از یک مشکل همیشگی تا تولید یک محصول کاربردی

0

بنیامین خالقی، جوان، خوش‌انرژی و پر از انگیزه برای آینده است. وقتی در مورد روند تولید محصولش صحبت می‌کند هیجان و امید در صدایش موج می‌زند. هرچند از مشکلات اقتصادی و تأثیرش بر روند تولید محصولاتش می‌گوید اما یقین دارد راهش را تا آخرین لحظه با همین نیرو و انرژی ادامه خواهد داد.

این تولیدکننده‌ی جوان فارغ‌التحصیل رشته‌های نساجی و مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه‌های ایران است. خودش می‌گوید پیش‌ازاین سال‌ها به کار تدریس زبان انگلیسی اشتغال داشته اما همواره با معضل بزرگی به نام تعریق زیاد بدن روبه‌رو بوده است. مشکلی که باعث می‌شده نتواند با خیال راحت و به‌دور از دغدغه‌ی خیس شدن و بو گرفتن لباسش چندین ساعت بیرون از خانه کار کند و با همکاران و شاگردانش معاشرت داشته باشد.

اما وقتی برای ادامه تحصیل به کانادا می‌رود تماشای تصادفی یک کلیپ در یوتیوب مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. محتوای کلیپ معرفی محصولی با عنوان زیرپوش ضدعرق مخصوص آقایان است که یک تولیدکننده‌ی آمریکایی آن را وارد بازار کرده است. این درست همان چیزی است که او همیشه در پی‌اش بوده. لباسی که بتواند مشکل عرق کردن زیاد و دائمی او را کنترل کند و عملکرد آن قوی‌تر از پدهای ضدعرق یک‌بارمصرفِ موجود در بازار باشد.

رونیکس

آقای خالقی محصول را سفارش می‌دهد و بعد از مدتی که از آن استفاده می‌کند به این یقین می‌رسد که این درست همان چیزی است که او همواره به دنبالش بوده است. زیرپوشی که با لایه‌ی محافظ خود عرق زیر بغل را جذب می‌کند و مانع از نفوذ آن به لباس و خیس‌شدن و شوره‌زدن آن می‌شود.

بعد از مدتی که ایشان مشتری ثابت محصول می‌شود به این فکر می‌کند که چرا چنین محصولی نباید در ایران وجود داشته باشد؟ عده‌ی کثیری از مردم ایران به‌واسطه قرارگیری کشورشان در منطقه‌ای که تقریبا ازنظر آب و هوایی خشک است با مشکل تعریق زیاد بدن روبه‌رو هستند و حتما به چنین محصولی نیاز دارند.

همین فکر بنیامین خالقی را وامی‌دارد تا تلاش کند محصول را وارد ایران کند. اما تولیدکننده‌ی آمریکایی زیرپوش‌های ضد تعریق میلی برای همکاری با ایرانیان ندارد. همین امر باعث می‌شود تا ایشان تصمیم بگیرند که محصول را باوجود تمام موانعی که سر راه تولید قرار دارد، در همین ایران تولید کنند.

دانش نساجی آقای خالقی به کمک او می‌آید تا بتواند بهترین جنس را برای جذب آب پیدا کند. او بارها و بارها مواد مختلف را بررسی و امتحان می‌کند تا بالاخره درمی‌یابد که چه پارچه‌ای بهترین ماده برای این محصول ضد عرق است. پارچه‌ای که او تهیه می‌کند از جنس پنبه است. پنبه ماده‌ای هیدروفیل یا آب‌دوست است و می‌تواند عرق را به خود جذب کند و درعین‌حال بدن را تا حد ممکن خنک نگه دارد.

کارهای مربوط به طراحی، انتخاب جنس پد، و مدل زیرپوش انجام می‌شود اما قسمت سخت ماجرا این است که هیچ‌کس در کانادا حاضر نیست و نمی‌تواند نمونه‌ی اولیه‌ی موردنظر را بدوزد. البته قرار نیست زیرپوش ضدعرق در کانادا تولید شود اما آقای خالقی مایل است ابتدا یک نمونه‌ی اولیه داشته باشد و بعد با دست‌پر به ایران بازگردد و پروسه‌ی تولید و عرضه را در ایران طی کند.

درنهایت یک خیاط کت‌وشلوار عراقی در کانادا که سال‌ها در تولیدی‌های کت‌وشلوار در تهران کارکرده است این اطمینان را به او می‌دهد که خیاطان ایرانی بهترین هستند و او می‌تواند زیرپوش مخصوص خود را با پدهای ضد عرقی که دارد در ایران دوخته و آن را تولید کند.

همین اطمینان باعث می‌شود که آقای خالقی به ایران بازگردد و تلاش کند تا بهترین خیاط را برای این کار پیدا کند. هرچند در ایران نیز او با چالش‌های بسیاری برای یافتن یک خیاط متعهد و زبردست، که قدرت دوخت زیرپوش ضدعرق را داشته باشد روبه‌رو می‌شود اما درنهایت یک خیاط متبحر پیدا می‌کند و بالاخره موفق می‌شود نمونه‌ی اولیه محصول موردنظر خود را بدوزد و آن را با موفقیت بیازماید.

