اگر مدام جوش می‌زنید این کارها را انجام ندهید

11

شما هم از آن دسته افرادی هستید که قبل از رفتن به مهمانی و قرار ملاقات‌های مهم جوش می‌زنید؟‌ جوش صورت یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که برای‌مان می‌افتد. این مهمان‌های ناخوانده که بی‌دعوت می آیند، به‌سختی هم می‌روند. ممکن است فرایند درمان جوش برای کسی به موارد خاصی بستگی داشته باشد که برای دیگران قابل انجام نباشد، اما برخی از عادت‌های اشتباه هم باعث می‌شوند تا صورت جوش بزند. مثلا وقتی رویه‌ی بالش خود را مرتب نمی‌شویید، مدام با صورت‌تان بازی می‌کنید و روی پوست خود دست می‌کشید و… بیشتر دچار جوش و آکنه می‌شوید. همراه ما باشید تا شما را با «نبایدها»یی برای رها شدن از جوش‌ها آشنا کنیم.

۱. ترکاندن جوش‌های برآمده و کیستی

جوش‌های سفت، ملتهب و دردناکی را که روی پوست ظاهر می‌شوند، به‌هیچ‌وجه نترکانید، زیرا این کار باعث می‌شود جای جوش روی پوست باقی مانده و دیرتر بهبود پیدا کند. خارج کردن چرک از برخی از انواع جوش چرکی با احتیاط مشکلی ندارد، اما اگر برخی از انواع آکنه خیلی عمیق و جدی باشند، برای خارج‌کردن چرک به کمک پزشک نیاز است.

رونیکس

۲. لمس جوش‌های موجود در ناحیه «مثلث مرگ»

مثلث مرگ نام فیلمی اکشن با بازی سیلوستر‌ استالونه نیست، بلکه ناحیه‌ای حساس در صورت شما است که از ناحیه میان ابروها تا گوشه‌های دهان کشیده می‌شود. ترکاندن و لمس جوش‌ها در این ناحیه باعث ایجاد عفونت‌های پوستی و عوارض بدتری مثل لخته شدن خون، سکته مغزی و حتی مرگ می‌شود.

۳. پوشاندن جوش‌ها با کانسیلر زیر چشم

پوشاندن آکنه با مواد نامناسب و با روش‌های اشتباه یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌های روی پوست می‌شود. ناحیه‌ی زیر چشم، دارای پوست خشک است و کانسیلرهایی که زیر چشم استفاده می‌شود معمولا چرب هستند. پس اگر از آنها برای پوشاندن و مخفی کردن جوش‌ها استفاده کنید دچار اشتباه بسیار بزرگی شده‌اید. به‌جای کانسیلرهای عادی از انواع غیرکومدوژنیک (محصولاتی که روی آنها کلمه غیرکومدوژنیک ذکر شده، یعنی موجب آکنه نمی‌شوند یا به‌بیان دیگر باعث انسداد منافذ پوست‌تان نمی شود) و مسدودکننده حفره‌ها استفاده کنید. به‌طور کلی بهتر است از مصرف مواد آرایشی حاوی سیلیکون یا میکا پرهیز کنید. اگر کارخانه‌ی ماده‌ای آرایشی ادعا می‌کند که دارای آب‌رسانی قوی و رطوبت است، از آن هم دوری کنید تا جوش نزنید. از مواد آرایشی و بهداشتی متنوع استفاده نکنید تا واکنش پوست‌تان به یک ماده‌ی به‌خصوص را راحت‌تر بررسی و با پزشک درباره‌ی آن واکنش‌ها مشورت کنید. متخصصان پوست به نکته‌ی مهمی اشاره می‌کنند. آنها معتقدند که استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی خوب کافی نیست، زیرا بسیاری از افراد بعد از آرایش از موادی برای پاک کردن آن استفاده می‌کنند که باعث ایجاد آکنه می‌شود. پس توصیه‌ی پزشکان متخصص پوست این است که آرایش و پوست خود را با آب بشویید تا از عوارض مصرف پاک‌کننده‌ها دور بمانید.

۴. پاک‌نکردن آرایش

دختر در حال فشار دادن جوش حتی اگر نسبت‌به پاک کردن آرایش خود بسیار مقید باشید، باز هم امکان دارد که مقداری از بقایای آرایش در شب روی پوست‌تان جا خوش کند. این بقایا می‌توانند منجر به مشکلاتی جدی شده و روی ظاهر پوست اثر منفی بگذراند. اگر مواد آرایشی روی پوست باقی بمانند باعث مسدود شدن منافذ می‌شوند و روی پوست سِبوم یا چربی طبیعی ایجاد می‌کنند. طبیعی است که تجمع چربی طبیعی روی پوست موجب آکنه می‌شود. ضمن اینکه وجود این چربی‌ها در روند طبیعی پوست برای درمان خودبه‌خودی و نوسازی اختلال ایجاد می‌کند.

