علل ورم صورت و ۶ راهکار موثر برای درمان آن

8

ورم صورت بنا به دلایل مختلفی بروز می‌کند و درصورتی‌که علل خیلی جدی مثل بارداری نداشته باشد با مراقبت‌های خانگی بهبود می‌یابد، اما درصورتی‌که بر اثر عفونت‌های مختلف مانند عفونت چشم یا واکنش‌های آلرژیک ایجاد شده باشد، به معاینه‌ و درمان پزشکی نیاز دارد. بنابراین اگر ورم صورت‌تان زیاد است و به‌سختی نفس می‌کشید، باید در سریع‌ترین زمان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. در این مقاله به بررسی علائم و علت ورم صورت و ۶ راهکار موثر درمان ورم صورت می‌پردازیم.

علائم ورم صورت

برخی علائم مرتبط با ورم صورت عبارت‌اند از:

رونیکس

علل ورم صورت

ورم صورت

ازجمله شایع‌ترین علل ورم صورت می‌توان به عفونت‌ها و واکنش‌های آلرژیک اشاره کرد. عفونت‌ها معمولا موجب ورم نامتقارن صورت می‌شوند. واکنش‌های آلرژیک نیز می‌توانند با ورم صورت همراه باشند و همچنین علائم دیگری مانند کهیر، خس‌خس سینه، سختی تنفس یا استفراغ ایجاد کنند.

۱. عفونت‌ها

  • عفونت دندان یا دهان: بروز عفونت در دندان، لثه‌‌ها یا پشت لوزه‌ها می‌تواند موجب ورم صورت شود. معمولا ورم صورت اگر بر اثر عفونت در یکی از این نواحی ایجاد شده باشد، یک‌طرفه یا نامتقارن خواهد بود.
  • عفونت غدد بزاقی: بروز عفونت در غدد بزاقی می‌تواند موجب ورم صورت شود که معمولا هم در نیمه‌ی پایین‌تر صورت بروز می‌کند. این نوع ورم صورت نیز بیشتر اوقات یک‌طرفه یا نامتقارن است.
  • عفونت پوست: عفونت پوست صورت می‌تواند موجب قرمزی و ورم شود. این نوع عفونت ممکن است فقط یک قسمت یا کل صورت را درگیر کند.
  • عفونت چشم: بروز عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی در چشم می‌تواند موجب ورم یک یا هر دو پلک و نواحی اطراف چشم شود.

۲. واکنش‌های آلرژیک

  • آلرژی غذایی: واکنش‌های آلرژیک نسبت به مواد غذایی می‌توانند به‌شکل ورم صورت، لب‌ها یا زبان بروز کنند. این نوع ورم ممکن است با سایر علائمی مانند کهیر، خس‌خس سینه، اختلال تنفسی، استفراغ یا اسهال نیز همراه باشد. اگر احساس می‌کنید که ورم صورت‌تان بر اثر واکنش‌های آلرژیک ایجاد شده است، فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
  • آلرژی دارویی: واکنش‌های آلرژیک نسبت به داروها می‌توانند به‌شکل ورم صورت، لب‌ها یا زبان بروز کنند. این نوع ورم ممکن است با سایر علائمی مانند کهیر، خس‌خس‌ سینه، اختلال تنفسی، استفراغ یا اسهال همراه باشد. گاهی برخی افراد حتی به داروهایی که مدت‌هاست مصرف می‌کنند واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. باز هم تأکید می‌کنیم که اگر احتمال می‌دهید ورم صورت‌تان بر اثر واکنش‌های آلرژیک ایجاد شده است، فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
  • آلرژی‌های محیطی: آلرژی‌های محیطی مانند آلرژی به گرده‌‌، ذرات غبار و سایر عوامل محیطی می‌توانند موجب ورم صورت و نیز آبریزش بینی، عطسه و آب‌ریزش و خارش در چشم شوند. این نوع آلرژی‌ها معمولا کشنده نیستند، اما پزشک باید آنها را بررسی کند. به‌ویژه اگر مشکل تنفسی دارید، حتما باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

