آیا درمان جوش صورت با خمیردندان امکان‌پذیر است؟

14

ممکن است شما هم شنیده باشید که با زدن خمیردندان روی جوش صورت، یک شبه می‌توان از شر آن خلاص شد. اما فکر می‌کنید درمان جوش صورت با خمیردندان چقدر واقعیت دارد؟ هرچند برخی ترکیبات خمیردندان به خشک کردن و کوچک کردن جوش کمک می‌کند، اما این شیوه‌ی خانگی برای جوش‌های سرباز و یا زخم‌شده اصلا توصیه نمی‌شود. در این مقاله به شما می‌گوییم که چرا خمیردندان برای پوست ضرر دارد و در ادامه جایگزین‌های مناسب و روش‌های درمان جوش صورت را معرفی خواهیم کرد.

درمان جوش صورت با خمیردندان چه تأثیری روی پوست دارد؟

اگرچه مشخص نیست که پیشنهاد درمان جوش صورت با خمیردندان از کجا و چگونه شکل گرفته، اما دلایل زیر می‌تواند علت فراگیر شدن استفاده از خمیردندان در درمان جوش صورت باشد:

رونیکس
  • در گذشته در فرمول بسیاری از خمیردندان‌ها ماده‌ای شیمیایی‌ به‌نام «تری‌کلوسان» (Triclosan) وجود داشت که به ازبین‌بردن باکتری‌های عامل ایجاد جوش کمک می‌کرده است.
  • برخی مواد تشکیل‌دهنده در خمیردندان مثل جوش شیرین، الکل و هیدروژن پراکساید (hydrogen peroxide یا آب‌اکسیژنه) به‌عنوان خشک‌کننده و کوچک‌کننده جوش شناخته می‌شوند.
  • بنابه گفته‌ی دکتر سیپورا شینهاوس (Tsippora Shainhouse)، متخصص پوست، منتول (menthol؛ الکل ده کربنی که از روغن نعناع استخراج می‌شود) موجود در خمیردندان با ایجاد سوزش روی پوست می‌تواند به‌طورموقت درد و ورم جوش را کاهش دهد.

درمان جوش صورت با خمیردندان

بنابراین، زیاد هم عجیب نیست که عده‌ای درمان جوش صورت با خمیردندان را باور داشته باشند. اما دلایل متعددی نیز برای استفاده نکردن از این شیوه وجود دارد.

اطلاعات قدیمی

اول از همه، بسیاری از کارخانه‌های تولید خمیردندان دیگر از تری‌کلوسان در فرمول تولیدشان استفاده نمی‌کنند. به‌گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، برخی آزمایش‌ها حاکی از وجود اثر منفی تری‌کلوسان روی هورمون‌ تیروئید است. پس حتی اگر خمیردندانی پیدا کردید که این ماده‌ی شیمیایی در فرمول آن وجود دارد، از آن برای شستن دندان‌ها نیز استفاده نکنید؛ چه برسد به اینکه برای درمان جوش صورت از آن استفاده کنید.

خمیردندان پوست را تحریک می‌کند

فراموش نکنید که فرمول ساخت خمیردندان به‌منظور استفاده برای دندان‌هاست. بنابراین مصرف آن روی پوست حساس صورت عوارض ناخوشایندی به‌بار خواهد آورد. هرچند قدرت مواد شیمیایی موجود در خمیردندان برای دندان‌ها خطرناک نیست، اما استفاده از آن روی پوست مناسب نخواهد بود. دکتر شینهاوس می‌گوید: «pH خمیردندان دارای سطح قلیایی است، بنابراین استفاده از آن روی پوست صورت که به‌طور طبیعی pH اسیدی دارد، می‌تواند باعث تحریک آن شود.» استفاده بیش‌ازحد از جوش شیرین می‌تواند سطح pH را تغییر دهد و باعث تحریک و سوختگی پوست شود.

در تهیه‌ی خمیردندان از سدیم لورت سولفات (Sodium lauryl sulfate) نیز استفاده می‌شود. به‌کاربردن این ماده روی پوست آسیب‌دیده می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بسته به حساسیت پوست، این ماده نیز موجب تحریک پوست خواهد شد.


حتما بخوانید: اگزما، دلایل ایجاد و درمان‌های خانگی و شفابخش آن

خشکی بیش‌از‌حد نتیجه‌ی عکس دارد

حتی اگر قصد جلوگیری از بروز تحریک پوستی را داشته باشید، امکان بروز واکنش‌های دیگری نیز هست. برای مثال، اگر پوست شما در نتیجه‌ی استفاده از خمیردندان بیش‌از‌حد خشک شود، ممکن است جوش‌های بیشتری بزند.

