چطور چالش‌های بزرگ را در روابط عاطفی حل کنیم؟

6

شاید شما هم از خودتان پرسیده باشید که چرا بعضی زن‌وشوهرها تازه پس از سال‌ها زندگی مشترک کارشان به طلاق می‌کشد؟ چه مشکلاتی روی هم تلنبار می‌شوند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان چالش‌های زندگی مشترک را به سلامت پشت‌سر گذاشت و یک رابطه عاطفی پایدار داشت؟

۱. روی اختلافات‌تان سرپوش نگذارید

جرئت کنید و تا دیر نشده درباره‌ی احساسات‌تان در پی هر مشکلی بحث کنید. مطمئنا کار آسانی نیست. شاید بنا به دلایل مختلفی (مثلا ترس از آزرده‌کردن یا به‌خشم‌آوردن طرف مقابل) بترسید که احساس واقعی‌تان را به همسرتان بگویید. شاید هم دودل باشید، چراکه پیش خودتان فکر می‌کنید که این مشکل به‌راحتی حل‌شدنی نیست. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید این موضوع را مطرح کنید و بحث را به نتیجه برسانید، شاید بهتر باشد که این کار را در حضور یک مشاور خانواده انجام دهید تا او کمک‌تان کند که گفت‌وگوی سازنده‌تری در این‌ مورد با همسرتان داشته باشید. اما شاید دل‌تان نخواهد که کسی غیر از خودتان دو نفر در بحث‌تان شرکت داشته باشد. اگر قصد دارید تنهایی سر بحث را بین خودتان باز کنید، بهتر است زمانی با هم پای گفت‌وگو بنشینید که هم وقت کافی داشته باشید و هم مطمئن باشید که کسی خلوت‌تان را به‌هم نخواهد زد.

رونیکس

روی اختلافات‌تان سرپوش نگذارید

مثلا اگر از خانواده‌ی همسرتان دلخور هستید و احساس خشم می‌کنید، می‌توانید به‌جای اینکه سفره‌ی دل‌تان را پیش دوست و غریبه باز کنید، از همسرتان بخواهید تا در تنهایی کمی با هم اختلاط کنید. به او بگویید که مثلا فلان حرف پدرشوهر یا برادرشوهرتان را دخالت بی‌مورد در تصمیمات شخصی‌تان می‌بینید و از طرز برخوردشان رنجیده‌اید. شاید از اینکه همسرتان پشت‌تان درنیامده نیز رنجیده باشید، اما می‌دانید که خود او هم با خانواده‌اش مشکلاتی دارد. خلاصه اینکه شاید درنهایت جواب مشخصی نگیرید، اما همین که هر دو نفرتان به این احساس مشترک برسید که مشکل‌تان را باید به‌اتفاق حل کنید و پشت‌هم باشید، خودش پیشرفت بزرگی است.

۲. اختلافات‌تان را با عشق و روی خوش حل کنید

وقتی دچار هیجانات احساسی باشید، ممکن است به‌راحتی از کوره دربروید. اما یادتان باشد که خصومت فقط باعث می‌شود که اختلافات‌تان حل‌نشده باقی بمانند و زندگی مشترک‌تان را درست مثل آتش زیر خاکستر تهدید کنند. درعوض اگر با عشق و روی خوش به موضوعات چالشی زندگی‌تان نزدیک شوید، خواهید دید که می‌توانید با آرامش بیشتری بحث را پیش ببرید و احتمال سازش و درک متقابل نیز چندبرابر خواهد شد.

