یادگیری زبان با موسیقی و ترانه با ۸ ترفند عالی

۷ دلیل برای یادگیری زبان با موسیقی

5

آیا یادگیری زبان جدید فقط از عهده‌ی برخی از افراد برمی‌آید؟ راهکارهای موثر برای یادگیری زبان چیست؟ با تلاش و پشتکار می‌توان زبانی تازه آموخت یا با وجود استعدادی ذاتی می‌توان از عهده‌ی چنین کاری برآمد؟ به نظر می‌رسد که کلید اصلی یادگیری زبان، نه استعداد مادرزادی است و نه پشتکار بیش‌ازحد. کلید یادگیری زبان، آموزش دیدن از طریق ابزارها و داشتن عادات صحیح است. شاید باور نکنید اما یکی از بهترین ابزارهای یادگیری زبان، دقیقا کنار دست شماست: تلفن هوشمندتان. بله، تلفن هوشمند شما منبعی است برای یادگیری زبان با موسیقی و … . اگر تابه‌حال به فکر استفاده از آن نبوده‌اید، عیبی ندارد. هنوز هم دیر نشده است.

۷ دلیل برای یادگیری زبان با موسیقی

۱. یادگیری با موسیقی مؤثر است

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که یادگیری زبان با موسیقی به تقویت و آموختن بهتر لغات، یادگیری گرامر و املا کمک زیادی می‌کند. بنا به «اثر موتزارت»، گوش دادن به موسیقی کلاسیک باعث افزایش توانایی و تقویت عملکرد افراد در مهارت‌های مختلف ازجمله یادگیری زبان می‌شود.

رونیکس

۲. یادگیری زبان با موسیقی به آموختن زبان محاوره‌ کمک می‌کند

یادگیری زبان با موسیقی - مزایا

ترانه‌ها و موسیقی‌های مختلف معمولا شامل تعداد زیادی عبارت، لغت و اصطلاح هستند. از آنجایی که مخاطب ترانه‌ها افراد بومی هستند، زبان به‌کار رفته در آنها به‌روز و محاوره است. پس اگر موسیقی درستی را انتخاب کنید، با زبان روزمره و کاربردی آشنا خواهید شد.


حتما بخوانید: یادگیری مکالمه زبان انگلیسی با ۶ تمرین روزانه

۳. با تلفظ کلمات انگلیسی آشنا می‌شوید

یادگیری زبان با موسیقی به شما کمک می‌کند تا بر تلفظ‌ها هم تمرکز پیدا کنید و ریتم، اوج و فرود و ضرباهنگ لهجه انگلیسی را نیز بهتر درک کنید و یاد بگیرید.

۴. انگلیسی را در ذهن‌تان نهادینه می‌کنید

در موسیقی، معمولا واژه‌ها و الگوهای صدایی چندبار تکرار می‌شوند. به همین خاطر راحت‌تر و بهتر در ذهن می‌نشینند. حتما می‌دانید که موسیقی خاصیتی دارد که در ذهن می‌ماند. آهنگ‌ها و ترانه‌ها به افکار آدمی نفوذ می‌کنند و بارها در ذهن دوره و مرور می‌شوند. به همین خاطر از طریق یادگیری زبان با موسیقی می‌توان واژه‌ها و عبارات را به خاطر سپرد. در واقع، بعد از مدت زمان اندکی، فراموش کردن آنها تقریبا غیرممکن می‌شود.

۵. موسیقی با احساسات ارتباط دارد

ارتباط آدمی با موسیقی قوی و عمیق است. موسیقی مانند کلیدی است که دروازه احساسات‌مان را می‌گشاید، روی خلق‌وخویمان اثر می‌گذارد و سلامت ذهنی و جسمی ما را افزایش می‌دهد. وقتی چیزی با احساسات گره بخورد قطعا راحت‌تر هم به خاطر سپرده می‌شود.

