جاهای دیدنی ونیز؛ ۱۵ جاذبه گردشگری شاعرانه‌ترین شهر روی آب

0

ونیز شهر روی آب، بزرگترین شهر بدون خودروی اروپا، شهری منحصربه‌فرد و سراسر زیبایی است که پر از موزه‌ها، کلیساها، پل‌ها و کانال‌های زیبا است. همه این موارد ونیز را جزو منحصربه‌فردترین شهرهای دیدنی ایتالیا کرده است. این شهر نام‌آشنا از مجموع ۱۱۷ جزیره‌ی کوچک تشکیل شده است که از طریق پل‌ها و شبکه‌ی کانال‌های آبی به‌هم راه دارند. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی ونیز آشنا خواهیم کرد.

ونیز حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما با اینکه بزرگ‌ترین شهر وِنِتو نیست یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کل کشور به‌حساب می‌آید. این شهر تاریخی در دوران قرون‌وسطی و رنسانس ایتالیا اهمیت زیادی داشت و جزو مراکز اقتصادی و نظامی بود. همچنین نیازی به گفتن نیست که ونیز پیشرفت‌های فرهنگی و هنری بسیاری را به خود دیده و در تمام دنیا شناخته شده است. سالانه میلیون‌ها گردشگر از این شهر محبوب دیدن می‌کنند و اگر شما هم در تدارک سفر به ایتالیا هستید، با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی ونیز بیشتر آشنا شوید.

رونیکس

۱. باسیلیکای سِنت مارک (St. Mark’s Basilica)

جاهای دیدنی ونیز - باسیلیکای سِنت مارک

باسیلیکای سِنت مارک (St. Mark’s Basilica) در ردیف شناخته‌شده‌ترین بناهای این شهر قرار دارد و یکی از دیدنی های ونیز محسوب می‌شود. این کلیسای معروف در سال ۱۰۹۲ ساخته شد و از آن زمان همچنان یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی شمال ایتالیاست. بنای مذکور ازلحاظ ویژگی‌های معماری نیز زبانزد است و هرآنچه در گوشه‌گوشه‌اش می‌بینید، از تزئینات و مجسمه‌های کارشده در نمای بیرونی گرفته تا نقاشی‌ها و آثار هنری بیزانسیِ کارشده روی سقف گنبدی داخل، حاکی از ذوق و هنری مثال‌زدنی است.

این کلیسای دیدنی جزو والاترین نمونه‌های پابرجا از معماری بیزانس ایتالیایی است و در پیازا سان مارکو یا همان میدان سِنت مارک قرار دارد. از طریق کانال بزرگ (گراند کانال) به‌راحتی می‌توانید خودتان را به محل کلیسا برسانید و از مشاهده‌ی شکوه معماری گذشتگان لذت ببرید.

۲. میدان سِنت مارک

جاهای دیدنی ونیز - میدان سِنت مارک

میدان سِنت مارک (St. Mark’s Square) به‌عنوان معروف‌ترین میدان شهر و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ونیز شناخته می‌شود و در محل کانال بزرگ روبه‌روی جزیره‌ی سان‌ جورجو ماجوره قرار دارد. این میدان معروف از اهمیت زیادی در ونیز برخوردار است و قطعا به دیدنش می‌ارزد.

اطراف میدان را مجموعه‌ای باشکوه از ساختمان‌های زینت‌کاری‌شده با پیاده‌راه‌های طاقی احاطه کرده‌اند. می‌توانید در همین‌ میدان تعدادی از مهم‌ترین بناهای ونیز را هم ببینید، مثل برج ناقوس کلیسای سِنت مارک، باسیلیکای سِنت مارک، کاخ دوج و برج ساعت. شاید بد نباشد که سفرتان را از همین‌جا آغار کنید و برای شروع سری به دیدنی‌های دورتادور میدان بزنید.

۳. کانال بزرگ

جاهای دیدنی ونیز - کانال بزرگ

ونیز دارای صدها گذرگاه آبی است که نقاط مختلف شهر را به‌هم وصل می‌کنند و بزرگ‌ترین‌شان کانال بزرگ یا گراند کانال (Grand Canal) نام دارد. این کانال تاریخی که بیشتر شبیه رودخانه‌ است از یک سمت ونیز به‌سمت دیگر آن ادامه دارد و از مرکز شهر به‌شکل مسیری S‌شکل می‌گذرد.

