کتاب مردان مریخی زنان ونوسی؛ راهکارهای کاربردی حل مشکلات زندگی زناشویی

0

یکی از کتاب‌های معروف و محبوب حوزه‌ی روانشناسی عامه‌پسند، کتاب مردان مریخی زنان ونوسی است که به بررسی روابط زنان و مردان در زندگی زناشویی پرداخته‌ است. در این مطلب به بررسی دلیل محبوبیت و فروش بالای این کتاب «جان گری»، و آشنایی با مشخصات کلی کتاب، پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا بیشتر با مردان مریخی و زنان ونوسی آشنا شوید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب: مردان مریخی زنان ونوسی
  • عنوان کتاب به زبان اصلی: men are from Mars, women are from Venus
  • نویسنده: جان گری (John Gray)
  • سال انتشار: ۱۹۹۲

درباره‌ی کتاب مردان مریخی زنان ونوسی

وقتی برای اولین بار عنوان کتاب «مردان مریخی زنان ونوسی» به چشمم خورد، فکر کردم با یک داستان تخیلی درباره‌ی اسطوره‌های تاریخی طرفم! اما پرواضح است که اشتباه می‌کردم! موضوع این کتاب هیچ ربطی به اسم عجیب‌وغریبش ندارد! وجه تسمیه کتاب با عنوان عجیبش هم این‌ است که نویسنده معتقد است گویی مردان از مریخ و زنان از زهره آمده‌اند، اما به‌مرور فراموش کرده‌اند که از کجا آمده‌اند و چرا در کنار هم زندگی می‌کنند و نقطه‌ی آغاز اختلافات اینجاست. «جان گری» در این کتاب، به بررسی تفاوت‌های میان زنان و مردان پرداخته است و سعی می‌کند به خواننده نشان بدهد که زنان و مردان با وجود این تفاوت‌ها هم می‌توانند در کنار هم زندگی زناشویی موفق، مسالمت‌آمیز و عاشقانه‌ای داشته باشند. «بی‌سیاستی همسران و ضعف مهارت‌های ارتباطی که اینها ناشی از بی‌توجهی به تفاوت‌های زن و مرد، عدم تسلط به مهارت‌های گفت‌وگو و نیز ناهم‌خوانی‌های فرهنگی و … از دلایل اختلاف بین آنهاست و اینکه زن و مردی که نخست زندگی را با عشق شروع می‌کنند، بعد برای نگه داشتن شرایط مطلوب و گرمای خانواده، مهارت کافی را ندارند.»

رونیکس

این کتاب در حوزه‌ی کتاب‌های روان‌شناسی عامه‌پسند جای می‌گیرد و دغدغه‌ی نویسنده در آن، بهبود روابط زناشویی همسران است. شما در این کتاب با مهارت‌هایی آشنا می‌شوید که می‌توانند در درک تفاوت‌های شما با همسرتان کمک کنند و قرار است یاد بگیرید که چگونه با این تفاوت‌ها کنار بیایید تا زندگی مسالمت‌آمیز و عاشقانه‌ای داشته باشید: «مردان به غار خود می‌روند و زنان حرف می‌زنند: مردها وقتی ناراحت می‌شوند در خود فرو می‌روند و به‌تنهایی احتیاج دارند، پاپیچ آنها نشوید. زن‌ها وقتی ناراحتند دوست دارند صحبت کنند، به حرف‌هایشان گوش کنید و درمورد بحثی که مطرح می‌کنند از آنها سؤال کنید تا بدانند که به موضوع علاقه‌مند هستید. بهترین کار برای خانم‌ها این است که به آنها توجه کنید، ابراز عشق کنید و برایشان هدیه بگیرید.

برای آقایان بهترین کار این است که از آنها قدردانی کنید و نشان بدهید که مایه‌ی افتخار شما هستند. چگونه از مشاجره بپرهیزیم: مشاجره با بحث فرق دارد. معمولا زنی ناراحت است به‌صورت نامناسبی ناراحتیش را بیان می‌کند، مرد که فکر می‌کند قدرش را نمی‌دانند، واکنش نشان می‌دهد و زن عذرخواهی می‌کند و ناراحتی اصلا از بین نمی‌رود. با آرامش دلیل ناراحتی‌تان را بیان کنید و با آرامش به ناراحتی خانم گوش بدهید.» جان گری اعتقاد دارد که درک تفاوت‌ها و اساسا درک این مسئله که زنان و مردان به‌طور فطری با یکدیگر متفاوت هستند؛ بزرگ‌ترین قدم برای داشتن روابط سالم و دوستانه میان زوج‌هاست. پس در قدم اول باید یاد بگیرید که قرار نیست همسرتان، مثل شما رفتار کند، فکر کند و عکس‌العمل نشان بدهد. اگر همین قدم را محکم بردارید، بیشتر مشکلات شما با همسرتان برطرف خواهند شد.

درحاشیه

این کتاب یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های روان‌شناسی عامه‌پسند به حساب می‌آید. به‌طوری که تا کنون ۴۰ میلیون نسخه از آن در سرتاسر دنیا به فروش رسیده و به زبان‌های مختلفی ترجمه شده‌ است. این کتاب در ایران هم یکی از پرطرفداران‌ترین کتاب‌های مهارتی میان مخاطبان این طیف ازکتاب‌ها به‌حساب می‌آید.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی مردان مریخی زنان ونوسی را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

آیا این کتاب برای شماست؟

بیان «جان گری» در کتاب، برخلاف عنوانش، جدی و علمی است و تمام سعی خود را برای آموزش مهارت‌های زندگی مشترک به کار بسته است. این کتاب برای زوج‌های جوان و تمام کسانی که قصد دارند وارد زندگی مشترک شوند، بسته‌ای کاربردی به‌حساب می‌آید. «جان گری» با درک کامل از مخاطب هدف خود، در نگارش این کتاب از بیان ساده و همه‌فهمی بهره گرفته‌ است که درعین‌حال، ریشه در مطالعات علمی او دارند. اگر به کتاب‌های سبک روان‌شناسی علاقه دارید و اعتقاد دارید که مهارت‌های زندگی از طریق کتاب، آموختنی هستند، قطعا کتاب «مردان مریخی، زنان ونوسی» یکی از بهترین پیشنهادها برای شما خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.