۶. گوش دادن به موسیقی عادتی دل‌پذیر است

یکی از دلایلی که بیشتر افراد برای یادگیری زبان دچار مشکل هستند، این است که باید در طول روز، زمان مشخصی را به آن اختصاص بدهند و شاید برنامه ریزی برای یادگیری زبان برای بعضی‌ها کمی دشوار باشد. یادگیری زبان با موسیقی، این امکان را به شما می‌دهد که همه جا موسیقی گوش کنید و زبان یاد بگیرید. موسیقی گوش دادن محدودیت خاصی ندارد؛ زیر دوش، در آشپزخانه و ماشین هم می‌توان موسیقی گوش داد. در ضمن، اگر موسیقی، موسیقی مورد علاقه‌تان هم باشد، به هیچ‌وجه خسته نخواهید شد.

۷. موسیقی، فرهنگ انگلیسی را هم به شما می‌آموزد

یادگیری زبان با موسیقی به شما کمک می‌کند تا درباره‌ی فرهنگ و احساسات انگلیسی‌زبان‌ها اطلاعاتی به‌دست بیاورید. علاوه بر این، اگر قصد زندگی در کشوری انگلیسی‌زبان را داشته باشید، با شناخت فرهنگ آنها می‌توانید به‌راحتی با خارجی‌ها وارد بحث و گفت‌وگو بشوید.

برای یادگیری زبان با موسیقی چه باید بکنیم؟

قبل از شروع برنامه‌ی یادگیری باید فهرستی از آهنگ‌های موردنظرتان پیدا کنید. انتخاب موسیقی مناسب بسیار مهم است زیرا بسیاری از آهنگ‌ها کاملا به درد این کار نمی‌خورند. مثلا موارد زیر، گزینه‌های مناسبی برای یادگیری زبان با موسیقی نیستند:

  • موسیقی با زبانی سخت و غیرمتداول که در مکالمات عادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • نوعی موسیقی که رایج نیست و خاص به‌شمار می‌رود. البته گوش دادن به هنرمندانی که برای اقشاری خاص از طرفداران موسیقی می‌خوانند، فکر بدی نیست ولی مانع از این می‌شود که دید خوبی نسبت به فرهنگ رایج مردم انگلیسی‌زبان پیدا کنید.
  • برخی از آهنگ‌ها هم بسیار تند و سریع خوانده می‌شوند و نمی‌توان از آنها چیزی یاد گرفت.
  • آهنگ‌هایی که از قبل متن ترانه آنها را در اختیار دارید هم مانع یادگیری خوب می‌شوند.

حتما بخوانید: چگونه زبان انگلیسی را سریع یاد بگیریم؟

۸ ترفند برای یادگیری زبان با موسیقی

۱. از منابع خوب و غنی موسیقی استفاده کنید

یادگیری زبان با موسیقی - منابع خوب

  • برای یافتن موسیقی خوب، بهتر است به منابع مناسب مراجعه کنید. برای مثال، وب‌سایت‌هایی مانند ویمئو (Vimeo) و یوتیوب (YouTube) شامل تعداد فراوانی ویدئو و موسیقی هستند که بعضی از آنها زیرنویس انگلیسی هم دارند. استفاده از کتابخانه‌ی موسیقی آنها خالی از لطف نیست.
  • وب‌سایت اسپاتیفای (Spotify) نیز سرویسی است که با عضویت در آن به تعداد زیادی آهنگ و موسیقی دسترسی پیدا خواهید کرد و ضمنا از جریان‌های روز باخبر خواهید شد.
  • فلوئنت‌یو (FluentU) هم راه مناسبی برای یادگیری زبان در منزل است. زیرا ویدئوهای واقعی فراوانی دارد و به شما کمک می‌کند تا زبان انگلیسی را یاد بگیرید. در این وب‌سایت، تعداد زیادی ویدئوی طنز و تبلیغ فیلم وجود دارد. صدها فیلم و ویدئوی مختلفی که در این وب‌سایت قرار دارد قطعا به شما کمک می‌کند تا گزینه‌ی مورد علاقه و مناسب خود را پیدا کنید. موضوعات و طبقه‌بندی‌ ویدئوهای فلوئنت‌یو بسیار گسترده است و فیلم‌ها از مبتدی تا بومی رده‌بندی شده‌اند.

