علت جوش پیشانی و روش‌های درمان خانگی آن

11

فکر می‌کنید علت جوش پیشانی چیست؟ جوش پیشانی به‌دلیل مسدود شدن غددِ کوچکِ زیر پوست ایجاد می‌شود. تغییرات و اختلال هورمونی، استرس و مراقبت بهداشتی ضعیف جزو عوامل ایجاد و علت جوش پیشانی هستند. جوش‌ها سلامتی را تهدید نمی‌کنند، اما معمولا افراد تصور می‌کنند که با وجود جوش چندان جذاب نیستند و این موضوع آنها را ناراحت می‌کند. در این مقاله به بررسی علت جوش پیشانی و نیز راه‌های پیشگیری و درمان جوش پیشانی می‌پردازیم.

علت جوش پیشانی چیست؟

جوش‌ها تغییراتی پوستی هستند که می‌توانند به شکل‌های زیر ظاهر شوند:

رونیکس

جوش پیشانی _ عوامل مؤثر در ایجاد جوش پیشانی

جوش‌ها می‌توانند در هر قسمت از بدن تشکیل شوند، اما بیشتر در نواحی صورت، شانه، پشت، سینه و بازوها دیده می‌شوند. فرد تنها زمانی متوجه بروز جوش‌ها می‌شود که غدد ریز موجود در زیر پوست مسدود شده باشد.

این غدد، درواقع غدد چربی هستند و نوعی چربی به نام سیبوم را ایجاد می‌کنند. این غدد با ترشح بیش‌از‌حد سیبوم، سلول‌های مرده‌ی پوست یا باکتری‌ها مسدود می‌شوند؛ درنتیجه ملتهب می‌شوند و جوش به‌ وجود می‌آید.

عواملی که میزان ترشح سیبوم را افزایش می‌دهند و علت جوش پیشانی محسوب می‌شوند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی: به‌دلیل تغییرات شَدید هورمونی در زمان بلوغ، جوش‌ زدن در این دوره بسیار شایع است.
  • استرس: بین استرس و جوش زدن ارتباطی وجود دارد که علت آن هنوز مشخص نشده است.
  • استفاده از داروها: ممکن است که جوش زدن از عوارض جانبی بعضی داروها باشد. بعضی از استروئید‌های خاص، ضدانعقادها، باربیتورات‌ها و لیتیوم جزو این دسته از داروها هستند.
  • بهداشت: عدم شست‌وشوی منظم موها و صورت سبب می‌شود تا چربی روی پیشانی باقی بماند و با مسدود کردن منافذ پوست موجب بروز جوش شود.
  • محصولات مراقبتی مو: بعضی از محصولات مراقبت از مو مانند ژل، روغن‌ها و واکس‌ها سبب ایجاد جوش پیشانی می‌شوند.
  • ناراحتی پوستی: استفاده از بعضی مواد آرایشی روی پیشانی یا پوشاندن پیشانی با لباس‌هایی مثل کلاه، باعث تحریک و حساسیت پوستی آن ناحیه شده و باعث ایجاد جوش می‌شود. همچنین دست زدن مداوم به پیشانی می‌تواند همین نتیجه را به‌دنبال داشته باشد.

حتما بخوانید: ۹ خوراکی سالم که باعث جوش زدن شما می‌شود

داروها و درمان جوش پیشانی

جوش پیشانی _ داروها و درمان‌های خانگی

درمان خانگی جوش پیشانی

حال که با علت جوش پیشانی آشنا شدیم، نوبت به بررسی درمان جوش می‌رسد. نوع درمان هر جوش، به‌شدت شیوع آن بستگی دارد. ژل‌ها، صابون‌ها، لوسیون‌ها و کِرِم‌های بسیاری برای درمان جوش وجود دارند. معمولا در این محصولات یک یا چند عنصر فعال وجود دارد که در فهرست زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • بنزوئیل پروکساید
  • اسید سالیسیلیک
  • رتینول
  • رزورسینول

روش‌های درمان جوش برای هر فرد متفاوت است؛ به‌ همین‌ دلیل برای پیدا کردن روش مناسب باید از آزمون و خطا استفاده کرد. شاید استفاده از کِرِم و لوسیون برای افرادی با پوست حساس بهتر باشد.

ممکن است که درمان کامل جوش چند هفته زمان ببرد، پس بهتر است صبور باشید و درمان را ادامه دهید. همچنین ممکن است که بعضی از افراد در مراحل اولیه‌ی درمان، دچار عوارض جانبی خفیفی مثل ناراحتی و مشکل پوستی شوند.

شاید تجویز دارو گزینه‌ی بهتری برای درمان آکنه‌ شدید باشد. متخصص پوست می‌تواند علائم فرد را ارزیابی کند و بهترین روش درمانی را به او ارائه دهد. این روش درمانی می‌تواند شامل استفاده از داروهای خوراکی یا ژل و کِرِم‌هایی باشد که فرد باید مستقیما روی پیشانی خود بمالد.

داروهای تجویزی برای درمان جوش شامل موارد زیر می‌شوند:

باید این نکته را به یاد داشته باشید که نباید جوش‌ها را بترکانید، این کار احتمال ایجاد زخم و عفونت را بیشتر می‌کند. در بعضی از موارد برای برطرف کردن جوش‌های پیشانی، می‌توان در کنار درمان‌های دارویی از درمان‌های خانگی کمک گرفت.

به‌عنوان مثال می‌توان دو بار در روز کمپرس گَرم را روی پیشانی قرار داد. این روش به برداشته شدن چربی اضافی کمک می‌کند و موجب درمان جوش‌ها می‌شود.

