چطور فرصت‌های شغلی‌مان را شناسایی کنیم؟

0

با اینکه شناسایی فرصت‌ها دشوار است، اگر از یک رویکرد متفکرانه و سنجیده استفاده کنید، می توانید آنها را پیدا کنید. در این مقاله، خواهیم دید که چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

«فرصت‌ها برای کسب درآمد از طریق شغلی که به آن علاقه دارید کم نیستند، تنها چیزی که کم است اراده برای تبدیل کردن آنها به واقعیت است.»

رونیکس

وِین دایر، نویسنده و سخنران انگیزشی

به جلو پیش رفتن

اگر می‌خواهید وظایف‌تان را تغییر دهید یا در شغل‌تان پیشرفت کنید، مهم است که بدانید چطور فرصت‌هایی را که با علائق و مهارت‌ها و شرایط شما هماهگ هستند، شناسایی و دنبال کنید.

این کار به زمان زیادی نیاز دارد. می‌توانید به فرایند پیدا کردن فرصت‌ها به عنوان سفری نگاه کنید که در نهایت شما را به مقصدی هیجان‌انگیز و ناشناخته می‌رسانند. باید صبور باشید و بر تلاش‌هایتان اصرار کنید.

با این حال، تلاش‌هایی که امروز انجام می‌دهید در آینده جواب می‌دهند. نه تنها مشغولِ انجام وظایفی خواهید شد که مناسب‌تان هستند، بلکه درک خوبی هم از گزینه‌هایی خواهید داشت که پیش خواهند آمد. همچنین درک بهتری از مهارت‌هایی که برای موفقیت در کارتان باید داشته باشید و آنهایی که باید رشد و پرورش دهید، پیدا خواهید کرد.

کشف فرصت‌ها

اجازه دهید نگاهی به فرایند شناسایی فرصت‌های شغلی و انتخاب بهترین آنها بیندازیم.

۱.طرز فکر صحیح داشته باشید

فرصت‌ها همیشه در اطراف‌تان هستند. (بعدا به اینکه کجا می‌‌توانیم پیدایشان کنیم نگاهی می‌اندازیم). پس باید دائما حواس‌تان به آنها باشد. عادت کنید که هر روز به دنبال فرصت‌های ممکن بگردید. یک دفترچه یاد‌داشت با خود داشته باشید، یا با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند مانند Evernote فرصت‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسند را یادداشت کنید. تا آنجایی که می‌توانید فرصت‌های بیشتری یادداشت کنید، بعدا می‌توانید لیست‌تان را کمتر کرده و فرصت‌های مرتبط‌تر را نگه دارید.

۲. به دنبال فرصت‌ها بگردید

شما همچنین می‌توانید تلاشی در زمینه‌ی جستجوی فرصت‌های پنهان انجام دهید. اینها فرصت‌هایی هستند که برای‌شان تبلیغاتی صورت نگرفته است، یا پروژه‌هایی هستند که می‌توانند نیازی درون سازمان یا صنعت‌تان را برآورده کنند.

با سازمان خودتان شروع کنید. حواس‌تان به فرصت‌های شغلی خالی که در حال حاضر در سازمان هستند و یا در آینده به وجود خواهند آمد، یا برنامه‌هایی که در رابطه با گسترش سازمان هستند، باشد. همچنین به این فکر کنید که چطور می‌توانید درون سازمان‌تان و در موقعیتی که فعلا دارید، پیشرفت داشته باشید. چه راه‌هایی در دسترس‌تان هستند. همچنین باید با افراد دیگری که در سازمان‌ و صنعت‌تان هستند، یک شبکه تشکیل دهید تا آخرین خبرها را به سرعت دریافت کنید. اگر دوستان یا همکاران‌تان در بخشی یا در سازمانی کار می‌کنند که به آن علاقمند هستید، از آنها بپرسید که آیا می‌توانند شما را به افراد بانفوذ معرفی کنند.

حتما از اخبار و رویدادهای صنعت‌تان مطلع و به روز باشید تا از روندهای مرتبط و تکنولوژی‌های جدیدی که معمولا به خلق فرصت‌های جدید منجر می‌شوند، اطلاع پیدا کنید. مثلا معمولا در مجلات یا گروه‌هایی که مربوط به صنعت‌تان هستند، می‌توانید آمار و اطلاعات به دست آورید. سرویس‌های خدمات اجتماعی مانند توئیتر و لینکدین نیز برای شناسایی گرایش‌ها و فرصت‌ها و رابطه داشتن با افراد مطلع و بانفوذ مفید هستند.

تحلیل PEST هم برای افشا کردن فرصت‌ها مفید است. PEST ابزار مناسبی برای کشف عوامل سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی اجتماعی و تکنولوژیکی است که باعث ایجاد تغییر می‌شوند. استفاده از این راهکار به شما کمک می‌کند فرصت‌های بالقوه را در هر کدام از این زمینه‌ها شناسایی کنید.

