بهترین فیلم های ترسناک جهان که دلهره و ترس را به جانتان می‌اندازند

146

ژانر وحشت یکی از ژانرهای محبوب دنیای سینماست. فیلم‌های زیادی در این ژانر تولید می‌شوند که طرف‌داران بسیاری دارند و بعضی از آنها ماندگار و به‌یادماندنی می‌شوند. صحنه‌های ترسناک بعضی از فیلم‌های ترسناک از ذهن تماشاگر پاک نمی‌شوند. در این مقاله که به معرفی فیلم اختصاص دارد، فهرستی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

راهنمای مطالعه نمایش

نحوه انتخاب فیلم‌ها

انتخاب بهترین فیلم های ترسناک دنیا کار دشواری است. وحشت، درست مثل کمدی، کاملا ذهنی و وابسته به طرز فکر و نگاه بیننده است. گاهی موضوع یا فیلمی که کسی را از ته دل می‌خنداند، ممکن است برای فرد دیگر خسته‌کننده و حتی احمقانه به نظر برسد. در خصوص فیلم های ژانر وحشت نیز چنین قانونی وجود دارد. ممکن است صحنه‌ای وحشت‌انگیز برای یک فرد، در دیگری هیچ ترسی ایجاد نکند. پس برای انتخاب فهرست بهترین فیلم‌های ترسناک جهان، باید حالت روحی و سلیقه افراد نیز در نظر گرفته شود.

رونیکس

به همین دلیل برای تهیه فهرست بهترین فیلم های ترسناک جهان کاملا محتاطانه عمل کرده‌ایم. به‌جای اینکه چند فیلم را به‌عنوان برترین فیلم های ترسناک معرفی کنیم، فهرستی از فیلم‌های ارزشمند و دیدنی این ژانر را آماده کرده‌ایم که در بین آنها نمونه‌های مختلفی از انواع ترس‌های ممکن در فیلم‌های سینمایی به چشم می‌خورد؛ از داستان‌های قدیمی ارواح و موجودات بیگانه فضایی گرفته تا قتل‌های وحشتناک و شوک‌های غیرمنتظره. بنابراین در فهرست پیش‌ رو، حتما فیلمی متناسب با سلیقه خود پیدا خواهید کرد. ترتیب فیلم‌ها بر اساس امتیازشان در سایت imdb است.

۴۵. مرد حصیری (The Wicker Man)

مرد حصیری

کشور سازنده: آمریکا، مکزیک، کانادا، آلمان
سال پخش: ۲۰۰۶
کارگردان: نیل لابوت
بازیگران اصلی: نیکلاس کیج، لیلی سوبیسکی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۳٫۸

این فیلم محصول ۱۹۷۳ است و داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در جزیره‌ای دورافتاده در نزدیکی سواحل اسکاتلند گم می‌شود. وقتی ادوارد وودوارد برای بررسی این قضیه به جزیره می‌آید، اهالی جزیره تمایلی به کمک‌کردن به او نشان نمی‌دهند. آنها بیشتر از هرچیز در حال آماده‌کردن خودشان برای مراسمی محلی هستند.

فیلم «مرد حصیری» مجموعه‌ای از ژانرهای مختلف است؛ کمدی، فراواقع‌گرایی، موزیکال و وحشت مطلق. یکی از نقاط قوت این فیلم همین ترکیب بی‌نقص ژانرهاست. گرچه ممکن است این ژانرها ناسازگار به نظر برسند، به‌زیبایی در کنار هم به قرار گرفته‌اند و این فیلم یکی از شاهکارهای سینمایی در بین فیلم‌هایی با موضوع حضور غریبه‌ای در مکانی عجیب‌وغریب است.

۴۴. اسکینامارینک (Skinamarink)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۲۲
کارگردان: کایل ادوارد بال
بازیگران اصلی: لوکاس پاول، دالی رز تترو
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۴٫۸

در «اسکینامارینک»، ماجرای دو کودک به نام‌های کوین و کیلی را دنبال می‌کنیم. آنها در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوند. دیری نمی‌گذرد که کوین و کیلی متوجه می‌شوند که پدر در خانه نیست. او گم شده است و تمام درها و پنجره‌های خانه نیز ناپدید شده‌اند. حالا شما باید این نیمه‌شب ترسناک را در کنار این دو کودک باشید.

۴۳. ولگردها (The Strays)

ولگردها

کشور سازنده: انگلستان
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: ناتانیل مارتلو وایت
بازیگران اصلی: اشلی مادکوه، باکی باکری
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۴٫۸

نیو می‌گوید که زن سیاه‌پوست مغروری است، اما اعمال او چیز دیگری می‌گویند. او سال‌ها قبل از زندگی دشوار خود در لندن به حومه شهر پناه آورده است. نیو در حومه شهر زندگی آرامی دارد، اما ظاهرشدن دو غریبه زندگی این زن را برای همیشه تغییر می‌دهد.

۴۲. مردان انیس (Enys Men)

کشور سازنده: انگلستان
سال پخش: ۲۰۲۲
کارگردان: مارک جنکین
بازیگران اصلی: مری وودواین، ادوارد رو
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۵٫۷

در سال ۱۹۷۳، در جزیره‌ای خالی از سکنه در سواحل کورنیش، گشت‌وگذارهای روزانه یک دوستدار محیط‌زیست نتیجه‌ای غیرمنتظره دارد. جست‌وجوی او در حیات وحش برای یافتن گلی کمیاب به سفری متافیزیکی تبدیل می‌شود که او و بینندگان را در مرز واقعیت و کابوس قرار می‌دهد.

۴۱. یتیم؛ اولین قتل (Orphan: First Kill)

فیلم های ترسناک

کشور سازنده: آمریکا، کانادا
سال پخش: ۲۰۲۲
کارگردان: ویلیام برنت‌بل
بازیگران اصلی: ایزابل فورمن، جولیا استایلز
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۵٫۹

این فیلم پیش‌درآمدی بر فیلم «یتیم» است که در سال ۲۰۰۹ روی پرده آمد. فیلم درباره زنی ۳۱ساله است که به‌سبب اختلالات هورمونی شبیه دخترکی نوجوان به نظر می‌رسد. او از آسایشگاه فرار می‌کند و خود را دختر کوچکی جا می‌زند تا خانواده‌ای آمریکایی او را به فرزندی بپذیرند. این زن بزرگ‌سال ذات شروری دارد که ماجراهای وحشتناکی را در فیلم رقم می‌زند.

