کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گوردر؛ سفری هیجان‌انگیز به تاریخ فلسفه

1

کتاب دنیای سوفی، کتابی پرفروش اثر یوستین گوردر است که در سال ۱۹۹۱ به چاپ رسید. این کتاب روایتی خواندنی از تاریخ ۳۰۰۰ ساله فلسفه را به زبانی ساده روایت می‌کند. دنیای سوفی یکی از منابع خوب برای کسانی است که به تازگی قصد شروع مطالعه در زمینه‌ی فلسفه را دارند.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Sofies verden
  • عنوان کتاب به فارسی: دنیای سوفی
  • نویسنده: یوستین گوردر (Jostein Gaarder)
  • تعداد صفحات: ۶۰۰

درباره‌ی کتاب دنیای سوفی

داستان درباره‌ی دختر نوجوان کنجکاوی به نام سوفی است. در همان ابتدای کتاب، چالش‌های دختری پانزده‌ساله به‌سادگی نشان داده می‌شود؛ «یووانا (دوست سوفی) عقیده داشت مغز انسان مانند کامپیوتری پیشرفته است. سوفی خیلی مطمئن نبود. آدمیزاد لابد بیش از یک قطعه افزار است؟»

رونیکس

در صفحات بعدی کتاب، سوفی با معلم فلسفه‌ی مرموزی به نام آلبرتو ناکس آشنا می‌شود، آنها باهم مکاتبه‌ می‌کنند. به همین ترتیب سوفی با دنیای فلسفه آشنا می‌شود و نویسنده به زبان ساده با بیان تاریخ مختصری از تاریخ فلسفه و فیلسوفان، به بعضی از اصول فلسفه می‌پردازد و خواننده را با اصول اولیه‌ی آن آشنا می‌کند؛ اما این طرز بیان تاریخ فلسفه، هرگز برای خواننده خسته‌کننده نیست. نویسنده‌ی کتاب، به‌شکل هوشمندانه‌ای به قصه‌پردازی درمورد سوفی و خانواده‌اش می‌پردازد؛ داستان‌ها را موازی با هم پیش می‌برد و در بخشی از کتاب، آنها را به هم پیوند می‌دهد.

نکته‌ی قابل‌توجه دیگری که در این کتاب وجود دارد، محدودیت‌های سوفی است. سوفی در تمام داستان، مدام نگران زود رسیدن به خانه و انجام تکالیف درسی‌ است، انگار نویسنده قصد دارد به خواننده بگوید که باید برای آموختن چنین مطالب ارزشمندی جنگید. همچنین تمام این آموزه‌ها به دختری نوجوان داده می‌شود نه پسری نوجوان، و در کتاب هم به این موضوع اشاره می‌شود که در قرن‌های گذشته، دنیا از وجود فیلسوف زن بی‌بهره بوده است. این باریک‌بینی نویسنده برای حمایت از حقوق زن بسیار قابل‌ستایش است.

در قسمت‌های آخر کتاب اتفاقات هیجان‌انگیزی برای سوفی رخ می‌دهند و ذهن خواننده را درگیر می‌کنند: سوفی باشخصیتی دیگر به نام هیلده آشنا می‌شود و زندگی‌هایشان به هم گره می‌خورد.

نویسنده ضمن مشخص کردن نام هر سرفصل، عبارتی جنجال‌برانگیز و مرتبط با موضوع آورده است که شما را به خواندن فصل ترغیب می‌کند. نویسنده در شروع کتاب، به‌زیرکی با نقل‌قولی از گوته نوشته است: «کسی که از سه هزار سال بهره نگیرد تنگدست است.»

او چنان ساده و قابل‌فهم اثرش را خلق کرده است که تمام سه هزار سال تاریخ فلسفه را تنها در ۶۰۰ صفحه جای داده است؛ خواننده با اندکی زیرکی و تمرکز از این سه هزار سال بهره خواهد برد.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر اطلاعات زیادی درمورد فلسفه ندارید و به‌دنبال کتابی با بیان ساده و جذاب می‌گردید، این کتاب مناسب شماست. فراموش نکنید که شما علاوه‌بر یادگیری تاریخ فلسفه و اصول مقدماتی آن، داستان مرموز و جالب سوفی را نیز مطالعه می‌کنید. همچنین نویسنده ذهن‌تان را با همان داستان ساده به چالش‌هایی عجیب خواهد کشید.

در حاشیه

یوستین گوردر سال‌ها فلسفه تدریس کرد و پیوسته در فکر متن فلسفی ساده‌ای بود که به درد شاگردان جوانش بخورد. از آنجا که متن مناسبی نیافت، در سال ۱۹۹۱ کتاب دنیای سوفی را نوشت. این کتاب با استقبال‌ زیادی روبه‌رو شد و تاکنون به ۵۹ زبان دنیا ترجمه ‌شده است. همچنین ۴۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. لازم‌به‌ذکر است که از روی این کتاب، فیلم و بازی رایانه‌ای نیز ساخته‌ شده است.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی دنیای سوفی را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخشی از کتاب

آلبرتو: «نه، ولی این واقعیت را می‌رساند که فکر چیزی نیست که بتوان آن را جراحی کرد یا به قطعات کوچک و کوچک‌تر خرد کرد. مثلا کار آسانی نیست خیالی واهی را با عمل جراحی از مغز کسی بیرون کشید. چنان به اعماق می‌روند که نمی‌توان به‌اصطلاح جراحیش کرد. فیلسوف نامدار قرن هفدهم لایب نیتس می‌گوید تفاوت بین ماده و روح دقیقا این است که ماده را می‌توان شکست و به تکه‌های کوچک و کوچک‌تر تقسیم کرد ولی روح را نمی‌توان تقسیم کرد.»
سوفی: «نه چه چاقویی برای چنین عملی به کار می‌بریم؟»

آلبرتو فقط سرش را جنباند. پس از مدتی میزی را که کنارشان بود نشان داد و گفت:
«دکارت و اسپینوزا از بزرگ‌ترین فیلسوفان قرن هفدهم هستند. آنها نیز درگیر مسائلی چون رابطه‌ی روح و جسم بودند و حال به بررسی دقیق این دو می‌پردازیم.»

«بفرمایید. ولی من باید ساعت هفت خانه باشم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Sam Tavakoli می‌گوید

    ممنون.