می‌توانید در حاشیه‌ی کانال شاهد بیش از ۱۷۹ ساختمان قدیمی باشید که قدمت برخی از آنها حتی به قرن سیزدهم می‌رسد. همچنین این کانال معروف چیزی در حدود ۴۰۰ سال مهم‌ترین مسیر آبی شهر بوده است. اما فقط چهار پل از روی این کانال می‌گذرند، چراکه مردم و گردشگران بیشتر از مسیر خود کانال تردد می‌کنند تا از روی پل‌‌های آن. اگر به ونیز سفر کردید، حتما در قسمت‌هایی از حاشیه‌ی کانال قدم بزنید و کمی با تماشای ساختمان‌های اطراف و شلوغی کانال وقت بگذرانید.

۴. پل ریالتو

جاهای دیدنی ونیز - پل ریالتو

پل ریالتو (Ponte di Rialto) از روی کانال بزرگ می‌گذرد و بی‌شک همچون خود کانال سازه‌ای معروف و نمادین است. این پل دو منطقه‌ی سان مارکو و سان پولو را به‌هم وصل می‌کند و یکی از محبوب‌ترین پیاده‌روهای ونیز در میان گردشگران محسوب می‌شود. پل ریالتو در ابتدا سازه‌ای چوبی بود که پس از چند قرن در سال ۱۵۲۴ فروریخت و سپس سازه‌ای سنگی جای آن را گرفت که هنوز هم پابرجاست. طراحی و نمای این پل واقعا زیباست و به‌شکل متقارن دو طرف کانال را به‌هم می‌‌رساند. همچنین روی پل می‌توانید خرید کنید و برای عزیزان‌تان سوغاتی بخرید.

۵. گالری آکادِمیا

جاهای دیدنی ونیز - گالری آکادِمیا

گالری آکادِمیا (Gallerie dell’Accademia) درست روبه‌روی پل آکادِمیا قرار دارد (پل آکادِمیا یکی دیگر از پل‌هایی است که از روی کانال بزرگ می‌گذرد). می‌توانید در این گالری شاهد مجموعه‌ی نفیسی از آثارِ پیش از قرن نوزدهم باشید و آثار هنرمندان بزرگی همچون بِلینی، کانالِتو و تیتیان را ببینید. ساختمان این گالری قبلا محل صومعه بود و در اواسط قرن هجدهم تبدیل به موزه شد.

اگر به هنر رنسانس و شاهکارهای هنرمندان قدیم علاقه‌مندید، پس حتما در سفر به ونیز سری هم به اینجا بزنید. «مرد ویترووین» (Vitruvian Man) اثر داوینچی یکی از معروف‌ترین آثار هنری این گالری است که تناسبات ایده‌آل بدن را نشان می‌دهد. ازجمله سایر تابلوهای هنری معروف این گالری می‌توان به «رستاخیز» اثر تینتورِتو، «باکره و کودک» اثر تیتیان و «نبرد لِپانتو» اثر وِرونِز اشاره کرد.

۶. لیدو

جاهای دیدنی ونیز - لیدو

لیدو (Lido) یکی از جاهای دیدنی ونیز و منطقه‌ای ساحلی در شمال ایتالیاست و می‌توانید زمانی را در آن به‌دور از شلوغی استراحت کنید. این جزیره ونیز را از دریای آدریاتیک جدا می‌کند و دارای نوار طویلی برای تفریحات ساحلی است.

حدود ۲۰ هزار نفر در لیدو سکونت دارند و گردشگران ازلحاظ دسترسی به هتل، رستوران و خرید هیچ‌ کم‌وکاستی‌ای نخواهند داشت. اینجا به‌نسبت نقاط مرکزی ونیز آرام‌ترست و ازآنجایی‌که خبری از خیابان‌ها و کانال‌های پرترافیک نیست، می‌توانید آرامش بیشتری حس کنید.

۷. کاخ دوج ها

جاهای دیدنی ونیز - کاخ دوج‌ها

کاخ دوج‌ها (Doges Palace) علاوه‌بر باسیلیکا و برج ناقوس سِنت مارک یکی دیگر از بناهای معروف میدان سِنت مارک و از جمله جاذبه های گردشگری ونیز است که در مسیر کانال بزرگ قرار دارد. این کاخ باشکوه از معماری خیره‌کننده‌ای برخوردارست و به‌اسم قصر دوک نیز شناخته می‌شود.

نمای بیرونی کاخ شامل طراحی طاقی‌شکل و دیوارهای کارشده با سنگ‌های سفیدِ الگوالماسی است. قطعا از مشاهده‌ی داخل این کاخ به‌اندازه‌ی بیرون آن شگفت‌زده خواهید شد و اتاق‌های مجلل و تزئینات‌شان برای‌تان جذاب خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم بیرون و درون کاخ را بادقت ببینید و از این تکه‌ی دیدنی تاریخ ونیز باعجله عبور نکنید.

