کتاب ناتور دشت؛ رمان محبوب و جذابی که باید خواند

0

کتاب ناتور دشت (The Catcher in the Rye) کتاب مشهور و محبوب نویسنده‌ی آمریکایی، جروم دیوید سلینجر است. نحوه‌ی روایت قصه از زبان شخصیت اصلی کتاب، آن‌چنان ساده و جذاب است که انگار نوجوانی دارد تمام آن را برای‌تان بلندبلند می‌خواند؛ نوجوانی جسور و تا حدودی وقیح که البته نوع شخصیت او علت اصلی محبوبیت کتاب بوده است. نویسنده در این کتاب به روایت زندگی نوجوانی عاصی می‌پردازد که در گذار از مرحله‌ی نوجوانی به بزرگ‌سالی است.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: The Catcher in the Rye
  • عنوان کتاب به فارسی: ناتور دشت
  • نام نویسنده: جروم دیوید سلینجر
  • تعداد صفحات: ۲۱۴

درباره‌ی کتاب ناتور دشت

«اگه واقعا می‌خوای قضیه رو بشنوی، لابد اول چیزی که می‌خوای بدونی اینه که کجا دنیا اومدم و بچگیِ گَندَم چه‌جوری بوده و پدر مادرم قبلِ دنیا اومدنم چیکار می‌کردن و از این‌جور مزخرفاتِ دیوید کاپرفیلدی؛ ولی من اصلاً حال‌وحوصله‌ی تعریف کردنِ این‌چیزا رو ندارم.»

رونیکس

اینها جملات ابتدایی کتاب ناتور دشت است. شگفت‌انگیز نیست؟ بیانی این‌چنین صریح و جسور، از زبان جوانی که قانون خود را زیر پا گذاشته و با روان‌شناسش حرف می‌زند؛ چون عقیده دارد: «هیچ‌وقت به هیشکی چیزی نگو. اگه بگی دلت برا همه تنگ می‌شه.»

ناتور دشت، شغلی خیالی است که هولدن، شخصیت اول کتاب، آن را در قسمتی از کتاب آرزو می‌کند. او می‌خواهد در آینده در دشتی نگهبان هزار بچه‌ی کوچک باشد و از آنها محافظت کند.

هولدن شخصیتی عجیب و متفاوت با سایر هم‌سن‌وسالانش دارد. یاغی و کنجکاو است. او در درس‌هایش مردود می‌شود و در آستانه‌ی بلوغ و کشمکش‌های درونی‌اش، گاهی جملاتی وقیحانه بیان می‌کند.

سلینجر با قدرت بی‌نظیر خود، کلمات را ماهرانه گرد هم آورده است. مخاطب با خواندن این کتاب برهه‌ای از زندگی خودش را می‌بیند. نویسنده بی‌پرده، زوایای پنهان و تاریک زندگی هولدن را بیان می‌کند و مخاطب را به همذات‌پنداری وامی‌دارد.

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب ناتور دشت که رمانی کلاسیک است، در اصل برای بزرگ‌سالان نوشته‌شده اما به‌دلیل محتوای جذاب و روایت‌های نوجوانی عصبانی، بسیاری از نوجوانان را هم به خود علاقه‌مند کرده است. کتاب متن ساده و جذابی دارد، با خواندن آن می‌توانید دوره‌ای از زندگی‌تان را در زندگی عصیان‌زده هولدن به نظاره بنشینید و از شگفتی‌های قلم توانای سلینجر لذت ببرید.

در حاشیه

ناتور دشت در سال ۱۹۵۱ منتشر شد و اکنون بیش از ۶۵ میلیون نسخه از آن به‌فروش رفته است. این کتاب که رمانی بسیار شاخص در آمریکا محسوب می‌شود، به بیش از ۳۵ زبان دنیا ترجمه‌ شده است. مجله گاردین نیز این رمان را جزو صد رمان برتر انگلیسی‌زبان معرفی کرده است.

کتاب ناتور دشت در ایران نیز با استقبال زیادی روبه‌رو شد. به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۳ با شمارگان ده هزار نسخه وارد کتاب‌فروشی‌ها شد. شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی ناتور دشت را با کیفیت بالا از وب‌سایت نوار تهیه کنید.

بخش‌هایی از کتاب

«دخترِ بامزه‌ای بود؛ جینو می‌گم. نمی‌شد گفت خوشگله. ولی دست‌ودلِ منو می‌لرزوند. دهنِ گل‌وگشادی داشت. منظورم اینه که وقتی حرف می‌زد یا درمورد چیزی هیجان‌زده می‌شد، لب‌ولوچه‌ش پنجاه طرف تکون می‌خورد. من عاشقِ همین بودم.»

«نمی‌خوام بهت بگم فقط آدمای تحصیل‌کرده و محقق می‌تونن چیزای باارزشی به دنیای ما اضافه کنن. اصلاً این‌جوری نیس. ولی معتقدم که آدمای تحصیل‌کرده و محقق، اگه هوش و خلاقیت داشته باشن – که متأسفانه بیش‌ترِشون ندارن – احتمالاً آثارِ بی‌نهایت باارزشی از خودشون به‌جا می‌ذارن تا اونایی که هوش و خلاقیتِ نصفه‌نیمه دارن. اونا معمولاً نظرشونو روشن‌تر بیان می‌کنن و معمولا هم مشتاقن که پی افکارشونو تا آخر بگیرن؛ و از همه مهم‌تر، در اکثر موارد از متفکرای غیرمحقق و تحصیل‌نکرده متواضع‌ترن. می‌فهمی چی می‌گم؟»

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.