زمانی که به دنبال فرصت‌ها می‌گردید، می‌توانید به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا در سازمان یا صنعت‌تان کمبود نیروی کار است؟ اگر جواب مثبت است، در کدام قسمت این کمبود دیده می‌شود؟
  • کدام بخش سازمان یا صنعت شما در حال رشد هستند؟ آیا به آن قسمت‌ها علاقه‌ دارید؟
  • چه تکنولوژی‌های جدیدی آنجا هستند؟ این تکنولوژی ها چطور بر کار شما، سازمان‌ یا صنعت‌تان تاثیر می‌گذارند؟
  • آیا نیازی در سازمان یا صنعت شما وجود دارد که هیچ کس آن را برآورده نمی‌کند؟
  • آیا هیچ‌ کدام از مشتریان، فروشنده‌ها یا تامین‌کنندگان، مشکلاتی در صنعت و یا سازمان شما دارند؟ ( مشکلات معمولا باعث خلق فرصت‌های بزرگ می‌شوند)

نکته:

شاید بخواهید در سازمان و یا کمیته‌ای که به آن واقعا اعتقاد دارید به صورت داوطلبانه مشغول به کار شوید. کار داوطلبانه نه تنها اجر و پاداش دارد، بلکه به شما کمک می‌کند شبکه‌ی خود را گسترش داده و فرصت‌های جدید کشف کنید. همچنین یک راه عالی برای بالا بردن دانش و مهارت‌تان در صنعت یا زمینه‌ی خاصی است.

۳. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید

همینطور که به دنبال فرصت‌ها می‌گردید، باید نقاط قوت و ضعف خود را خوب شناسایی کنید. این کمک می‌کند که فرصت‌هایی را که بیشتر از بقیه به شما مربوط می‌شوند و مناسب‌تان هستند پیدا کنید و در ضمن درک می‌کنید که بر کدام یک از مهارت‌ها باید بیشتر کار کنید.

برای کشف نقاط قوت خود، سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • در شغل فعلی‌تان از انجام کدام وظایف یا پروژه‌ها لذت می‌برید؟ به احتمال زیاد این گونه وظایف بر نقاط قوت شما تکیه دارند.
  • چه کاری را بهتر از دیگران انجام می‌دهید؟
  • به کدام ارزش‌ها اعتقاد دارید که معمولا در دیگران نمی‌بینید؟
  • چه منابعی در اختیار دارید که دیگران ندارند؟
  • کدام افراد در شبکه‌تان بانفوذ هستند و می‌توانند کمک‌تان کنند؟
  • دیگران نقاط قوت شما را در چه چیزهایی می‌بینند؟ (اگر مطمئن نیستید، از آنها سوال کنید)

سپس به نقاط ضعف خود نگاه کنید. برای پیدا کردن آنها به این سوالات پاسخ دهید:

  • از کدام وظایف به دلیل اینکه اعتماد‌به‌نفس کافی در انجام آنها ندارید اجتناب می‌کنید؟
  • افراد دیگر چه چیزهایی را به عنوان نقطه‌ضعف در شما می‌بینند؟ (اگر مطمئن نیستید از آنها بپرسید)
  • آیا نسبت به تحصیلات و مهارت‌های خود اعتماد‌به‌نفس دارید؟ ضعیف‌ترین مهارت‌تان کدام است؟
  • آیا مشخصه‌ی شخصیتی خاصی دارید که شما را در شغل‌تان عقب نگه داشته است؟ (مثلا آیا اعتماد‌به‌‌نفس‌تان پایین است یا وظایف‌تان را پشت گوش می‌اندازید؟)

بعد از اینکه نقاط‌قوت و ضعف‌تان را شناسایی کردید، به این فکر کنید که کدام یک از آنها را می‌توانید به فرصت تبدیل کنید؟ می‌توانید این کار را با استفاده از نقاط قوت و یا حذف نقاط ضعف‌تان انجام دهید.

۴. عوامل دیگری که برای‌تان اهمیت دارند را شناسایی کنید

همچنین، باید عواملی که در زندگی و شغل‌تان مهم هستند را نیز درک کنید. این به شما کمک می‌کند تا فرصت‌هایی که برای‌تان مناسب هستند را پیدا کنید.