سایر روش‌های از بین بردن جوش پیشانی

سایر روش‌های مؤثر برای درمان جوش پیشانی عبارتند از:

  • آلوئه ورا: روغن آلوئه ورای خالص را مستقیما به پیشانی خود بزنید.
  • روغن درخت چای: چند قطره از آن را در آب مخلوط کنید و با پنبه روی پیشانی خود بزنید.
  • سرکه‌ سیب: سرکه‌ سیب رقیق‌ و آب را با نسبت یک‌چهارم به سه‌چهارم ترکیب کنید و با پنبه روی پیشانی خود بمالید.
  • لیمو یا آبلیمو: با استفاده از پنبه مستقیما آن را روی پیشانی خود بمالید.
  • روی (زینک): شما می‌توانید روی را به‌عنوان مکمل غذایی و به‌صورت خوراکی مصرف کنید. مصرف روی به بهبود پوست شما کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید با ترکیب کردن مواد زیر یک ماسک خانگی درست کنید و درطول شب روی صورت خود بگذارید:

  • ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا را با ۳ تا ۴ قطره روغن درخت چای ترکیب کنید؛
  • ماسک را تا صبح روی صورت خود بگذارید؛
  • صبح صورت خود را بشویید؛
  • این روند را تا زمان از بین رفتن جوش‌ها ادامه دهید.

استفاده از عسل هم برای درمان جوش بسیار مفید است.

پیشگیری از ایجاد جوش

مراقبت‌های بهداشتی بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد جوش‌های پیشانی هستند. بعضی از جوش‌ها، به‌خصوص جوش‌های دوران بلوغ اجتناب‌ناپذیرند، در این حالت شست‌وشوی منظم از شیوع بیشتر آنها جلوگیری می‌کند.

سایر روش‌های پیشگیری:

  • از پوشیدن کلاه‌های تنگ یا لباس‌های دیگری که پیشانی را می‌پوشانند خودداری کنید.
  • از مواد آرایشی که به پوست آسیب می‌زنند استفاده نکنید.
  • با استفاده از ماسک لایه بردارِ صورت پوست‌تان را تمیز کنید.
  • از دست زدن، خاراندن یا کَندن جوش پیشانی اجتناب کنید.
  • قبل از خواب هر نوع آرایشی را از صورت خود پاک کنید.
  • بعد از ورزش یا هر فعالیتی عرق‌های پیشانی خود را بشویید.
  • درطول روز مرتب دست‌های خود را بشویید.
  • برای مدت طولانی زیر نور آفتاب نمانید.

کلام آخر

ایجاد جوش پیشانی به‌خصوص در دوران بلوغ چندان عجیب نیست. استرس، بهداشت ضعیف، محصولات مراقبتی مو و ناراحتی پوستی جوش را بدتر می‌کنند.

اگر آکنه‌ی شما خفیف است، می‌توانید با روش‌های خانگی مثل استفاده از ژل، صابون، لوسیون و کِرِم آن را برطرف کنید. درمورد موارد شدیدتر باید با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک شما درصورت لزوم با تجویز داروهای قوی و مؤثر جوش‌های شما را درمان می‌کند.


در ادامه بخوانید: درمان جوش هورمونی صورت با روش‌های طبیعی و سنتی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع medicalnewstoday.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 11 دیدگاه)
  1. راضی می‌گوید

    سلام من جوش های پراکنده توپیشانی ام هست گاهی اوقات سرسفید گاهی اوقات هم التهاب دارهست خواهشن میکنم بگین چیکارکنم قبلا دکتررفته بودم یه مدت خوب شد بهترهم شد ولی الان پیشانی ایم اذیتم میکنن چیکارکنم توراخدا راهنماییم کنید

    1. فرناز تاج بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز،
      اولین کار اینه که اصلا به جوش ها و پیشونیتون دست نزنید چون شرایط رو برای بیشتر شدن جوش فراهم میکنه. از طرفی گاهی اوقات براساس نوع پوستتون مثلا چرب یا خشک بودن اون میتونین از ماسک های طبیعی استفاده کنید که خوشبختانه نمونه های این ماسک ها در مقالات سایت چطور وجود داره و میتونین از قسمت سرچ سایت اونها رو پیدا کنید. خیلی از این ماسک ها به راحتی آماده میشن و نتایج مثبت زیادی دارند. اما بهترین راه حل مراجعه به پزشک هست، خیلی از جوش ها براساس سن، سبک زندگی و تغییرات هورمونی ایجاد میشن که با انجام آزمایش های لازم و تجویز پزشک قطعا نتایج بی نظیری میگیرید.

  2. سینا می‌گوید

    سلام ببخشید من صورتم لک داره تو پیشونی و دو تا گونه هام ضدلک قوی معرفی بکنین ممنون میشم

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام سینا جان،
      میتونم دو تا مقاله رو معرفی کنم که شاید بهتون کمک کنه اما در کل پیشنهاد میکنم با پزشک مشورت کنید.
      ۹ روش برای از بین بردن لکه های قهوه ای پوست و بررسی علت بروز آنها
      مقایسه سه برند برتر کرم ضدلک خارجی

  3. علیرضا می‌گوید

    سلام خدمت شما چندوقتی هست که روی پیشانی بنده جوش های بدی میزنه بعضی وقتا ناخوداگاه میکنم و بقیه جوش هایی که باقی میمونه وقتی رو ب بهبودی میرن باعث لک و جای جوش شده هست لطفا راهنمایی کنید چه کاری باید انجام بدم

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام دوست عزیز؛
      در کل میتونید از داروخانه پماد مخصوص برای رفع جوش و همینطور پماد برای از بین بردن جای جوش تهیه کنید. اگر در دوران سنی خاصی هستید یا این موضوع نگرانتون می کنه پشنهاد می کنم به متخصص پوست مراجعه کنید و اصولی تر این موضوع رو برطرف کنید.