مرد پوشالی و کاربرد آن در حل مسئله

0

زمانی که سه خوک کوچک خانه‌ای از حصیر می‌سازند، چه اتفاقی می‌افتد؟ درست است گرگ بزرگ و بدجنس قصه، آن را خراب می‌کند!

همین حرف را می‌توان درباره‌ی پیشنهاد مرد حصیری نیز تکرار کرد. مرد حصیری نامی است که روی پیش‌نویس‌های پیشنهادی که به‌سرعت و با اطلاعات ناکافی جمع‌آوری شده‌اند، گذاشته می‌شود. در نتیجه می‌توانید راه‌‌حلی موقت برای مشکل‌تان ایجاد کنید و هم‌زمان روی راه‌حل بهتری کار کنید.

رونیکس

«مرد حصیری» می‌تواند بسیار مفید باشد، البته تا زمانی که مردم متوجه باشند که برای تجزیه شدن طراحی شده است. معمولا زمانی که پروژه یا بررسی مسئله‌ای را شروع می‌کنید، اطلاعات کافی برای کار با آنها را در اختیار ندارید. به جای اینکه مدتی صبر کنید تا همه‌ی شواهد و داده‌ها را جمع کنید، «مرد حصیری» به شما این اجازه را می‌دهد تا با نیت یافتن راه‌حلی بهتر بر اثر کسب تجربه، با یک راه‌حل ناقص به مسیر خود ادامه دهید. در واقع انتقادها و آزمون‌هایی که انجام می‌دهید، بازخوردی حیاتی به شما می‌دهند که می‌تواند شما را در یافتن راه‌حل نهایی سفت و سختی، یاری کند.

فرض کنید که درآمد شما در حال سقوط است و باید استراتژی فروش بهتری انتخاب کنید. برای استفاده از ایده‌ی مرد حصیری می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  • برای توسعه‌ در بازارهای جدید پیش‌نویس پیشنهادتان را ایجاد کنید.
  • در پیشنهادتان با توجه به قضاوت اولیه و تجربه‌‌ی خود، بازارهایی را که ممکن است آینده‌ی خوبی داشته باشند، مشخص کنید.
  • پیش‌نویس پیشنهادی را به تیم‌‌تان نشان بدهید و به آنها بگویید که این یک مرد حصیری است. این موضوع بسیار مهمی است، چرا که هر شخص باید به‌روشنی بداند که ایده‌ی شما نقطه‌ی شروع است و با این هدف ایجاد شده است که نقد شود.
  • پیشنهاد را تجزیه‌وتحلیل، نقاط ضعف آن را پیدا و فرضیات و معیارهای تصمیم گیری را روشن کنید و روی پیشنهاد اصلاحی کار کنید.
  • پیش‌نویس یک پیشنهاد دیگر را تهیه کنید و این فرآیند را تا زمانی که به نتیجه‌ی نهایی برسید تکرار کنید. شما می‌توانید به این پیشنهادهای بعدی نیز نام‌هایی اختصاص بدهید: مانند مرد چوبی، مرد حلبی، مرد آهنی.

در فرهنگی که برای درست بودن، ارزش قائل است، جا انداختن مفهوم مرد حصیری کار دشواری است. چرا باید وقت خود را برای طرح چیزی که قرار نیست در نهایت از آن استفاده شود، تلف کنیم؟ اگر بتوانید این بخش را تفهیم کنید، از میزان سودمندی این تکنیک شگفت‌زده خواهید شد. یکی از مهمترین فواید آن این است که شما را مجبور می‌کند تا کاری انجام دهید. ممکن است که صرف زمان زیاد برای سنجیدن شایستگی یک ایده یا فرضیه، برای شما هزینه داشته باشد، چرا که این خطر وجود دارد که هیچ‌وقت تصمیم نگیرید. شما با استفاده از مرد حصیری به‌سرعت تصمیم می‌گیرید، حتی اگر تصمیمی ناقص باشد. در نتیجه این اطمینان حاصل می‌شود که تصمیم نهایی گرفته خواهد شد، چرا که اگر هیچ کاری صورت نگیرد، یک طرح ضعیف به‌صورت پیش‌فرض پذیرفته شده است.

نکته:

هنگامی که از رویکرد مرد حصیری استفاده می‌کنید، خیلی مراقب و مطمئن باشید که افراد متوجه هدف شما هستند: مسلما دوست ندارید که اعتبارتان به‌خاطر «یک راه‌حل نسنجیده از دست برود». مطمئن شوید که اسناد شما برچسب پیشنهاد موقت را دارند و افراد متوجه هستند که چیزی که به آنها داده‌اید چیست.

به‌همین دلیل ممکن است ترجیح بدهید که از این رویکرد تنها در زمانی استفاده کنید که گردش اسناد را دراختیار دارید و شیوه‌ی دریافت آنها را مدیریت می‌کنید.

همچنین مرد حصیری برای اطمینان از این موضوع که همه‌ی افرادِ درگیر، تصوری ملموس برای کار کردن دارند، سودمند است. در غیر این صورت این خطر به‌وجود می‌آید که در هنگام تحقیق و بحث درباره‌ی بخش‌های مختلف یک ایده یا راه‌حل، هر یک از افراد با بخش‌های متفاوتی از مسئله‌ی کلی، درک‌ها و فرضیات بیان‌نشده‌ کار کنند.

بنابر تعاریف، ریسکی که استفاده از پیشنهاد مرد حصیری به‌همراه دارد، نتیجه‌گیری شتاب‌زده است. در صورتی که از این خطر آگاه باشید، با به چالش کشیدن و آزمودن دوباره‌ی راه‌حل، نتیجه‌گیری شتاب‌زده را به ابزاری برای پیدا کردن نتیجه‌‌ای بهتر تبدیل کنید.

تکنیکی خوب برای بررسی راه‌حل‌ها و فرضیات، نردبان استنتاج است که می‌توانید از آن برای حصول اطمینان از معتبر بودن فرضیات نهایی خود استفاده کنید، در مقابل این دسته، فرضیات مرد حصیری قرار دارند که با حقایق راه‌حل‌های کارآمد شما رو‌به‌رو نمی‌شوند.

تکنیک‌هایی برای به‌خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب

۱۰،۰۰۰ تومان


ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.