زندگی در استرالیا و مهم‌ترین نکاتی که باید در این باره بدانید

0

استرالیا مقصد جذابی برای مهاجرت است. سواحل زیبا، خدمات و بیمه‌ی اجتماعی کارامد و کیفیت بالای زندگی تنها بخشی از دلایل جذابیت این کشور برای مهاجران است.

در این مطلب برایتان نکات مهمی درباره‌ی استرالیا نوشته‌ایم. اگر قصد مهاجرت و زندگی در استرالیا یا انتخاب یک مقصد عالی برای مهاجرت دارید، این مقاله حتما به شما کمک می‌کند.

کلیاتی درباره استرالیا که باید بدانیم

استرالیا کشوری توسعه‌یافته در نیم‌کره‌ جنوبی و با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت است. این کشور ششمین کشور پهناور دنیاست.

رونیکس

استرالیا در سال ۱۹۰۱ از بریتانیا مستقل شد. کانبرا پایتخت استرالیا جایگاه مجلس کشور و خانه‌ی فرماندار کل است. فرماندار کل به‌صورت تشریفاتی و به نمایندگی از ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد؛ اما در عمل نخست‌وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس، اداره‌ کشور را در دست دارند.

فکرش را بکنید استرالیا با هیچ کشوری مرز خاکی ندارد و دور آن را از شرق اقیانوس آرام، از جنوب اقیانوس منجمد جنوبی، از غرب اقیانوس هند و از شمال چندین دریا و خلیج دربرگرفته‌اند.

در حقیقت این کشور سرزمین اصلی قاره‌‌ی اقیانوسیه، کوچک‌ترین قاره‌‌ی دنیاست. استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهن‌ترین خشکی جهان است. نکته‌ی جالب اینجاست که استرالیا متنوع‌ترین کشور در دنیا از لحاظ زیست‌بوم است.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ جمعیت استرالیا را حدود ۲۵ میلیون نفر اعلام کرد. تراکم جمعیتی استرالیا ۳نفر در هر کیلومتر مربع است که یکی از کم‌ترین ارقام تراکم جمعیتی در دنیاست. شاید باورش سخت باشد اما ۹۰درصد جمعیت در حومه‌ی شهرها زندگی می‌کنند. متوسط سن مردم استرالیا ۳۷/۵ سال است.

تاریخچه‌ مهاجرت به استرالیا

در سال ۱۷۸۸ جمعیت غیربومی استرالیا ۴۰۰ هزار نفر بود. امروزه نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در استرالیا زندگی می‌کنند.

با وجود پیشینه‌ی دور و دراز مهاجرت، این مسئله در طول این ۲۳۰ سال تغییرات چشمگیری داشته است که دلیل عمده‌ی آن مهاجران بوده‌اند. در آغاز مهاجران به‌اجبار و به قصد مجازات، اغلب از انگلستان و ایرلند به استرالیا تبعید می‌شدند. با گذر زمان مردم با تصمیم و هزینه‌‌ی شخصی یا با کمک‌های دولتی به این کشور مهاجرت کردند.

مهاجران تازه، اغلب انگلیسی یا ایرلندی بودند. به‌تدریج مردم دیگر کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان و همچنین چینی‌ها هم تصمیم به مهاجرت به استرالیا گرفتند.

در آغاز این کشور سیاست «استرالیا‌ی سفید» را برای پذیرش مهاجران در پیش گرفت و هدفش این بود که جمعیت مهاجران به‌تمامی انگلیسی‌ باشند.

پس از دو جنگ جهانی، هنگامی‌که در سال ۱۹۴۷ خطر حمله‌‌ی ژاپن از بیخ گوش استرالیا گذشت، دولت‌مردان به این نتیجه رسیدند که جمعیت کشور باید به‌شکل قابل‌توجهی افزایش یابد و این هدف فقط با زادوولد ممکن نمی‌شد. به این ترتیب سیاست «استرالیای سفید» به‌مرور کم‌رنگ شد.

در سال ۱۹۶۷ قوانین قدیمی پذیرش مهاجران تغییر کرد. قوانین تازه به‌طور رسمی بر گزینش افراد براساس ویژگی‌های فردی و اجتماعی و گروه‌های شغلی تاکید داشت. استرالیا خود را کشوری چندفرهنگی معرفی و اعلام کرد که تمامی قوانین تبعیض‌آمیز پیشین بی‌اثر هستند. در سال ۱۹۹۸ قوانین مهاجرتی با ایجاد تغییراتی، اهمیت بیشتری به مهارت‌ها و رشته‌های شغلی داد. این روزها مردم از کشورهای گوناگون مشتاق مهاجرت به استرالیا هستند و اگر معیارهای لازم را داشته باشند، می‌توانند پس از طی مراحل مختلف به خواسته‌شان برسند.

اقتصاد استرالیا

زندگی در استرالیا

آگاهی از وضعیت اقتصادی کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، اهمیت دارد. اگر قصد مهاجرت از طریق ویزای سرمایه گذاری استرالیا را دارید دانستن این اطلاعات بسیار ضروری است.