معمولا شخصیت‌های کودک شرور در فیلم‌های ژانر وحشت می‌توانند ترس زیادی به‌ جان بیننده بیندازند. در این فیلم اوضاع کمی فرق می‌کند. شخصیت شرور داستان کودک نیست، اما در هیبت کودک ظاهر می‌شود و همین می‌تواند ترس زیادی را وارد لحظات فیلم کند.

۴۰. استخر بی‌انتها (Infinity Pool)

کشور سازنده: کانادا، کرواسی، مجارستان
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: برندون کراننبرگ
بازیگران اصلی: الکساندر اسکاشگورد، میا گاث
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶

«استخر بی‌انتها» فیلمی است که میا گاث را ملکه بی‌چون‌وچرای وحشت سال ۲۰۲۳ کرد. در این فیلم، او نقش زن خطرناکی را بازی می‌کند که به نظر می‌رسد همیشه بی‌گناهانی مانند رمان‌نویسی که به تعطیلات آمده را آزار می‌دهد. جیمز و ام فاستر برای گذراندن تعطیلات راهی جزیره‌ای خیالی به‌نام لاتولکا می‌شوند، اما حادثه‌ای مرگبار و وحشتناک که این زن خطرناک مسبب آن است، آنها را تا مرز جنون می‌کشاند.

۳۹. در کابین را بزن (Knock at the Cabin)

درب کابین را بزن

کشور سازنده: آمریکا، ژاپن، چین
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: ام. نایت شامالان
بازیگران اصلی: دیو باتیستا، روپرت گرینت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۱

در این فیلم آخرالزمانی ترسناک، ماجرای دختری را دنبال می‌کنیم که به همراه والدینش در ایام تعطیلات راهی سفر می‌شود. در این سفر، غریبه‌هایی مسلح او و والدینش را زندانی می‌کنند. این غریبه‌ها از زندانیان خود می‌خواهند تا برای جلوگیری از پایان دنیا تصمیم مهمی بگیرند.

۳۸. هوسیرا زن استخوانی (Huesera: The Bone Woman)

کشور سازنده: شیلی
سال پخش: ۲۰۲۲
کارگردان: میشل گارزا سرورا
بازیگران اصلی: ناتالیا سولیان، الفونسو دوسال
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۱

در این فیلم، ماجرای زنی به‌نام والریا را دنبال می‌کنیم. او تلاش می‌کند تا گذشته‌اش را از همه پنهان کند، اما بارداری والریا باعث بیدارشدن چیزی شوم می‌شود که او را رها نمی‌کند.

۳۷. ما یک روح داریم (We Have a Ghost)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: کریستوفر لندون
بازیگران اصلی: دیوید هاربر، جاهی دیالو وینستون
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۱

کوین نوجوانی است که در خانه جدیدشان متوجه حضور روحی به‌نام ارنست می‌شود. او تلاش می‌کند تا با استفاده از اینترنت روح خانه جدید را به همه معرفی کند و به یک یوتیوبر مشهور تبدیل شود. بااین‌حال زمانی که کوین و ارنست درباره گذشته پررمزوراز ارنست تحقیق می‌کنند، متوجه حقایقی می‌شوند که باعث می‌شود مأموران سازمان سیا آنها را تعقیب کنند.

۳۶. آخرین سفر دمتر (The Last Voyage of the Demeter)

آخرین سفر دمتر

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان، کانادا، هند، آلمان
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: آندره اوردال
بازیگران اصلی: کوری هاکینز، اشلینگ فرنچوسی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۱

علاقه طرف‌داران فیلم‌های ترسناک به افسانه‌های خون‌آشامی در سراسر جهان انکارناپذیر است. نویسنده و کارگردان «آخرین سفر دمتر» هم این نکته را به‌خوبی می‌دانستند و باری دیگر برای خلق اثر خود سراغ این سوژه قدیمی اما جذاب رفتند.

در این فیلم، ماجرای کارکنان کشتی دمتر را دنبال می‌کنیم که از وارنا در بلغارستان در کناره‌های دریای سیاه به‌سمت انگلستان حرکت می‌کنند. آنها در میانه‌های راه متوجه می‌شوند که محموله بسیار خطرناکی را حمل می‌کنند و دردسرهای آنها برای مقابله با خون‌آشامی خطرناک هم از همین‌جا شروع می‌شود.

۳۵. هیچ‌‌کس تو را نجات نخواهد داد (No One Will Save You)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: برایان دافیلد
بازیگران اصلی: کیتلین دیور، الیزابت کالوف
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۳

در این فیلم، کیتلین دیور نقش زنی را بازی می‌کند که بعد از مدت‌ها به خانه بازمی‌گردد. بااین‌‌حال در زمان غیبت این زن، فرازمینی‌های وحشتناک آنجا را تصرف کرده‌اند. حالا او باید به‌تنهایی این بیگانگان را از خانه خود بیرون کند.

۳۴. رنفیلد (Renfield)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: کریس مک‌کی
بازیگران اصلی: نیکلاس هولت، نیکلاس کیج
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

رنفیلد سرسپرده دراکولا و چندین دهه در آسایشگاه روانی او زندانی است. این سرسپرده پس از سال‌ها آرزو دارد که دور از کنت، اجابت خواسته‌های مختلف او و همه خون‌ریزی‌هایش، زندگی کند. بااین‌حال جدایی خون‌آشام جوان از استاد دیرینه با دردسرهایی همراه می‌شود که خودتان باید آنها را تماشا کنید.

۳۳. مگان (M3GAN)

مگان

کشور سازنده: آمریکا، نیوزیلند
سال پخش: ۲۰۲۲
کارگردان: جرارد جانستون
بازیگران اصلی: آلیسون ویلیامز، وایولت مک گرا
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

عروسک‌های عجیب‌وغریب هرگز روی پرده نقره‌ای شکست نمی‌خورند، به‌ویژه زمانی که به همان اندازه خلاقانه و بدجنس خلق شده باشند. در این فیلم، آلیسون ویلیامز از «برو بیرون» در نقش طراح اسباب‌بازی خودشیفته‌ای ظاهر شده است که هیولایی نابودنشدنی خلق می‌کند.

۳۲. داستان‌های ارواح (Ghost Stories)

 Ghost-Stories ترسناک ترین فیلم های دنیا

کشور سازنده: انگلستان
سال پخش: ۲۰۱۷
کارگردان: جرمی دایسون، اندی نایمن
بازیگران اصلی: ساموئل باتملی، دبوار وستل
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

این فیلم بریتانیایی محصول سال ۲۰۱۷ است و «اندی نایمن» علاوه‌‌بر کارگردانی‌اش، در آن نقش‌آفرینی هم کرده است. داستان فیلم درباره فردی است که برای حل معماها سفر می‌کند. تسخیرشده‌ها و قربانیان درونمایه این فیلم‌اند و وحشتی ناب و متفاوت را در جریان فیلم به تصویر می‌کشند.

