کتاب نحسی ستاره های بخت ما؛ عاشقانه‌ای پر از امید و ناامیدی

1

 

عشق، همیشه از جذاب‌ترین موضوعات برای نوشتن داستان بوده‌است و چه بهتر که این عشق؛ کمی متفاوت و غیرمعمول باشد. بی‌دلیل نیست که کتاب «نحسی ستاره‌های بخت ما» انقدر جذاب و پرکشش از آب درآمده‌ است. در این نوشته، با جان گرین و این داستان محبوبش بیشتر آشنا خواهید شد.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب به زبان اصلی: The fault in our stars
  • عنوان کتاب به فارسی: نحسی ستاره های بخت ما
  • نویسنده: جان گرین
  • سال انتشار: ۲۰۱۲

رونیکس

درباره‌ی کتاب نحسی ستاره های بخت ما

«هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق». همه‌ی آنچه می‌توان برای معرفی این داستان بی‌نظیر به‌کار برد، در این مصرع از شعر حافظ خلاصه شده‌ است. «کتاب نحسی ستاره های بخت ما» با توصیف زندگی دشوار هیزل آغاز می‌شود. هیزل با بیماری سرطان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ناامیدی، نخستین حسی‌ است که با شروع کتاب، دریافت می‌کنید. بیماری هیزل، او را به دختری افسرده و گوشه‌گیر تبدیل کرده‌ است. والدینش که نگران این وضعیت هستند، به او پیشنهاد می‌دهند تا در جلسات گفت‌وگو با همسالان خود که دچار بیماری سرطان هستند، شرکت کند. هیزل، بی‌میل و رغبت، درخواست آنها را می‌پذیرد. او در همین نشست‌ها با پسری به‌نام آگوستوس آشنا می‌شود. آگوستوس به‌خاطر سرطان استخوان، یک پایش را از دست داده‌ است. درست در اوج ناامیدی، این عشق است که همچون شوالیه‌ای قهرمان، وارد داستان می‌شود و مسیر زندگی هیزل و آگستوس را تغییر می‌دهد.

نثر کتاب نحسی ستاره های بخت ما به‌قدری شیواست که ناخودآگاه شما را با خود همراه می‌کند. به اعتراف بسیاری از خوانندگان، این رمان آن‌قدر گیراست که هنگام خواندن آن، فکر می‌کنید با آگوستوس و هیزل زندگی می‌کنید؛ با آنها غذا می‌خورید؛ به سفر می‌روید؛ عشق می‌ورزید و گاه، اشک می‌ریزید. البته فراموش نکنید که نقش مترجم در انتقال نثر جذاب کتاب اهمیت بسیار زیادی دارد؛ پس حتما پیش از خرید کتاب، درمورد بهترین ترجمه‌ی آن، پرس‌وجو کنید.

آیا این کتاب برای شماست؟

رمان های عاشقانه، همیشه جزو پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌های منتشرشده در جهان بوده‌اند. کتاب نحسی ستاره های بخت ما هم از این قاعده خارج نیست. البته روایت متفاوت از عشق و پایان پیش‌بینی‌ناپذیر و غافلگیر‌کننده‌ی این کتاب درکنار قلم جذاب جان گرین، همگی موجب محبوبیت آن شده‌اند. اگر دنبال عاشقانه‌‌ای متفاوت می‌گردید، قطعا نحسی ستاره های بخت ما، یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شما خواهد بود.

رویکرد واقع‌گرایانه‌ی نویسنده به فضای داستان، با وجود تصویرگریِ عشقی در شرایط استثنایی، از دیگر نقاط قوت این کتاب است. کتاب به‌‌ دور از هر نوع اغراق و بزرگ‌نمایی نوشته‌ شده است؛ جان گرین حتی به‌قیمت درآوردن اشک خواننده، حاضر به دوری از واقعیت‌ها نشده‌ است. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این کتاب را از دست ندهید.

در حاشیه

«کتاب نحسی ستاره های بخت ما» از همان آغاز انتشار، با اقبال بالای خوانندگان روبه‌رو شد. این کتاب تا هفته‌ها پس از انتشار درصدر پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار داشت. این کتاب به ۴۷ زبان ترجمه شده‌ و تاکنون ده میلیون نسخه از آن به‌ فروش رسیده‌ است. گفتنی است در سال ۲۰۱۴، مجله‌ی تایم، نویسنده‌ی مشهور این کتاب را به‌عنوان یکی از صد چهره‌ی تأثیرگذار در جهان معرفی کرد.

به‌گفته‌ی جان گرین، یکی از دیالوگ‌های نمایشنامه‌ی ژولیوس سزارِ شکسپیر، الهام‌بخش نام این کتاب شده‌ است. «خطا، بروتوس عزیز، از ستاره‌ی بخت ما نیست؛ بلکه از خود ماست که دون‌پایه مانده‌ایم.»

در سال ۲۰۱۴، جاش بون، فیلم The Fault in Our Stars را با اقتباس از همین کتاب، ساخت. موفقیت این فیلم نیز به‌اندازه‌ی کتاب چشمگیر بود و در هفته‌ی نخست اکران به‌صدر جدول فیلم‌های در حال‌ اکران رسید.

اگر از علاقه‌مندان کتاب‌های صوتی هستید، می‌توانید کتاب صوتی نحسی ستاره های بخت ما را از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخشی از کتاب

  • آگوستوس به‌آرامی گفت: «عاشقتم». گفتم: «آگوستوس». گفت: «واقعا می‌گم». به من خیره شده بود و می‌توانستم ببینم که گوشه‌ی چشمانش چین خورده بود. «من عاشقتم؛ و لذتِ ساده‌‌ی گفتن حقیقت رو از خودم دریغ نمی‌کنم. من عاشقتم؛ و می‌دونم که عشق چیزی نیست جز فریادی در پوچی؛ و به‌فراموشی سپرده‌شدن هم اجتناب‌ناپذیره؛ و سرانجامِ همه‌ی ما نابودیه و روزی خواهد اومد که همه‌ی کارهای ما توی این دنیا به خاک برگردونده می‌شه؛ و می‌دونم که خورشید تنها زمینی رو که داریم در خود خواهد بلعید؛ و من عاشقتم». دوباره گفتم: «آگوستوس». فقط همین را می‌توانستم بگویم.
  • دخترها فکر می‌کنن که فقط تو مراسم رسمی اجازه دارن لباس‌های زیبا بپوشن؛ اما من از خانمی خوشم میاد که طرزفکرش تو این مایه‌ها باشه که: من می‌خوام برم به دیدار پسری که دچار فروپاشی روحی و عصبی شده؛ پسری که تازه بینایی‌اش هم نقص داره؛ ولی چرا که نه؟ لباس خوشگله‌ام رو براش می‌پوشم!
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    رمان خوبی بود یه چی در حد رومئو و ژولیت 🙄