کتاب سیذارتا؛ رمانی شاعرانه از برنده جایزه نوبل ادبیات هرمان هسه

0

کتاب سیذارتا نهمین اثر هرمان هسه است که در سال ۱۹۴۶ جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرده است. سیذارتا داستان مردی است که سفری معنوی را به‌قصد خودشناسی خویش آغاز می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این رمان شاعرانه و خواندنی آشنا شوید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Siddhartha
  • عنوان کتاب به فارسی: سیذارتا
  • نویسنده: هرمان هسه
  • تعداد صفحات: ۱۵۲

درباره‌ی کتاب سیذارتا

اگر در قفسه‌ی رمان‌های آلمانی یک کتاب‌فروشی، چشم‌تان به‌ عنوان کتاب‌های هسه بیفتد، حتما از اسم‌هایشان تعجب می‌کنید. درنتیجه، کنجکاو می‌شوید تا معنی آنها را بیابید یا درمورد کتاب بخوانید؛ کتاب‌هایی مانند سیذارتا، دمیان، رسهالده و گرترود. امروز برایتان از رمان سیذارتا می‌گویم.

رونیکس

سیذارتا، رمانی خواندنی و متفاوت است که برای افراد زیادی در سرتاسر دنیا الهام‌بخش و اثرگذار بوده. در زبان سانسکریت، سیذارتا یعنی کسی که به هدف خود رسیده. سیذارتا داستان پسری برهمنی است که روحش با آموزه‌های معلمان و پدرش سیر نمی‌شود و می‌خواهد به آرامش و خودشناسی دست یابد.

پس از سال‌ها ریاضت و سختی، سیذارتا معنی زندگی مادی را درمی‌یابد و آن را می‌چشد. آنگاه تصمیم می‌گیرد به زندگی‌اش خاتمه دهد؛ اما اتفاقی عجیب و یادآوری گذشته، مانع این کار او می‌شود. هدف او به‌کلی دگرگون می‌شود و او راه رستگاری را در پیش می‌گیرد. سیذارتا در راه دست‌یابی به وجود حقیقی‌اش و رسیدن به کمال انسان، راه‌های زیادی می‌پیماید.

در آثار هسه، شور به زندگی و عشق به آزادی، در قالب اسطوره‌ها نشان داده می‌شوند. او اعتقاد دارد که فرد پیش از دست‌یابی به بقیه‌ی اهداف زندگی‌اش، باید خودش را بشناسد. آثار او هیچ‌وقت از طبیعت جدا نبوده و نباید تأثیر طبیعت در آثار هسه را دست‌کم گرفت.

آثار هسه همیشه برای‌تان تازگی خواهد داشت، زیرا مضمون داستان‌های او سرشار از آموزه‌های انسانی و الهام‌های شگفت‌انگیز است. او به‌خوبی مبارزه‌ی روح و جسم را به‌تصویر می‌کشد و به‌دنبال تعادل بین این دو، شما را با خود همراه می‌کند. خود هسه گفته است: «تمام این داستان‌ها مربوط به خود من بودند، بازتابی بودند از راهی که در پیش گرفته ‌بودم؛ از رؤیاها و آرزوهای پنهانم و از رنج تلخم.»

در حاشیه

  • هرمان هسه، ادیب، نقاش و نویسنده‌ی سوییسی-آلمانی است. او جایزه‌ی نوبل ادبیات سال ۱۹۴۶ را از آن خود کرده و به‌عنوان پرخواننده‌ترین نویسنده‌ی اروپایی در قرن بیستم شناخته‌ شده است.
  • درواقع آنچه سبب خلق سیذارتا شد، حضور هسه در هند و علاقه‌ی او به مذاهب و آیین‌های شرقی بود.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی سیذارتا را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخش‌هایی از کتاب

  • همان‌طور که چرخ کوزه‌گر زمانى که به گردش درآمده باشد، مى‌گردد و براى مدتى مى‌چرخد تا آن‌که رفتارش آهسته و آهسته‌تر شود و از گردش بازایستد؛ به همین‌گونه نیز چرخ ریاضت، چرخ تفکر، چرخ تمیز، مدت‌هاى مدیدى در روح سیذارتا در گردش بودند، اما اینک دیگر آن گردش، آهسته شده و نزدیک به سکون گردیده بود و همچون شبنمى که بر ساقه‌ی درخت مرده‌اى نشسته، به‌آهستگى سوراخ‌هاى آن را پر کند و به‌آهستگى نابودش سازد. به‌همین طریق نیز جهان و حالت سکون در روح سیذارتا داخل شده، به‌آهستگى روح وى را ممتلى کرده بود.
  • هرگز تن آدمی گناه‌کارِگناه‌کار یا پاک‌ِپاک نیست. اینکه چنین می‌نماید تنها از آن راه است که می‌پنداریم زروان (گذر روزگار) چیز برونی است، اما زروان برونی نیست. این را بارها دریافته‌ام و اگر زروان برونی نباشد، پس آن خط که گویی میان این جهان و جاودانگی کشیده شده و آن را دوپاره کرده یا میان رنج و رستگاری یا میان هورمزد و اهریمن، آن خط نیز پنداری است.
    من گناه‌کارم و تو گناه‌کاری؛ اما روزی گناه‌کار از نو، برهمن خواهد شد و به نیروانا دست خواهد یافت؛ اما این پندار است؛ تنها برابر نهادن دو یا چند چیز است.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.