کار در استرالیا ؛ همه نکاتی که باید درباره کار در این کشور بدانید  

2

استرالیا، در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت دنیا، بخصوص برای ایرانیان تبدیل شده است. شرایط خوب زندگی، امنیت اقتصادی و شرایط مناسب کار در استرالیا از مهم‌ترین علل انتخاب این کشور برای مهاجرت است. درصد بالایی از جمعیت استرالیا مهاجر هستند؛ این یعنی اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید بسیار کمتر حس بیگانه بودن به شما دست خواهد داد و این مزیت واقعا مهمی است.

مزایای مهاجرت به استرالیا

کار در استرالیا

وضعیت اقتصادی استرالیا ثبات مطلوبی دارد. ارزش دلار استرالیا رشد خوبی دارد و نرخ اشتغال از دهه‌های گذشته تا به‌حال رقم ثابتی داشته است. نرخ بیکاری در این کشور بین ۵ تا ۶ درصد در نوسان است که رقم قابل قبولی در اقتصاد محسوب می‌شود. طبق آمار وزارت کار استرالیا، تعداد شاغلین این کشور در سال ۲۰۱۸، ۱۲ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۸۰۰ نفر برآورده شده‌است؛ این تعداد شاغل در مقابل جمعیت ۲۴/۷ میلیون نفری استرالیا، رقم بالایی به شمار می‌رود. پس اگر به‌دنبال پیشرفت در آینده‌ی شغلی خود هستید و قصد مهاجرت به خارج از ایران را دارید، استرالیا می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

رونیکس

نکته‌ی مهمی که استرالیا را به یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرت تبدیل کرده، کمبود نیروی کار متخصص در این کشور است. به همین دلیل هرساله دولت استرالیا فهرستی از مشاغل مورد نیاز این کشور را منتشر می‌کند تا متخصصان و صاحبان دانش یا سرمایه‌گذاران خارجی را برای مهاجرت به استرالیا ترغیب کند.

یکی دیگر از مزایای مهاجرت به استرالیا این است که حتی اگر با ویزای تحصیلی به این کشور بروید، اجازه دارید به‌صورت پاره‌وقت مشغول کار شوید. معمولا دانشجویان اجازه دارند تا سقف ۴۰ ساعت در هفته کار کنند؛ همچنین با دریافت هر نوع اقامت استرالیا، از خدمات عمومی مانند طرح بیمه‌ی ملی بهره‌مند خواهید شد. حتما برایتان جالب است که بدانید، ایالت مقصد، موظف به ارائه‌ی خدمات حمایتی به مهاجران استرالیاست تا بتوانند به‌راحتی در جامعه‌ی استرالیایی برُبخورند و از پسِ نیازهای خود بربیایند. خدمات حمایتی دولت برای مهاجران شامل؛ کمک برای اسکان مهاجران و اجرای طرح Skills for Education and Employment) SEE) است تا از افراد واجد شرایط که دسترسی مناسبی به مشاغل ندارند، حمایت کنند. این برنامه شامل چندین ساعت آموزش حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار و کمک برای دسترسی به مشاغل مناسب با تخصص شماست. شرکت‌کنندگان در این برنامه می‌توانند تا ۲۰۰ ساعت از آموزش‌های رایگان شامل آموزش مهارت‌های زبانی و آموزش‌های مهارتی دیگر برای یافتن شغل بهره‌مند شوند. کسانی واجد شرایط شرکت در این برنامه هستند که:

  • به‌رغم تلاش جدی برای پیدا کردن کار مناسب، در این زمینه موفق نشده باشند؛
  • دوره‌ی AMEP (دوره‌ی رایگان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان) را کامل کرده باشند یا واجد شرایط این دوره نبوده باشند.

سیاست‌های دولت استرالیا برای اشتغال

یکی از نکاتی که استرالیا را از سایر کشورها در امر مهاجرت و کار مهاجران متمایز می‌کند، سیاست‌های خوب دولت این کشور برای اشتغال مهاجران است. از آنجایی که دولت تقریبا در همه‌ی مشاغل با کمبود نیروی کار ماهر و متخصص روبه‌روست، مهاجران در همه‌ی حوزه‌ها در این کشور مشغول به کارند و تقریبا می‌توان با هرعنوان شغلی، ویزای کار استرالیا را کسب کرد. البته شرط مهم برای اشتغال در این کشور، دانش و تخصص بالاست. این تخصص می‌تواند در شغل‌های رده بالایی چون انواع رشته‌های مهندسی باشد یا در انواع مشاغل ارزشمند خدماتی چون آشپزی، آرایشگری و غیره. با توجه به فهرست مشاغل مورد نیاز استرالیا، می‌توانید در تخصص مورد نظرتان در این کشور مشغول به کار شوید.