۸. پل افسوس ها

جاهای دیدنی ونیز - پل افسوس‌ها

پل افسوس‌ها (Bridge of Sighs) پل کوچکی به‌نسبت سایر پل‌های ونیز و یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی ونیز است. این پل تاریخی مهم روی رودخانه‌ی پالاتزو قرار دارد و قسمت معروف به زندان‌های جدید را به کاخ دوج‌ها وصل می‌کند. گفته می‌شود که وقتی مجرمان را از کاخ بیرون می‌آوردند و از روی پل به‌سمت زندان عبور می‌دادند، آنها فقط می‌توانستند آخرین نگاه‌شان را به ونیز بیندازند و افسوس بخورند. وقتی برای بازدید از میدان سِنت مارک رفتید، حتما این پل حسرت‌بار را هم ببینید.

۹. گشت‌زنی در کانال بزرگ با واپورِتو

جاهای دیدنی ونیز - گشت‌زنی در کانال بزرگ با واپورِتو

واپورِتو (Vaporetto) نوعی اتوبوس آبی و اصلی‌ترین وسیله‌ی نقلیه در ونیز است. البته که در ونیز می‌توانید با پای پیاده یا وسایل نقلیه‌ی دیگری غیر از قایق و اتوبوس آبی گشت بزنید، اما برای اینکه ونیز واقعی را تجربه کنید، حداقل یک بار هم که شده واپورِتو سوار شوید. واپورِتو سیستم رفت‌وآمدی بسیار بهینه‌ای است و یکی از سریع‌ترین روش‌های دسترسی به جزایر مختلف ونیز است. می‌توانید بلیت‌های چندبار مصرف بخرید و دیگر برای هربار استفاده از واپورِتو مجبور به خرید بلیت نباشید. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به ونیز تا می‌توانید واپورِتو سوار شوید و از مسیرهای آبی و منظره‌ی پیاده‌روها و ساختمان‌های حاشیه‌ی کانال‌ها لذت ببرید.

۱۰. برج ناقوس سان مارکو

جاهای دیدنی ونیز - برج ناقوس سان مارکو

برج ناقوس سان مارکو (San Marco Campanile) یا همان سِنت مارک یکی از جاهای دیدنی ونیز و بلندترین سازه‌ی این شهر است که ۹۸٫۶ متر ارتفاع دارد. بنای فعلی برج درواقع بازسازی بنای اولیه است، چراکه بنای اولیه‌ی برج در سال ۱۹۰۲ فروریخت. این برج در اصل در قرن نهم ساخته شد و جزو برج‌های دیده‌بانی بود. این برج از وقایع مختلفی همچون آتش‌سوزی، زلزله و صاعقه آسیب دیده است. خود ساختمان برج ظاهر آجرقرمزی ساده‌ای دارد، اما ناقوس‌خانه و قسمت بالای آن دارای طاق‌ها و سنگ‌کاری‌های قابل‌توجهی است. همچنین در بالای برج یک مجسمه‌ی طلایی از جبرئیل فرشته قرار دارد.

می‌توانید برج سان مارکو را از محل میدان سان مارکو ببینید. ولی اگر خودتان را با آسانسور به بالای برج برسانید، می‌توانید منظره‌ی شهر را هم با دید پانوراما نظاره کنید.

۱۱. سان جورجو ماجوره

جاهای دیدنی ونیز - سان جورجو ماجوره

سان جورجو ماجوره (San Giorgio Maggiore) یکی از جاهای دیدنی ونیز و از جزیره‌های جداافتاده‌ی کوچکی است که به کانال‌های اصلی ونیز وصل نیست. این جزیره در فاصله‌ی کوتاهی از حوضه‌ی ونیز و کانال بزرگ قرار دارد و می‌توانید با واپورِتو یا تاکسی‌های آبی خصوصی خودتان را به اینجا برسانید. ازجمله جاذبه‌های دیدنی این جزیره می‌توان به صومعه‌ی سان جورجو، کلیسای سان جورجو ماجوره و برج ناقوس اشاره کرد. اتفاقا برج ناقوس سان جورجو ماجوره بی‌شباهت به برج ناقوس سان مارکو نیست.

می‌توانید در بندرگاه کوچک جزیره قدم بزنید و به تماشای قایق‌ها بنشینید و بعدش هم از کلیسا و صومعه بازدید کنید و درنهایت به بالای برج ناقوس بروید و منظره‌ی ونیز را از نمای بالا ببینید.

