مه مغزی چیست؛ دلایل ابتلا، راه‌های تشخیص و درمان آن

45

مه مغزی نوعی وضعیت و مشکل خاص پزشکی است که طی آن فرد مبتلا در تفکر دچار اختلال حواس‌پرتی می‌شود. درواقع، مه مغزی باعث می‌شود تا فرد اساس گیجی و بی‌نظمی فکری کند یا تمرکز و جمع‌بندی افکار و بیان آنها برایش سخت بشود. مه مغزی، شکلی از اختلالات عملکردی مغز است که عوارضی چون مشکلات حافظه، عدم وضوح فکری، تمرکز پایین را در فرد ایجاد می‌کند. برخی از افراد مه مغزی را به خستگی ذهنی نیز تعبیر می‌کنند. اگر می‌خواهید درمورد علت‌های ابتلا، راه‌های تشخیص و درمان مه مغزی بیشتر بدانید در این مقاله ما را همراهی کنید.

علت ابتلا به مه مغزی چیست؟

مه مغزی - علت

رونیکس

توضیحات بسیاری درباره‌ی علل ابتلا به مه مغزی وجود دارد. برای درمان این مسئله باید ریشه‌ی آن کشف بشود. درادامه به تعدادی دلایل محتمل در این زمینه پرداخته شده است:

استرس

استرس مزمن می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون بشود، سیستم ایمنی را تضعیف کند و احتمال ابتلا به افسردگی را بالا ببرد. مه مغزی نیز از سایر عوارض استرس است. وقتی مغز دچار خستگی می‌شود، تفکر، تمرکز و استدلال دشوار می‌گردد.

کم‌خوابی

کم و بد خوابیدن هم باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد مغزی می‌شود. هر شب باید ۸ تا ۹ ساعت بخوابید. اگر کم بخوابید یا خواب‌تان کیفیت خوبی نداشته باشد، میزان تمرکزتان کاهش پیدا می‌کند و دچار مه مغزی خواهید شد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی هم می‌تواند موجب مه مغزی بشود. در طول بارداری، هورمون‌های پروژسترون و استروژن افزایش پیدا می‌کنند. این موضوع می‌تواند موجب تغییراتی در حافظه و اختلالات شناختی کوتاه‌مدت بشود. علاوه‌براین، افت و کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی هم ممکن است باعث فراموشی، کاهش تمرکز و مه مغزی بشود.

رژیم غذایی

رژیم غذایی هم می‌تواند از عواملی مه مغزی باشد. ویتامین B12 باعث حمایت و حفاظت از عملکرد‌ مغز به‌صورت درست و سالم می‌شود. کمبود این ویتامین هم در ایجاد مه مغزی نقش دارد. اگر دارای حساسیت‌های غذایی خاصی هستید، بیشتر در معرض ابتلا به مه مغزی خواهید بود. ازجمله موادی که احتمال ابتلا به مه مغزی را افزایش می‌دهند، به این ترتیب هستند:

  • بادام زمینی؛
  • مونوسدیم گلوتامات (Monosodium glutamate) که نوعی افزودنی مجاز در خوراکی‌های مختلف است؛
  • آسپارتام که نوعی شیرین‌کننده مصنوعی است؛
  • لبنیات.

حذف مواد غذایی حساسیت‌زا می‌تواند به بهبود علائم مه مغزی کمک کند.

داروها

اگر در خلال مصرف داروهای خاصی به مه مغزی دچار شدید با پزشک خود صحبت کنید. شاید لازم باشد که میزان دوز مصرفی دارو را کاهش بدهید یا داروی جدیدی را جایگزین مورد قبلی کنید. امکان وقوع مه مغزی بعد از درمان سرطان نیز وجود دارد. به این حالت مه مغزی شیمیایی می‌گویند. در این حالت، فرد در به خاطر آوردن جزئیاتی مانند اسامی و تاریخ‌ها، مدیریت چند کار با هم و… مشکل پیدا می‌کند و مدت زمانی که صرف انجام کارهای متداول قبلی خود می‌کرده است، کمی طولانی‌تر خواهد شد. معمولا اثر مه مغزی ناشی از شیمی‌درمانی زیاد طولانی نیست، اما برای برخی از افراد بیشتر طول خواهد کشید. برخی از داروهایی که بدون نسخه تجویز می‌شوند هم ممکن است باعث مه مغزی بشوند.