هم‌چنین صاحبان کار موظف‌اند بدون توجه به نژاد، رنگ پوست، مذهب و ملیت افراد آنها را استخدام کنند و حق هیچ‌گونه برخورد تبعیض‌آمیز با کارمندان خود را ندارند.

وضعیت کار در استرالیا

وضعیت کار در استرالیا

استرالیا را می‌توان یکی از کشورهای نسبتا گران دانست، اما باید بدانید که این کشور در شمار دارندگان بالاترین درآمد سرانه نیز قرار دارد. درآمد سرانه‌ی استرالیا طبق آخرین سرشماری، در حدود ۴۸ هزار دلار در سال برآورد شده است. حداقل دستمزد یک کارگر در این کشور، ۱۷/۲۵ دلار در ساعت است و دولت استرالیا از کسانی که دستمزدهای پایین‌تر از حد میانگین داشته باشند هم حمایت می‌کند. این حمایت‌ها شامل معافیت‌های مالیاتی است. متوسط دستمزد مشاغل مختلف بسته به میزان تخصص و مدرک دانشگاهی و همچنین تجربه و مهارت متغیر است. برای آشنایی بیشتر با دستمزد سالانه برخی از مشاغل که مهاجران بسیاری نیز در آنها مشغول به کار هستند به آمار زیر توجه کنید:

  • مهندس الکترونیک: ۱۲۳ هزار دلار؛
  • مهندس مکانیک: ۱۴۸ هزار دلار؛
  • مشاغل مدیریتی با مدرک کارشناسی: ۱۸۲/۶ هزار دلار؛
  • مشاغل مدیریتی با مدرک کارشناسی ارشد: ۲۷۵/۹ هزار دلار؛
  • حسابدار: ۷۷/۴ هزار دلار؛
  • مشاغل مربوط به حوزه‌ی نفت و گاز: ۱۳۵ هزار دلار؛
  • مدیران و کارکنان معدن: ۱۷۴ تا ۲۱۰ هزار دلار.

وبسایت اداره‌ی کار استرالیا هر پنج سال یک بار، براساس آنالیز نیازهای روز بازار کار این کشور، گزارشی از آینده‌ی وضعیت مشاغل منتشر می‌کند. بر اساس آخرین گزارش این وبسایت تا پایان سال ۲۰۲۳، حدود دو سوم رشد مشاغل مربوط به حوزه‌ی آموزش و پرورش، خدمات فنی، تخصصی و علمی است. در این میان، مشاغل مربوط به صنعت ساختمان، راه‌سازی و حمل‌ونقل جاده‌ای، خدمات گردشگری و بخش آموزش‌های بین‌الملل هم از حوزه‌هایی هستند که اگر در آنها تخصص دارید همیشه در استرالیا شانس بالایی برای اشتغال خواهید داشت. این مشاغل در استرالیا وضعیت خوبی دارند و پویا هستند چون؛ جمعیت استرالیا رو به افزایش است و این جمعیت رو به افزایش هر روز نیازش به این مشاغل بیشتر می‌شود.

نکته‌ای که نباید از یاد ببرید اینکه؛ توان فنی و مهارتی خود را در این حوزه‌ها، همگام با پیشرفت فنی و تکنیکی روز دنیا افزایش بدهید. واقعیت این است که به موازات افزایش نیاز در این مشاغل، توان تکنولوژی و تخصصی در استرالیا رو به افزایش است. پس شما وقتی یک شغل را در استرالیا از آن خودتان می‌کنید که آگاهی و تخصصتان را هر روز بروز کنید و بهتر از روز قبلتان باشید.

در حال حاضر بیشترین رشد در بازار کار به مشاغل زیررده‌ی صنایع، معادن و انرژی (با ۵۴ درصد رشد)، خدمات و بازرگانی (با ۳۱ درصد رشد)، مهندسی (با رقمی نزدیک به ۲۵ درصد رشد) و تکنولوژی (در حدود ۲۲ درصد رشد) اختصاص دارد و جالب اینجاست که امروزه بیشتر مهاجران در این مشاغل جذب بازار کار می‌شوند.

