کتاب هرس؛ روایت آثار مخرب جنگ بر یک خانواده

0

شناسه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب به فارسی: هرس
  • نویسنده: نسیم مرعشی
  • سال انتشار: ۹۶
  • نشر: چشمه

درباره‌ی کتاب

«هرس» عنوان دومین اثر نسیم مرعشی است. این کتاب ساده و کم‌حجم ۱۸ فصل دارد که زبان روایت داستان به‌لهجه‌ی جنوبی است و مخاطب را به خوزستان و زمان جنگ می‌برد. فضاسازی بی‌نظیر و توصيفات ملموس نسیم مرعشی، خواننده را با خوزستان طوری آشنا می‌کند که گویی در این شهر آفتاب‌دیده، در کنار مردمان خون‌گرم و در سال‌های بحران جنگ تجربه‌ی زیستن دارد.

نسیم مرعشی برای روایت هرس، جنوب این مرز و بوم را انتخاب کرده تا بخشی از سختی‌ها و مصیبت‌های مردمانش را بيان کند. او در داستان خود نشان می‌دهد که آثار مخرب جنگ چطور می‌تواند دنیای قشنگ یک زندگی را ویران کند.

رونیکس

نسيم مرعشی در «کتاب هرس» جنگ طولانی ایران و عراق را روايت می‌کند و قصه‌گوی زندگی مردمانی است که جنگ را زندگی کرده‌اند. نویسنده با توصیفات دقیق و ظرافت نگاهی زنانه، زنی را به‌عنوان مادر ترسیم کرده که شروع جنگ، پسرش را می‌گیرد. شروع بمباران‌ها و مصیبت‌های جنگ، زندگی این زن را به‌کلی عوض می‌کند.

درواقع این قصه درمورد زندگی مشترک رسول و نوال است که با شروع جنگ و مرگ اولین فرزندشان هیچگاه به شکل عادی خود باز نمی‌گردند.

«کتاب هرس» رویدادهایی گره‌خورده با سال‌های زندگی مشترک نوال و رسول است که نسيم مرعشی با قصه‌گويی‌های متعدد، آن را در قالب خاطرات، در دل داستان بیان می‌کند و مخاطب همراه شخصيت‌ها از شروع بمباران می‌گذرد، همراه نوال گرمای خوزستان و باران اسیدی را تاب می‌آورد و همراه رسول، بین نخل‌های سوخته، دنبال نوال و مادرانه‌هایش می‌گردد. اين خاطرات و قصه‌گويی به ما نشان می‌دهد، گرد از‌دست‌دادن‌ها به این راحتی از روی دل‌مان پاک نمی‌شود!

با اینکه جنگ تمام شده، اما نوال هنوز آن را نپذیرفته و در ترس روزهای جنگ به‌سر می‌برد. او سعی می‌کند با به‌دنیاآوردن پسری دیگر به خودش امید دهد که می‌تواند زندگی بدون جنگ را با مادرانه‌هایی که کنج دلش چنبره زده، برای مرد کوچکش، از سر بگیرد و به خودش امید دهد که جنگ پایان یافته و می‌تواند زندگی جديدی شروع کند.

داستان ذره‌ذره و همراه با اضطراب نوال برای غبار جنگی که آرامش زندگی‌اش را گرفته و تلاش رسول برای سرپا کردن دوباره‌ی زندگی‌اش پیش می‌رود.

نثر روان و توصيفات قوی و ملموس نسيم مرعشی اين قصه را به‌خوبی قابل‌درک کرده است؛ گويی همه‌ی ما، همان مادر ضربه‌خورده از جنگیم، و همان رسول درمانده و مضطرب که نگرانی از حال بچه‌ها، پشت میز کار بندمان نمی‌کند و مدام بین خانه و محل کار در رفت‌وآمدیم.

این کتاب برای چه کسانی است؟

«کتاب هرس» برای تمام کسانی است که روزگاری شهر و کشورشان درگیر جنگ و آسیب‌های آن بوده است؛ حتی اگر سال‌های سال به آرامش بعد از جنگ خو گرفته‌اند.

بخشی از کتاب

«تو جنگه ندیدی. دروغ می‌گی که دیدی. اگه دیده بودی می‌دونستی فرقی نداره کی سر قبر کی گریه کنه. کی بچه‌ی کیه بزرگ کنه. می‌دونستی همین که زنده‌ن بس‌شونه.»


در ادامه بخوانید: کتاب دوست بازیافته؛ سرنوشت دو دوست در زمان جنگ جهانی دوم
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.