۳. سایر علل

  • بارداری: اِدِم یا همان ورم از عوارض شایع دوران بارداری است. بسیاری از زنان باردار دچار ورم در ناحیه دست‌‌ها و پاها (به‌ویژه ساق و مچ پا) می‌شوند.
  • کم آبی: درصورت کم آبی شدید بدن ممکن است در بافت‌های صورت آب جمع شود که همین امر موجب ورم یا پف صورت خواهد شد.
  • شرایط پزشکی: برخی شرایط پزشکی مانند عدم تعادلات هورمونی می‌توانند موجب ورم صورت شوند. سایر علائمی که شاید در مواردی با ورم صورت در ارتباط باشند عبارت‌اند از خستگی، عدم تحمل گرما، خشکی پوست، افزایش وزن و یبوست.
  • التهاب: ضربه به سر یا صورت می‌تواند موجب ایجاد التهاب و ورم شود. همچنین بی خوابی و مصرف مشروبات الکلی نیز با ایجاد ورم یا پف صورت در ارتباط است.

حتما بخوانید: دلایل ورم پاها و درمان آن

درمان ورم صورت

ورم و پف صورت در موارد جدی باید توسط پزشک بررسی و درمان شود. اما برای همه‌مان گاهی پیش می‌آید که صبح‌ها به‌خاطر عادات غلط سبک زندگی با صورت پف‌کرده از خواب بیدار می‌شویم. برای کاهش ورم صورت چند راهکار زیبایی برای‌تان داریم تا مجبور نباشید روزتان را با صورت پف‌‌دار ادامه دهید.

۱. آب

رِنه رولو (‌Renee Rouleau)، کارشناس پوست و زیبایی، توصیه می‌کند که برای کاهش سریع پف صورت و زیر چشم ابتدا سینک دست‌شویی‌ را با آب سرد پر کنید و ۱۵ قطعه یخ در آن بیندازید. ۳/۱ پیمانه نارون کوهی طبیعی نیز در آن بریزید. بهتر است که از محلول‌های بدون الکل نارون کوهی استفاده کنید. سپس فقط کافی است که صورت‌تان را ۱۰ بار داخل آب غوطه‌ور کنید و بیرون بیاورید. بله، صورت‌تان را باید غوطه‌ور کنید، نه اینکه آب روی صورت‌تان بپاشید. اما این ترفند چگونه موجب کاهش پف صورت می‌شود؟ به‌گفته‌ی رولو، دمای سرد موجب انقباض مویرگ‌ها و تحریک تخلیه‌ی مایعات تجمع‌یافته در بافت‌های صورت می‌شود و نارون کوهی نیز به‌دلیل برخورداری طبیعی از خواص ضدالتهابی به کاهش پف صورت کمک می‌کند.

۲. کافئین

ورم صورت - کافئین

به توصیه‌ی راشِل تولین (Rachel Tolin)، مِیکاپ آرتیست، نصف قاشق چای‌خوری قهوه‌ با کافئین بالا را آسیاب کنید و در فِیس واش‌‌تان بریزید (فِیس واش به محصولات شست‌وشوی صورت گفته می‌شود). کافئین به‌دلیل پاک‌سازی سطحی سموم از پوست و افزایش فوری گردش خون موجب کاهش پف صورت می‌شود. تولین می‌گوید اگر قهوه در دسترس‌تان نیست، به‌جای قهوه می‌توانید از چای سبز نیز استفاده کنید. چند عدد چای سبز کیسه‌ای را در یخچال بگذارید تا خنک شوند و بعد از حمام روی چشم‌هایتان قرار دهید. چای سبز به‌اندازه‌ی کافی کافئین دارد و می‌تواند همان تأثیر قهوه را داشته باشد، بااین‌تفاوت که آن‌قدری ملایم است که می‌توانید روی چشم‌تان هم بگذارید. در آخر فقط کافی است که صورت‌تان را با حوله‌ای خیس‌شده با آب سرد پاک کنید.

