راهنمای سفر به قبرس؛ ۱۲ جاذبه گردشگری در بهشت مدیترانه

0

قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه که به دو بخش ترک‌نشین و یونانی‌نشین تقسیم می‌شود و سومین جزیره‌ی بزرگ در دریای مدیترانه است که ترکیبی زیبا از چندین فرهنگ را در خود جای داده است. این کشور دارای فرهنگی غنی، آثار تاریخی و باستانی کهن است که زیباترین سواحل و جزایر دریای مدیترانه را در خود جای داده است و با زیبایی‌هایش می‌تواند هر گردشگری را مجذوب خود کند. همه‌ی اینها باعث شده تا لقب بهشت مدیترانه را به خود اختصاص بدهد. با ما همراه باشید تا در سفر به قبرس جاهای دیدنی آن را به شما معرفی کنیم.

قبرس برای گردشگرانی که به‌دنبال چیزی بیش از سواحل زیبا و آفتابی هستند، مقصد خوبی است، چون پر از اماکن باستانی، کلیساهای زیبای بیزانسی و صومعه‌ها و موزه‌های دیدنی است. مکان فوق‌العاده‌ای برای گشت‌وگذار میان خیل عظیمی از گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد هم محسوب می‌شود. بهتر از همه اینکه قبرس آن‌قدر کوچک است که می‌توانید باروبندیل‌تان را در یکی از شهرهایش زمین بگذارید و هر روز به یکی از شهرهای دیگر رفته و قبرس‌گردی کنید!

رونیکس

۱. کورایون

بازدید از کورایون در سفر به قبرس

قبرس از نظر جاذبه‌های باستانی چیزی کم ندارد، اما کورایون (Kourion) یکی از بهترین‌هاست. این مکان جادویی بر پهنه‌ی صخره‌ای ساحلی با چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای از مدیترانه‌ی آبی و حومه‌ی سرسبز آن واقع شده است. این مکان بسیار وسیع است، اما معروف‌ترین بخش آن، تماشاخانه و خانه‌ی ایستولیوس (House of Eustolios) هستند که موزائیک‌های زیبایی را در خود جای داده‌اند که طی قرن‌ها به‌خوبی حفظ شده‌اند. برای کسانی که وقت بیشتری در سفر به قبرس دارند، منطقه‌ی بزرگ سلطنتی بیزانسی، با ستون‌های فروریخته و تکه‌های باقی‌مانده از کف موزائیکی‌اش هم مقصد خوبی است.

۲. قلعه‌ی سنت هیلاریون

بازدید از قلعه‌ی سنت هیلاریون در سفر به قبرس

قلعه‌ی سنت هیلاریون (St. Hilarion Castle) از دژهای مستحکم قدیمی مربوط به دوران جنگ‌های صلیبی و یکی از زیباترین بقایای موجود از قلعه‌های مدیترانه‌ای است که افسانه‌های فراوانی هم به‌دنبال خود دارد. معروف‌ترین افسانه می‌گوید ملکه‌ی افسون‌گری که چوپان‌های محلی را مجذوب خود کرده بود، این قلعه را ساخته است. انگار باروها و اتاق‌های فراوان این قلعه، دل کوه را شکافته و به آسمان رسیده‌اند. برای کسانی که تا بالای قلعه می‌روند، چشم‌انداز جزیره مسحورکننده است. اگر در سفر به قبرس فقط برای تماشای یک قلعه فرصت دارید، سنت هیلاریون بهترین انتخاب است.

۳. لارناکا

گشت‌وگذار در لارناکا در سفر به قبرس

لارناکا (Larnaca) که در جنوب‌شرقیِ این جزیره واقع شده، استراحتگاهی ساحلی برای مسافران است و درعین‌حال روح قدیمی خود را هم حفظ کرده است. این شهر با فاصله‌ی زیادی پرطرفدارترین محل اقامت برای کسانی است که تعطیلات خود را سپری می‌کنند. هر امکاناتی که برای تفریحات مبتنی بر خورشید و ماسه لازم باشد در اینجا وجود دارد! در کنار اینها، محله‌ی قدیمی ترک‌ها (Turkish Quarter) معروف به اسکالا (Skala) و کلیسای سنت لازاروس (Agios Lazaros) هم جذبه‌ی تاریخی خاصی به این شهر داده‌اند. دریاچه‌ی نمک در غرب لارناکا که در ماه بهار هم پر از فلامینگوهای صورتی است، از جاذبه‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شوند.