استرالیا کشوری ثروتمند است و اقتصادی بر پایه‌ی بازار دارد. محصولات اصلی استرالیا نیشکر، پنبه، غلات و گوشت است.

این کشور که در شاخص آزادی‌های اقتصادی رتبه‌‌ی دوم را دارد (در سال ۲۰۱۷)، در مارس ۲۰۱۷ رکورد طولانی‌ترین دوره‌‌ی رشد تولید ناخالص ملی را شکست و برای بیست‌وششمین سال پیاپی، رشد در تولید ناخالص ملی را ثبت کرد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بزرگ‌ترین بخش اقتصاد استرالیا بخش خدمات است. بنابر داده‌های سال ۲۰۱۶، ۶۱٪ تولید ناخالص ملی در این بخش تولید و ۷۹ درصد نیروی کار هم در این بخش به‌کار گرفته می‌شود. در سال ۲۰۱۷ بیشترین نیروی کار در حوزه‌‌ی سلامت و مراقبت عمومی و سپس مبادلات خرد اشتغال داشته‌اند.

استرالیا از نظر منابع طبیعی سرزمینی غنی است و معادن بسیاری دارد. این کشور از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اقلام کشاورزی به‌ویژه گندم، همچنین پشم، مواد معدنی مانند آهن و طلا و انرژی از خانواده‌‌ی گاز مایع و زغال‌سنگ است.

مهم‌ترین شرکای بازرگانی استرالیا چین، ژاپن و کره جنوبی در آسیا و همچنین ایالات متحده‌ی آمریکا هستند. هرچند مطابق داده‌های سال ۲۰۱۷ فقر در استرالیا افزایش یافته است اما این کشور در رده‌بندی ثروت به‌ازای هر فرد بالغ، در رتبه‌دوم و بعد از سوئیس قرار دارد!

شهرهای ملبورن، سیدنی، آدلاید، پرث به‌طور پیوسته در فهرست برترین شهرهای دنیا برای زندگی قرار می‌گیرند. در استرالیا نرخ تورم معمولا بین ۲ تا ۳ درصد است.

فرهنگ و ورزش در استرالیا

با اسکان اروپاییان در استرالیا در قرن هجدهم میلادی، شیوه‌ی زندگی اروپایی به فرهنگ غالب استرالیا تبدیل شد. با حمایت مالی دولت جذابیت فرهنگ استرالیا، هنر، تغذیه و وسایل رفاهی بهبود یافت. جالب آنکه شهرهای کوچک و بزرگی ساخته شد که پر از ساختمان‌های هنری، گالری و تئاتر بودند.

در اواخر قرن ۱۹ در «ملبورن حیرت‌آور» که پرجمعیت‌ترین شهر استرالیا، از ثروتمندترین شهرهای جهان و بزرگترین شهر در سراسر امپراتوری بریتانیا پس از لندن بود؛ گالری، تئاتر و موزه‌های بسیاری ساخته شد.

بهترین معماران، خانه اپرای سیدنی را ساختند. اپرا، باله، موسیقی، بازیگران، نمایش‌نامه‌نویسان، شرکت‌های هنری و غیره موردحمایت مجلس استرالیا قرار گرفتند. دولت‌های ایالتی در شرکت‌های برنامه‌سازی استرالیایی که مستقل از شبکه‌ی رادیویی و تلویزیونی سراسری بودند، سرمایه‌گذاری کردند. استرالیا همچنین دارای شرکت‌های رسانه‌ای، روزنامه و مجلات زیادی است که به فرهنگ منطقه‌ای کمک بسزایی می‌کند. امروزه شهر ملبورن به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور شهرت دارد.

مهاجرت آدم‌ها با فرهنگ‌های گوناگون، ویژگی‌های فرهنگی جذابی در استرالیا خلق کرده است؛ این خصوصیت باعث می‌شود این کشور امروز فرهنگ مهاجرپذیری داشته باشد.

نویسندگان چیره‌دستی مانند «پاتریک وایت» برنده‌ی نوبل ادبیات ۱۹۷۳ استرالیایی هستند. این کشور خاستگاه آدم‌های سرشناسی در هنرهای نمایشی است؛ افرادی ازجمله «کیت بلانشت»، «هیو جکمن»، «هیث لجر»، «نیکول کیدمن» و … .

موسیقی بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ استرالیاست؛ موسیقی جدید مهاجران در کنار موسیقی خاص قبایل بومی استرالیا مجموعه‌ای غنی و جذاب ساخته است.

هیجان‌انگیز اینکه، ورزش اولین علاقه بسیاری از استرالیایی‌هاست. کریکت ورزش تابستانی و فوتبال ورزش زمستانی مردم استرالیاست. ورزشکاران این کشور در رشته‌هایی مانند کریکت، راگبی، تنیس، گلف و موج‌سواری دستاوردهای گوناگونی از جمله در المپیک داشته‌اند. استرالیا باوجود سواحل طولانی و آب‌وهوای گرمش به‌ویژه در ورزش‌های آبی مانند شنا و موج‌سواری طرفداران بسیاری دارد.

