کوش آداسی و ۱۳ جاذبه‌ای که در قلب خود جای داده است

0

شهر کوش آداسی پس از توسعه‌ها و پیشرفت‌های ایجادشده در آن، به‌تدریج به شهرتی جهانی رسیده و به مقصد بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف جهان تبدیل شده است. این شهر بندری با نور آفتاب، سواحل دریا، مکان‌های تاریخی و مراکز تفریحی است. کوش آداسی که به‌دلیل خریدهای مقرون‌به‌صرفه و تفریحات پرجنب‌و‌جوش خود شناخته می‌شود، درطول چند دهه‌ی گذشته به مقصد پرطرفداری برای گردشگران و تورهای مسافرتی بدل شده است و یکی از لنگرگاه‌های اصلی کشتی‌های کروز به‌شمار می‌رود. این شهر جامعه‌ای پررونق دارد و مکان پرطرفداری برای گذراندن تعطیلات برای مسافرانی است که از سراسر دنیا به آن سفر می‌کنند. بنابراین نوشتن مقاله‌ای درمورد فعالیت‌ها و مکان‌های تفریحی و تاریخی این شهر خالی از لطف نیست.

سالانه کشتی‌های کروز فراوانی از سراسر جهان در شهر بندری کوش آداسی لنگر می‌اندازند تا مسافران بتوانند از ویرانه‌های شهر تاریخی اِفِسس (Ephesus) در نزدیکی آن بازدید کنند. برای بسیاری از این مسافران، این ویرانه‌ها، شهر شلوغ کوش آداسی و مناطق اطراف آن، تنها مناظری هستند که از کشور ترکیه می‌بینند.

هتل‌ها همگی درطول ساحل و اطراف شهر پراکنده شده‌اند و سواحل کوش آداسی در فصل اوج مسافرت، کاملا پر می‌شوند. ولی کوش آداسی فقط شهری ساحلی نیست و در نزدیکی آن، شکوه مکان‌های باستانی‌ای مانند شهر تاریخی پرینه (Priene) و زیبایی طبیعت شبه‌جزیره‌ی دیلک نیز از جاذبه‌های گردشگری‌ای به‌شمار می‌روند که حتی گردشگران عاشق آفتاب و ساحل را نیز وسوسه می‌کنند که از ساحل دریا دل بکنند و برای یک روز هم که شده به گشت‌وگذار در شهر بپردازند.

رونیکس

۱. ویرانه‌های شهر باستانی اِفِسِس (Ephesus)

شهر باستانی افسس در کوش آداسی

افسس تنها دلیلی است که کوش آداسی را به بندر محبوبی برای کشتی‌های کروز بدل کرده است و وقتی خودتان این شهر تاریخی را ببینید، به‌راحتی متوجه دلیل آن می‌شوید. ویرانه‌های شهر باستانی افسس که مطابق با استانداردهای ویرانه‌های مشهور یونانی و رومی در کشورهایی مانند یونان و ایتالیاست، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه به‌شمار می‌رود.

مکان‌های دیدنی بازسازی‌شده‌ی شهر اصلی شامل تراس هاوسز (terrace houses)، کتابخانه‌ی سلسوس (Celsius library)، گراند تئاتر (grand theatre)، معبد هادریان (Hadrian Temple) و خیابان کوراتس (Curates Street) است. باتوجه به جاذبه‌ها و مکان‌هایی که در کوش آداسی وجود دارد، بازدید از این محل بسیار توصیه می‌شود و بهتر است که کتاب راهنمای سفر خوبی بخرید یا با توری سفر کنید که راهنما دارد تا کیفیت بازدید خود را بالا ببرید.

۲. شهر سلجوک: معبد آرتمیس، کلیسای سنت جان و مسجد عیسی بیگ

در بسیاری از کتاب‌‌های راهنمای سفر و وب‌سایت‌ها، شهر سلجوک نادیده گرفته شده است. ولی گردش در قسمت‌های محلی این شهر واقعا لذت‌بخش است؛ مانند آبراهه‌ی قدیمی که از مرکز می‌گذرد.

