جاهای دیدنی پراگ؛ ۲۰ جاذبه گردشگری عروس اروپا

0

پراگ پایتخت کشور جمهوری چک با داشتن قدمت و تاریخی ۱۱۰۰ ساله یکی از مهمترین مراکز تاریخی اروپا به‌شمار می‌رود. گنبدها و کلیساهای تاریخی باشکوه و برج‌های قدیمی بسیار بلند، آوازه این شهر را به عنوان شهر هزار مناره و یکی از زیباترین معماری‌های اروپا مطرح کرده است. جاهای دیدنی پراگ و زیبایی‌هایش آن‌قدر فراوان است که این شهر لقب عروس اروپا را به خود اختصاص داده است. در این مقاله جاهای دیدنی پراگ را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. پُل چارلز

در اطراف «پل چارلز» که در قرن ۱۴ میلادی بنا شده، ۳ برج قرار دارد. حدود ۳۰ مجسمه دوره‌ی «باروک» هم پل را زینت کرده‌اند. این مجسمه‌ها بیشتر تندیسی از قدیسین هستند. «پل چارلز» ۶۲۱ متر طول دارد و یکی از جاهای دیدنی پراگ برای عکاسی به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی پراگ - پل چارلز

رونیکس

بسیاری از هنرمندان و صنعتگران آثار خود را روی این پل زیبا به فروش می‌رسانند.

۲. برج پِترین

جاهای دیدنی پراگ - برج پترین

این برج فلزی و ۶۳ متری بر فراز تپه‌ی «پترین» واقع شده که یکی از دیدنی های پراگ محسوب می‌شود و منظره بسیار جالبی را مقابل چشم بینندگان قرار می‌دهد. برج «پترین» شبیه برج ایفل است و در شب دیدنی‌تر هم می‌شود. از فراز این برج می‌توان شهر را تماشا کرد.

۳. برج پودر

جاهای دیدنی پراگ - برج پودر

برج «پودر» یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های شهر و از جاهای دیدنی پراگ است. قدمت این برج به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد. وجه تسمیه این برج، نگهداری «پودر» اسلحه در آن در قرن ۱۷ میلادی است. بعد از طی‌کردن ۱۸۶ پله می‌توان به بالای برج رسید و منظره‌ی شهر را از بالا تماشا کرد. برج «پودر» نماینده‌ای از برج‌های تاریخی پراگ است.

۴. ساعت نجومی

جاهای دیدنی پراگ - ساعت نجومی

ساعت نجومی پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی ساخته شده است. در خلال جنگ جهانی دوم بخشی از آن تخریب شد که بعدها مورد بازسازی قرار گرفت و به شکوه و عظمت پیشین خود بازگشت. این ساعت، قدیمی‌ترین ساعت نجومی دنیا است که هنوز هم کار می‌کند. ساعت نجومی در میدان قدیمی شهر واقع شده و علاوه‌بر زمان، حالت حرکت ماه، خورشید و سیارات در آسمان را هم نشان می‌دهد.

۵. قلعه پراگ

جاهای دیدنی - قلعه پراگ

قدمت قلعه‌ی پراگ به قرن ۹ میلادی بازمی‌گردد. در کتاب گینس نوشته شده که این قلعه، بزرگترین قلعه جهان است. قلعه‌ پراگ اقامتگاه رئیس‌جمهور چک است و علاوه‌بر خود قلعه که تحت نظارت ملکه‌ی «ماریا ترزا» ( Maria Theresa)، تغییرات زیادی را از سر گذرانده و بازسازی شده، شامل تعدادی سالن و کلیسا نیز هست. پشت این قلعه، خیابانی با قدمتی نزدیک به قرن ۱۶ میلادی نیز وجود دارد که به «گلدن لین» (Golden Lane) موسوم است.

۶. تئاتر ملی

جاهای دیدنی پراگ - تئاتر ملی

از «تئاتر ملی» می‌توان به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی پراگ نام برد. این بنای باشکوه میزبان انواع تئاترهای فاخر، برنامه‌های باله و اُپرا است و اگر در بازدید از آن بتوانید در یکی از برنامه‌ها مانند تئاتر و … شرکت کنید، قطعا لذت دوچندانی نصیب‌تان خواهد شد. در سال ۱۸۸۱، یعنی فقط چند ماه بعد از افتتاح این مجموعه، بنای «تئاتر ملی» طعمه‌ی حریق شد، اما پس از تعمیرات و بازسازی در سال ۱۸۸۳ مجددا درهای «تئاتر ملی» به روی مردم گشوده شد.

۷. کلیسای لیدی بیفور تین

جاهای دیدنی پراگ - لیدی بیفورتین

کلیسای «لیدی بیفور تین» (Lady Before Týn)، یکی از زیباترین کلیساهای «گوتیک پراگ» است که در سفر به پراگ حتما باید از آن دیدن کرد. این کلیسای زیبا از سال ۱۳۰۰ میلادی در حوالی میدان قدیمی شهر خودنمایی می‌کند. قدیمی‌ترین اُرگ بادی کلیسایی نیز در کلیسای «لیدی بیفورتن» نگهداری می‌شود.

