طرز تهیه دونات رژیمی خانگی؛ مناسب برای سلامت قلب

0

مصرف غذاهایی که مواظب اوضاع قلب‌مان هستند، از بهترین کارهای ممکن است. چربی‌های غیراشباع چندگانه مثل امگا ۳ و فیبر ازجمله این مواد هستند. هرکدام از این دو مورد نقش مهمی در متعادل ساختن سطح کلسترول و جلوگیری از التهاب ایفا می‌کنند. برای اینکه این مواد مفید را به کمک قلب‌مان بیاوریم باید از مواد غذایی مناسب در رژیم‌ خود استفاده کنیم. باز کردن پای این مواد مفید به دسرها هم ایده‌ی جالبی است. در ادامه، نمونه‌ای از دسرهای مناسبِ این‌چنینی معرفی شده است: دونات رژیمی.

دونات رژیمی چیست؟

دونات رژیمی موزی، منبع موادی است که به قلب خدمت می‌کنند. در این دسر خوشمزه از آرد جو دوسر به همراه آرد گندم کامل استفاده می‌شود. هم جوی دوسر و هم گندم در کاهش خطر سکته مغزی، دیابت‌ نوع ۲، کاهش خطر مشکلات قلبی، کاهش کلسترول و جلوگیری از ایجاد التهاب مؤثر هستند. این آردها مزایای دیگری هم نسبت به آردهای تصفیه‌شده چندمنظوره دارند.

رونیکس

ماده‌ی دوست‌دار قلب دیگری که در دونات رژیمی استفاده می‌شود، میوه‌ی تازه است. میوه‌های تازه به‌خوبی می‌توانند جایگزین شکر تصفیه‌شده باشند. نقطه‌ی قوت استفاده از میوه به‌جای شکر کاملا آشکار است: با استفاده از میوه‌ها در دونات رژیمی در واقع از بسته‌ای حاوی پتاسیم، ویتامین C و مقدار زیادی فیبر بهره خواهید برد.

یادتان باشد که پوست میوه‌ها را (در این دسر سیب) به‌خوبی بگیرید تا در دسرتان سر‌و‌کله‌ی پوست اضافی پیدا نشود. البته پوست میوه‌ها هم خاصیت دارد و شامل ۲,۵ گرم فیبر نامحلول است. پس به‌جای اینکه پوست میوه را دور بیندازید بهتر است آن را هم نوش جان کنید. بیشترین میزان فیبر محلول میوه در قسمت گوشت آن است و در ترکیب دونات رژیمی استفاده خواهد شد.

در آخر هم با اضافه کردن ماست یونانی همراه با گردوی خردشده به دسر رژیمی‌تان، کلی امگا ۳ به بدن‌تان وارد خواهد شد.

مواد لازم

  • یک‌سوم فنجان آرد جوی دوسر؛
  • نصف فنجان آرد گندم کامل؛
  • سه‌چهارم قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک؛
  • سه‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر دارچین؛
  • دو عدد موز متوسط له‌شده؛
  • یک عدد تخم‌مرغ بزرگ؛
  • یک عدد سیب پوست‌کنده و رنده‌شده؛
  • نصف قاشق چای‌خوری عصاره وانیل؛
  • نصف فنجان ماست یونانی بدون چربی؛
  • یک قاشق چای‌خوری عسل؛
  • یک‌چهارم فنجان گردو خردشده.

شیوه‌ی آماده‌سازی دونات

فِر را روی ۱۷۶ سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس مواد خشکی را که نام بردیم در ظرفی بریزید. حال باید موز، تخم‌مرغ، عصاره وانیل و سیب را به آنها اضافه کنید و هم بزنید. برای اینکه ترکیب یک‌دستی حاضر شود، بهتر است از هم‌زن کمک بگیرید. ماهیتابه‌ای را با روغن گیاهی چرب کنید یا روغن را روی سطح آن به‌خوبی اسپری کنید. مواد را داخل ظرف فِر بریزید و به‌مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه آن را در فِر قرار بدهید. بگذارید تا ترکیب کاملا پخته و آماده بشود. برای سنجش میزان پختگی از یک عدد خلال دندان کمک بگیرید. آن را در دونات فرو کنید و ببینید پخته شده یا خیر.

دونات‌ها را از فر خارج کنید و صبر کنید تا سرد بشوند. در این فاصله باید ماست و عسل را با هم ترکیب کنید. بعد از اینکه دونات رژیمی شما سرد شد، قسمت بالایی آن را در ترکیب عسل و ماست فرو کنید و روی آن گردو بپاشید. حالا می‌توانید دونات رژیمی را نوش جان کنید یا برای اینکه محتویات سطح آن کمی بهتر خود را بگیرد، دونات را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید.

دونات رژيمی

مواد جایگزین و مکمل برای تهیه‌ی دونات رژیمی

اگر از ماست پرچرب به‌جای ماست کم‌چرب استفاده کنید، کالری بیشتری به دونات‌تان اضافه خواهد شد. انتخاب با شماست. برای اینکه میزان آنتی اکسیدان موجود در دونات رژیمی را بیشتر کنید، بهتر است از بلوبری‌های خوشمزه و کوچک کمک بگیرید. البته این میوه‌ی پرخاصیت در ایران وجود ندارد اما اگر به آن دسترسی پیدا کردید و امکان تهیه‌ی آن را داشتید، وجودش در دونات خالی از لطف نخواهد بود.

برای اضافه کردن بلوبری به دونات باید مقدار یک‌چهارم فنجان بلوبری را در ماهیتابه با اندکی آب (در حد دو سانتی‌متر از سطح ماهیتابه) به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه حرارت بدهید تا آب خود را از دست بدهند. اگر از مایکروویو استفاده می‌کنید به آب نیازی نیست و مدت داغ کردن بلوبری‌ها هم ۴۵ ثانیه خواهد بود. بگذارید بلوبری‌ها سرد بشوند و سپس آنها را به ترکیب ماست و عسل اضافه کنید. اگر به بلوبری دسترسی ندارید، جای نگرانی نیست، چون توت فرنگی هم می‌تواند کارکرد مشابهی در دونات رژیمی‌تان داشته باشد.

نکاتی که باید بدانید

اگر آرد جو دوسر ندارید، ایرادی ندارد. خودتان دست‌به‌کار شوید و آن را تهیه کنید. کافی است یک‌سوم فنجان از جوی دوسر را در غذاساز بریزید و به شکل پودر دربیاورید. محصول نهایی را اندازه بگیرید. دقت کنید، برای اینکه نهایتا یک‌سوم فنجان آرد داشته باشید احتمالا باید مقدار بیشتری جوی دوسر را آسیاب کنید.

به‌جای استفاده از گردوی خردشده هم می‌توانید گردوها را رنده کنید و روی دونات بپاشید. به‌جای سیب هم انتخاب‌های دیگری وجود دارد. فقط یادتان باشد میوه‌ای انتخاب کنید که مثل سیب شیرین است و نقش شکر را ایفا می‌کند. هنگام آماده‌سازی و پخت دونات، سیب رنده‌شده و مخلوط شده، حالتی شبیه مربا پیدا خواهد کرد. بنابراین نگران شکل و تغییر حالت آن نباشید. انواع سیب‌های قرمز و شیرین برای تهیه‌ی این دونات مناسب هستند.


در ادامه بخوانید: طرز تهیه اسموتی میوه‌ای؛ ۷ نوشیدنی خوشمزه و کم کالری
به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.
منبع verywellfit
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.