کتاب تولستوی و مبل بنفش؛ پناه به کتاب برای رهایی از اندوه

خواندن، راهی برای مواجهه با اندوه

3

شناسه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Tolestoy And The Purple Chair
  • عنوان کتاب به فارسی: تولستوی و مبل بنفش
  • نویسنده: نینا سنکویچ
  • سال انتشار: ۱۳۹۷

درباره‌ی کتاب

واکنش آدم‌ها در مواجهه با شرایطی که خواستارش نیستند، مثل تحمل رنج و اندوه یا کنار آمدن و پذیرفتن مرگ عزیزی با توجه به روحیات و شرایط‌شان با دیگری متفاوت است. گاهی فردی در مواجهه با از دست دادن‌ها و شرایط ناخوشایند زندگی‌اش تنها به سوگواری اکتفا می‌کند و دیگری ترجیح می‌دهد، علاوه‌بر تحمل رنج و برای خلاصی از اندوهی که به جان لحظه‌هایش افتاده است، راهی پیدا کند.

نویسنده‌ی کتاب «تولستوی و مبل بنفش» که خودش، نقش راوی را نیز برعهده دارد و روزهایش را روایت می‌کند، یکی از هزاران آدمی است که در میانه‌ی چنین شرایطی قرار می‌گیرد: مواجهه با غم و اندوه، پذیرفتن و کنار آمدن با چنین شرایطی یا تسلیم شدن.

رونیکس

اما او، مثل بسیاری از افراد که هر روزه با آنها روبه‌رو می‌شویم و درمی‌یابیم که نسبت به زندگی روحیه‌ای منفعل و پذیرنده دارند، تلاش می‌کند تا بر رنج ناشی از مرگ خواهر فائق آید. او تنها خود را در مقابل خویشتنِ درونی خویش مسئول نمی‌داند، بلکه فکر می‌کند که در مقابل خانواده خود، همسر، فرزندان و پدرومادرش نیز مسئول است و تنها زمانی می‌تواند به آنها کمک کند که حالِ روحی و جسمی خودش نیز خوب باشد.

او برای بهبودی حال روحی‌اش پس از مرگ خواهر به «کتاب» پناه می‌برد. کتاب برای او حکم یک دوست، پزشک، روانکاو و… را دارد که کمکش می‌کند تا بر هر نوع رنجی چیره شود و افسار زندگی و احساستش را به دست بگیرد. او با خواندن کتاب و آموختن از کتاب است که درمی‌یابد، زندگی با تمام این رنج‌ها و ناخوشی‌هاست که معنا می‌یابد و این فرازونشیب‌های زندگی است که از او انسان قدرتمند و تأثیرگذاری می‌سازد.

شاید کمی غیرواقعی برسد، اما عین واقعیت است که نینا طی یک برنامه‌ریزی، برنامه‌ی «یک سال، هر روز یک کتاب» را برای خودش تدارک می‌بیند و در تمام 365 روز سال را نیز در «خواندن یک رمان در یک روز» توفیق می‌یابد.

در بخشی از این کتاب و از زبان نینا می‌خوانیم که «یگانه پاسخ به اندوه، زندگی‌کردن است. زندگی‌کردن همراه نظرداشتن به گذشته. به‌خاطرآوردن آن‌هایی که ازدست داده‌ایم و درعین‌حال، با امید و اشتیاق به جلو گام‌برداشتن و آن حس امیدواری و فرصت‌داشتن را ازطریق محبت، سخاوتمندی و هم‌دردی انتقال‌دادن.»

نینا، مادر چهار فرزند است که این برنامه‌ی در ظاهر نشدنی و دست‌نیافتیِ «هر روز یک کتاب» را با همراهی خانواده‌اش با موفقیت پشت سر می‌گذارد. او علاوه بر خواندن کتاب، برداشت‌هایش از همان کتاب را در سایتی شخصی ثبت و منتشر می‌کند و ازطریق همان سایت نیز با افراد کتاب‌خوان زیادی آشنا و دوست می‌شود که همه‌شان باهم، تجربه‌های مشترکی از کتاب خواندن و برنامه‌های کتاب‌خوانی دارند.

در این کتاب نینا علاوه‌براینکه از برنامه کتاب‌خوانی‌اش روی مبل بنفشِ اتاق مطالعه‌اش می‌گوید، به کودکی‌اش سفر می‌کند، از رنج پدرش در زمان جنگ می‌گوید و تصویری دقیق از آن‌ماری، خواهری که مرگش برای او جانکاه است، ارائه می‌کند. کتاب تولستوی و مبل بنفش بیشتر از اینکه گزارش مفصل و پرجزئیاتی از برنامه یک‌سال کتاب‌خوانیِ زنی باشد، گزارشی از زندگی است. زندگی‌ای معمولی که گاهی دستخوش تغییرات می‌شود اما جریان دارد و روزنه‌های امید و سازگاری با رنج‌ها و پذیرش آن به لحظه‌لحظه‌ی آن گره خورده است.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب با روایت گیرا و ملموس نینا از روزهای آشفتگی و پُرغمِ از دست دادن خواهر و برنامه کتاب‌خوانی‌اش که همراه با جزئیاتی ظریف و دقیق از منظری زنانه است، برای همه اهالی رمان و علاقه‌مند به کتاب جذاب و دوست‌داشتنی است.

این کتاب را باید با یک فنجان قهوه در دست و در گوشه دنجی از خانه که به کتاب خواندن اختصاص دارد، با صبر و حوصله خواند.


در ادامه بخوانید: کتاب وقتی نیچه گریست؛ آیا روانشناس جوان می‌تواند نیچه را از افسردگی نجات دهد؟
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. هومن فخارزاده می‌گوید

    این کتاب را خریدم
    در همان کتاب‌فروشی سراغاز را خواندم
    مجذوب شدم

    1. فاطمه بهروزفخر می‌گوید

      چه خوب! امیدوارم از خوندن تمام کتاب لذت ببرید.

  2. محمدی می‌گوید

    سلام. می خواهم مطلب شما را چاپ کنم. با عکس و نام شما. لطفا راهنمایی فرمایید.