چطور در استرالیا شغل مناسبی پیدا کنیم؟

  • کارفرمایان استرالیایی علاقه‌ی زیادی به اشتغال بلندمدت نیروی کار خود دارند؛ پس داشتن ویزای استرالیا به صورت اقامت بلندمدت یکی از مهم‌ترین امتیازات شما در پیدا کردن کار مناسب خواهد بود.
  • سعی کنید یک روزومه‌ی حرفه‌ای بسازید و به کارفرما ثابت کنید، شایستگی لازم برای گرفتن شغل مورد نظر را دارید. رزومه‌ی شما باید از طرفی به‌طور کامل توانایی‌های شما را شرح بدهد و از طرف دیگر نیز عاری از هرگونه توضیح غیرضروری و اضافی باشد.
  • مهم‌ترین شرط پیدا کردن یک شغل مناسب در این کشور، داشتن سابقه‌ی مناسب، بخصوص سابقه‌ی کار در استرالیاست؛ پس اگر سابقه‌ی کاری مناسب ندارید، توقع‌تان را از شغل مناسب خود پایین بیاورید؛ چون شاید مجبور شوید شغلی پایین‌تر از سطح حرفه‌ی قبل از مهاجرت‌تان انتخاب کنید. اما نگران نباشید؛ این مسئله برای مهاجران طبیعی است. قطعا پس از مدتی با اثبات شایستگی‌ و کسب سابقه‌ی مناسب، شغلی درخور تخصص و مهارت‌تان پیدا می‌کنید.
  • از طریق وبسایت‌های کاریابی در استرالیا، همزمان برای چندین شغل درخواست بدهید تا در نهایت بتوانید یکی از آنها را به دست بیاورید.
  • وبسایت‌هایی نظیر bluecollar ،jobnet ،jobsearch ،seek برای پیدا کردن شغلی متناسب‌ با توانایی‌هایتان به شما کمک خواهند کرد.
  • فراموش نکنید مهم‌ترین مجرای کاریابی برای مهاجران، لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا است که هرساله از سوی دولت برای ایالت‌های مختلف این کشور منتشر می‌شود. همچنین چه خوب‌تر است که برای بررسی بهتر وضعیت بازار کار، با یک وکیل مهاجرتی مشورت کنید.

چگونه با ویزای کار به استرالیا مهاجرت کنیم؟

اخذ ویزای کار استرالیا

دولت استرالیا، با توجه به موقعیت و تخصص افراد، هشت نوع ویزای کار برای علاقه‌مندان به مهاجرت به این کشور تعریف کرده‌ که شامل موارد زیر است:

ویزای‌های کاری برای اقامت دائم استرالیا

ویزاهای کاری برای اقامت موقت استرالیا

بسته به اهداف و توانایی‌های خود و با توجه به نیاز روز بازار کار استرالیا و نیازمندی‌های هر ایالت، می‌توانید برای هرکدام از این ویزاها درخواست بدهید.

اداره‌ی مهاجرت استرالیا برای امتیازدهی و بررسی درخواست‌های متقاضیان اقامت این کشور، جدولی تنظیم کرده که در آن امتیاز شما بر اساس شرایط عمومی و صلاحیت تخصصی‌تان محاسبه خواهد شد تا درنهایت به درخواست‌تان پاسخ داده شود. درصورتی تقاضای شما برای اخذ ویزا تأیید می‌شود که حداقل ۶۰ تا ۶۵ امتیاز (بسته به نوع ویزا) از امتیاز کل را کسب کرده باشید. همچنین علاوه بر شرایط عمومی، داشتن مدرک تخصصی، امتیاز همسر یا والدین مقیم استرالیا یا کسب اسپانسر ایالتی و دولتی هم می‌تواند ۵ تا ۱۰ امتیاز به مجموع امتیازات شما اضافه کند.

دولت استرالیا برای حمایت از اشتغال نیروی متخصص مهاجر به این کشور فهرستی از مشاغل مورد نیاز بازار کار را تهیه کرده است و همه ساله این فهرست را به‌روز می‌کند. بسته به نوع درخواست شما، باید شغل موردنظرتان یا زمینه‌ی شغلی‌ای را که با تخصص شما مطابقت دارد از یکی از فهرست‌های زیر انتخاب کنید.

  • مشاغل استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت (MLTSSL): شامل ویزاهای ۱۸۶، ۱۹۰، ۱۸۹، ۴۸۵ و ۴۸۹ (در صورت دریافت دعوتنامه‌ی خانوادگی) خواهد شد.
  • فهرست مشاغل مهارتی کوتاه‌مدت (STSOL): شامل ویزاهای۱۹۰ و ۴۸۹ (در صورت دریافت دعوتنامه از یکی از ایالت‌های استرالیا) خواهد بود.
  • فهرست مشاغل مورد حمایت ایالتی (ROL): برای ویزاهای زیرگروه ۴۸۹ به کار می‌رود.