۵. نشُستن صورت بعد از ورزش

همه‌ی ما با فواید ورزش برای ذهن و تن آشناییم، اما اگر بعد از ورزش کردن، صورت‌تان را نشویید با اراده خودتان امکان ایجاد آکنه را افزایش خواهید داد. اگر بلافاصله بعد از ورزش، صورت را نشویید، باکتری‌ها روی پوست تجمع می‌کنند. اگر عجله دارید و بعد از تمرین نمی‌توانید صورت‌تان را بشویید، حتما صورت‌تان را با دستمال تمیز پاک کنید.

۶. زیاد‌ه‌روی در شستن صورت

با شستنِ پوست صورت موجب ازبین رفتن باکتری‌های مفید و محافظ پوستی می‌شوید. زیاد شستن پوست باعث شکستگی آن نیز می‌شود. البته عوارض زیاد شستن صورت به پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد. سعی کنید، پاک‌کننده‌هایی که استفاده می‌کنید، متنوع و دارای ویژگی آبرسانی به پوست در زمستان‌ها و دارای خاصیت لایه برداری پوست در ماه‌های گرم‌تر باشند. اگر از پاک‌کننده‌ای حاوی سالیسیلیک اسید به‌صورت مستمر استفاده کنید، پوست‌تان خشک، پوسته‌پوسته و قرمز خواهد شد. ضمن اینکه این باکتری‌ها نیز در غیاب چربی‌های محافظ به صورت شما باز خواهد شد.

۷. استفاده از روبالشی کثیف

روبالشی شما می‌تواند زمینه‌ی مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. این باکتری‌ها باعث ایجاد انگل دمودکس در مژه‌ها و همچنین ایجاد آکنه می‌شوند. همه‌ی افراد به‌ویژه کسانی که در منافذ پوستی‌شان آکنه ایجاد می‌شود، باید به نظافت روبالشی توجه زیادی کنند. وجود آکنه روی پوست باعث می‌شود تا نیاز به انجام اقدامات مختلف برای جلوگیری از شکستگی پوست بیشتر و جدی‌تر پیگیری بشود. رعایت نظافت روبالشی نیز یکی از این اقدامات است.

۸. استفاده از قلم‌موهای آرایشی آلوده

قلم‌موهای آرایشی آلوده می‌توانند باعث التهاب پوستی بشوند. پس باید به نظافت آنها رسیدگی شود. دفعات رسیدگی به نظافت و شستن قلم‌موهای آرایشی به نوع آنها بستگی دارد. بهتر است که برخی از انواع قلم‌موها را هر روز تمیز کنید و انواعی که کمتر استفاده می‌شوند و احتمال آلودگی کمتری دارند، هر دو هفته یک بار با شامپو و… تمیز کنید. برخی دیگر از قلم‌موها و وسایل که کاربردی هر روزه ندارند، اما درهرحال زیاد استفاده می‌شوند هم باید به‌طور هفتگی شُسته شوند.

۹. خشک کردن صورت با حوله‌ی حمام

وقتی بدن‌تان را پس از استحمام با حوله خشک می‌کنید، آلودگی‌ها و باکتری‌ها به حوله جذب می‌شوند. حال اگر بعد از خشک کردن خود با حوله‌ی حمام برای خشک کردن صورت‌تان از همان حوله کمک بگیرید، قطعا میکروب‌های روی آن را به سطح پوست انتقال می‌دهید. برای رفع این مشکل، می‌توانید از حوله‌های یک بار مصرف استفاده کنید. برای رعایت نظافت بیشتر می‌توانید تعدادی حوله و لیف فراهم و هر کدام را یک بار استفاده کنید و سپس بشویید. با وجود چند حوله و لیف، راحت‌تر می‌توانید نظافت را رعایت کنید و هر دفعه از حوله و لیفی تمییز و شسته‌شده استفاده خواهید کرد.

۱۰. تمیز نکردن تلفن همراه

تمیز نکردن صفحه‌ی موبایل، عادت بدی است که سلامتی شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و وضعیت آکنه‌های پوستی را بدتر می‌کند. وقتی موبایل را به پوست صورت فشار می‌دهید، باکتری‌های روی آن به سطح پوست منتقل و باعث ایجاد التهاب پوست می‌شود. بهتر است به‌جای تماس مستقیم تلفن با پوست و عوارض آن، از هدفون استفاده کنید. حتی تمیز بودن صفحه‌ی گوشی هم احتمال ایجاد آکنه را کاهش نمی‌دهد، زیرا نوعی از آکنه موسوم به آکنه‌ی «مکانیکا» در اثر اصطکاک و تماس مداوم با صفحه‌ی گوشی ایجاد می‌شود. ایجاد فشار روی آکنه‌های موجود روی پوست نیز اصلا کار خوبی نیست.