اگر احساس کرده‌اید که همسرتان از چیزی ناراحت است، قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد، مثلا می‌توانید به همسرتان بگویید: «احساس می‌کنم که چیزی درموردم داره اذیتت می‌کنه. به‌همین خاطر احساس خیلی بدی دارم، چون دلم می‌خواد که همسر خوبی برات باشم. فکر می‌کنی چه چیزی باید توی رابطه‌مون تغییر کنه؟ من چه کاری از دستم ساخته‌ست؟ کاری هست که دوتایی‌مون بتونیم برای بهترشدن رابطه‌مون انجام بدیم؟»

وقتی به اختلاف برمی‌خورید، بهتر است به‌جای اینکه روی کاستی‌ها و خطاهای همسرتان تمرکز کنید، درعوض ببینید که چطور می‌توانید به حل اختلافات موجود برای داشتن یک ازدواج پایدار کمک کنید. بدانید که هر کسی فقط می‌تواند روی توانایی خودش برای تغییر کنترل داشته باشد. اما مطمئن باشید همین که تمایل‌تان را به حل اختلاف ابراز کنید، خودش می‌تواند تغییر بزرگی در رابطه‌تان ایجاد کند.

۳. نسبت به نقاط ضعف همدیگر آگاه باشید و تهاجمی برخورد نکنید

نسبت به نقاط ضعف همدیگر آگاه باشید و تهاجمی برخورد نکنید

هیچ‌وقت به‌هم اولتیماتوم ندهید. همچنین سعی کنید از عبارات سرزنش‌آمیزی مثل «تو همیشه…»، «تو هرگز…» یا «تو خیلی عصبانیم می‌کنی.» بپرهیزید، بلکه احساسات‌تان را به‌حالت گزارشی انتقال دهید و مثلا بگویید: «خیلی عصبی می‌شم وقتی…». این ظریف‌کاری‌ها در مهارت های ارتباطی می‌تواند کمک زیادی به حل اختلافات بکند.

باهم توافق کنید که گاهی ممکن است درمورد بعضی از مسائل اتفاق‌نظر نداشته باشید. بپذیرید که درمورد همه‌ی اختلافات نمی‌توانید به نتیجه‌ی مشخصی برسید. اما به‌جای اینکه بر مشکلات‌تان سرپوش بگذارید و سکوت کنید، اگر اختلاف‌نظری دارید، درموردش به گفت‌وگو بنشینید و سعی کنید به راه‌حل مشترکی برای مدارا با این تفاوت‌ها برسید. همین که تصمیم بگیرید با بعضی از تفاوت‌های همدیگر کنار بیایید و پاره‌ای از رفتارها و عقاید همدیگر را که اذیت‌تان می‌کنند بپذیرید، رابطه‌تان تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

۴. کمال‌گرایی را کنار بگذارید

خودتان و همسرتان را به‌خاطر اینکه کامل و بی‌عیب‌ونقص نیستید و نیز به‌خاطر مخالفت‌های کوچک و بزرگ‌تان ببخشید و راهی برای غلبه بر کمال گرایی پیدا کنید. روی همه‌ی چیزهای باارزش رابطه‌تان و همچنین هر آنچه که خوب پیش می‌رود، بیشتر تأکید کنید. بگذارید همسرتان بداند که تلاش متقابلش را برای بهبود رابطه‌تان می‌بینید و قدردانش هستید. در آخر اینکه سعی کنید هر روز با حس قدرانی و سپاس از زندگی مشترک‌تان (علی‌رغم همه‌ی کمی‌ و کاستی‌هایش) زندگی کنید.


در ادامه بخوانید: چطور با همسرمان مشاجره کنیم بدون اینکه رابطه‌مان خراب شود؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع psychologytoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. Nika Yazdanpanah می‌گوید

    مقاله خوبي بود

    1. صدف دژآلود می‌گوید

      خوشحالم که براتون مفید بوده 🙂

  2. reza می‌گوید

    سلام و خسته نباشيد مطالبي كه در راستاي راهكار ها و جوابها باشد تاثير مثبتي هميشه گذاشته فرهنگ نهادينه شده اي براي رابطه وجود ندارد در بسياري از كشور ها و اكثرا معامله گونه برخورد ميشود نه عاشقانه گونه جاي بحث زيادي دارد اميدوارم تكميل تر و جامع تر باز هم از اين مطالب كار شده بزاريد موفق باشيد به اميد دنياي پر از عشق

  3. میثاق می‌گوید

    سلام صدف جان
    عالی …ممنون👌