با ابزاری مانند کدهای هولند و لنگرگاه‌های شغلی شِین و فرایند MPS شروع کنید، تا بتوانید کاری که برای‌تان مناسب‌ترین است را پیدا کنید. سپس ببینید چه چیزهایی در زندگی شما باید سرجایشان قرار بگیرند تا بتوانید شادی و خوشبختی را تجربه کنید. همچنین عوامل دیگری نیز برای دنبال کردن فرصت‌ها مهم هستند. آنها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در مرحله‌ی بعد دامنه‌ی انتخاب‌تان را کمتر کنید. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تناسب با سبک زندگی فعلی‌تان
  • حقوق و مزایا
  • امنیت شغلی
  • تناسب با اهداف زندگی و شغلی‌تان
  • فرصت‌های آموزشی‌ و پیشرفت‌هایی که در آینده به آنها خواهید رسید.
  • آیا خود فرصت برای شما جالب است و به آن علاقه دارید و شما را هیجان زده می‌کند؟

۵. دامنه‌ی انتخاب‌هایتان را محدود کنید

وقتی درک خوبی از نقاط قوت و ضعف‌، علائق‌تان و فرصت‌هایی که در دسترس‌تان هستند، پیدا کردید، زمان آن است که از این اطلاعات استفاده کرده و بهترین فرصتی که باید به دنبالش بروید را انتخاب کنید.

اگر قرار باشد تلاش‌ها و توجه‌‌تان را بین همه‌ی آنها تقسیم کنید به هیچ چیز با‌ارزشی دست پیدا نخواهید کرد. ولی با متمرکز کردن انرژی‌تان فقط بر تعداد محدودی از آنها که واقعا با علائق و نقاط قوت‌تان متناسب هستند، می‌توانید بهترینِ آنها را پیدا کنید. اول، کمی وقت بگذارید و به هر کدام از فرصت‌ها خوب فکر کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • این فرصت در روند روزانه چه کارهایی را شامل می‌شود و چطور با سبک زندگی‌تان هماهنگ است؟
  • مزایا و پاداش‌هایی که به آن مربوط هستند کدامند؟
  • دانش، مهارت، استعدادی که برای استفاده‌ی بهینه از این فرصت مورد نیاز هستند کدامند؟
  • چقدر احتمال می‌رود که خشنودتان کند؟
  • این فرصت به کدام مسیر شغلی منتهی می‌شود؟
  • چقدر آسان می‌توان به این فرصت دست پیدا کرد؟
  • ریسک‌های مرتبط با آن کدام هستند؟

ممکن است خیلی واضح نباشد که کدام فرصت برای شما بهترین است. در آن‌صورت می‌توانید از تحلیل ماتریس تصمیم‌گیری استفاده کنید تا بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید. این تکنیک بدین شکل است که شما را مجبور می‌کند که گزینه‌های خود را به صورت سطری و زیر هم بر روی جدولی بنویسید و بعد عواملی که در آنها برای‌تان مهم هستند را (مانند متناسب بودن با نقاط قوت و علائق‌تان) به صورت ستونی در کنار هم و در بالای جدول بنویسید. سپس به ترکیب هر گزینه/عوامل نمره بدهید، سپس برای هر عامل ضریب خاصی را نسبت به اهمیت آن اختصاص بدهید و بعد امتیازها (ضرب ضرایب در نمره‌ها) را با هم جمع کنید تا یک امتیاز کلی برای هر گزینه داشته باشید. ( شاید بخواهید موقعیت فعلی‌تان را هم در این تحلیل بنویسید. شاید همین حالا هم در موقعیت خوبی باشید)

بعد از اینکه بهترین فرصتی که می‌خواهید به دنبالش بروید را مشخص کردید، تصمیم‌تان را با حس‌تان بسنجید. آیا حس خوبی به آن دارید؟ اگر نه، یک نگاه دیگر به امتیازات و تحلیل‌ها‌یتان بیندازید. شاید حس‌تان می‌خواهد به شما بگوید که بعضی از عوامل از چیزی که در ابتدا فکر می‌کردید مهم‌تر هستند. پس با دقت جلو بروید.

۶. آماده شوید و اقدام کنید

بعد از اینکه فرصتی را که باید برایش هدف‌گذاری کنید، پیدا کردید، باید آماده شده و اقدام لازم را به عمل آورید. یک راه موثر برای انجام این کار این است که این فرصت را جزئی از اهداف شخصی‌تان کنید. بعد می‌توانید به مراحلی که باید طی شوند فکر کرده و هر روز روی آنها کار کنید. اگر این فرصت به دانش و مهارت‌هایی نیاز دارد که شما آنها را در اختیار ندارید، غلبه بر کمبود صلاحیت و ایجاد مهارت‌های جدید می‌توانند در این راه به شما کمک کنند.

اگر این فرصت، یک وظیفه‌ی جدید در سازمان خودتان است، مقاله‌ی ما به نام برای ترفیع آماده شوید و چطور نشان دهیم شایسته ترفیع گرفتن هستیم به شما کمک خواهند کرد تا حس خوبی در دیگران ایجاد کرده و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.