این فیلم مثل سایر فیلم‌هایی با موضوع ارواح و انسان‌ها و خانه‌های تسخیرشده، فضایی سرد و مغموم و مخوف دارد. کارگردانی هوشمندانه و فضاسازی بی‌نظیر یکی‌ دیگر از عواملی است که بر جذابیت آن افزوده و نقش‌آفرینی خیره‌کننده بازیگران به‌خوبی حس تعلیق، وحشت، دلهره و کنجکاوی و هیجان را هم‌زمان در بیننده برمی‌انگیزد.

۳۱. ظهور مرده شیطانی (Evil Dead Rise)

کشور سازنده: ایرلند، نیوزیلند، آمریکا
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: لی کرونین
بازیگران اصلی: آلیسا سادرلند، لیلی سالیوان
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

اگر به دنبال تماشای یکی از جدیدترین فیلم‌های ترسناک دنیا هستید، به شما «ظهور مرده شیطانی» را پیشنهاد می‌دهیم. در این فیلم، ماجرای پیچیده دو خواهر را دنبال می‌کنیم که پس از مدت‌ها یکدیگر را ملاقات می‌کنند. بااین‌حال با ظهور شیاطین تسخیرکننده جسم، این ملاقاتِ دوباره کوتاه می‌شود. حالا این دو خواهر دیریافته وارد نبردی برای بقا می‌شوند، چون با کابوس‌وارترین خانواده ممکن روبه‌رو شده‌اند.

۳۰. پروژه‌ جادوگر بلر (The Blair Witch Project)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۹۹
کارگردان: دنیل مایریک، ادوراردو سانچز
بازیگران اصلی: هتر دوناهو، مایکل سی ویلیامز
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

در جنگل‌های حوالی بورکیتسویل، موجودی مخوف زندگی می‌کند که به‌گفته اهالی یا جادوگر است یا روح جادوگر یا موجود ترسناکی که بچه‌ها را می‌کشد. هرچه هست، هیچ‌کس دوست ندارد بعد از تاریکی هوا با آن مواجه شود، البته به‌ غیر از هتر دوناهوی مستندساز که برای ساخت فیلمش گروه فیلم‌برداری را به درون جنگل می‌برد.

برخلاف بسیاری از فیلم‌های ژانر فاند فوتیج (found footage) که تدوین‌های بی‌دلیل دارد و معمولا فردی را که دوربین به دست دارد نادیده می‌گیرد، در فیلم «پروژه جادوگر بلر» همه حس ترس و وحشت به بیننده منتقل می‌شود، چراکه بازیگران همه فیلم‌برداری‌ها را انجام داده‌اند. در فیلم‌های سبک فاند فوتیج، حوادث از طریق دوربین کاراکترها دیده‌ می‌شوند و معمولا تکان‌های مداوم دوربین صحنه‌ها را واقعی و باورپذیرتر می‌کنند. در واقع فیلم «پروژه جادوگر بلر» سبک مدرنی از سینمای وحشت فاند فوتیج را ابداع کرد و در مقایسه با فیلم‌های مشابه، این ژانر را بهتر به کار گرفت. صحنه نهایی فیلم یکی از نقاط قوت فیلم است که هرگز فراموشش نمی‌کنید.

۲۹. آن؛ قسمت ۲ (It Chapter Two)

فیلم وحشتناک آن

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۱۹
کارگردان: اندی موشیتی
بازیگران اصلی: جسیکا چیستن، جیمز مک‌آوی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

این فیلم ادامه‌ای بر قسمت اول است. شخصیت‌های نوجوان قسمت قبلی حالا بزرگ شده‌اند و در آستانه ۳۰سالگی با بازگشت دلقک شیطانی فیلم با ماجراهای تازه‌ای روبه‌رو می‌شوند. این ماجرای دلهره‌آور و ترسناک اثری از نویسنده معروف ژانر وحشت یعنی استیون کینگ مشهور است و در میان بهترین‌های وحشت جای می‌گیرد.

فیلم «آن» فقط فیلمی وحشتناک نیست که هیجانی ترس‌آلود به شما منتقل کند. این فیلم ریشه ترس‌ها را در کودکی آدم‌ها پیدا می‌کند. شخصیت‌های فیلم در قسمت دوم برمی‌گردند تا با مشکلات و ترس‌هایی روبه‌رو شوند که ریشه در کودکی‌شان دارد. فیلم از نقطه‌نظر روان‌شناسی هم ارزش دارد و نشان می‌دهد که آنچه اکنون هستیم تا حد زیادی مدیون خاطره‌ها و تجربه‌های گذشته و البته محیطمان است.

۲۸. اره ۱۰ (Saw X)

کشور سازنده: آمریکا، مکزیک، کانادا
سال پخش: ۲۰۲۳
کارگردان: کوین گرویترت
بازیگران اصلی: توبین بل، شاونی اسمیت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۶

«اره» اگر ترسناک ترین فیلم جهان نباشد، قطعا در فهرست بهترین فیلم‌های ترسناک جهان جای می‌گیرد. این فیلم پس از سال‌ها و با وجود پخش ۹ قسمت، هنوز هم طرف‌داران خاص خود را دارد. احتمالا همین باعث شده است کوین گرویترت به فکر اکران «اره ۱۰» بیفتد. در «اره ۱۰»، ماجرای جان کریمر مبتلا به سرطان را دنبال می‌کنیم که فریب یک کلاهبرداری پزشکی را می‌خورد و بعد از آنها انتقام خونینی می‌گیرد.

۲۷. قدیسه ماد (Saint Maud)

کشور سازنده: انگلستان
سال پخش: ۲۰۱۹
کارگردان: رز گلس
بازیگران اصلی: مورفید کلارک، جنیفر ایلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۴ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۷

در این فیلم، ماجرای پرستاری را دنبال می‌کنیم که درگیر نجات روح بیمار در حال مرگش می‌شود. نقش‌آفرینی جنیفر ایلی در «قدیسه ماد» به اندازه‌ای دیدنی است که نتیجه آن بهترین فیلم ترسناک انگلیسی از زمان اکران «زیر پوست» شده است.

