش‌بخش نیست، بلکه روشی فوق‌العاده برای افزایش بهره وری نیز هست، اما چگونه؟ باغبانی به شما کمک می‌کند آرامش داشته باشید و خود را رها کنید و انرژی‌تان را برای روزهای سخت پیش رو حفظ کنید. همچنین به شما یاد می‌دهد چگونه پروژه‌های مختلف (در این مورد گیاهان) را به‌طور هم‌زمان مدیریت کنید.

۱۲. بافندگی

بافندگی

بیشتر مردم فکر می‌کنند بافندگی سرگرمی افراد مسن یا سلبریتی‌های هالیوود است، اما بافتنی بافتن در همه‌ی دنیا طرفداران زیادی دارد. گذشته از اینکه بافندگی یک سرگرمی لذت‌بخش و روشی مناسب برای تدارک یک هدیه‌ی فوق‌العاده است، شیوه‌ای عالی برای افزایش بهره وری نیز محسوب می‌شود. این کار نیازمند مهارت‌های انجام چند کارِ هم‌زمان است؛ چیزی که در دنیای کار امروزی به‌شدت موردنیاز است و درنهایت نیز، نتیجه‌ی کارتان یک محصول فیزیکی ملموس است. اجازه دهید انگشتان‌تان به‌کار بیفتد.

۱۳. کار با چوب

کار کردن با چوب سرگرمی‌ای جالب است که باعث افزایش بهره وری می‌شود، چراکه باید تمام تمرکزتان روی چیزی باشد که می‌خواهید درست کنید. ساختن چیزهایی از چوب برای خودتان، چه یک طاقچه باشد، چه یک قفسه یا حتی چیزی پیچیده‌تر و زیباتر، می‌تواند به‌شکل چشمگیری باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود. همچنین ساختن وسایلی که در زندگی به آن‌ها احتیاج دارید، می‌تواند زندگی شما را آسان‌تر کند و درنتیجه باعث افزایش بهره وری و خوشحالی شما در زندگی شود.

۱۴. بازیگری

ایفای یک نقش ممکن است به‌عنوان شیوه‌ای خاص برای افزایش بهره وری درنظر گرفته نشود، اما بازیگری سرگرمی‌ای مفید است که نباید از آن غفلت کرد. بازیگری در داشتن حافظه قوی به شما کمک می‌کند و مهارت‌های خلاقانه‌‌ی شما را مانند بداهه‌گویی و فکر کردن در شرایط بحرانی و آرامش داشتن در شرایط سخت تقویت می‌کند. درنتیجه بهره وری و شایستگی‌های شما افزایش پیدا می‌کند.

۱۵. داشتن رادیوی غیرحرفه‌ای

رادیوی غیرحرفه‌ای

داشتن رادیوی غیرحرفه‌ای سرگرمی چندان فراگیری نیست؛ با وجود این هر کسی می‌تواند نمایش رادیویی یا پادکست خودش را در آی‌تیونز (iTunes) داشته باشد. داشتن رادیو علاوه‌براینکه روشی فوق‌العاده برای نشان دادن افکار و صحبت کردن با عموم مردم است،می‌تواند بهره وری شما را به‌شدت افزایش دهد. هنگامی که برنامه‌ی رادیویی‌تان را می‌نویسید، ویرایش، اجرا و تولید می‌کنید، یاد می‌گیرید چگونه در زمان مشخص‌شده کار را انجام دهید (قانون پارکینسون)، داستانه‌های خلاقانه خلق کنید و چگونه بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید. همه‌ی این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کنند بتوانید بهره وری‌تان را در زندگی افزایش دهید.

۱۶. بدن‌سازی

ممکن است به بدنسازی همچون یک سرگرمی اصلی که باعث افزایش بهره وری می‌شود نگاه نشود و تنها درصورتی آن را سرگرمی بدانید که عاشق رفتن به باشگاه باشید، اما بدن‌سازی روی مواردی چون افزایش قدرت، کنترل، قانونمندی و چشم‌انداز مشخص تمرکز می‌کند. این موارد به‌شکل فو‌ق‌العاده‌ای روی افزایش بهره وری شما در حوزه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارند.