گردش در کلیسای سنت جان با استخر غسل تعمید سابق آن، کلیسا و آرامگاه منتسب به سنت جان فقط یک ساعت زمان می‌برد. پس از ۵ دقیقه پیاده‌روی از آنجا به مسجد عیسی بیگ می‌رسید. این مسجد معماری فوق‌العاده‌ای دارد و در دوره‌‌ی حکومت سلجوقی در ترکیه ساخته شده است. این مسجد بسیار زیباست و ارزش دیدن دارد.

در بیرون شهر، معبد آرتمیس قرار دارد که یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی دنیای باستان است و در زمین باتلاقی کوچکی قرار گرفته است. ولی متأسفانه با دیدن آنچه از این معبد باقی‌ مانده، ناامید خواهید شد. تنها چیزی که باقی مانده ستونی است که به‌طور رقت‌انگیزی در میان سنگ‌های حکاکی‌شده‌ی پراکنده قرار گرفته و تنها اندکی از شکوه سابق خود را نشان می‌دهد.

۳. روستای شیرینچه (Sirince)

در بالای تپه‌های سرسبز شهر سلجوک، روستای کوچکی وجود دارد که گفته می‌شود، برده‌های آزادشده‌ی شهر افسس آن را ساخته‌اند.

بازدید از این روستا، با خانه‌های قدیمی یونانی، کلیسای متروکه و مناظر و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و زیبایش بسیار لذت‌بخش است. برای رسیدن به روستای شیرینچه باید از مسیر طولانی و پرپیچ‌وخمی عبور کنید.

وقتی به روستا رسیدید، در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده‌اش گردش کنید، برای خوش‌شانسی، سکه‌ای در چشمه‌ی کلیسای سنت مری بیندازید و سپس در رستورانی سنتی، ناهار دل‌چسبی به‌سبکِ ترکیه‌ای میل کنید.

۴. خانه‌ی مریم مقدس

خانه مریم مقدس در کوش آداسی

در تپه‌های شهر سلجوک، خانه‌ی سنگی کوچک و ساده‌ای قرار دارد که محل زیارت کاتولیک‌ها و مسلمانان سراسر جهان است.

باغ‌های آرام و محیط خانه‌ی مریم مقدس که راهبان و راهبه‌ها آن را اداره می‌کنند، حتی بر افراد غیرمذهبی هم تأثیر فراوانی می‌گذارد.

گفته می‌شود که مریم مقدس آخرین روزهای عمرش را در این مکان گذرانده است و طبق افسانه‌های محلی، ۳ چشمه‌ی آب موجود باعث افزایش سلامتی، ثروت یا باروری می‌شوند. خدمات کلیسا نیز در روزهای خاصی انجام می‌شود.

۵. پارک آبی هتل آکوا فانتزی (Aqua Fantasy) و آدالند (Adaland)

این دو پارک آبی از محبوب‌ترین پارک‌های آبی ترکیه به‌شمار می‌روند و بازدیدکنندگان و به‌ویژه خانواده‌ها عاشق سرسره‌ها، استخرهای موج، اسپلش پد، سرسره‌های تونلی، فواره‌ها و تفریحات آبی گوناگون آنها هستند.

اگر با حیوانات اسیر مشکلی ندارید، در پارک دلفین‌های آدالند، نمایش‌ها و موقعیت‌هایی برای عکس گرفتن و شنا کردن با دلفین‌ها فراهم شده است. پارک آبی آکوا فانتزی، با استخر موج بزرگ، رودخانه‌ی وحشی، سواری نسبتا آرام سرسره‌های تیوبیِ Black Thunder و رستوران همراه با موسیقی، مکان تفریحی بسیار مناسبی است که خاطرات بسیار خوبی از روزی سرگرم‌کننده با بازی‌های آبی در آن خواهید داشت.