۸. میدان قدیمی شهر

جاهای دیدنی پراگ- میدان قدیمی شهر

مرکز شهر قرون وسطایی پراگ، روز و روزگاری بازاری پررونق بوده است. این میدان پربازدیدترین نقطه از جاهای دیدنی پراگ است. ساعت نجومی، «کنیسه اُلدنیو» (OldNew) و کاخ «روکوکو کینسکی» (Rococo Kinský) به همراه ساختمان‌های زیبا و چشم‌گیر دیگر در دور و اطراف این میدان واقع شده‌اند. بزرگترین بازار کریسمس هر سال در میدان قدیمی شهر برگزار می‌شود و خیابان‌ها سنگفرش‌شده اطراف آن پر است از کافه‌ها و رستوران‌های رنگارنگ.

۹. خانه‌ رقصان

جاهای دیدنی پراگ - ساختمان رقصان

«خانه ‌ی رقصان» یکی از جاهای دیدنی پراگ است که ساختاری عجیب و خلاقانه دارد. ساختمان این بنا که به سبک معماری «نئوباروک» ساخته شده، برداشتی است آزاد از رقص‌های دو هنرمند معروف «فردی آستیر» و «جینجر راجرز» (Fred and Ginger). بنای «خانه‌ رقصان» از بتون و شیشه‌ی مواج ایجاد شده و در آن یک رستوران و سکوی بازدیدی برای تماشای مناظر دلربایی چون دریاچه‌ی «ولتاوا» وجود دارد.

۱۰. موزه‌ ملی

جاهای دیدنی پراگ - موزه ملی

موزه‌ ملی پراگ یکی از بزرگترین موزه‌های پراگ است و در آن مجموعه‌ای از اشیای مرتبط با جانورشناسی، مواد معدنی و آثار تاریخی دیده می‌شود. این اشیا و مجموعه‌های قابل توجه، بخشی از تاریخ کشور چکوسلاواکی به حساب می‌آیند. علاوه‌بر این آثار، اشیایی نیز در موزه‌ی ملی وجود دارند که به قوم‌نگاری و مردم‌نگاری مرتبط هستند و ارزش بالایی دارند. موزه‌ی اصلی در بالای میدان «ونسسلاس» (Wenceslas) واقع شده است، ولی شعب مختلفی از آن با موضوعات تخصصی متنوع در نقاط دیگر شهر هم دیده می‌شود.

۱۱. ناپلاوکا

جاهای دیدنی پراگ - ناپلاوکا

«ناپلاوکا»، منطقه‌ای حوالی رودخانه‌ی پراگ وپاتوق «هیپسترها» شده است («هیپسترها» به افرادی در سنین ۲۰ و ۳۰ سالگی گفته می‌شود که از نظر افکار، پوشش، سبک زندگی و … با دیگران متفاوت هستند). این منطقه حال‌وهوای عجیبی دارد؛ آخرهفته‌ها بازاری برای کشاورزان است و در آن انواع جشنواره‌های موسیقی و برنامه‌های مفرح برگزار می‌شود. «ناپلاوکا» یکی از پرشورترین مناطق پراگ است. در فصل‌های گرم سال هم بازار مکاره‌ای روی یک قایق در «ناپلاوکا» برپا می‌گردد.

۱۲. جزیره‌ کامپا

جاهای دیدنی پراگ - جزیره کامپا

«جزیره‌ی کامپا» دقیقا زیر «پل چارلز» واقع شده و موزه‌ی هنرهای مدرن، مجسمه‌ی کودکان غول‌آسا اثر «دیوید چارنی» (David Černý) و «ویلای یان وریخ» (Jan Werich ) بازیگر اهل چک هم در این جزیره قرار دارد. در «جزیره‌ی کامپا»، دیواری یادگاری به نام دیوار لنین ساخته شده که هر کسی می‌تواند روی آن اثری هنری خلق کند یا چیزی بنویسد. رودخانه‌ی مصنوعی و کانالی موسوم به کانال شیطان هم از میان جزیره می‌گذرد. در این رودخانه‌ی مصنوعی که طول کوتاهی دارد، قایق‌ها مسافران را می‌گردانند و سفری کوتاه، اما خوش‌منظره مقابل دیدگان‌شان ایجاد می‌کنند.

۱۳. کلیسای جامع سنت ویتوس

جاهای دیدنی پراگ - کلیسای جامع سنت ویتوس

کلیسای جامع «سنت ویتوس»، بزرگترین کلیسای کشور جمهوری چک و یکی از جالب‌ توجه‌ترین نمونه‌ها از کلیساها با معماری «گوتیک» است. این کلیسا در مجموعه‌ی قلعه‌ی پراگ قرار دارد. کلیسای «سنت ویتوس» متعلق به قرن ۱۴ میلادی و کلیسای کوچک «سنت ونسسلاس»، St.Wenceslas، هم در آن واقع شده است. ضمن اینکه جواهرات سلطنتی کشور چِک هم در کلیسای جامع نگهداری می‌شود و هر ۸ سال یکبار در‌معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

۱۴. پارک لِنتا

جاهای دیدنی پراگ - پارک لنتا

پارک «لنتا»، پارکی بزرگ در طول رودخانه‌ی «ویتاوا» است. یک «مترونوم» خیلی بزرگ و البته قدیمی‌ترین چرخ‌وفلک اروپا هم در این پارک دیده می‌شود. بیشتر مردم برای پیک‌نیک و گردش به «لنتا» می‌آیند و در طول سال، میزبان جشنواره‌های موسیقی زیادی است.