۲۶. او تعقیب می‌کند (It Follows)

بهترین فیلم های ترسناک - او تعقیب می‌کند (It Follows)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۱۴
کارگردان: دیوید رابرت میچل
بازیگران اصلی: مایکا مونرو، کی‌یر گلکریست
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۸

پس از اتفاقی ساده، دختری جوان متوجه می‌شود که موجودی شیطانی تعقیبش می‌کند. گرچه این موجود همواره با سرعتی کم در تعقیب اوست، می‌تواند به‌شکل انسان‌های مختلف دربیاید و از دنبال‌کردن این دختر دست نمی‌کشد. به نظر می‌رسد که این نیروی ناشناس و شیطانی قصد آسیب‌رساندن به دختر را دارد.

فیلم «او تعقیب می‌کند» نمونه‌‌ای عالی از نوعی خویشتن‌داری خلاقانه است که به صحنه‌هایی ترسناک و جذاب برای تماشاچیان تبدیل می‌شود. مفهومی ترسناک و غریزی با جلوه‌های بصری نفسگیر همراه می‌شود تا این فیلم را از همان زمان انتشارش جزو برترین‌های ژانر خود کند.

۲۵. بابادوک (The Babadook)

وحشتناک ترین فیلم ها

کشور سازنده: استرالیا، کانادا
سال پخش: ۲۰۱۴
کارگردان: جنیفر کنت
بازیگران اصلی: اسی دیویس، نوآح وایزمن
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۶٫۸

آملیا (با بازی اسی دیویس) زنی بیوه و غمگین است که تلاش می‌کند با فرزند پردردسرش کنار بیاید، ولی وقتی کتابی مرموز به‌نام «میستر بابادوک» را مطالعه می‌کند، مشکلاتش بیشتر می‌شود. آیا هیولایی در خانه آنها کمین کرده و منتظر فرصت است؟ یا این موجود نمودی از اندیشه‌های شیطانی درونی اوست؟

«بابادوک» داستانی آزاردهنده درباره افسردگی و اندوه است. فیلم‌های ترسناک زیادی درباره روابط مادران و فرزندان وجود دارند، ولی «بابادوک» جزو معدود فیلم‌هایی است که عمق این رابطه را به‌خوبی نشان می‌دهد. این فیلم ترکیبی از درامی زجرآور و ترس عصبی است که بی‌شک بر بیننده اثری عمیق می‌گذارد.

۲۴. پرل (Pearl)

کشور سازنده: آمریکا، کانادا، نیوزیلند
سال پخش: ۲۰۲۲
کارگردان: تی وست
بازیگران اصلی: میا گاث، دیوید کورنسوت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷

داستان «پرل» در سال ۱۹۱۸ و در مزرعه‌ای در تگزاس اتفاق می‌افتد. در این مزرعه، زنی جوان نومیدانه تلاش می‌کند از سختی، انزوا و تنهایی زندگی در مزرعه والدینش فرار کند و به ستاره‌ای مشهور تبدیل شود. این تلاش نومیدانه او را تا مرز جنون می‌کشاند.

۲۳. خام (Raw) یکی از بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناک - خام (Raw)

کشور سازنده: آمریکا، فرانسه، بلژیک
سال پخش: ۲۰۱۶
کارگردان: جولیو دوکورنو
بازیگران اصلی: گارانس ماریلیر، الا رامپ
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷

«خام» فیلمی فرانسوی‌بلژیکی محصول سال ۲۰۱۶ در ژانر ترسناک است. این فیلم داستان یک دانشجوی دام‌پزشکی گیاهخوار را روایت می‌کند که بعد از امتحان‌کردن گوشت، میل و اشتیاق زیادی به آن پیدا می‌کند.

فیلم‌هایی با موضوع آدم‌خواری یا بسیار محبوب می‌شوند یا کاملا شکست می‌خورند. نویسنده و کارگردان فیلم «خام»، یعنی ژولیا دوکورنو، از ایده آدم‌خواری به‌عنوان پایه‌ای برای داستانی قوی و سرشار از دلهره و وحشت تهوع‌آور استفاده می‌کند. فیلم «خام» یکی از فیلم‌های هوشمندانه و فریبنده‌ای است که با صحنه‌های ترسناک و خون‌آلودش شما را به هیجان می‌آورد و با روایتی هوشمندانه و فضایی فریبنده بیننده را میخکوب می‌کند.

۲۲. مرد نامرئی (The Invisible Man)

کشور سازنده: استرالیا، آمریکا
سال پخش: ۲۰۲۰
کارگردان: لی ونل
بازیگران اصلی: الیزابت ماس، الیور جکسون‌کوهن
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۱

همسر متجاوز سیسیلیا جان خود را می‌گیرد و ثروتش را به او می‌سپارد. بااین‌حال پس از مدتی، سیسیلیا به مرگ همسر ظنین می‌شود و گمان می‌کند که مرگ او دروغی بیش نبوده است. از آنجا به‌بعد تصادفات مرگبار شروع می‌شوند و سیسیلیا تلاش می‌کند تا اثبات کند کسی که هیچ‌کس نمی‌تواند او را ببیند، مقصر همه این اتفاقات است.

۲۱. میدسامر (Midsommar)

میدسامر

کشور سازنده: آمریکا، سوئد
سال پخش: ۲۰۱۹
کارگردان: آری استر
بازیگران اصلی: فلورنس پیو، جک رینور
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۱

زن و شوهری جوان به شمال اروپا سفر می‌کنند تا در جشنواره‌ای شرکت کنند که در روستای زادگاهشان در سوئد برگزار شده است. در زمان برگزاری این جشنواره، اتفاقی رخ می‌دهد که به‌سرعت باعث ترس روستاییان می‌شود. با تماشای این فیلم درمی‌یابید که وحشت به شب‌های تاریک اختصاص ندارد، بلکه آن را در روز روشن هم می‌توانید احساس کنید.

۲۰. با من حرف بزن (Talk to Me)

کشور سازنده: استرالیا، انگلستان
سال پخش: ۲۰۲۲
کارگردان: دنی و مایکل فیلیپو
بازیگران اصلی: سوفی وایلد، الکساندرا جنسن
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۱

در این فیلم، ماجرای چند دوست را دنبال می‌کنیم. آنها متوجه می‌شوند که می‌توانند با استفاده از یک دست مومیایی‌شده ارواح را احضار کنند. آنها مشغول سرگرمی جدید خود می‌شوند تا اینکه یکی از آنها زیاده‌روی می‌کند و باعث می‌شود نیروهای ماوراءالطبیعه وحشتناکی آزاد شوند. اگر به تماشای فیلم‌هایی با موضوعات ماوراءالطبیعه علاقه دارید، باید خودتان را آماده کنید، چون در برخی از سکانس‌های این فیلم وحشتناک‌ترین صحنه‌های تسخیر جسم توسط این نیروها را خواهید دید.