قهوه برای سایر قسمت‌های بدن نیز مفید است و موجب تقویت گردش خون و بهبود ظاهر سلولیت می‌شود. مثلا می‌توانید قهوه‌ی بیشتری آسیاب کنید و در ظرف بادی واش‌تان (بادی واش به محصولات شست‌وشوی بدن گفته می‌شود) هم بریزید تا از خواص قهوه بیشتر بهره‌مند شوید.

۳. یخ

رولو همچنین تأکید می‌کند که سرما موجب کاهش پف صورت می‌شود. فقط کافی است درِ فریزر را باز کنید و چیز سردی مثل یخ یا حتی کیسه‌ی نخود فرنگی یخ‌زده را بردارید و حداقل ۱۰ دقیقه روی محل پف بگذارید.

۴. عرق‌ریزی

ورم صورت - ورزش

لورِن کارِلی (Lauren Carelli)، مِیکاپ آرتیست، توصیه می‌کند که اگر برای‌تان مقدور است، روی تِرِدمیل یا اِلیپتیکال (همان اِسکی فضایی) بروید و خون‌تان را به گردش دربیاورید. تقویت گردش خون موجب بازشدن منافذ پوست و خارج‌شدن تمامی مواد بد همراه با عرق از بدن می‌شود. ضمن اینکه در کل پس از ورزش کردن احساس بهتری خواهید داشت.

۵. وضعیت خواب

توصیه‌ی دیگر رولو این است که برای بهبود پف زیر چشم خود، شب‌ها زیر سرتان را بلندتر کنید (یعنی بالش بلندتر زیر سرتان بگذارید). این ترفند به کاهش بازجذب مایعات در نواحی دور چشم کمک می‌کند و درنتیجه صبح‌ها صورت‌تان کمتر پف‌آلود خواهد بود.

۶. مواد غذایی پرآب

ورم صورت - هندوانه

کارِلی می‌گوید که اگر نوشیدن آبِ زیاد برای‌تان سخت است، درعوض از مواد غذایی پرآب مانند هندوانه، خیار، آناناس و کرفس بیشتر استفاده کنید. این‌قبیل مواد غذایی به‌دلیل دارابودن آب فراوان مانع کم آب شدن بدن می‌شوند و به زیبایی پوست کمک می‌کنند.


در ادامه بخوانید: علائم کمبود ویتامین در صورت شما
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع buoyhealth instyle
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. خانم احتشامی می‌گوید

    سلام.سه هفته پیش دندون جلو که خراب بودرو هصب کشی کردم چون عفونت داشت پانسمان شدتاسههفته بعد.۶عددآزیترومایسین خوردم.بعدسه هفته رفتم پرکرددندون رو فرداش دندون درد داشتم پس فرداش هم بالای لب و لپمتازیرچشمم ورم‌کرده…چکاربایدبکنم

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      بهتره از پزشک مشورت بگیرید

  2. باران می‌گوید

    سلام بعد از استفاده از قرص میگرن دور چشم و صورتم پف کرد و حالت تهوع وکم اشتهایی دارم

  3. مینا می‌گوید

    سلام
    من یک ماهی میشه به علت گریه کردن پوست صورتم و اجزای صورتم از جمله گونه هام و دماغم بدجوری پف کرده ، به طوری که همه بهم میگن چقد صورتت پف کرده
    اگه میشه راهی بهم پیشنهاد بدین دیگه دارم دیوونه میشم
    قبلنا وقتی گریه میکردم بعد یه هفته خوب میشد اما الان خیلی طول کشید که هنوزم خوب نشدم
    وااای تو رو خدا یکی بهم بگه