وضعیت‌های پزشکی مختلف

مه مغزی - وضعیت پزشکی

برخی از وضعیت‌های پزشکی خاص که با التهاب، خستگی، تغییر در سطح قند خون و… همراه هستند نیز ممکن است باعث ایجاد مه مغزی بشوند. برای مثال، یکی از علائم سندروم خستگی مزمن دچار شدن به مه مغزی است. در این سندروم، فرد بیش از ۶ ماه دچار خستگی مداوم می‌شود. کسانی که به فیبرومیالژیا مبتلا می‌شوند نیز ممکن است مه مغزی را تجربه کنند. سایر وضعیت‌ها و مشکلات پزشکی که می‌تواند مه مغزی را با خود ایجاد کند، از این قرار است:

شیوه‌ی تشخیص مه مغزی چگونه است؟

مه مغزی - تشخیص

اگر در تشخیص و تمییز دادن مسائل دچار مشکل مداومی هستید و این مشکل وخیم‌تر می‌شود و بهبود نمی‌یابد، امکان دارد که به مه مغزی دچار شده باشید و باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌هایی این مشکل را بررسی کند. شاید دچار شدن به این حالت ریشه در مشکلات اساسی دیگری داشته باشد. بنابراین پزشک درباره‌ی موارد زیر از شما سؤال خواهد کرد:

  • سلامت ذهنی؛
  • رژیم غذایی؛
  • سطح فعالیت‌های جسمانی؛
  • مکمل‌ها و داروهایی که اخیرا مصرف کرده‌اید.

لازم است درباره‌ی سایر علائم احتمالی هم صحبت کنید. برای مثال، شخصی که دچار کم‌کاری تیروئید است ممکن است دچار ریزش مو، خشکی پوست، افزایش وزن یا شکنندگی ناخن‌ها هم بشود. آزمایش‌ خون می‌تواند به پزشک در کشف موارد زیر کمک کند:

براساس نتایجی که آزمایش خون نشان می‌دهد، پزشک می‌تواند درباره‌ی تشخیص بیماری نظر بدهد. سایر ابزارهای تشخیصی شامل عکس‌برداری و تصویربرداری از داخل بدن با اشعه ایکس، ام.آر.آی (MRI: Magnetic Resonance Imaging) و سی‌تی‌اسکن (Computed Tomography) است. سایر مواردی که برای تشخیص استفاده می‌شود، بررسی اختلالات خواب و آزمایش‌های حساسیت است. بررسی روند مصرف مواد غذایی و یادداشت‌برداری از موادی که در رژیم غذایی استفاده می‌کنید، باعث می‌شود تا به درک درستی در این مورد برسید.

درمان مه مغزی چگونه است؟

درمان مه مغزی وابسته به علت و ریشه‌ی آن است. برای نمونه اگر به کم‌خونی دچار باشید، مصرف مکمل‌های آهن باعث افزایش تولید سلول‌های قرمز خونی می‌شود و از میزان مه مغزی کم می‌کند. اگر دچار یک بیماری خودایمنی باشید، داروهای ضدالتهابی مانند کورتیکواستروئیدها (corticosteroid) یا سایر داروهایی تجویز خواهد شد که سیستم ایمنی را از مقابله با بدن منع می‌کنند.

به‌طور کلی، مه مغزی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و می‌تواند با رفع کمبود مواد مغذی، تعویض و تغییر داروها یا بهبود کیفیت خواب درمان بشود. درمان‌های خانگی برای مه مغزی از این قرار هستند:

  • خوابیدن ۸ تا ۹ ساعت در طول شب؛
  • مدیریت صحیح استرس با شناخت محدودیت‌ها و پرهیز از مصرف الکل و کافئین؛
  • ورزش کردن؛
  • تقویت قوای مغزی (حل معما و به‌کار گرفتن تفکر در حل مسائل مختلف)؛
  • تجربه‌ی فعالیت‌های لذت‌بخش و هیجان‌انگیز؛
  • افزایش مصرف میوه، سبزی و چربی‌های مفید.

چشم‌انداز مشکل مه مغزی چیست؟

مه مغزی - درمان

مه مغزی می‌تواند نگران‌کننده باشد. اگر این مشکل درمان نشود، کیفیت زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. اگر این مسئله به‌درستی ریشه‌یابی شود، بهبود پیدا خواهد کرد. از دیگر عواملی که ممکن است موجب مه مغزی بشوند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

بارداری

خیلی از بانوان در دوران بارداری دچار مشکلاتی در حافظه و به‌خاطر آوردن چیزهای مختلف می‌شوند. حمل جنین در شکم می‌تواند تغییرات زیادی را به بدن مادر تحمیل کند. مثلا مواد شیمیایی مختلفی برای حفاظت از جنین و تغذیه‌‌ی او ترشح می‌شوند و همین مواد ممکن است روی حافظه تأثیرات منفی داشته باشند.