این فهرست‌ها معمولا هرسال توسط دولت استرالیا به‌روز‌رسانی و منتشر می‌شوند. پس از مشخص کردن شغل موردنظر و زمینه‌ی تخصصی‌تان، وارد فرایند اخذ ویزا خواهید شد. اول مطمئن شوید شغلتان جزو یکی از مشاغل مورد نیاز دولت استرالیاست سپس تقاضای خود را به وبسایت مهاجرت دولت استرالیا ارسال کنید. بعد از ارسال تقاضا‌نامه، دعوتنامه‌ای از سوی این اداره برای شما ارسال خواهد شد که طی آن۶۰ روز مهلت دارید، درخواست خود را آنلاین ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، پرونده‌‌تان بررسی خواهد شد و جواب درخواست به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. مدت زمان اخذ ویزا بسته به نوع ویزا، اولویت و میزان رقابت در تخصص مورد نظر شما از ۴ تا ۲۴ ماه است که البته برای ویزای کار موقت (ساب کلاس ۴۰۰) این مدت زیر یک ماه است. نکته‌ی مهم در کیفیت بررسی درخواست شما برای اقامت در استرالیا، نوع تخصص‌تان خواهد بود. اگر حرفه‌ی تخصصی شما در فهرست مشاغل مورد نیاز دولت، جزو مشاغلی باشد که در آن کمبود نیرو وجود دارد، پرونده‌ی شما در اولویت بررسی قرار خواهد گرفت. پس لازم است برای کسب مهارت یا تخصص و تجربه در زمینه حرفه‌ای‌تان، توجه ویژه‌ای به نیازهای روز استرالیا داشته باشید.

با توجه به پیچیدگی و ظرافت‌های پیدا کردن کار در استرالیا و تغییرات وسیع قوانین مهاجرت به این کشور، می‌توانید از تخصص و تجربه‌ی مشاوران و وکلای «مهاجرت پلاس» و دانیال شبرخ، تنها وکیل مهاجرت استرالیا کمک بگیرید. متخصصان باتجربه‌ی این گروه حقوقی با ارائه‌ی خدمات مشاوره و انجام همه امور مربوط به اخذ اقامت و خدمات پس از اقامت، در تمام مراحل مهاجرت همراه شما هستند. خبر خوب اینکه دریافت مشاوره‌ی اولیه از مهاجرت پلاس رایگان است؛ می‌توانید فرم تماس را در لینک زیر تکمیل و ارسال کنید؛ کارشناسان این مؤسسه سریعا با شما تماس می‌گیرند.

تماس با شما

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. مازیار می‌گوید

    پدر بنده تو کار ساختمان سازی بودن تو ایران و به این فکر افتادن که همین کارو تو استرالیا ادامه بدن و برای هممون اقامت بگیرن. فقط مشکلی که وجود داشت کارهای حقوقی مربوط به ثبت شرکت بود که هی به بن بست میخورد و طولانی شده بود. در نهایت یکی از دوستان تو سفارت بهمون توصیه کردن برای اوکی کردن موارد قانونیش با اقای دانیال شبرخ که وکیل پایه یک خود استرالیا هستن صحبت کنیم. ایشون تو کمترین زمان و حداقل هزینه شرکت پدر من رو تاسیس کردن. تا امروز هم که خودم تو این شرکت کار میکنم تمام کارهای مالیاتی مثل کد اقتصادی، کد مالیاتی، مجوزها و … رو دفتر وکالت ایشون برامون انجام دادن.
    الانم که وضعیت ایران شنیدم خیلی بی ثباته به نظرم درستش اینه که برای انتقال سرمایتون از راه درستش پیش برین و از وکیل رسمی کمک بگیرین چون تا اونجا که یادمه اکثر افرادی که به عنوان وکیل ما باهاشون صحبت میکردیم پروانه وکلالت نداشتن صرفا مورد تایید اداره مهاجرت بودن ولی اقای شبرخ خودشون وکیل پایه یک دادگستری هستن.

  2. احسان عالمی می‌گوید

    سلام و خسته نباشید من 28سال سن و جوشکار برق در زمین اسکلت و استاد کار نصب و راه اندازی قطعات کارخانه سیمان هستم و چندین پروژه در ایران و عراق نجف و سلیمانیه راه اندازی بودم و استاد کار در و پنجره دوجداره هم مونتاژ و هم نصاب هستم میخواستم بدونم ایا امکان پیدا کردن کار در این مشا‌غ برای من هست ممنون میشم اگر راهنمایی کنید منو