۲. آهنگ‌های مناسبی انتخاب کنید

  • برای یادگیری زبان با موسیقی باید به آهنگ‌هایی گوش کنید که موردپسندتان است. در غیر این صورت، خیلی زود خسته خواهید شد.
  • آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که نه خیلی تند و سخت خوانده می‌شوند نه خیلی ساده هستند. بهتر است از آهنگ‌هایی کمک بگیرید که در آنها از زبان رایج روزمره استفاده می‌شود.
  • یادتان باشد که برخی از خواننده‌ها، به شکل خاصی می‌خوانند و ممکن است یک واژه یا عبارت را دقیقا مانند شکل اصلی آن تلفظ نکنند. مثلا موسیقی هِوی‌متال احتمالا گزینه‌ی خوبی برای یادگیری زبان با موسیقی نیست.
  • آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که یک داستان را روایت می‌کنند. در این صورت بهتر می‌توانید ترانه را درک و تجسم کنید. اگر خیلی خیلی مبتدی هستید حتی انتخاب از میان آهنگ‌های کودکان و انیمیشن‌های دیزنی هم فکر بدی نخواهد بود.
  • با موسیقی پاپ شروع کنید. موسیقی پاپ معمولا مضامین عاشقانه دارد و عبارات و لغات در آن تکرار می‌شوند. با به‌دست آوردن تسلط اولیه، به دیگر سبک‌های موسیقی هم گوش کنید.

۳. برای هضم و درک بهتر موسیقی از متن ترانه‌ها کمک بگیرید

یادگیری زبان با موسیقی - متن ترانه

یادگیری زبان با موسیقی روش بسیار خوب و جالبی است. برای یادگیری بهتر، لازم است زمانی را به یادگیری متن ترانه‌ها و درک آنها اختصاص بدهید. معلمین به این کار یعنی تهیه‌ی مواد لازم برای یادگیری در شروع فرایند آموختن، «داربست زدن» می‌گویند. یعنی فراهم کردن مراحل اولیه‌ی یادگیری و مواد آموزشی لازم. در واقع تهیه‌ی نوعی پیش‌زمینه برای آغاز فرایند یادگیری. برای دست‌یابی به متن ترانه‌های مختلف می‌توانید از منابع زیر بهره ببرید:

  • Lyrics.com و Smartlyrics.com هردو از جمله وب‌سایت‌هایی هستند که منابع غنی و کتابخانه‌ای پر از متن ترانه آهنگ‌های مختلف دارند.
  • Music English هم مجموعه‌ای از ویدئوهای یوتیوب است که همگی دارای زیرنویس هستند.
  • FluentU نیز علاوه بر اینکه ویدئوهای آموزشی فراوانی دارد، ویدئوهای موجود در آن زیرنویس تعاملی هم دارند. به این معنا که اگر در حین تماشای ویدئو، معنی لغتی را ندانید امکان نگه داشتن ویدئو وجود دارد و بعد از توقف (پاز)، پنجره‌ای روی صفحه باز می‌شود و معنای لغت را به شما نشان می‌دهد و از این طریق می‌توانید هر لغتی را که دوست دارید به فهرست کتابخانه‌ی لغات خود وارد کنید.

۴. متن ترانه‌ها و لغات را مطالعه و تمرین کنید

برای هضم و درک بهتر متن ترانه‌ها بهتر است به‌طور منظم بر واژه‌ها و متن مروری داشته باشید. کل متن ترانه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و لغات موجود در هر بخش را از طریق فلش‌کارت یا سایر روش‌های به خاطر سپاری کلمات انگلیسی حفظ کنید.