۱۹. احضار (The Changeling)

کشور سازنده: کانادا
سال پخش: ۱۹۸۰
کارگردان: پیتر مداک
بازیگران اصلی: جرج سی. اسکات، تریش ون دیویر
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۲

در «احضار»، اسکات در نقش آهنگ‌ساز معروفی ظاهر می‌شود که پس از مرگ همسر و پسرش در یک تصادف جاده‌ای، شغل معلمی را در سیاتل آغاز کرده است. او به خانه‌ای قدیمی، وهم‌آور و جن‌زده نقل‌مکان می‌کند و باقی‌اش را خودتان باید ببینید.

۱۸. موروثی (Hereditary)

موروثی

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۱۸
کارگردان: آری استر
بازیگران اصلی: تونی کولت، گابریل بیرن
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

داستان این فیلم هم مانند «بابادوک» به ترومای خانوادگی مربوط می‌شود. در «موروثی»، ماجرای خانواده‌ای را دنبال می‌کنیم که بعد از مرگ بزرگ‌خاندان خود درگیر حوادث غم‌انگیز و ناراحت‌کننده‌ای می‌شوند.

۱۷. سوسپیریا (Suspiria)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - سوسپیریا Suspiria

کشور سازنده: ایتالیا
سال پخش: ۱۹۷۷
کارگردان: داریو آرجانتو
بازیگران اصلی: جسیکا هارپر، استفانو کازینی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

«سوسپیریا» محصول ۱۹۷۷ و ساخته داریو آرجنتو است. این فیلم داستان یک هنرجوی باله به‌نام سوزی را روایت می‌کند که به آکادمی مشهوری در آلمان منتقل می‌شود، ولی در آنجا متوجه اتفاقی شوم و غیرطبیعی و سلسله‌ای از قتل‌ها در گوشه‌وکنار مؤسسه می‌شود.

این فیلم را نه به‌خاطر طرح اصلی آن، بلکه به‌خاطر یورش همه‌جانبه احساسات چندگانه به بیننده تماشا کنید. همه‌چیز، از طراحی صحنه گرفته تا نورپردازی غیرطبیعی، بر جذابیت فیلم افزوده است. موسیقی متن فیلم نیز نقشی انکارناپذیر در انتقال حس وحشت و دلهره دارد.

۱۶. کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۸۴
کارگردان: وس کریون
بازیگران اصلی: جانی دپ، جان ساکسون
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۴

«کابوس در خیابان الم» در زمان اکران خود به کابوسی برای طرف‌داران فیلم‌های ترسناک تبدیل شده بود. به‌هرحال هیچ‌چیز ترسناک‌تر از هیولایی نیست که به رؤیاهای شما حمله می‌کند و با دستکش‌های تیغی خود روح شما را از بین می‌برد.

در این فیلم، ماجرای نانسی تامپسون را دنبال می‌کنیم. این نوجوان باید حقیقت تاریکی را کشف کند که والدینش از او پنهان کرده‌اند.

۱۵. کشتار با اره‌برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - کشتار با اره برقی در تگزاس The Texas Chain Saw Massacre

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۷۴
کارگردان: توبی هوپر
بازیگران اصلی: مرلین برنز، ادوین نیل
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۴

این فیلم اسلشر آمریکایی یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان و محصول ۱۹۷۴ است. هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا انتشار آن را ممنوع کرده است. داستان فیلم درباره گروهی متشکل از چند کودک و نوجوان است که در دام یک خانواده تگزاسی آدم‌خوار می‌افتند. یکی از اعضای این خانواده پوست قربانیانش را همچون ماسک بر چهره می‌گذارد. فیلم بسیار دلهره‌آور است و فضایی آمیخته با وحشت دارد.

این فیلم به همه دلایلی که باعث ممنوعیتش شده‌اند یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیاست؛ صحنه‌هایی وحشیانه و زجرآور و فضایی آکنده از خشونت و غم دارد که با دیدن آنها عرق سردی بر پیشانی‌تان خواهد نشست. البته درباره شهرت فیلم «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» به‌عنوان فیلم ترسناک کمی اغراق‌ شده است. این فیلم بیش از هرچیز به‌خاطر نحوه فیلم‌برداری و تدوینش حس وحشت و اضطراب را به بیننده منتقل می‌کند.

۱۴. یک مکان ساکت (A Quiet Place)

یک مکان ساکت

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۱۸
کارگردان: جان کرازینسکی
بازیگران اصلی: امیلی بلانت، جان کرازینسکی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

بیهوده نیست که «یک مکان ساکت» نام بهترین فیلم ترسناک را یدک می‌کشد. سکوت و سکون این فیلم باعث شده است تا تماشای آن به تجربه‌ای وحشتناک تبدیل شود. در این فیلم، ماجرای خانواده‌ای را دنبال می‌کنیم که در دنیایی پساآخرالزمانی برای زنده‌ماندن تلاش می‌کنند. آنها باید از دست موجودات بیگانه‌ای که در همه‌جا گشت می‌زنند، فرار کنند. کوچک‌ترین صدا ممکن است این موجودات را به‌سمت آنها روانه کند.

۱۳. گرگ‌نمای آمریکایی در لندن (An American Werewolf in London)

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
سال پخش: ۱۹۸۱
کارگردان: جان لندیس
بازیگران اصلی: دیوید ناتن، جنی آگوتر
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

موجودی مرموز در حوالی یورک‌شایر به دیوید و جک حمله می‌کند. جک می‌میرد، ولی دیوید به بیمارستانی در لندن منتقل می‌شود. در بیمارستان حال دیوید بهتر می‌شود و با یکی از پرستاران قرار می‌گذارد. ولی این پایان خوش ماجرا نیست، چون موجود مرموزی که به پسرها حمله کرده بود، گرگ‌نما بوده است و شبی با ماه کامل در راه است. کارگردان فیلم، جان لندیس، در ساخت فیلم‌های ژانر وحشت نیز به‌اندازه فیلم‌های کمدی ماهر است و برای ساخت این فیلم همه مهارت‌های خود را به کار گرفته است.

اگر تابه‌حال صحنه‌ی تبدیل گرگ‌نماها در فیلم‌های ترسناک توجهتان را جلب نکرده است و تحت‌تأثیر قرار نگرفته‌اید، این فیلم حتما برایتان ترسناک و جذاب خواهد بود.