۶. سواحل کوش آداسی

در فهرست تفریحات کوش آداسی حتما باید سواحل آن را نیز بگنجانید، چون در این منطقه چند ساحل بسیار زیبا وجود دارد.

با طی مسیر کوتاهی با اتوبوس از مرکز شهر به ساحل بانوان (Ladies Beach) می‌رسید. این ساحل که در ۲ کیلومتری جنوب شهر کوش آداسی قرار دارد، مشهورترین ساحل این منطقه برای گردشگران است و محبوب‌ترین نوار ساحلی این منطقه به‌شمار می‌رود که مستقیما شهر کوش آداسی را احاطه می‌کند.

در تابستان این ساحل پر از خانواده‌های محلی و گردشگران خارجی است. در اینجا ورزش‌های آبی فراوانی برای افراد پرتحرک و فعال وجود دارد و اگر احساس گرسنگی می‌کنید می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌های فراوان موجود بروید یا در کنار ساحل صندلی‌های آفتاب‌گیر و سایبان‌هایی را اجاره کنید.

در روزهای وسط هفته این ساحل کمی خلوت‌تر است، ولی انتظار نداشته باشید که در طول تابستان، با ساحلی خلوت مواجه شوید. هرچند شاید بتوانید در زمان‌هایی به‌غیر از فصل اوج مسافرت، بخشی خالی‌ای از ساحل را فقط به خودتان اختصاص دهید.

درمورد نام این ساحل دو افسانه‌ی محلی وجود دارد: در اولین افسانه گفته می‌شود که زنان در این ساحل منتظر همسران خود می‌ماندند تا پس از ماهیگیری به خانه بیایند. براساس دومین افسانه در گذشته همیشه زنان زمین‌های این ساحل را به‌ارث می‌بردند، چون زمین‌های بی‌ارزشی بودند. مردان زمین‌های دورتر از خط ساحلی را دریافت می‌کردند و می‌توانستند در آن کشاورزی کنند. ولی هیچ‌کس پیشرفت و ورود ترکیه به بازار گردشگری بین‌المللی را پیش‌بینی نمی‌کرد؛ پیشرفتی که باعث شد سواحل به مکان‌های محبوبی تبدیل شوند و زنان فوق‌العاده ثروتمند شوند.

در مسیر منتهی‌به منطقه‌ی مجاور یعنی شهر سلجوک، می‌توانید با اتوبوس به ساحل کوستر (Kustur Beach) و ساحل توسان (Tusan Beach) بروید. یا درجهت مخالف، به ساحل لانگ (Long Beach) بروید که محل بسیار محبوبی است و در وب‌سایت گردشگری تریپ ادوایزر (Trip Advisor) رتبه‌های بالایی را به‌دست آورده است.

ترک‌ها در تعطیلات آخر هفته و در طول تعطیلات مدارس عاشق پلاژ سوگی (Sevgi Plaj) در منطقه‌ی داووت‌لار (Davutlar) هستند. توده‌های شن و ماسه، آب زیبا، مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده و مناطق مخصوص پیک‌نیک، این محل را به جایی ایده‌آل برای سپری کردن روز در کنار خانواده مبدل کرده است.

۷. جزیره‌ی کبوتر (Pigeon Island)

جزیره کبوتر در کوش آداسی

درست در بیرون بندر کوش آداسی جاده‌ای ۳۵۰ متری وجود دارد که به جزیره‌ی بسیار زیبای کبوتر منتهی می‌شود.

این جزیره به‌شکل تکه‌زمین برجسته و مشخصی است که از خشکی بیرون زده است. جزیره‌ی کبوتر چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد و برای استراحت و آرامش مکان ایده‌آلی است.

در این جزیره که در امپراتوری عثمانی نقطه‌ی دفاعی استراتژیکی بوده است، بقایای اندکی از قلعه‌ی قدیمی بیزانسیِ (مربوط‌به امپراتوری روم شرقی) متعلق‌به قرن سیزدهم (که بعدها به مخفیگاه دزدان دریایی تبدیل شد) باقی مانده است، ولی باغ‌های آن هنوز هم به‌خوبی حفظ شده‌اند و برای قدم زدن‌های عاشقانه و رمانتیک مکانی ایده‌آل هستند.

