کتاب مامان بزرگ جدید؛ ماجراهای بامزه یک مادربزرگ و نوه‌اش

0

«مامان بزرگ جدید»؛ عنوان جالبی نیست؟ شاید در نگاه اول فکر کنید قرار است از یک مامان‌ بزرگ تازه‌وارد حرف بزنیم، اما در اصل چنین چیزی نیست. این کتاب روایتی متفاوت از شرایط بیماری یک سالمند و توضیح آن برای کودک است. در ادامه با ما همراه باشید تا این کتاب خوب و ارزشمند را که برای کودکان نوشته شده، به شما معرفی کنیم.

شناسه‌ی کتاب

  • عنوان فارسی: مامان بزرگ جدید
  • عنوان اصلی کتاب به آلمانی: Die neue Omi
  • نویسنده: الیزابت اشتاین کلنر
  • تصویرگر: مایکل روئر
  • تعداد صفحات: ۲۸ صفحه

درباره کتاب

اگر دل‌تان می‌خواهد بعد از خستگی یک روز کاری درحالی‌که کنار فرزند دلبندتان نشسته‌اید و می‌خواهید از فرصت استفاده کنید و برایش کتابی بخوانید، «کتاب مامان بزرگ جدید» انتخاب خوبی است.

رونیکس

شما می‌توانید با مزه‌مزه کردن فنجان قهوه‌تان، داستان را برای کودک‌تان بخوانید و همراه با او به تصویرسازی‌های قشنگ و خلاقانه این کتاب نگاه کنید.

شک ندارم که شما هم به‌عنوان والدین او و خواننده‌ی این کتاب، هم از موضوع و هم از تصویرسازی‌های این کتاب لذت خواهید برد. این کتاب فقط برای فرزند شما نیست.

کتاب مامان بزرگ جدید درواقع نقش یک راهنما را نیز دارد که به شما کمک می‌کند تا مهارت مهمی را به فرزند خردسال‌تان بیاموزید و این مهارت چیزی نیست جز نگهداری و مراقبت از سالمند بیماری که با شما زندگی می‌کند.

موضوع اصلی این کتاب خانواده و مراقبت از سالمند است و نویسنده این موضوع را در قالب داستانی کوتاه بدون اینکه روایت همراه با تلخی و رنج حاصل از آگاهی از بیماری پدربزرگ و مادربزرگ باشد، روایت می‌کند.

نوع روایت نه‌تنها خدشه‌ای به احساسات لطیف کودک وارد نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود او با خواندن این ماجرای بامزه که بین مادربزرگ و نوه‌اش است، لبخند بزند و درمورد این شرایط آگاه شود.

مادربزرگ «فینی» که دختری خردسال و پرشیطنت است، به بیماری‌ای مبتلا می‌شود که هرگز در طول داستان نامی از آن برده نمی‌شود. نویسنده‌ی هوشیار این کتاب از عنوان بیماری برای مادربزرگ و توصیف شرایط او استفاده نمی‌کند. درواقع او مادربزرگ قبل از بیماری را با عنوان «مادربزرگ قدیم» و بعد از بیماری «مادربزرگ جدید» می‌نامد و با همین عنوان رفتارهای او را که به‌نظر «فینی» عجیب می‌آید، توصیف می‌کند.

کتاب مامان بزرگ جدید به‌نوعی به پدرومادرها می‌آموزد که در مواجهه با چنین شرایطی یعنی بیماری پدربزرگ و مادربزرگی که همراه آن‌ها زندگی می‌کنند، کودکان منفعل خود را مسئولیت‌پذیر بار بیاورند و ضمن توصیف شرایط از آن‌ها بخواهند که بخش کوچکی از فرایند مراقبت و توجه به سالمند را با توجه به سن‌شان برعهده بگیرند.

در این کتاب، بیماری سالمند به‌عنوان فرایندی طبیعی مطرح شده که همچون سایر اتفاقات زندگی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و به کودک می‌آموزد که چطور این شرایط را بپذیرد و متناسب با آن رفتار کند.

این کتاب خواندنی، صرفا یک کتاب کودک نیست. با خواندن این کتاب همان‌طور که کودک، نحوه‌ی مراقبت و نگهداری از فرد سالخورده را می‌آموزد، والدین او نیز درمی‌یابند که چطور می‌توانند این شرایط را برای فرزند خردسال‌شان توصیف کنند و از او بخواهند تا در نگهداری از این فرد همراه آنان باشد.

نثر ترجمه‌شده‌ی کتاب به‌خوبی فضای صمیمی و پرشیطنت داستان را منتقل کرده است و خواننده را با این داستان و اتفاقاتی که می‌افتد، همراه می‌کند. خواندن این کتاب کم‌حجم با داستانی که روایتی از شیطنت‌های فینی و اتفاقات بامزه او همراه با مادربزرگش است به هر پدر و مادری توصیه می‌شود.

در حاشیه

نویسنده‌ی این کتاب الیزابت اشتاین کلنر است؛ نویسنده‌ی موفق و خلاق آلمانی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان که تا حالا جوایز زیادی را در این حوزه از آنِ خود کرده است.

تصویرگری‌های خلاق و لبخندآور این داستان بامزه را هم مایکل روئر انجام داده است؛ تصویرگری‌هایی که با دیدنش حس خوبی پیدا می‌کنید و ناخودآگاه بدون هیچ معطلی وارد دنیای شاد و صمیمی کودکان می‌شوید.

توصیه می‌شود این کتاب را در یک عصر تابستانی وقتی فرزندتان را در آغوش گرفته‌اید، بلندبلند برای او و خودتان بخوانید.


در ادامه بخوانید: کتابخوانی برای کودکان با ۱۱ ترفندی که آنها را جذب کتاب می‌کند
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.