۱۶ عادت مخربی که دندان‌ها را نابود می‌کند

2

دندان‌ها همیشه در معرض آسیب‌های مختلف قرار دارند. گاهی‌اوقات این آسیب‌ها به عادت‌های روزانه ما تبدیل شده‌اند که می‌توانند برای سلامت دندان‌ها خطرناک باشند. در ادامه این نوشته، به فهرستی از این عادت‌های مخرب اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جویدن یخ

یخ طبیعی و بدون شکر است و شاید تصور کنید که ضرری ندارد. اما جویدن این تکه‌های سفت یخ می‌تواند باعث ساییده شدن و حتی شکستن دندان‌ها شود. اگر این کار را بدون وقفه انجام بدهید، بافت نرم داخل دندان حساس می‌شود. غذاهای گرم و سرد هم می‌توانند شرایط را بدتر کنند. دفعه‌ی بعد که خواستید یخ بجوید، به‌جای آن از یک آدامس بدون شکر استفاده کنید.

رونیکس

ورزش کردن بدون محافظ دندان

عادت‌هایی که دندان‌های شما را خراب می‌کند

فرقی نمی‌کند هاکی یا فوتبال بازی می‌کنید، بهتر است بدون محافظ دندان وارد بازی نشوید. محافظ دندان قطعه‌ای پلاستیکی است که از ردیف بالایی دندان‌های شما محافظت می‌کند. وقتی درحال بازی هستید، ممکن است بدون آن دندان‌های شما بشکند. شما می‌توانید نمونه‌های آماده را از داروخانه بخرید یا اینکه نمونه‌ای دست‌ساز برای خود سفارش دهید.

استفاده شب‌هنگام کودک از بطری شیر

هرگز برای محافظت از دندان‌ها زود نیست. اگر موقع خواب، بطری در دهان نوزاد باشد، می‌تواند دندان‌هایش را خراب کند، زیرا دندان‌ها در تمام طول شب با شکر در تماس هستند. بهتر است موقع خواب بطری را از او دور نگه دارید.

پیرسینگ کردن زبان

شاید پیرسینگ زبان به مد تبدیل شده باشد، اما تماس شیء آهنی با دندان می‌تواند باعث شکسته شدن دندان شود. پیرسینگ کردن لب‌ها نیز همین اثر را دارد. دهان محلی عالی برای رشد باکتری‌ها است و پیرسینگ ریسک عفونت و درد را بیشتر می‌کند. همچنین می‌تواند باعث بروز خون‌ریزی در دهان شود.

دندان‌قروچه کردن

دندان‌قروچه یا براکسیسم می‌تواند دندان‌ها را در درازمدت ازبین ببرد. دندان‌قروچه اغلب به‌خاطر بروز استرس و خواب بد ایجاد می‌شود که کنترل آن مشکل است. پرهیز از مصرف غذاهای سفت در طول روز می‌تواند درد را کاهش دهد. استفاده از محافظ دندان هنگام خواب می‌تواند جلوی آسیب دندان‌قروچه را بگیرد.

خوردن داروی سرفه

فقط به این خاطر که داروی سرفه را در داروخانه می‌فروشند، به این معنی نیست که مصرف آن خطری ندارد. اغلب این داروها دارای شکر زیادی هستند. پس بعد از مصرف این دارو و آرام شدن گلو، بهتر است دهان خود را با آب بشویید. مهم نیست این شکر درون این دارو یا آب‌نبات باشد، چراکه باعث ایجاد پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. باکتری‌های درون این پوسیدگی‌ها، شکر را به اسید تبدیل می‌کنند و این اسید، مینای دندان را ازبین می‌برد.

خوردن پاستیل‌ها

هر ماده غذایی پرشکری می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند، اما بعضی از آن‌ها اوضاع را بدتر می‌کنند. پاستیل به دندان‌ها می‌چسبد و باعث ایجاد اسید و آسیب به مینای دندان می‌شود. اگر نمی‌توانید از پاستیل دست بکشید، آن‌ها را همراه با وعده‌ی غذایی خود صرف کنید. در این زمان، دهان بزاق بیشتری ترشح می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا اسید از روی دندان‌ها شسته شود.

نوشیدن نوشابه

آب‌نبات تنها ماده‌ی غذایی نیست که دارای شکر اضافی است. یک نوشابه می‌تواند تا ۱۱ قاشق چای‌خوری شکر اضافی داشته باشد. نوشابه همچنین حاوی اسیدسیتریک و فسفریک است که به مینای دندان آسیب می‌رسانند. نوشابه‌های رژیمی شاید شکر کمتری داشته باشند، اما آن‌ها به‌خاطر وجود شیرین‌کننده‌های مصنوعی حاوی اسید بیشتری هستند.