دیوارهای استحکامات جزیره که تقریبا اطراف آن را احاطه کرده است، بعدها و در اوایل قرن نوزدهم میلادی اضافه شده است.

جزیره‌ی کبوتر محل مناسبی برای پیاده‌روی در کنار ساحل است و کافه‌ی زیبایی نیز در آن قرار دارد. اینجا مکانی است که برای گردش در اوایل شب و تماشای غروب آفتاب بسیار مناسب است.

۸. منطقه‌ی بندرگاه و مراکز خرید

بیشتر جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی را می‌توان در منطقه‌ی بندرگاه یافت. در نزدیکی منطقه‌ی بندر مرکزی کوش آداسی کاروان‌سرایی قدیمی قرار دارد که اوکوز محمدپاشا آن را در سال ۱۶۱۸ میلادی ساخته است. نمای ساختمان آن در دهه‌ی ۱۹۶۰ بازسازی شده و با وجود نوسازی‌های زیاد انجام‌شده، بیشتر محیط اصلی آن حفظ شده است.

این کاروان‌سرا از سال ۱۹۶۷ به‌عنوان هتل کلاب کاروان‌سرا (Club Caravanserail Hotel) استفاده شده است. البته این مکان که اکنون به محل تفریح شبانه و هتلی بسیار گران‌قیمت تبدیل شده، در گذشته و در زمان امپراتوری عثمانی محل اقامت شبانه‌ی فروشندگان مسافر بوده است.

هنوز هم می‌توان در سمت جنوب غربی بندرگاه نمونه‌های خوبی از خانه‌های نیمه‌چوبی قرن نوزدهم با سبک سنتی معمول این منطقه را مشاهده کرد. دروازه‌ی جنوبی دیوارهای قدیمی شهر نیز هنوز باقی مانده است. منطقه‌ی بازار که پر از سوغاتی‌های ترکی است، مستقیما از مقابل لنگرگاه بندر شروع می‌شود.

در منطقه‌ی بندر و مرکز خرید اسکالا نووا (Scala Nuova)، فروشگاه‌های مجللی همچون استارباکس، دیزل و سواچ خودنمایی می‌کنند. از اینجا می‌توان چشم‌اندازی تماشایی از دریای اژه (Aegean Sea) و لحظه‌ی لنگرانداختن کشتی‌های کروزی را که از اقیانوس می‌آیند تماشا کرد.

پس از یکی دو ساعت چرخیدن و تماشا کردن بندر، از بندر بیرون بیایید و مستقیم به جلو بروید تا بازار را در سمت راست خود ببینید.

مسیر وسیعی نیز کمی به‌سمت چپ کاروان‌سرا وجود دارد که به مناطق خرید بیشتری در قلب شهر منتهی می‌شود. در این قسمت به‌طور کلی قیمت‌ها پایین‌تر است، ولی باز هم باید برای خریدهای بزرگی مانند فرش، چرم یا طلا چانه بزنید.

اگر قصد خرید ندارید، وقتی از منطقه‌ی بندر بیرون آمدید، به‌سمت راست بروید و جاده‌ای در آن حوالی را دنبال کنید. پس از ۱۰ دقیقه منطقه‌ی لنگرگاه نمایان می‌شود. در این قسمت، هر روز قایق‌ها رهسپار گشت‌های روزانه‌ی آرام و تفریحی در اطراف خط ساحلی می‌شوند.

۹. پرینه (Priene)

معبد آتنا در پرینه - کوش آداسی

محصور درمیان چشم‌اندازهای کوهستانی، ویرانه‌های شهری مربوط‌به عصر هلنیستی (دوره‌ای از تاریخ یونان باستان، بین مرگ اسکندر مقدونی در سال ۳۲۳ پیش از میلاد مسیح تا پدید آمدن امپراطوری روم) به‌نام پرینه خودنمایی می‌کند.