۱۲. مگس (The Fly)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۸۶
کارگردان: دیوید کراننبرگ
بازیگران اصلی: جف گلدبلوم، جینا دیویس
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

فیلم «مگس»، محصول سال ۱۹۸۶، موفقیت چشمگیری را برای دیوید کراننبرگ و جف گلدبلوم به ارمغان آورد. این فیلم نقطه اوجی در کارنامه وحشت بیولوژیک و فلسفی کارگردان است. دانشمندی به‌نام ست روندل برای توسعه فناوری دورنوردی، خارج از ساختمان اصلی محل کارش کار می‌کند. وی توجه خبرنگاری به‌نام گرینا دیویس را جلب می‌کند. وقتی به انتهای پروژه‌اش نزدیک می‌شود و شهرت او قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد، مگسی همراه او وارد این وسیله دورنورد یا تله‌پورت می‌شود و با دی‌ان‌ای او پیوند می‌خورد و سرنوشت همه علاقه‌مندان به این فناوری جدید را برای همیشه تغییر می‌دهد.

این فیلم از آثار قبلی و بعدی کارگردان بسیار هوشمندانه‌تر و متفکرانه‌تر است و در واقع خلاصه یا ترکیبی فوق‌العاده از همه آنهاست. فیلم «مگس» فقط درباره تبدیل‌شدن مردی به مگس نیست، بلکه تمام جنبه‌های شخصیتی، روانی و فیزیکی این حادثه را پوشش می‌دهد. عملکرد خیره‌کننده گلدبلوم و دیویس یکی از نقاط قوت فیلم است که تأثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند. آهنگسازی بی‌نظیر «هاوارد شور» برای این فیلم هم یکی از دلایلی است که حتما باید آن را تماشا کنید.

۱۱. مرده‌ شریر ۲ (Evil Dead 2)

ترسناک ترین فیلم های دنیا Evil-Dead

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۸۷
کارگردان: سم ریمی
بازیگران اصلی: بروس کمپبل، سارا بری
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

«مرده شریر ۲» ادامه داستان قبلی نیست و به‌نوعی بازسازی آن است. فیلم «مرده‌ شریر ۱»، محصول ۱۹۸۱، درباره تعدادی آدم بی‌گناه است که به کلبه‌‌ای جنگلی می‌روند، کتاب یک مرده را پیدا می‌کنند و بقیه‌ی ماجرا اتفاق می‌افتد، ولی در قسمت جدید صحنه‌ها بسیار جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر ساخته شده‌اند و در مقایسه با فیلم اول باورپذیرتر‌ند.

فیلم «مرده شریر ۲» نسخه‌ای بیرونی از بی‌رحمانه‌ترین، بدترین و بی‌وقفه‌ترین کابوسی است که می‌توانید ببینید. این فیلم فرصتی برای پرداختن بیشتر به جنبه‌های موهوم و دلهره‌آور داستان اول را فراهم کرده است. صحنه‌های فیلم با خلاقیتی هنرمندانه و با بهره‌گیری از استاپ‌موشن و اسلوموشن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را از تماشای فیلمی ترسناک رقم می‌زنند.

۱۰. هالووین (Halloween)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۷۸
کارگردان: جان کارپنتر
بازیگران اصلی: دونالد پلیزنس، جیمی لی کرتیس
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

جان کارپنتر با ساخت این فیلم یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان را به تاریخ سینما معرفی کرد و انقلابی در سبک فیلم‌های اسلشر ایجاد کرد. کارپنتر علاوه‌ بر کارگردانی، نویسندگی و آهنگ‌سازی فیلم را نیز بر عهده داشته است. «هالووین» به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل شد.

در فیلم «هالووین» استانداردهای این ژانر به‌خوبی رعایت شده‌اند که به‌ندرت در چنین فیلم‌هایی به چشم می‌خورد. کارپنتر صحنه‌ها را به‌نحوی به تصویر می‌کشد که به شما فرصت حدس‌زدن می‌دهد و با ترکیبی از تنگناهراسی و رؤیایی وهم‌آور، که اغلب هم‌زمان در فیلم مشاهده می‌شود، فارغ از اینکه کجا هستید و چه اتفاقی در حال افتادن است، احساسی ناخوشایند و عمیق از وحشت و آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند. همچنین موسیقی متن در تک‌تک لحظات فیلم نقش بسزایی در ایجاد حس وحشت و دلهره ایفا می‌کند و به‌حق نمی‌توان از تأثیر آن چشم‌پوشی کرد.

۹. بی‌گناهان (The Innocents)

کشور سازنده: انگلستان
سال پخش: ۱۹۶۱
کارگردان: جک کلایتون
بازیگران اصلی: دبورا کر، پیتر وینگارد
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۸

داستان فیلم «بی‌گناهان»، محصول ۱۹۶۱، در انگلستان اواخر قرن نوزدهم روایت می‌شود. دوشیزه گیدنز به‌عنوان معلم سرخانه برادرزاده‌های مالک عمارتی اربابی و دور از شهر استخدام می‌شود. این ۲ کودک در ابتدا معصوم به نظر می‌رسند، اما گیدنز کم‌کم به حقایقی مرموز درباره این خانه پی می‌برد و می‌فهمد که ارواح دو عاشق مرده کودکان را تسخیر کرده‌اند.

این فیلم بر اساس رمان کلاسیک «سخت‌ترشدن اوضاع» نوشته هنری جیمز ساخته شده است. فیلم «بی‌گناهان» الهام‌بخش ساخت آثار دیگری مثل «قله‌ای به‌رنگ خون» به‌کارگردانی «گیرمو دل تورو» شده است. «بی‌گناهان» با درون‌مایه ارواح و رفتارهای دوگانه غیرطبیعی و تهدیدآمیز پر از المان‌های ترسناک است. بعد از تماشای فیلم، به‌درستی نمی‌فهمید که با روح سروکار داشته‌اید یا اوهام یا چیزی بین این دو.

۸. طلوع مردگان (Dawn of the Dead)

بهترین فیلم های ترسناک - dawn of the dead

کشور سازنده: آمریکا، ایتالیا
سال پخش: ۱۹۷۸
کارگردان: جورج ای رومرو
بازیگران اصلی: دیوید امگا، کن فوری
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۸

فیلم «طلوع مردگان»، محصول ۱۹۷۸، یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان و دنباله فیلم «شب مردگان زنده» اثر رومرو است که کشتارهای بیشتری را به‌ تصویر می‌کشد. این بار بازماندگان به‌جای خانه، در مرکز خرید نگه داشته شده‌اند، در حالی که دنیای اطراف آنها در حال سقوط و نابودی است. فضای بزرگ‌تر، فرصت بیشتری را برای نمایش هرچه بیشتر وحشت و جلب‌توجه بینندگان در اختیار کارگردان قرار داده است.

