کتاب پاییز فصل آخر سال است؛ روایت زنانگی‌ها و دغدغه‌های سه زن

0

شناسه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب به فارسی: پاییز فصل آخر سال است
  • نویسنده: نسیم مرعشی
  • سال انتشار: ۱۳۹۶

درباره‌ی کتاب

نسیم مرعشی اولین رمان خود، یعنی «پاییز فصل آخر سال است» را در دو بخش به نام‌های تابستان و پاييز نوشته که هر بخش، دارای سه فصل است.
هر کدام از این سه فصل نیز از زبان سه راوی متفاوت، یعنی سه زن با نام‌های لیلا، شبانه و روجان روایت می‌شوند. این سه راوی جزئیات داستان را به تصویر می‌کشند. ما در طول داستان به نوع و کیفیت دوستی این سه راوی نیز از خلال روایت‌های خودشان پی می‌بریم؛ سه دوستی که آغاز رفاقت آن‍ها به اولین روزهای دانشگاه برمی‌گردد.
«پاییز فصل آخر سال است» روایتی زنانه از تمام دغدغه‌های زنانه است که بسیاری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بین دوراهی غم و رضایت از زندگی مانده‌اند و باید برای رسیدن به خواسته‌هایشان قدم‌های بزرگی بردارند.

رمان «پاییز فصل آخر سال است» روايتی از سه زن در دهه‌ی سوم و چهارم زندگی‌شان است؛ با دغدغه‌هايی از جنس مهاجرت، روابط عاطفی و خانوادگی و… .

رونیکس

اين قصه حال‌و‌هوای زنانی را به‌تصویر می‌کشد که به‌دنبال راهی برای خلاصی از غم هستند تا دوباره شادی را در زندگی تجربه کنند؛ دغدغه‌ای که هر روز ذهن بسیاری از زنان را به خود مشغول می‌کند و بسیاری را به مبارزه می‌طلبد. آن‌ها با ترس‌ها، تردیدها و آشفتگی‌هایشان مبارزه می‌کنند تا یک قدم بیشتر به خواسته‌هایشان نزدیک شوند.

نسيم مرعشی به‌خوبی توانسته اين سردرگمی، شک‌و‌تردید و ترس‌های شخصیت‌ها را با فضاسازی مناسب و توصيفات دقيق نشان دهد.

از نقاط قوت کتاب، سبک نوشتاری روان و خوش‌خوان آن است، داستان بسیار ساده و جذاب پیش می‌رورد و هم‌ذات‌پنداری با هر سه راوی آسان است؛ به‌طوری‌که می‌شود هر سه شخصیت را در وجود خودمان پیدا کنیم. گويا نسيم مرعشی قصد داشته از توصيف سه راوی به يک شخصيت واحد برسد.

نسیم مرعشی در «پاییز فصل آخر سال است» با قهرمان‌پروری مقابله کرده است. در این قصه هیچ شخصیتی مطلقا خوب یا بد نیست، همه خودشان هستند؛ انسان‌هایی عادی با ویژگی‌های خوب‌وبد یا رفتارهای درست‌ و‌ نادرست… . این خصوصیت درک شخصیت‌ها را آسان‌تر می‌کند و هر سه روای در قوت داستان به يک اندازه سهيم‌اند.

اين کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

پاییز فصل آخر سال است، کتابی‌ست پر از زنانگی و دغدغه‌های یک نسل؛ از ترس و تردیدهایشان گرفته تا انتخاب و ايستادن پای اين انتخاب. درواقع این کتاب برای تمام زنانی است که این دغدغه‌ها و سردرگمی‌ها را زندگی کرده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی هستید، می‌توانید کتاب صوتی پاییز فصل آخر سال است را از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخشی از کتاب

فکر این که چرا به اینجا رسیدیم، کجا را اشتباه کردیم، کجای خلقت و با کدام فشار شالوده‌مان ترک خورد که بدون اینکه بدانیم برای چه، با یک باد، طوری آوار شدیم روی خودمان که دیگر نمی‌توانیم از جای‌مان بلند شویم. نمی‌توانیم خودمان را بتکانیم و دوباره بایستیم و اگر بتوانیم، آنی نیستیم که قبل از آوار بوده‌ایم. اشتباهِ کدام طراح بود که فشارها را درست محاسبه نکرد و سازه‌مان را طوری غیرمقاوم ساخت که هر روز می‌تواند برای شکستن‌مان چیزی داشته باشد؟ فکر زندگی بی‌خنده و بی‌آرزو تکه‌تکه‌ام می‌کند. مثل لکه‌ی زشت زرد ماست، روی پیشخوان آشپزخانه.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.