این شهر در ۴۰ کیلومتری جنوب کوش آداسی قرار دارد. دوران اوج این بندر باستانی، بین سال‌های ۳۰۰ تا ۴۵ پیش از میلاد مسیح و در آن سال‌ها لنگرگاه‌های پرینه شلوغ و پررونق بود. ولی گل‌ولای رودخانه‌ی میندر (Meander) باعث ازبین رفتن رونق این شهر بندری شد و تا قرن دوم پس از میلاد، پرینه به شهر متروکه‌ای تبدیل شد.

جاذبه‌ی شاخص این شهر، معبد آتنا با طراحی ایونی (Ionian) کلاسیک است و سالن تئاتر آن با ۶۵۰۰ صندلی به‌طرز عجیبی به‌خوبی حفظ شده است. بازدید از شهر پرینه بازدید یک‌روزه‌ی فوق‌العاده‌ای است؛ به‌ویژه اگر با بازدید از شهر باستانی میلتوس (Miletus) نیز همراه شود.

۱۰. شهر باستانی میلتوس

شهر باستانی میلتوس در کوش آداسی

شهر باستانی میلتوس نیز مانند پرینه، شهر بندری بزرگی مربوط‌به عصر هلنیستی است، ولی ازآنجاکه لنگرگاه آن دچار لای‌گرفتگی نشده است، سکونت در آن تا دوره‌ی سلجوقی در قرن چهاردهم میلادی ادامه پیدا کرد. این بدان معنی است که ویرانه‌های این شهر ترکیبی از دوره‌های زمانی مختلف است.

در بازدید از این شهر، هرگز سالن تئاتر بزرگ آن با ۱۵ هزار صندلی و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌اش از سطوح بالایی را ازدست ندهید. تاریخ این سالن تئاتر به دوران یونان باستان بازمی‌گردد، ولی به‌طورکامل توسط رومی‌ها بازسازی شده است. درست در بالای سالن تئاتر، دیوارهای قلعه‌ی بیزانسی قرار دارد و در شرق آن نیز بقایای معبد آپولو قراردارد.

حمام‌های فائوستینا (Baths of Faustina) که به‌طرز عجیبی خوب حفظ شده است، در جنوب و دورتر از کاروان‌سرای سلجوقی (Seljuk Caravanserai) و ویرانه‌های قدیمی‌تر شهر یونانی- رومی قرار دارد. موزه‌ی بسیار خوبی هم در این محل وجود دارد که به تاریخ هر دو شهر باستانی میلتوس و پرینه اختصاص یافته است. شهر باستانی میلتوس در ۶۲ کیلومتری جنوب کوش آداسی قراردارد.

۱۱. معبد دیدیما (Didyma)

این مرکز مذهبیِ مربوط‌به عصر هلنیستی، خانه‌ی اوراکل افسانه‌ای دیدیما و دومین معبد بزرگ دنیای باستان بود. معبد آپولو هنوز هم ستون‌های بلند خود را (که زمانی بالغ بر ۱۲۲ عدد بود) به‌رخ می‌کشد و یکی از بهترین نمونه‌های معابد یونانی حفظ‌شده در ترکیه است.

اوراکل دیدیما در دنیای باستانی کلاسیک اهمیت بالایی داشت و ازنظر قدرت و نفوذ، فقط اوراکل دلفی بالاتر از او قرار می‌گرفت. ولی در زمان حکومت کنستانتین بزرگ و گرایش او به دین مسیحیت از نفوذ و قدرت این اوراکل کاسته شد. این معبد در ۷۷ کیلومتری جنوب کوش آداسی قراردارد.

۱۲. روستای کیرازلی (Kirazli)

روستای عجیب و جالب کیرازلی که با باغ‌ها و تاکستان‌های انگور محصور شده است، حسی از بی‌زمانی را به شما می‌دهد.