از چه جایگزینی استفاده کنیم

هرچند ممکن است استفاده از کمی خمیردندان روی جوش روشی وسوسه‌کننده باشد، راه‌های کاربردی‌تری نیز برای درمان جوش‌ها وجود دارد.

محصولات مخصوص جوش

پیشنهاد دکتر شینهاوس تهیه‌ی داروهای ضدجوش یا مخصوص درمان جوش از داروخانه‌هاست. معمولا این داروها دارای اسید سالیسیلیک (salicylic acid)، بنزوئیل پروکساید (benzoyl peroxide) و رتینوئید (retinoid) هستند. شما می‌توانید از هر داروخانه‌ای، محلول شست‌وشو، مرطوب‌کننده یا ماسک صورت را که حاوی این مواد هستند، تهیه کنید. همچنین داروهای مخصوص برای درمان جوش‌ صورت نیز در داروخانه‌ها موجودند.

دیگر روش‌های درمان خانگی جوش صورت

درمان جوش صورت با خمیردندان - روغن درخت چای

خبرهای خوبی برای دوستداران روش‌های درمان خانگی وجود دارد. اگر طرفدار روغن‌های خالص هستید، احتمالا همیشه یک بطری روغن درخت چای در خانه‌تان موجود است.

تأثیر بسیار مثبت روغن درخت چای روی جوش‌های خفیف در آزمایش‌های متعددی نشان داده شده است. شما می‌توانید چند قطره از این روغن را با دیگر محصولات مورداستفاده برای پوست‌تان ترکیب کنید و به‌عنوان درمان موضعی روی جوش‌ها بمالید.

شینهاوس به کسانی که طرفدار روش‌های طبیعی هستند، پیشنهاد استفاده از پوسته‌ی درخت بید (willow bark) را می‌دهد. درخت بید منبع طبیعی اسید سالیسیلیک است. او همچنین استفاده از محصولاتی که حاوی زغال، گوگرد یا رُس هستند را هم توصیه می‌کند. به‌طور مثال این روزها استفاده از ماسک زغال محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

سخن پایانی

درست است که خمیردندان می‌تواند به خشک کردن و کوچک کردن جوش‌ها کمک کند، اما اثرات جانبی استفاده از آن روی پوست نیز اجتناب‌ناپذیر است.

محصولاتی که مخصوص زیبایی، آبرسانی به پوست و پاکسازی پوست صورت و درمان جوش صورت تولید شده‌اند، گزینه‌های بی‌خطر و بهتری خواهند بود. به‌جای خمیردندان، استفاده از مقداری کرم حاوی اسید سالیسیلیک یا روغن درخت چای روی جوش‌ها نتیجه‌ی بهتری برایتان خواهد داشت.


در ادامه بخوانید: ۹ خوراکی سالم که باعث جوش زدن شما می‌شود
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 14 دیدگاه)
  1. Zeynab می‌گوید

    خمیر دندون خیلی خوب جوشو برطرف میکنه اما بعد از سه چهار بار مصرف لک و سوختگی میاره
    ممنون ک اینجا گفتین من قبلا ب علت ندونستن شب تا شب روی پوستم خمیر دندون میزدم ک بعد چهار بار لک افتاد رو صورتم و با بدبختی پاک شد توصیه میکنم بیشتر ا پنج دقه رو پستتون نمونه با تشکر

    1. نیلو می‌گوید

      ببخشید چیکار کردیت برای درمانش😭😭

  2. نیلو می‌گوید

    سلام ببخشید من از خمیر دندون استفاده کردم برای درمان جوش پوست صورتم الان قرمز شده نمیدونم سوخته یانه بنظرتون برای درمانش چیکار کنم لازمه برم دکتر پوست ولی خیلی سطحیه

    1. امیرحسین می‌گوید

      منم مثل شما بم اومده چیکار کردی واسه صورتت

    2. فرناز آشفته‌فرد می‌گوید

      دوست عزیز، همیشه قبل از امتحان کردن روش‌های جدید، حتما یه تست کوچیک روی پوست دست یا جای دیگه از بدن انجام بدید که مطمئن شید حساسیت ندارید و اون روش با بدن شما سازگار هست.
      توصیه می‌کنم حتما به یک متخصص یا متصدی داروخانه مراجعه کنید تا از نزدیک شرایط رو ببینن و شما رو راهنمایی کنند.
      شاد باشید 🙂

  3. امیرحسین می‌گوید

    سلام خسته نباشید من از خمیر دندان برای جوش صورتم استفاده کردم الان جاش قرمز شده میشه بگید چیکار کنم😔😔