۱۵. میدان ونسسلاس

جاهای دیدنی پراگ - میدان ونسلاس

میدان «ونسسلاس» بیشتر یک بولوار است تا میدان. حال اسم آن را هرچه که بگذاریم، «ونسسلاس» یکی از معرو‌ف‌ترین مکان‌ها برای خرید به شمار می‌رود. بنای یادبود «ونسسلاس» در بالای این خیابان، مکانی مشهور برای دیدارهای افراد مختلف است. در این مکان در سال ۱۹۱۸ اعلانیه‌ی استقلال چکوسلاواکی خوانده شده است.

۱۶. قبرستان قدیمی یهودیان

جاهای دیدنی پراگ - قبرستان قدیمی یهودیان

بزرگترین قبرستان یهودیان در اروپا، بخشی از موزه‌ی یهودیان پراگ است. قدمت مزار بیشتر مدفن‌ها به قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی بازمی‌گردد. چهره‌های مذهبی بسیار مهمی در این قبرستان دفن شده‌اند. عمده‌ی شهرت قبرستان قدیمی یهودیان به خاطر قبرهای چوبی و سنگی است که در فواصلی نزدیک به یکدیگر قرار دارند.

۱۷. کتابخانه‌ کلمنتیوم

جاهای دیدنی پراگ - کتابخانه کلمنتیوم

کتابخانه‌ی «کلمنتیوم» را بعضا به عنوان یکی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا می‌شناسند. این کتابخانه که از معماری سبک باروک در ساختارش بهره گرفته، دارای بیش از ۲۰‌هزار جلد کتاب است. علاوه‌بر کتاب‌ها، نقاشی‌های دیواری و ساعت‌های نجومی عتیقه هم از سایر دیدنی‌‌های کتابخانه زیبای «کلمنتیوم» عنوان می‌شود.

۱۸. برج تلویزیونی زیزکوف

جاهای دیدنی پراگ - برج تلویزیونی

برخی این برج ۲۱۶ متری را اثری نه چندان زیبا می‌شناختند. اما درهرحال، این برج بلند به واسطه‌ی مجسمه‌های هنرمند معروف اهل چک یعنی «داوید چرنی» به یکی از نمادهای پراگ حساب می‌شود. این مجسمه‌ها شامل چند نوزاد است که در حال بالارفتن از برج هستند. این نوزادان در جزیره‌ی «کامپا» هم دیده می‌شوند و مجسمه‌های مشهور پراگی‌اند. در برج «زیزکوف»، رستورانی هم ساخته شده که به خاطر صبحانه‌ها و نوشیدنی‌هایش شهرت خوبی پیدا کرده است. شهرت این برج به خاطر هتل یک‌اتاقه آن هم هست. با رزرو این اتاق می‌توانید مناظر زیبای پراگ را به تنهایی از فراز برج مشاهده کنید.

۱۹. موزه‌ کمونیسم

جاهای دیدنی پراگ - موزه کمونیسم

موزه‌ی «کمونیسم» هم از جاهای دیدنی پراگ است و به دوران رواج و استیلای «کمونیسم» می‌پردازد. در این موزه، اشیایی که در زندگی عادی مورد استفاده بوده و فضاهای زندگی آن دوران به نمایش گذاشته شده است. برای مثال: کلاس‌های درس، مغازه‌ها و حتی اتاق‌های بازجویی دوران کمونیسم نشان داده می‌شود. علاوه‌بر ساخت فضاهای آن دوران، آثاری از قدیم مانند: عکس‌ها، البسه و اسناد تاریخی هم دیده می‌شود.

۲۰. تالار اُلد تاون

جاهای دیدنی پراگ - تالار الد تاون

تالار «الد تاون» (Old Town) هم یکی دیگر از جاهای دیدنی پراگ و ساختمانی منحصربه‌فرد است که از چندین خانه کوچک ساخته شده و قدیمی‌ترین بخش‌های آن در سال‌های دهه ۱۳۰۰ میلادی ساخته شده‌اند. علاوه‌بر اتاق‌ها و سالن‌های متعددی که داخل این تالار وجود دارد (در بسیاری از این فضاها، عکس‌ها و نمایشگاه‌هایی به نمایش گذاشته شده‌اند)، کلیسای کوچکی متعلق به قرن ۱۵ میلادی نیز در آن به چشم می‌خورد.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی مادرید؛ ۱۳ جاذبه گردشگری اسپانیای کوچک

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع theculturetrip.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.