۱۱. استفاده از روسری و کلاه کثیف

اگر زیاد از کلاه یا روسری استفاده می‌کنید، حتما باید آن را هر چند وقت یک بار بشویید و نظافت را در استفاده از آن رعایت کنید. اگر برای دوچرخه‌بازی یا موتورسواری و… نیز از کلاه ایمنی استفاده می‌کنید، حتما آن را بشویید. ضمن اینکه تمام نواحی مرتبط و درتماس با کلاه ایمنی مانند دسته‌های دوچرخه و… را نیز با الکل پاک کنید تا آلودگی وجود نداشته باشد.

برای تهیه پرفروش‌ترین محصولات ضد جوش کلیک کنید.

۱۲. لمس‌کردن و دست‌زدن به صورت

مرد در حال فشار دادن جوش تا جایی که می‌توانید از دست زدن یا به‌اصطلاح خودمانی وَر رفتن با پوست صورت خود پرهیز کنید. دست‌زدن به‌صورت اگر عادت یا ژستی است که معمولا هنگام صحبت و فکرکردن و… دارید، باعث می‌شود که آکنه‌های موجود در پوست صورت پخش شوند. این آکنه‌ها پروپیونی باکتریوم نام دارند و با لمس و دست‌زدن مدام، راحت در سطح پوست پخش می‌شوند و التهاب و آکنه‌هایی نوک‌تیز ایجاد می‌کنند.

۱۳. استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب

به‌جای استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مایع سعی کنید از مدل‌های پودری استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب مناسب امری ضروری است که از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک آفتاب محافظت می‌کند. در بعضی از افراد، استفاده از محصولات چرب باعث ایجاد التهاب پوستی می‌شود. برای اینکه هم پوست‌تان را از اشعه‌های خورشید حفظ کنید و هم آن را تمیز نگه دارید، از ضدآفتاب‌های پودری کمک بگیرید.

۱۴. دور نگه داشتن مواد آرایش مو از خط رویش مو

اگر از انواع ژِل‌ها، موس‌ها و… برای موهایتان استفاده می‌کنید، ایرادی ندارد؛ اما نگذارید که این مواد با خط رویش موی‌تان درتماس باشند. بسیاری از این محصولات باعث انسداد منافذ پوستی می‌شوند و درنتیجه، در خط رویش مو، آکنه ایجاد می‌کنند. پس در مصرف این دست از مواد دقت زیادی به‌خرج بدهید. به مصرف موادی چون حالت‌دهنده‌های مو و نرم‌کننده‌ها دقت کنید و نگذارید که ریشه‌ی مو به آنها آغشته بشود؛ به‌خصوص اگر در پیشانی‌تان آکنه دارید.

۱۵. دوری از درمان‌های غیرحرفه‌ای و بی‌اساس

دختر در حال ترکاندن جوش قبول کنید تمام اطلاعاتی که در سطح اینترنت تجویز می‌شود یا برخی از تجویزات دوستان و آشنایان کاملا به‌دردنخور و بعضا مضر است. مثلا، کیست ها معمولا هورمونی هستند؛ پس برای درمان کیست ها و جوش هورمونی باید به متخصص پوست مراجعه کنید و نگذارید که راهکارهای اشتباه موجب باقی ماندن آثار جوش روی صورت‌تان شود. درواقع، باید به ایجاد تعادل در هورمون‌ها کمک کنید. پس وقت و پول خود را برای خرید تجویزاتی که پایه و اساس درستی ندارند، صرف نکنید. زیرا ممکن است اوضاع بدتر بشود و درنهایت باید به متخصص پوست مراجعه کنید؛ یعنی مشکلی را که به‌دست متخصص حل می‌شود، بیهوده حادتر نکنید. شاید برای همه مراجعه‌ی مداوم به متخصص پوست برای رسیدگی به وضعیت آن مقدور نباشد، اما بهتر است هر چند وقت‌ یک بار حتما این کار را انجام بدهید.

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع thisisinsider
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 11 دیدگاه)
  1. امیر می‌گوید

    ببخشید تویه گوگل نوشته به جوش های چرکی و غیره نه دست بزنید نه بترکونید ولی چرا آموزش ترکوندن جوشو میده؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      دوست عزیز دقت کنید که مقاله به شما میگه چه کارهایی رو انجام ننندین.

  2. ژاله می‌گوید

    سلام ممنون بابت این همه مطالب مفید و درست . خیلی گشتم ولی هیچ کدوم از سایت هاو وبلاگا این مطالب رو نگفته بودن . من روی پیشانیم جوش هایی دارم که وقتی میترکونمشون یه مغز چربی سفت میاد بیرون خیلی زیاده نمیتونم همرو در بیارم جاش میمونه . جوش های دیگه ام دارم ولی با یسری فوم پاک کننده و ژل دارن از بین میرن ولی اینا چون مغز دارن و سفت هیچ تاثیری احساس نمیکنم . اگه راهی هست راهنمایی کنید ممنون

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      ژاله جان خیلی خوشحالیم که در کنار ما هستی و مطالبمون رو دوست دارید. درباره مشکلت هم باید به متخصص مراجعه کنی.

  3. شیوا می‌گوید

    عالی بود

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس از همراهیتون