این روستا مکان فوق‌العاده‌ای برای گردش و وقت‌گذرانی است و در آن می‌توانید در مسیری پرپیچ‌وخم در میان کوچه‌پس‌کوچه‌هایی با خانه‌های سفیدکاری‌شده‌ی قدیمی قدم بزنید و در ضربان‌های آرامش‌بخش زندگی روستایی ترکی غرق شوید.

در اینجا چند رستوران و کافه‌ی دوست‌داشتنی نیز وجود دارد که می‌توان در آنها برای چند ساعتی با آرامش و آسودگی وقت گذراند.

اگر گردشگری عاشق غذا هستید، شنبه‌ها به این روستا بروید تا در بازار کشاورزان از محصولات ارگانیک محلی عرضه‌شده استفاده کنید. روستای کیرازلی در ۱۰ کیلومتری شرق کوش آداسی قرار دارد.

۱۳. شبه‌جزیره‌ی دیلک (Dilek)

پارک ملی دیلک - کوش آداسی

شبه‌جزیره‌ی دیلک که پر از مناظر زیبای کوهستانی و چشم‌اندازهای خطوط ساحلی پیچ‌وتاب‌دار است، منطقه‌ی پارک ملی محسوب می‌شود و مقصدی عالی و آسان در کوش آداسی به‌شمار می‌رود که در ۲۶ کیلومتری جنوب آن قرار دارد.

بازدید از این شبه‌جزیره اولین و مهم‌ترین کاری است که گردشگران عاشق طبیعتی که می‌خواهند از شهر فاصله بگیرند، حتما باید در فهرست و برنامه‌ی سفر خود درنظر بگیرند.

در این جزیره سواحل زیادی برای شناکردن و آفتاب‌گرفتن وجود دارد و سواحل آیدین‌لیک (Aydınlık) و کاراسو کویو (Karasu Köyü) نمونه‌هایی از این سواحل هستند.

چهار ساحل، یک خط ساحلی تماشایی، مناظر فوق‌العاده‌ی دریای اژه و انواع گوناگون گیاهان و جانوران موجب شده است که پارک ملی دیلک به یکی از مناطق حفاظت‌شده‌ی ترکیه مبدل شود. در بازدید از این مکان می‌توانید از گرازهای وحشی ساکن این پارک دیدن کنید و در مسیرهای فراوان پرپیچ‌وخمی که ازمیان مناطق جنگلی عبور می‌کنند، قدم بزنید.

غار زئوس در گوزل کاملی (Guzelcamli) از جاذبه‌های توریستی محبوب این منطقه است. این غار نزدیک ورودی پارک ملی دیلک قرار دارد. براساس افسانه‌ها این غار جایی است که در آن زئوس از برادرش پوزئیدون (Poseidon) پنهان شد.

آب این غار حتی در تابستان هم سرد و یخ‌زده است و محل محبوبی برای شنا کردن به‌حساب می‌آید. برای بازدید از پارک ملی دیلک و غار زئوس به اتومبیل نیاز دارید و می‌توانید از جیپ سافاری‌های فراوانی استفاده کنید که نمایندگی‌های محلی اجاره داده می‌دهند.

حرف آخر

تمام پیشنهادهای بالا درمورد کارهایی که می‌توان در کوش آداسی انجام داد، مربوط‌به بازدید از مکان‌های مختلف است. ولی درکنار این موارد، فعالیت‌های سنتی ترکی مانند اصلاح ترکی، تماشای باغ‌های چای، حمام ترکی و البته غذاهای ترکی را فراموش نکنید. غذاهای ترکی فوق‌العاده هستند و رستوران‌های کوش آداسی غذاهای ترکی گوناگونی را سرو می‌کنند و شما را با یکی از بهترین دست‌پخت‌های جهان آشنا می‌کنند.


در ادامه بخوانید: مراکز خرید استانبول؛ ۱۰ مکانی که حتما باید خرید را در آنجا تجربه کرد

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع planetware turkishtravelblog
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.