بیماری ام.اس (Multiple Sclerosis)

بیماری ام اس هم روی سیستم مرکزی مغز اثر می‌گذارد و شیوه‌ی تعامل مغز با سایر اعضای بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تقریبا نیمی از افرادی که به ام.اس دچار هستند، مشکلاتی در زمینه‌ی حافظه، تمرکز، برنامه‌ریزی و صحبت‌کردن پیدا می‌کنند. یادگیری و تمرینات حافظه در این زمینه مفید است و متخصصان در تجویز راهکارهای مؤثر دراین‌باره می‌توانند به فرد مبتلا کمک کنند.

افسردگی

هنگام افسردگی، فرد قادر به تفکر درست یا به‌خاطر آوردن دقیق مسائل نیست. کاملا مشخص نیست که این مه مغزی ناشی از کمبود انرژی و انگیزه‌ی افسردگی است یا تغییراتی که افسردگی در مغز ایجاد می‌کند. با دارودرمانی و مشاوره، این مشکل رفع خواهد شد.

لوپوس

این بیماری طولانی‌مدت می‌تواند باعث حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود بشود. علائم لوپوس در هر فرد با دیگری متفاوت ظاهر می‌شود. نیمی از افراد مبتلا به لوپوس دچار مشکلات حافظه، تمرکز و دچار شدن به گیجی هستند. درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما دارو و مشاوره مفید خواهد بود.

 

برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟

در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

به کمک زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید

۸،۰۰۰ تومان


منبع webmd healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 45 دیدگاه)
  1. سهیل می‌گوید

    38 سالمه، مشکل تمرکز در کار دارم و از هر کاری زود خسته میشم، موقع راه رفتن گاهی دچار عدم تعادل می شم. حتی موقع صحبت کردن گاهی کلمات نامفهوم ادا میکنم و خودم هم متوجه میشم و جمله دوباره تکرار میکنم. ادراکم نسبت به اطرافم کمه و اتفاقات و صحبت های اطرافم بنظرم بی اهمیته

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      دوست خوب حتما به متخصص مراجعه کنید. حتما راه‌هایی برای بهبود هست. درک و تعریف مشکل همیشه گام محکم و مهمی برای بهبوده. براتون ارزوی سلامتی داریم.

  2. . می‌گوید

    سلام ۱۳ سالمه و واقعا تمرکز ندارم مشکلات خیلی ناراحت کننده بقیه ناراحتم نمیکنن و انگار اصلا متوجه نمیشم ولی چند ثانیه که بهش فکر میکنم متوجه مشکل میشم بعضی وقتا وسایل جلومن ولی نمیبینم و متوجه نمیشم انگار اصلا وجود ندارن
    احساس میکنم افسردم ولی خب خیلی نشون نمیدم حتی رو درسامم نمیتونم تمرکز کنم راه حل دارین یا کاری بتونم بکنم مشاورم نمیتونم برم خاطره بدی دارم و واقعه نمی تونم

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      دوست خوب و عزیز روی تمرکزتون کار کنید. راه‌کارهای زیادی برای این مسأله وجود داره و قطعا و حتما و صددرصد با تمرین میتونین موفق بشید. مقاله‌های ما درباره تمرکز رو از دست ندید. از لینک زیر وارد بشید و مطالعه‌شون کنید:
      https://www.chetor.com

  3. علیرضا می‌گوید

    سلام من ۱۹ سالمه از ۱۶ سالگی توی کار املاک هستم الان تقریبا ۱ سالی هست که میرم مثلا دفتر میگم فلان کار رو میرم انجام میدم یا میخوام بدم ولی میرسم پای کار دوتا شو انجام میدم سومی رو کلا خسته میشم میرم با گوشی بازی میکنم نمیدونم یه حس عجیبیه تحرک من هم نهایت این که صبح بلند میشم ساعت ۹ میرم دفتر ۱ یا ۲ میام خونه ساعت ۴ میرم دفتر ساعت ۱۰ هم بر میگردم خونه روزانه باید جواب مثلا ۱۰۰ نفر رو بدم و قانع کنم مشاوره و راهنمایی کنم ولی الان ۱ ساله الان دیگه حال و حوصله اینا رو ندارن فقط دوست دارم از کار سریع تر در برم یا یکی دیگه انجام بده شما راهنمایی کنید

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      دوست خوب ما مشاور نیستیم اما شاید به‌خاطر فشار کاری که توی این سال‌ها تجربه کردین، خسته شدین. شاید لازمه که کمی استراحت کنید و دوباره شروع کنید. شما بسیار جوان هستید و فرصت‌های زیادی برای یادگیری، درس‌خوندن، شروع مهارت‌های تازه و تغییر دارین. موفق باشید.