با دندان باز کردن بطری

باز کردن بطری‌ها یا بسته‌های پلاستیکی با کمک دندان شاید خیلی عادی به‌نظر برسد، اما این عادت می‌تواند به دندان آسیب برساند. استفاده از دندان به‌عنوان ابزار، باعث شکسته و ساییده شدن دندان می‌شود. بهتر است از قیچی و دربازکن‌ها استفاده کنید.

خوردن نوشیدنی‌های ورزشی

شکی نیست که مصرف نوشیدنی‌های خنک ورزشی بعد از جلسه‌ی تمرینی خیلی لذت‌بخش است. اما این نوشیدنی‌ها عموما پر از شکر هستند و مثل نوشابه و آب‌نبات با اسید به مینای دندان حمله می‌کنند. همچنین نوشیدن مداوم آن‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بهتر است بعد از ورزش از آب خنک استفاده کنید.

نوشیدن آب‌میوه‌ها

آب‌میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، اما اغلب آن‌ها شکر زیادی دارند. بعضی آب‌میوه‌ها به‌اندازه‌ی نوشابه حاوی شکر است. به‌عنوان مثال، نوشابه‌ی پرتقالی فقط ۱۰ گرم شکر بیشتر از آب پرتقال دارد. میوه‌ها به‌طور طبیعی شکر دارند، پس به‌دنبال انواع پرشکر نگردید. می‌توانید با اضافه کردن‌ آب و رقیق کردن آب‌میوه، از میزان شکر بکاهید.

خوردن چیپس سیب‌زمینی

مصرف چیپس سیب زمینی باعث آسیب به دندان ها می شود

باکتری‌های موجود در پلاک دندان‌ها می‌توانند مواد نشاسته‌ای را به اسید تبدیل کنند. این اسید هم در ۲۰ دقیقه بعدی به مینای دندان حمله می‌کند. بهتر است بعد از خوردن چیپس یا سایر مواد غذایی نشاسته‌ای دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

مصرف دائمی تنقلات

تنقلات نسبت‌به وعده‌های غذایی، بزاق کمتری تولید می‌کند و مدت‌زمان بیشتری هم در لای دندان‌ها می‌ماند. از مصرف مداوم تنقلات خودداری کنید و از انواع کم‌شکر مثل هویج بهره ببرید.

جویدن مداد

زمان مطالعه یا کار کردن، مداد جویده‌اید؟ درست مثل خرد کردن یخ، این عادت هم به دندان‌ها آسیب می‌رساند. در این مواقع آدامس‌های بدون شکر گزینه‌ی بهتری هستند. این آدامس‌ها باعث ترشح بیشتر بزاق دهان و تقویت دندان می‌شود.

نوشیدن قهوه

نوشیدن قهوه باعث زردی دندان و اسیدی‌شدن آن‌ها می‌شود. خوشبختانه می‌توان با استفاده از روش‌هایی ساده، دوباره دندان‌ها را سفید کرد. در این زمینه با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث پوسیدگی دندان ها می شود

سیگار هم مثل سایر محصولات تنباکو باعث لک و آسیب به لثه می‌شود. تنباکو همچنین باعث سرطان دهان، لب و زبان می‌شود. اگر به‌دنبال دلیلی برای ترک سیگار هستید، به لبخند خود فکر کنید.


در ادامه بخوانید: جلوگیری از پوسیدگی دندان با ۶ راهکاری که لبخندی زیبا می‌آفریند
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. علیرضا پارسا می‌گوید

    با سلام ,,,,من فکر میکنم یکی از موضوعی که هیچگاه در مورد آن در رسانه ها ومجلات به آن اشاره نمیکنند این باشد که هیچ توصیه ای در مورد زدن مسواک زدن روی زبان باشد ,من وبرادرم یکی حدود ۶۰سال ومن حدود ۴۷سال داریم ولی نه به راحتی مریض میشویم نه سرما خوردگی در فصل سرما میخوریم نه مشکل گوارشی داریم نه عفونت لثه وغیره وراز این راهم هر دو در مسواک زدن هر روزشب وصبح روی زبان میباشد وبه تمام دوستان توصیه میکنیم که همراه مسواک زدن حتما حتما زبان را هم تا جایی که میتوانند تمیز کنند چون تمام سلامت بدن در بهداشت دهان ودندان میباشد وکسانی که دهانشان بوی بد میدهد از شر آن خلاص خواهند شد ,, فقط یکبار امتحان کنید,شاید در روزهای اول بگویید نمیشود وحالت تهوع به ما دست میدهد ولی بعد از مدتی عادت میکنید اگر به سلامتی خود اهمیت میدهید این کار را از همین امروز شروع کنید,,,,,,پارسا

  2. _ می‌گوید

    بعضی از مواردی که گفتی برای دندوحن ها مضر نیست مثل
    نوشیدن قهوه،خوردن پاستیل و نوشیدنی های ورزشی