۵. با ترانه هم‌خوانی کنید

مهم نیست که صدای خوبی ندارید و نمی‌توانید خیلی قشنگ بخوانید اما تلاش کنید تا با موسیقی هم‌خوانی داشته باشید. با این کار با ریتم و نوای آهنگ هماهنگ می‌شوید و حالت دهان‌تان در ادا کردن واژه‌ها و عبارات با شکل واقعی تلفظ تطابق بهتری پیدا می‌کند.

۶. ترانه را از حفظ بخوانید

یادگیری زبان با موسیقی - از حفظ خواندن

بعد از مدتی که روی ترانه کار کردید، توانایی از حفظ خواندن هم در شما به‌وجود خواهد آمد. اگر بتوانید بدون نگاه کردن به متن ترانه از حفظ و بدون اشتباه، آن را بخوانید یعنی گام بلندی رو به جلو برداشته‌اید. پس شما می‌توانید از لغات و عبارات در حرف زدن عادی خود هم بهره ببرید.


حتما بخوانید: چگونه انگلیسی صحبت کنیم؟

۷. مرور کنید

لازم نیست حتما روی یک ترانه و آهنگ تسلط کامل پیدا کنید و بعد به سراغ مورد بعدی بروید. بهتر است با به دست آوردن تسلط نسبی روی یک ترانه، به‌سراغ ترانه‌ی بعدی بروید و به‌طور متناوب در حین یادگیری ترانه‌ی جدید، به مرور و دوره کردن ترانه‌ی قبلی هم بپردازید. به این کار «یادگیری با فاصله» گفته می‌شود و ثابت شده که اثرات مثبت آن از یادگیری فشرده و یک‌باره بیشتر است.

۸. در انتخاب آهنگ‌های جدید دقت کنید

یادگیری زبان با موسیقی - آهنگ های تازه

این مرحله شاید سخت‌ترین مرحله در یادگیری زبان با موسیقی باشد. هر آهنگ تازه‌ای که کار می‌کنید باید شامل تعدادی لغت جدید با نسبتی متعادل باشد. یعنی تعداد واژه‌های جدید خیلی خیلی زیاد یا خیلی خیلی کم نباشد. اگر بخشی از لغات موجود در ترانه‌ی جدید با دانسته‌های قبلی‌تان هم‌پوشانی داشته باشد، هم لغات قبلی، بهتر در مغزتان می‌نشیند و هم در تقویت انگیزه یادگیری زبان موثر است.

به کمک یادگیری زبان با موسیقی، اوقات خوبی برای خود فراهم خواهید کرد. موسیقی زبانی جهانی است و همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و از آن لذت ببرند. با گوش کردن هر روزه به موسیقی‌های انگلیسی‌زبان شاهد پیشرفت فوق‌العاده‌ای در خود خواهید بود. وقتی آموزش را با فعالیت‌های مفرحی چون گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن دنبال می‌کنید، حتی متوجه نخواهید شد که در مسیر یادگیری هستید، تازه از اوقات‌تان هم لذت می‌برید!


در ادامه بخوانید: بهترین روش‌های تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع fluentu
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. soheil می‌گوید

    ممنونم.

  2. عیسی می‌گوید

    سلام مقاله جالب و خوبی بود.

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس دوست عزیز

      1. ابراهیم هستم می‌گوید

        سلام . احتراما آیا امکان یادگیری عادی زبان بدون رفتن به موسسه های خوب و استاد زبان در خانه و گذاشتن وفت برای یک فرد شاغل وجود داره؟ آیا صرف دیدن فیلم و موسیقی و اخبار و پادکست جوابگو هستش؟؟ می تونید کمکم کنید؟

        1. مهسا می‌گوید

          جسارتا بله. دیدن فیلم از نظر من میتونه خیلی تاثیر گذار باشه