۴. شبه‌جزیره‌ی کارپس

گشت‌وگذار در شبه‌جزیره‌ی کارپس در سفر به قبرس

زیباترین منطقه در قبرس شبه‌جزیره‌ی کارپس (Karpas Peninsula) است که از سواحلی طلایی و تپه‌هایی سرسبز در شمال‌شرقی این جزیره، یعنی در قبرس شمالی تشکیل شده است. این شبه‌جزیره از مناطق بکرتر قبرس، با مسیرهای زیبای پیاده‌روی، روستاهای دیدنی و مکان‌های تاریخی فراوان است.

اگر می‌خواهید با گذراندن ساعتی در جزیره‌ای ناشناخته و توسعه‌نیافته‌ی قدیمی به کشف‌وشهود بپردازید، بهترین مکان، همین‌جاست. در این شبه‌جزیره خبری از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیست. باید با خودروی شخصی به تماشای موزائیک‌های آگیا تریادا (Agia Triada) در روستای سیپاهی (Sipahi) بروید و از آنجا هم در مسیر شمال شرقی به روستای دورافتاده‌ی دیپکارپس (Dipkarpaz) و ویرانه‌های کلیسای آگیوس فیلون (Agios Filon) بروید. بعد از آن هم سری به ساحل طلایی (Golden Beach) معروف شبه‌جزیره بزنید.

۵. سلامیس

بازدید از سلامیس در سفر به قبرس

منطقه‌ی باستانی سلامیس (Ancient Salamis) محل خرابه‌های فراوان سنگ مرمری است. این منطقه در کنار کورایون، مهم‌ترین مکان‌های تاریخی در این جزیره هستند. قدم‌زدن در مسیرهای خاکیِ سلامیس بین مجموعه‌ویرانه‌هایی از دوره‌های زمانی مختلف، درس خوبی از تاریخ گسترده‌ی قبرس می‌دهد. تندیس‌های بزرگ یونانی (Grand Hellenistic) که مسیحیان افراطی سرهایشان را کنده‌اند، در میان ویرانه‌های ژیمناسیوم (Gymnasium) جا خوش کرده‌اند.

دو ویرانه‌ی برجسته‌ی کلیساهای بیزانسی در علفزارهای وحشی پابرجا مانده‌اند و منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی بزرگی هم توانایی مهندسی و مدیریت اینجا را که زمانی شهر باستانی بزرگی بوده، به‌نمایش می‌گذارد. سلامیس باستانی که یکی از جاهای دیدنی قبرس شمالی است، اما می‌توان از نیکوزیا سفری یک‌روزه به آنجا داشت.

۶. قصر کولوسی

تماشای قصر کولوسی در سفر به قبرس

اگر قلعه‌ها هم مسابقه‌ی «زیباترین قلعه» داشتند، مسلما قلعه‌ی کولوسی (Kolossi Castle) جوایزش را درو می‌کرد! این قلعه‌ی کوچک و زیبا که بیرون لیماسول (Limassol) واقع شده، مربوط به دوره‌ی جنگ‌های صلیبی و یادآور اهمیت قبرس برای اروپایی‌ها طی آن دوران است. این قلعه که ابتدا تحت اختیار شوالیه‌های سنت جان بود، به‌عنوان مقر فرماندهی استفاده می‌شد و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای هم از سمت خط ساحلی داشت. امروزه این قصر به‌خاطر موقعیت آرامش در میان روستای کولوسی (Kolossi) بسیار موردتوجه است و یکی از مقاصد گردشگری در سفر به قبرس محسوب می‌شود.

۷. دماغه‌ی گرکو

سفر به قبرس و استراحت در دماغه‌ی گرکو

حتی در ساحل جنوبیِ پررفت‌وآمد قبرس هم مناطقی هستند که می‌توانید برای فرار از شلوغی در سفر به قبرس به آنها پناه ببرید. دماغه‌ی گرکو (Cape Greco) پارک ملی ساحلی بسیار زیبایی با انواع مسیرهای پیاده روی است که درست از شرق منطقه‌ی آگیا ناپا (Agia Napa) شروع می‌شود. انواع بسیار زیبایی از گیاهان محلی در اینجا وجود دارند، به‌ویژه بسیاری از ارکیده‌های وحشیِ بومی که در اوایل بهار شکوفه می‌دهند؛ اما بارزترین ویژگی، چشم‌انداز بسیار زیبای ساحلی، با دریای آبی لاجوردی پشت آن است. مسیرهای پیاده‌روی همه‌ی مسیرها تا دماغه‌ی گرکو که شرقی‌ترین نقطه در جنوب قبرس است، گسترده شده‌اند.