۱۲. مورانو

جاهای دیدنی ونیز - مورانو

مورانو (Murano) یکی از جزایر منطقه‌ی ونیز است که خودش مانند ونیز از چندین جزیره‌ی کوچک مختلف تشکیل شده است. این جزایر کوچک از طریق کانال و پل باهم در ارتباط‌اند. مورانو معمولا به‌اندازه‌ی مناطق اصلی ونیز شلوغ نیست و البته دیدنی‌های زیادی هم دارد. برخی از دیدنی‌های اینجا عبارت‌اند از باسیلیکای سانتا ماریا، میدان کامپو سانتو اِستِفانو و کاخ مولا.

همچنین مورانو را به‌خاطر هنر شیشه‌گری می‌شناسند. می‌توانید این صنعت را در کارگاه‌های مختلف مورانو از نزدیک ببینید.

۱۳. کلیسای سانتا ماریا آسونتا

جاهای دیدنی ونیز - کلیسای سانتا ماریا آسونتا

کلیسای سانتا ماریا آسونتا (Church of Santa Maria Assunta) در منطقه‌ی کانارِجوی ونیز قرار دارد و یکی دیگر از جاهای دیدنی ونیز به‌شمار می‌رود. نمای جلوی کلیسا شامل ستون‌های سنگی، تندیس‌های اشخاص مذهبی و ظریف‌کاری‌های بسیار است و درِ برنزی ورودی کلیسا نیز جلوه‌ی باشکوهی دارد. این کلیسا در سال ۱۷۲۹ ساخته شد و جزو کلیساهای تازه‌سازتر ونیز شناخته می‌شود، اما ازلحاظ اهمیت چیزی از کلیساهای قدیمی‌تر کم ندارد.

در این کلیسا از آثار هنری نفیسی همچون «شهادت سِنت لارنس» اثر تیتیان نگه‌داری می‌شود. سایر آثار هنری و طلاکاری‌های داخل کلیسا نیز قطعا به دیدن‌شان می‌ارزند.

۱۴. باسیلیکای سانتا ماریا دِلا سالوت

جاهای دیدنی ونیز - باسیلیکای سانتا ماریا دِلا سالوت

باسیلیکای سانتا ماریا دِلا سالوت (Basilica di Santa Maria della Salute) را می‌توان دومین کلیسای معروف ونیز دانست که درست آن‌طرف کانال بزرگ روبه‌روی بناهای سِنت مارک قرار دارد و در میان ساختمان‌های اطراف حسابی خودنمایی می‌کند. ساخت این کلیسا در سال ۱۶۸۷ پایان یافت و درواقع به‌عنوان باسیلیکای کوچک‌تری برای کلیسای کاتولیک رمی ساخته شد. این کلیسا ذوق و هنر باروک را نشان می‌دهد و نمای بیرونی آن با چهار مجسمه‌ از حواریون و سقف بلند گنبدی‌شکل تزئین شده است.

داخل کلیسا نیز حسی از یک فضای خیلی بزرگ را ایجاد می‌کند و به‌خاطر طراحی شش‌ضلعی بنا نور زیادی را به داخل راه می‌دهد. البته این باسیلیکا به‌اندازه‌ی سایر کلیساهای ونیز مجلل نیست، اما چون از ویژگی‌های معماری متقارن بهره‌ی قابل‌توجهی برده است، به دیدنش می‌ارزد.

۱۵. جزیره‌ تورسِلو

جاهای دیدنی ونیز - جزیره‌ی تورسِلو

جاهای دیدنی ونیز بی‌شمارند. اگر گردش در جای خلوت‌تری به‌نسبت نقاط اصلی و پرتردد ونیز مدنظرتان است، پس جزیره‌ی آرامش‌بخش تورسِلو (Torcello) را فراموش نکنید. تورسِلو در آن‌سوی شرقی بخش اصلی ونیز و پشت جزیره‌ی بورانو قرار دارد و با قایق‌های معمولی حدود ۴۵ دقیقه از ونیز طول می‌کشد تا به اینجا برسید. به تورسِلو که رسیدید، در خیابان اصلی جزیره قدم بزنید و حتما در مسیرتان از کلیسای سانتا ماریا آسونتا هم دیدن کنید. در تورسِلو موزه‌ای نیز به روایت تاریخ این زنجیره از جزایز اختصاص یافته است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب باشد. مغازه‌ها و رستوران‌های زیادی هم برای گردش و تفریح وجود دارند تا لذت سفر را برای‌تان را دوچندان کنند.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی بلغارستان؛ ۱۵ جاذبه بهشت رویایی بالکان

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع thecrazytourist.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.