کتاب هنر خوب زندگی کردن؛ معرفی ابزارهای ذهنی هوشمند برای زندگی بهتر

3

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی: the art of the good life
  • عنوان کتاب به فارسی: هنر خوب زندگی کردن
  • نویسنده: رولف دوبلی
  • سال انتشار: ۲۰۱۷

درباره‌ی کتاب

کتاب هنر خوب زندگی کردن که به چاپ پنجم نیز رسیده است با یک پرسش کلی شروع می‌شود: «معنای داشتن یک زندگی خوب چیست؟» نویسنده برای پاسخ به این سؤال، معتقد است دنیا آن‌قدر پیچیدگی دارد که نمی‌توان آن‌ را در قالب ایده‌ای بزرگ به اضافه‌ی چند اصل، توضیح و تشریح کرد. بنابراین لازم است که یک جعبه‌ی ابزار ذهنی دم‌ِدست داشته باشیم؛ چیزی که بتوانیم بارها و بارها از آن کمک بگیریم.

به‌همین دلیل است که روولف دوبلی، کتابش را به ۵۲ فصل کوتاه تقسیم کرده و در هر فصل، یکی از این ابزارهای ذهنی را معرفی می‌کند؛ مجموعه‌ای از روش‌های علمی و کاربردی که به تأکید نویسنده، حاصل سال‌ها تحقیق و گردآوری مطالب گوناگون در حوزه‌ی روانشناسی، فلسفه، علوم اقتصاد، ریاضی و تجارت است.

رونیکس

آیا این کتاب برای شماست

به‌روایت مترجم کتاب، همان‌گونه که در کتاب قبلی رولف دوبلی (کتاب هنر شفاف اندیشیدن) با خطاهای ذهنی آشنا شدیم، در «کتاب هنر خوب زندگی کردن» با جعبه‌ای شگفت‌انگیز از ابزارهای ذهنی آشنا می‌شوید که با بهره‌گیری از آنها، بسیاری از انگاره‌های ذهنی ما دگرگون می‌شوند. اگرچه آشنایی با این جعبه‌ابزار به‌تنهایی تجربه‌ی یک زندگی خوب را تضمین نمی‌دهد، اما دست‌کم کمک می‌کند تا در زندگی، عملکرد بهتری داشته باشیم. ابزاهایی که نویسنده، آنها را با وجدانی آسوده توصیه می‌کند و می‌نویسد: «این ۵۲ ابزار ذهنی، شاید رسیدن به زندگی خوب را تضمین نکند، اما این فرصت را به ما می‌دهد تا برای رسیدن به آن، مبارزه کنیم.»

بخشی از کتاب

حقیقت این است که شما با یک تنظیم ابتدایی شروع می‌کنید و بعد از آن باید مدام آن‌ را اصلاح کنید. هرچه دنیا پیچیده‌تر باشد، نقطه‌ی شروع شما کم‌اهمیت‌تر می‌شود. پس در زندگی شخصی یا کاری تمام منابع‌تان را برای رسیدن به یک تنظیم ابتدایی بی‌نقص هزینه نکنید. به‌جای آن بی‌درنگ و بدون عذاب وجدان، با بازنگری در اموری که مورد پسندتان نیست، هنر اصلاح را به‌کار بگیرید. اصلا اتفاقی نیست که دارم این کلمه‌ها را در نسخه ۱۴.۷.۱ نرم‌افزار word تایپ می‌کنم. نسخه ۱.۰ این نرم‌افزار سال‌هاست که دیگر در بازار وجود ندارد.

در حاشیه

دوبلی در مؤخره‌ی کتاب هنر خوب زندگی کردن می‌نویسد:

بیشتر از ۵۲ ابزار ذهنی وجود دارد. من ۵۲ تا را انتخاب کردم چراکه این تعداد، با کتاب‌های قبلی من، وجه اشتراک داشتند. آن کتاب‌ها درباره سوگیری‌ها و خطاهای شناختی بودند و این یکی درباره‌ی ابزارها. همین‌ها هم (حتی دو یا حداکثر سه‌تای آنها هم‌زمان) کار شما را راه می‌اندازند.

به‌منظور سادگی، غالبا در کتاب از ضمیرهای مذکر استفاده کرده‌ام، درحالی‌که کتاب هم مختص زنان است، هم مختص مردان. دست‌کم گرفتن خانم‌ها قطعا دستورالعملی اشتباه برای یک زندگی خوب است.


در ادامه بخوانید: آیا برای موفقیت باید لذت زندگی کردن را فراموش کنیم؟
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. گنزالس می‌گوید

    سلام،
    فکر میکنم برای هر کسی لازم هست که این دو کتاب رو مطالعه کنه
    انسان تا زمانی که خطاهای فکری و شناختی خودش رو ندونه هر چقدر هم تلاش کنه که از منجلاب های زندگی بیرون بیاد باز نخواهد شد! چرا که وسیله ای که باهاش میخواد این مسیر رو طی کنه خرابه و باید تعمیر بشه! (مغز)

  2. شهروز می‌گوید

    سلام
    من کتاب رو خوندم کتاب خوبی بود. کتاب زندگی خود را طراحی کنید هم کتاب بسیار جالبیه، هم واقع گراست و هم کاربردیه، در حل بسیاری از مشکلات کار و زندگی به آدم کمک میکنه
    از سایت خوب و تلاش شما سپاسگزارم

  3. شهرام می‌گوید

    سلام.
    من این کتاب رو خوندم.یکی از بهترین هاست.یک کتاب دیگه هم ازاین نویسنده است به نام هنر شفاف اندیشدن.هردوتاشون واقعا عالی هستن.ترجمه عادل فردوسی پور عالی بود.