تصور اینکه دنیا به این شکل پایان یابد به‌تنهایی هم ترسناک و دلهره‌آور است. در فیلم‌های ترسناک، زامبی‌ها همواره تهدیدی برای بشر در نظر گرفته می‌شوند و فیلم «طلوع مردگان» با به‌تصویرکشیدن آخرالزمانی هولناک، یکی از تأثیرگذارترین آثار این ژانر است.

۷. برو بیرون (Get Out)

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۲۰۱۷
کارگردان: جوردن پیل
بازیگران اصلی: دنیل کولوا، آلیسون ویلیامز
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۷٫۸

عکاسی بیست‌وچندساله به‌نام کریس به‌سمت دهکده‌ای در حوالی نیویورک می‌رود تا برای اولین بار با خانواده نامزدش ملاقات کند. او کمی استرس دارد، چون نگران است که خانواده سفیدپوست نامزدش با سیاه‌پوست‌بودن او مشکل داشته باشند. به نظر می‌رسد که این دیدار یک مهمانی دوستانه و معمولی باشد، ولی ماجرا چیز دیگری است. چه چیزی در این روستای دورافتاده در انتظار کریس است؟

این فیلم به‌خوبی توجه بینندگان را جلب کرده است و با شوخی‌های گاه‌وبیگاه و لایه‌هایی از وحشتی بی‌پرده، به‌معنای واقعی کلمه یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان است. جردن پیل، کارگردان فیلم، توجه شما را به حقایق ترسناک و واقعی پنهان در اعماق جامعه امروزی آمریکا جلب می‌کند. آشکارسازی بزرگ او در این فیلم بسیار ترسناک‌تر از صحنه‌های ناگهانی دلهره‌آور رایج در فیلم‌های ترسناک است.

۶. بچه رزماری (Rosemary’s Baby)

بچه رزماری

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۶۸
کارگردان: رومن پولانسکی
بازیگران اصلی: میا فارو، جان کاساوتیس
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸

«بچه رزماری» در زمان اکران خود، پرفروش ترین فیلم ترسناک جهان بود. در این فیلم ترسناک قدیمی، ماجرای زن و شوهر جوانی را دنبال می‌کنیم که در تلاش برای بچه‌دارشدن‌اند. آنها به آپارتمانی قدیمی در محله سنترال پارک غربی نقل‌مکان می‌کنند. این آپارتمان همسایگانی عجیب‌وغریب دارد که درنهایت باعث دردسر و وحشت این زن و شوهر می‌شوند.

۵. جن گیر (The Exorcist) یکی از بهترین فیلم های ترسناک

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۷۳
کارگردان: ویلیام فردکین
بازیگران اصلی: الن برستین، مکس فون‌سیتو
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۱

«جن گیر» محصول ۱۹۷۳ یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان به‌کارگردانی ویلیام فریدکین است که بر اساس رمانی به همین نام از ویلیام پیتر بلتی ساخته شده است. «جن گیر» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت است. ماجرا در جرج تاون در حومه واشینگتن اتفاق می‌افتد. کریس مک‌نیل، زنی بازیگر، نگران سلامت دخترش رگن است که دچار تشنج‌های شدیدی می‌شود و رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد. پزشکان توان درمان دخترک را ندارند و به کریس پیشنهاد می‌کنند از یک جن‌گیر کمک بگیرد.

این فیلم فضایی بسیار وحشت‌انگیز و شیطانی‌ دارد و بی‌رحمانه شما را به وحشت می‌اندازد، ولی اگر وحشت فیلم را کنار بگذارید، با فیلمی هوشمندانه مواجه می‌شوید که برای درک جزئیات، توجه تمام و کمال شما را می‌طلبد و به‌قدری دقیق و هوشمندانه است که از زمان تولیدش تاکنون ورد زبان دوستداران فیلم‌های ترسناک بوده است.

۴. موجود (The Thing)‌

ترسناک ترین فیلم های دنیا - موجود The Thing

کشور سازنده: آمریکا، کانادا
سال پخش: ۱۹۸۲
کارگردان: جان کارپنتر
بازیگران اصلی: کرت راسل، ویلفورد بریملی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

فیلم «موجود» فیلمی علمی‌تخیلی و ترسناک درباره موجودی فضایی است که می‌تواند به شکل قربانیان خود درآید. این موجود در تعقیب کارکنان یک پایگاه تحقیقاتی آمریکایی در قطب است، درنهایت خود را به‌شکل یکی از آنها درمی‌آورد و فرصتی برای حمله پیدا می‌کند. این فیلم نسخه بازسازی‌شده‌ فیلم «موجودی از دنیای دیگر» محصول دهه ۱۹۵۰ است. کارگردانی فیلم را «جان کارپنتر» بر عهده داشته است.

یکی از دلایل ترسناک‌بودن فیلم، فضای پارانوئید و مخوفی است که به تصویر می‌کشد. این وحشت سرکوبگرانه در تمام لحظات فیلم ادامه دارد و نقش‌آفرینی خیره‌کننده بازیگران بر تأثیرگذاری آن افزوده است. البته نباید تأثیر جلوه‌های ویژه حرفه‌ای فیلم را نادیده گرفت که موفق به دریافت جایزه هم شده است.

۳. درخشش (The Shining)

ترسناک ترین فیلم های دنیا - درخشش The Shining

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
سال پخش: ۱۹۸۰
کارگردان: استنلی کوبریک
بازیگران اصلی: جک نیکلسون، شلی دووال
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۴

فیلم سینمایی درخشش به‌کارگردانی استنلی کوبریک، برگرفته از داستان استفن کینگ و با بازی خیره‌کننده جک نیکلسون یکی از به‌یادماندنی‌ترین آثار سینمایی و بهترین فیلم های ترسناک جهان است. استنلی کوبریک و عوامل ماهر و توانمند فیلم برای ساخت این شاهکار نهایت وسواس را به‌ خرج داده‌اند و گاهی برای ضبط یک صحنه ۱۲۷ بار تلاش کرده‌اند. نتیجه این‌همه دقت و زحمت تجربه دلهره‌آور و فراموش‌نشدنی تماشای فیلمی است که مدت‌ها فکرتان را مشغول می‌کند.

توجه دقیق به جزئیات و ریتم کند عمدی این فیلم بر وحشت هیپنوتیک آن افزوده است؛ مهمانان عجیب که خون از سر و روی آنها می‌ریزد، آسانسورهایی که خون از آنها فوران می‌کند و دوقلوهایی ترسناک. «درخشش» سرشار از این صحنه‌های خارق‌العاده است. ولی اوج هنر در فیلم این است که همه این صحنه‌ها در لفافه‌ای از تهدید روانی شکل می‌گیرند که به‌کندی پیش می‌رود.