حالا پروسه‌ی تولید این محصول آغاز می‌شود. اما در اولین فاز فروشش در فروشگاه‌های لباس‌زیر مردانه در تهران کاملا با شکست مواجه می‌شود. جنس عالی، کیفیت درجه‌یک و ویژگی ضدتعریق بودن زیرپوش‌ها باعث می‌شود قیمت تمام‌شده برای آن باقیمت زیرپوش‌های معمولی موجود در بازار قابل‌مقایسه نباشد و همین امر موجب شود که مردم به دلیل عدم وجود اطلاعات در مورد ویژگی‌های این محصول خاص تمایلی برای خریدن آن نداشته باشند. به همین دلیل محصول از بازار جمع می‌شود و فروش آن از طریق شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت ادامه پیدا می‌کند.

اکنون وقت دست‌یابی به پیروزی است. اینترنت این امکان را برای این تولیدکننده‌ی جوان فراهم می‌کند که در مورد محصولش با مردم حرف بزند و به آنها اطلاعات بدهد. به‌تدریج و با بالا رفتن دانش مخاطب در مورد ویژگی‌های جالب زیرپوش ضد عرق، روند فروش آن جانی تازه می‌گیرد. خریدارانی که همواره با تعریق زیاد بدن‌شان مشکل داشته‌اند اکنون مشتریان ثابت این محصول شده‌اند و در هر خرید چندین زیرپوش سفارش می‌دهند.

زیرپوش ضد عرق

حالا نوبت آنهاست که با نظرات مثبت و بازخوردهای متفاوتی که در مورد محصول دارند ایده‌های تازه‌ای برای تولید ارائه کنند. به‌عنوان‌مثال خانم‌ها که تا پیش‌ازاین خواهان زیرپوش ضد عرق نبودند، حالا مشتری آن شده‌اند. آنها در مورد طرح یقه، اندازه‌ی آستین و حتی رنگ‌های دلخواه خود در شبکه‌های اجتماعی مخصوص فروش نظر می‌دهند و همین امر باعث می‌شود آقای خالقی دست‌به‌کار شود و تلاش کند انواع مختلفی از این زیرپوش را در رنگ‌ها و سایزهای مختلف تولید کند.

حالا بعد از گذشت یک سال و نه ماه که از عرضه‌ی اولیه‌ی زیرپوش ضد عرق در ایران می‌گذرد این محصول خاص از سراسر کشور مشتریان ثابت دارد. این درست آرزوی بنیامین خالقی بوده است که روزی مشتریانی داشته باشد که هم واقعا به محصول او نیاز داشته باشند و هم یقین داشته باشند که این زیرپوش را با این درجه از کیفیت و کارایی هیچ تولیدکننده‌ی دیگری در ایران ندارد.

اکنون بنیامین خالقی کسب‌وکار خودش را دارد و در کنار یک تیم مشغول تولید و عرضه‌ی محصولی است که گرچه هنوز به‌اندازه‌ی کافی شناخته‌شده نیست اما توانسته مشتریان ثابتش را کاملا راضی نگه دارد.

چند نکته‌ی جالب در مورد این تولیدکننده‌ی جوان وجود دارد که خودش از آنها به‌عنوان رمزهای پیروزی‌اش یاد می‌کند.

اولین نکته آن است که بنیامین خالقی در کارش بسیار منظم و دقیق است. او چند کارمند فروش دارد که در کار فروش آنلاین و ارسال محصول به او کمک می‌کنند، اما دوست دارد بر تمام مراحل کار شخصا نظارت داشته باشد تا هیچ موردی از قلم نیفتد.

نکته‌ی دیگری که باید در مورد ایشان به آن اشاره کرد این است که او به‌شدت به موضوع کیفیت خدمات‌دهی به مشتریان اهمیت می‌دهد. به این معنی که معتقد است به هیچ قیمتی مشتری نباید از کیفیت محصول یا شیوه‌ی خدمات‌ پس از فروش ناراضی باشد. همه‌ی نظرات او باید شنیده شود و درنهایت احترام و ادب به اعتراضات او گوش‌داده شود. او معتقد است اگر بعد از تولید زیرپوش‌های ضد عرق مخصوص آقایان به حرف‌های خانم‌ها در موردنیازشان به این محصول گوش نمی‌داد اکنون یک خط تولید پربازده در این زمینه نداشت و شاید هرگز به فکر تولید زیرپوش بارنگ‌های متنوع، اندازه‌های مختلف یا طرح‌های جدید نمی‌افتاد.

حالا او پر از ایده‌های تازه است و شبانه‌روز تلاش می‌کند تا خط تولید تی‌شرت‌های ضدعرق خود را راه‌اندازی کند. به‌جز این چند تصمیم دیگر برای تولید محصولات تازه نیز دارد. محصولاتی که رویکرد تولیدشان رفع نیاز مشتریان واقعی است. کسانی که همیشه با چالش عرق کردن بیش‌ازحد بدن روبه‌رو بوده‌اند و هیچ محصولی به‌جز این نتوانسته است مشکل آنها را تا به امروز حل کند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.