کتاب عقاید یک دلقک؛ زندگی پرفراز و نشیب دلقکی افسرده

1

عقاید یک دلقک(Ansichten eines Clowns) را احتمالا در قفسه کتاب‌های پرفروش کتاب‌فروشی شهرتان دیده‌اید. رمانی فوق‌العاده با موضوعات اجتماعی و عاشقانه که جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده است. اما علت محبوبیت عقاید یک دلقک چیست؟ این مطلب را بخوانید تا درباره این رمان شگفت‌انگیز بیشتر بدانید.

شناسه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Ansichten eines Clowns
  • عنوان کتاب به فارسی: عقاید یک دلقک
  • نویسنده: هاینریش بل
  • تعداد صفحات: ۳۵۳
  • جوایز کتاب: نوبل ادیات سال ۱۹۷۲

درباره‌ی کتاب عقاید یک دلقک

کتاب منحصربه‌فرد و پرطرفدار «عقاید یک دلقک»، درباره‌ی روایت‌های شخصیِ دلقکی به‌نام هانس شنیر است؛ دلقکی که به‌قول خودش زودتر از یک شیروانی‌ساز مست سقوط خواهد کرد.

رونیکس

هانس دچار برخی سرخوردگی‌های عاطفی و اجتماعی است و همسرش ماری نیز، او را به‌دلایلی عجیب تنها گذاشته است.

درواقع ما در تمام طول داستان شاهد دست‌وپنجه نرم کردن او با مشکلات ریز و درشتی هستیم که او را دچار دلتنگی و آشفتگی می‌کند. مثلا هانس به‌تازگی دریکی از اجراهایش مصدوم شده، شغلش را تقریباً ازدست‌رفته می‌بیند و نبودن ماری به دلتنگی‌هایش دامن زده است. این‌ها فقط نمونه‌ی کوچکی از روایت‌های ریز و درشتی است که داستان را می‌سازد و برای فهم و همراهی با هانسِ داستان باید با جمله‌جمله‌ی کتاب همراه شد.

با نگاهی جزئی‌تر می‌توان هانس را شخصیتی بی‌پروا، متفاوت و هنجارشکن دید؛ چنان‌که حتی در کوچک‌ترین کارهای هانس نیز این ویژگی‌ها دیده می‌شود: «هنگام ورود خودم را مجبور کردم تن به اجرای تشریفاتی ندهم که طی پنج سال سفرهای متمادی کرده بودم…».

نویسنده در کتاب عقاید یک دلقک سعی کرده تلخی‌ها و ناکامی‌های دنیا را از پشت نقاب یک دلقک ببیند؛ هنرمندی که در شغلش به بن‌بست رسیده و در رابطه عاطفی‌اش شکست‌خورده است، همیشه مست روی صحنه می‌رود و راه نجات خود را فقط دو چیز می‌بیند: الکل و ماری.

درهم‌تنیدگی زندگی عاشقانه هانس در گذشته و بررسی مسائل مختلف اجتماعی، این کتاب را منحصربه‌فرد کرده است. ویژگی دیگر جالب کتاب، شخصیت هانس است. او بسیار درون‌گرا و تنها است؛ حتی وقتی روی صحنه اجرا می‌کند. انگار وقتی کتاب را ورق می‌زنیم، هانس را در یک دنیای خالی تنها می‌بینیم که با مسائل جهان بیرون از خودش که فاصله‌ی زیادی با او دارد، روبه‌رو می‌شود. او در همان خلائی که شناور است، به جامعه انتقاد می‌کند.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر به‌دنبال یک رمان متفاوت با موضوع انتقادی هستید، این کتاب انتخاب خوبی برای مطالعه است. شخصیت جالب هانس و جهان‌بینی گسترده‌ی نویسنده حتماً شما را به‌وجد خواهد آورد.

در حاشیه

کتاب عقاید یک دلقک در سال ۱۹۶۳ جنجال‌های بسیاری به‌پا کرد. دیدگاه آزاد نویسنده درمورد مسائل اجتماعی و به‌ویژه مذهبی، خشم بسیاری از محافظه‌کاران آلمانی را برانگیخت. بااین‌حال این نویسنده‌ی جسور با این اثر متفاوت، حیات تازه‌ای به ادبیات آلمان بخشیده است. قطعا شنیدن این اثر هم می‌تواند بسیار لذت بخش باشد و در حال حاضر کتاب صوتی عقاید یک دلقک نیز قابل تهیه است.

بخشی از کتاب

از اینکه می‌شنوم هنوز چیزی به‌نام وظیفه‌ی زناشویی وجود دارد و قانون و کلیسا زن را طبق قرارداد موظف به اطاعت از آن می‌کند، دلواپس می‌شوم و ترس وجودم را فرا می‌گیرد. محبت و صمیمیت را نمی‌توان با زور در مردم به‌وجود آورد.

وقتی می‌خواهم به‌تنهایی برای خودم چیزی در آشپزخانه سرهم کنم، احساس ازدست‌رفتگی می‌کنم. دست‌هایم از فرط تنهایی ندانم‌کار می‌شوند و احتیاج به باز کردن در قوطی کنسرو و یا شکستن تخم‌مرغ در تابه، مرا به مالیخولیای عمیقی می‌کشد. من نمی‌توانم عزب باشم.

من گمان می‌کنم در تمام دنیا کسی پیدا نشود که بتواند یک دلقک را بفهمد. حتی یک دلقک هم دلقک دیگر را نمی‌فهمد. در این مورد همیشه حسادت یا چشم و هم‌چشمی مانع می‌شود. ماری به مرحله‌ای رسیده بود که می‌خواست کم‌کم مرا بفهمد، ولی تمام و کمال هیچ‌وقت نتوانست مرا بفهمد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. فائقه می‌گوید

    کتاب فوق‌العاده ای هست. حتما براش زمان بذارید.ممنون از شما به خاطر معرفی کتاب