۲. بیگانه (Alien)

بیگانه

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
سال پخش: ۱۹۷۹
کارگردان: ریدلی اسکات
بازیگران اصلی: سیگورنی ویور، تام اسکریت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

فیلم «بیگانه»، محصول ۱۹۷۹، بدون تردید یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیاست که در عین‌ حال علمی‌تخیلی هم محسوب می‌شود و «ریدلی اسکات» کارگردانی آن را بر عهده داشته است. داستان فیلم از این قرار است که یک فضاپیمای تجاری حامل ۷ سرنشین در راه بازگشت به زمین با پیام کمک از سوی سیاره‌ای در مسیرش مواجه می‌شود و…

هیچ چیزی ترسناک‌تر از فضاپیمایی نیست که چندین سال نوری از خانه فاصله دارد، البته موجود بیگانه فیلم نیز همان‌طور که انتظارش را دارید مثل هیولاها ترسناک است. وحشت نهفته در این فیلم بسیار فراتر از نمایش دندان‌ها و پنجه‌های خون‌آلود است. این موجود لایه‌های شخصیتی وهم‌آلودی دارد و البته کارگردانی بی‌نقص «ریدلی اسکات» هم به‌خوبی این وحشت نهفته را به تصویر می‌کشد.

۱. روانی (Psycho)؛ یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان

ترسناک ترین فیلم های دنیا psycho

کشور سازنده: آمریکا
سال پخش: ۱۹۶۰
کارگردان: آلفرد هیچکاک
بازیگران اصلی: آنتونی پرکینز، جنت لی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

این فیلم دلهره‌آور آلفرد هیچکاک یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان به شمار می‌آید. فیلم درباره قاتلی است که در مسافرخانه‌ای در کنار جاده کمین کرده. این فیلم به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده است. امروزه این فیلم بخشی از فرهنگ عامه است و اهمیت بسیار زیادی در دنیای سینما دارد. «آنتونی پرکینز» در نقش نورمن عملکردی فوق‌العاده و خیره‌کننده دارد.

حداقل ۲ صحنه در فیلم هست که حتی برای تماشاگر امروزی نیز کاملا دلهره‌آور و شوکه‌کننده است. حتی با اینکه سال‌ها از ساخت فیلم گذشته است، می‌توان فیلم را دید، لذت برد و مهارت عوامل فیلم را در نمایشی خیره‌کننده تحسین کرد. فیلمی که بسیار بادقت و با توجه به جزئیات ساخته شده است و فضایی غافل‌گیرکننده و آکنده از ترس و وحشت دارد.

سؤالات رایج

۱. نام فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند چیست؟

پخش فیلم‌های ترسناک زیادی به‌دلیل داشتن صحنه‌های بیش از حد آزاردهنده در کشورهای مختلف ممنوع شده است، از جمله:

  • کشتار با اره‌برقی در تگزاس؛
  • به گورت تف می‌کنم؛
  • هزارپای انسانی ۲؛
  • کانیبال هولوکاست؛
  • یک فیلم صربستانی.

۲. ترسناک ترین فیلم های جهان جنی کدام‌اند؟

  • جن‌گیر (۱۹۷۳)؛
  • موروثی (۲۰۱۸)؛
  • احضار (۲۰۱۳)؛
  • توطئه‌آمیز (۲۰۱۰).

۳. ترسناک ترین فیلم جهان کدام است؟

واقعا نمی‌توان گفت ترسناک ترین فیلم جهان یا ترسناک ترین فیلم تاریخ کدام است، چون این مسئله تا حد زیادی به بیننده بستگی دارد و ممکن است فیلمی که یکی را زهره‌ترک می‌کند، برای دیگری حوصله‌سربر باشد. بااین‌حال ترسناک ترین فیلم تاریخ به قضاوت کاربران سایت راتن تومیتوز، «جن‌گیر» (۱۹۷۳) بوده است.

شما بگویید

شما کدام‌یک از فیلم‌های معرفی‌شده در این فهرست را تماشا کرده‌اید؟ به‌نظر شما بهترین فیلم ترسناک دنیا یا فیلم های ترسناک دنیا کدام‌اند؟


در ادامه بخوانید: فیلم هایی که باید دید؛ ۳۶ فیلم برتر قرن ۲۱ تاكنون كه حتما باید ببینید
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع gamesradar.com timeout timeout
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 146 دیدگاه)
  1. رستا می‌گوید

    ببینید من وقتی دیدم اینقدر از جنگیر تعریف میشه کفتم یه توضیحی بدم.
    جنگیر توی زمان خودش واقعا یه شاهکاره حقیقی بوده. درحدی که پخشش تو خیلی از کشورا تا الانم ممنوعه.وقتی فیلم برای اولین بار اکران شد جلوی سینما امبولانس گذاشته بودن در این حد یعنی
    فیلمش بدونه ذره ای ادیته و نسبت به فیلمهای الان خیلی ارزش بیشتری داره که فیلمها همه با ادیتن
    قبل از جنگیر فیلمای ترسناک بیشتر حالت تخیلی داشتن.یا فوقش اره برقی و اینا اما جنگیر تحول صنعت ترسناک سینما بوده و هست.درواقع اکثر فیلمای الان کپی از جنگیرن. اما این رده بندی ترسناکترین فیلم جهان که متعلق به جنگیره ماله قبلا هست که واقعا هم به شدتت ترسناک بوده. خودم به شخصه اگه سال 1973 میدیدمش قطعا کارم به همون امبولانسه میکشید اما برا یه کاربر جدید که به فیلمهای جدید که کپی از جنگیرن عادت کرده فیلم جالبه اما ترسناک نه.به همین دلایلی که بالا گفتم. اما به نظرم ارزش یه بار دیدنو داره

  2. چریکی می‌گوید

    سلام من چند ساله دنبال یه فیلم میگردم اسمش یادم نیست چون اون موقع کوچیک بودم الان بیست سالمه اینطوری بود یه پیر زن در یک قلعه بود یا یه قصر چند طبقه خیلی بلند رو تخت نزدیک چند سالی خواب بود مو هاش ناخوناش دیگه بیش از حد بلند شده بود چند نفر رفتن در این جنگل این قلعه رو به طور اتفاقی دیدن نمی‌تونستن برن داخل بزور با طناب دو نفر رفتن داخل دیگه نمیدونم فیلم قدیمی بود و در فیلم کلاغ هم داشت

  3. کامران می‌گوید

    چیزی که باعث تاسف هست
    حجم عظیم توهین به دیگران توی نظرات هست
    باعث خجالته