کتاب مدایح بی صله؛ اثری ماندگار از احمد شاملو

0

مجوعه شعر مدایح بی صله، اثر شاعری که همه‌ی ما با عاشقانه‌هایش زندگی کرده‌ایم، احمد شاملو، احتمالا برای دوستداران شعر هدیه‌ای بی‌نظیر باشد. با چطور همراه باشید تا بیشتر درمورد کتاب مدایح بی صله و اشعار خواندنی‌ و روح‌نوازش بدانید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: مدایح بی صله
  • شاعر: احمد شاملو
  • تعداد صفحات: ۲۱۶

درباره‌ی کتاب مدایح بی صله

«ـ جهان را که آفرید؟»
«ـ جهان را؟
من
آفریدم!
به‌جز آن‌که چون من‌اش انگشتانِ معجزه‌گر باشد
که را توانِ آفرینشِ این هست؟
جهان را من آفریدم.»
«ـ جهان را چگونه آفریدی؟»
ـ چگونه؟
به لطف کودکانه اعجاز!»

رونیکس

درست می‌گفت «احمد شاملو». این شعر، جهان شاعرانه‌ی زیبایی است که در تاروپود کلمات شگفت‌انگیزش تنیده شده‌اند؛ شعری که فقط خالقش می‌تواند خود او باشد. البته این تمام شعر گران‌بهای او نیست؛ بقیه‌ی این شعر در «کتاب مدایح بی صله» منتشر شده است.

شعرهای این شاعر بزرگ، دست‌تان را می‌گیرد و به دنیایی دیگر می‌برد؛ دنیایی که باید کشف کرد و راز هر کلمه را بیرون کشید. احمد شاملو، بال‌های تازه‌ای برای شعر معاصر ایران خلق کرده است. بال‌هایی جاودانه که تا سال‌ها می‌تواند ادبیات را در اوج به‌پرواز دربیاورد.

مجموعه شعر «کتاب مدایح بی صله» در سال ۱۳۷۱ چاپ‌ شده است. این کتاب در مجموع دارای ۵۱ شعر است. بعضی از این اشعار به افرادی تقدیم شده‌اند.

کوتاه‌ترین شعر «سلاخی که می‌گریست» نام دارد؛ شعری که شاید جایی شنیده یا دیده‌ باشید؛ زیبا و موجز، درعین‌حال تأثیرگذار: «سلاخی گریست، به قناری کوچکی دلباخته بود.»

در حاشیه

احمد شاملو یا الف. بامداد، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، مترجم، پژوهشگر و فرهنگ‌نویس بزرگ کشورمان بود. به‌دلیل اینکه او پایه‌های شعری نوپا را در ادبیات ایران تثبیت کرد، منتقدان و شاعران زیادی درباره‌ی او اظهارنظر کرده‌اند.

«شمس لنگرودی» شاعر معاصری که اغلب‌مان شاید نامش را شنیده‌ایم، درباره‌ی او چنین می‌گوید:
«شاملو متوجه شد که موسیقی کهن کلام می‌تواند آن روح را در محتوای او بدمد؛ نه موسیقی زبانِ روزمره. درنتیجه شعری سرود که صورت و محتوای هماهنگی داشت و همین امر باعث جذابیت شعر او شد. البته فقط این مسئله تأثیرگذار نبوده است. شاملو از معدود شاعرانی است که برای همه‌ی نسل‌ها شعر سروده است.»

ترانه‌های دلنشینش تا اشعار جاودانه‌ای چون «شبانه‌ها» و شعرهای عاشقانه بی‌نظیری که در وصف همسرش آیدا سرود، همه و همه جزو آثار ماندگار شعر معاصر فارسی هستند.

«عبدالعلی دستغیب»، منتقد ادبی که مجموعه نقدی بر آثار شاملو نوشته است، می‌گوید شاملو بیشترین تأثیر را بر شعر معاصر پس از نیما یوشیج داشته است و عاشقانه‌های شاملو، زیباترین ترانه‌های عاشقانه در شعر نوی پارسی است.

آیا این کتاب برای شماست؟

مگر می‌شود شعرهای شاعران بزرگ قرن‌های پیشین ایران را خواند، ولی شعرهای احمد شاملو را نخواند؟ اگر شعر هم دوست ندارید یا شعر نو را نمی‌پسندید و تابه‌حال نخوانده‌اید، خواندن این کتاب شروعی عالی است. کتاب مدایح بی صله را بردارید و ورق بزنید، جادوی شعر شاملو شما را مسحور خود خواهد کرد.

خبر خوب اینکه، یک نسخه‌ی کتاب صوتی مدایح بی صله شامل ۱۶ شعر برگزیده از همین کتاب و مجموعه‌شعرهای دیگر شاملو، با صدای رسا و بی‌نظیر خود او، در سایت نوار دردسترس است. صدای شاملو در نیمه‌شب‌های بی‌خوابی‌تان و در سکوت خانه، همراه و منبعی الهام است که کلمات شیرین و پرمفهومش در گوش جان‌تان خواهد نشست.

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.