۸. روستاهای ترودوس

سفر به قبرس و بازدید از روستاهای ترودوس

کوه‌های ترودوس (Troodos Massif) در منطقه‌ی کوهستانی جنوب‌غربی، پر از روستاهای زیبایی است که خانه‌های سنتی سنگی و کوچه‌هایی پوشیده از سنگ‌فرش دارند. برخی از شگفت‌انگیزترین کلیساها و صومعه‌های قبرس هم در این منطقه واقع شده‌اند که پر از نقاشی‌ها و دیوارنگاره‌هایی مربوط به قرون وسطی هستند. کلیساهای ترودوس از منظر تاریخی آن‌قدر مهم هستند که نُه مورد از آنها جزو میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. خودرویی کرایه کرده و یک‌روزه همه‌ی این کلیساها را بگردید، اما اگر در سفر به قبرس زمان کافی ندارید و می‌خواهید فقط یکی از کلیساها را ببینید، کلیسای آرکنجلوس میکل (Church of Archangelos Michail) در روستای زیبای پدولاز (Pedoulas) انتخاب خوبی است.

۹. خانه‌ی دایانایسس

سفر به قبرس برای بازدید از خانه‌ی دایانایسس

خانه‌ی دایانایسس (House of Dionysus) محل بسیار مهمی در منطقه‌ی پافوس (Paphos) است. مجموعه‌ای باورنکردنی از کف‌های موزائیکی که به‌خوبی حفظ شده و رنگ‌آمیزی جذابی هم دارند، در این محل جا خوش کرده‌اند. خانه‌ی دایانایسس بخشی از منطقه‌ی باستان‌شناسی بزرگ‌تری در پافوس است که ویرانه‌های رومی فراوانی دارد. این خانه که نمونه‌ای از هنر خارق‌العاده‌ی این دوره است، به‌خاطر دایانایسس، خدای یونانی، این اسم را گرفته است و تصویر او روی بسیاری از موزائیک‌ها حک شده است.

۱۰. موزه‌ی قبرس

موزه‌ی قبرس در سفر به قبرس

قبرس مکان‌های باستان‌شناسی و موزه‌های فراوانی دارد، اما موزه‌ی قبرس (Cyprus Museum) در نیکوزیا، همه‌ی تاریخ این جزیره را یک‌جا در خود جای داده است. این موزه بااستفاده از آثار زیبایی که از هنر دوره‌های مختلف دارد، بازدیدکنندگانش را به سفری از عصر نوسنگی تا عصر عثمانی می‌برد. دیدنی‌های برجسته‌ی موزه‌ی قبرس مجموعه‌ی عظیمی از مجسمه‌های سفالی هستند که قدمت‌شان به قرن هفتم قبل از میلاد بازمی‌گردد. حتی اگر در ساحل به سر می‌برید هم، حتما نصف روز وقت بگذارید و سفر به قبرس را با سرزدن به پایتخت قبرس و این موزه‌ی فوق‌العاده تکمیل کنید.

۱۱. ساحل نیسی

استراحت در ساحل نیسی در سفر به قبرس

ساحل نیسی (Nissi Beach) معروف‌ترین ساحل ماسه‌ای در این کشور است؛ باریکه‌ای از ماسه‌های سفید زیبا که به دریای فیروزه‌ای در آگیا ناپا می‌غلتند. این ساحل در تابستان بسیار شلوغ می‌شود، اما با همه‌ی این شلوغی، هیچ‌چیز از زیبایی نیسی کم نمی‌کند. آب در خط ساحلی نیسی بسیار کم‌عمق و در کل خلیج بسیار آرام است. همین باعث می‌شود نیسی به منطقه‌ی بسیار خوبی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌هایی بدل شود که فرزندان کوچکی دارند.

۱۲. کایرنیا

کایرنیا در سفر به قبرس

کایرنیا (Kyrenia) زیباترین شهر شمال قبرس است که ویژگی‌های منطقه‌ی قدیمی مجاور خود مربوط به دوران عثمانی قدیم را به ارث برده است. قلعه‌ی کایرنیا بر بندر تماشاییِ سمت شرق اشراف دارد و اگر به نوک قلعه بروید، مناظر زیبای این شهر را زیر پای‌تان می‌بینید. اینجا محل فوق‌العاده‌ای برای قدم‌زدن و غرق‌شدن در فضای دل‌نشین و کافه‌های فراوانش است.


در ادامه بخوانید: زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع planetware.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.