۱۷. شنا کردن

شنا کردن

شنا کردن باعث آرامش و افزایش قدرت‌تان می‌شود، تأثیر مثبت فوق‌العاده‌ای روی سلامت شما می‌گذارد و نیز روشی سود‌مند برای افزایش بهره وری‌تان است. شنا کردن به شما کمک می‌کند، تمام نگرانی‌هایتان را در جهت افزایش بهره وری به‌کار بگیرید و ذهن‌تان را برای داشتن افکار مثبت و نیز اعمال مثبت پاک‌سازی کنید. همچنین پس از خارج شدن از استخر احساس می‌کنید قدرتمند‌تر شده‌اید. ثابت شده که شنا کردن فواید روانی و جسمانی زیادی دارد؛ درنتیجه هیچ دلیلی وجود ندارد که استخر رفتن را به‌تعویق بیندازید.

۱۸. رؤیاپردازی

ممکن است به این مورد آخر به‌عنوان سرگرمی توجه نکنید، اما اگر به‌شکل مرتب رؤیاپردازی کنید، می‌تواند مزایای زیادی برای‌تان داشته باشد. همچنین اگر به‌درستی از این ظرفیت استفاده کنید، باعث افزایش بهره وری‌تان می‌شود. رؤیاپردازی جنبه‌های خلاقانه‌تان را بیدار می‌کند و به شما اجاز می‌دهد ایده‌هایی را کشف کنید که هرگز به آن‌ها توجه نکرده‌اید (ایده پردازی). اگر رؤیاپردازی با چرت زدن همراه باشد می‌تواند نتایج بهتری نیز داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که یک چرت کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای در بعدازظهر می‌تواند باعث باز شدن ذهن و تقویت حافظه شود، به شما کمک کند تا در طول روز تمرکز بیشتری داشته باشید و با بهره وری بیشتری به کارتان ادامه دهید. چه کسی گفته است که رؤیاپردازی هیچ فایده‌ای ندارد؟


در ادامه بخوانید: ۲۰ افزونه‌ رایگان کروم که بهره‌وری شما را بالا می‌برند
اولویت‌بندی کارها را بیاموزید تا در زمان کمتر، بهینه‌تر کار کنید.
منبع lifehack
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. عليرضا می‌گوید

    خسته نباشيد.
    متن خيلي خوب بود ❤️
    ولي در مورد رويا پردازي بهتره دوستان روياهاشون رو به كسي نگن!
    چون انقدر با مضامين :(( همش تو رويايي – اخرش به هيچ كدوم نميرسي- هيچ كدوم از اينا عملي نميشه و … )) ميزنن تو برجكت كه ميگي عجب غلطي كردما ?
    از پدر و مادر گرفته تا دوست و آشنا !!

    1. Seyed Mahdi Moosavi می‌گوید

      کاملا موافقم
      کلا آرزوهاتون رو با هر احدالناسی در میون نزارید
      نابودتتون میکنن
      چون حتما رویای شما رویایی اونا نیست

  2. د-مدنی می‌گوید

    با سلام واحترام باتوجه به اینکه علاقه مند شده بودم از سایت شما ومطالب آن بیشتر بهره ببرم ودرصورت نیاز همکاری نمایم ولی پس از بررسی بیشتر منصرف شده و فقط جهت راهنمایی چند کلمه ارایه مینمایم ، شما باتمام زحمات چشمگیر درارایه مطالب جدید درمورد کاربردی بودن وعلمی بودن آنها احاطه کامل علمی تخصصی ندارید ، وفقط نسبت به انتقال مطلب اقدام مینمایید در حالیکه راه یافتن مطلبی در سایتها و شبکه اجتماعی فضای مجازی دلیل برصحیح بودن وعلمی وکاربردی بودن نیست ، ضمنا شما فقط ازپیام رسانهای خارجی استفاده میکنید وبا تعاریف بسیار غیرواقعی از تلگرام مسلم است که اطلاعات درست از نادرست را تفکیک نمیدهید و چشم بسته انتقال میدهید وبشکل افراطی وجانبدارانه از پیام رسانهای خارجی استفاده میکنید ودر زمینه اعتماد بنفس وهویت ملی ایرانی نقاط ضعف بسیاری دارید وحتی یک پیام رسان ایرانی را نیز به رسمیت نمیشناسید لذا نیاز است در این زمینه ها اطلاعات خودرا بالابرده وآینده نگری را را نیز بشکل علمی بیاموزید، بنده برای اولین وآخرین بار توفیق حضور یافتم

  3. seyedmm021 می‌گوید

    مطالعه جا مونداااا