تحصیل در استرالیا

زندگی در استرالیا

در استرالیا تحصیل برای کودکان از ۵ یا ۶ سالگی تا پایان ۱۵ تا ۱۷ سالگی (بسته به ایالت و قلمرو سرزمینی) اجباری است. تأمین هزینه‌ها، اجرا و نظارت بر برنامه‌ آموزش بر عهده‌ی دولت‌های ایالتی و سرزمینی است. البته دولت اصلی با ارائه‌های وام‌های دانشجویی در سطح کشور به توسعه‌‌ی مدارس خصوصی و مستقل، تأمین هزینه‌‌ی دانشگاه‌های دولتی و برنامه‌های آموزشی سرزمینی کمک می‌کند. مدارس دولتی برای همه‌ شهروندان و دارندگان اقامت استرالیا (اقامت دائم) رایگان است. البته‌ دولت هزینه‌ی کتاب، نوشت‌افزار، لباس، اردوها و… را پوشش نمی‌دهد. دولتی یا غیردولتی، همه‌ مدارس باید تابع برنامه آموزش ایالتی یا سرزمینی خود باشند. برنامه‌های آموزشی در موارد مختلف ازجمله آموزش دروس مذهبی دارای انعطاف هستند.

خوبی آموزش در استرالیا این است که به‌ دانش‌آموزان تنها علم نمی‌آموزد بلکه آنها را برای زندگی آماده می‌کند. دانش‌آموزان در مدرسه مهارت‌های ارتباطی، انضباط شخصی، احترام به خود، دیگران و دنیای پیرامون‌ را یاد می‌گیرند.

در گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان ملل، استرالیا در شاخص آموزش، جایگاه اول را داشت. اگر به فکر تحصیل در این کشور هستید می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کنید.

هزینه‌ تحصیل در استرالیا

اگر بخواهید درباره‌ی هزینه‌‌ تحصیل در استرالیا بدانید؛ بسته به مقطع تحصیلی، رشته‌ و مؤسسه‌ آموزشی‌، متفاوت است. هزینه‌‌ی تقریبی هر سال تحصیلی در دبیرستان بین ۸ تا ۳۰ هزار دلار، در دوره‌‌ی لیسانس بین ۱۵ تا ۳۳ هزار دلار، در دوره‌‌ی فوق‌لیسانس بین ۲۰ تا ۳۷ هزار دلار و در مقطع دکترا ۱۴ تا ۳۷ هزار دلار است. هزینه‌ تحصیل در استرالیا براساس واحدهای درسی محاسبه می‌شود.

در واقع برای اطلاع دقیق از هزینه‌ها باید به سایت مؤسسه‌ آموزشی مربوطه مراجعه کنید. همچنین برخی دانشگاه‌ها بابت ارائه‌‌ی خدمات غیرآموزشی شهریه دریافت می‌کنند، پس یادتان باشد پیش از ثبت‌نام این مورد را بررسی کنید.

نکته‌ی جالب اینجاست که مانند دانشجویان استرالیایی، دانشجویان خارجی هم می‌توانند از کمک‌هزینه‌ و وام‌های تحصیلی دولت بهره ببرند اما سقف این وام‌ها برای شهروندان استرالیا بالاتر است. این کشور به متقاضیان تحصیل در استرالیا بورسیه و کمک‌هزینه اعطا می‌کند؛ بیشتر این کمک‌ها برای مقاطع فوق‌لیسانس و دکتراست. ازجمله معروف‌ترین طرح‌های ارائه‌‌ کمک‌هزینه و بورسیه‌ ‌تحصیلی طرح «اندور» (Endeavour) است.

بهترین شهرهای استرالیا برای مهاجرت

زندگی در استرالیا

شهرهای گوناگون استرالیا هر ساله در فهرست برترین شهرهای دنیا برای زندگی قرار می‌گیرند. در این بین برخی از شهرهای استرالیا جذابیت بیشتری برای مهاجران دارند.

ملبورن

دومین شهر بزرگ استرالیا به‌نوعی مرکز فرهنگی و ورزشی کشور به‌شمار می‌رود. ملبورن که سال‌های پیاپی در فهرست برترین شهرهای دنیا برای زندگی قرار داشته است، در تابستان‌ هوایی دلپذیر دارد و در زمستان ممکن است گاهی با یخبندانی خفیف همراه شود. هندی‌های زیادی به‌دلیل موقعیت‌های شغلی بسیار در این شهر زندگی می‌کنند.

ملبورن پایگاه صنایع و حوزه‌های گوناگونی ازجمله هوانوردی، آموزش، اطلاعات، ارتباطات، ساخت‌وساز، بهداشت، امور مالی و دیگر صنایع است. نرخ پایین بیکاری باعث شده است این شهر پذیرای مهاجران متعددی با ویزای کار استرالیا باشد.

در ملبورن سبک زندگی اروپایی و استرالیایی ترکیب شده‌اند. هیجان‌انگیز است که موسیقی در رستوران‌ها و کافه‌های شهر همیشه حضور دارد و روح زندگی در این شهر به زیبایی هرچه تمام‌تر جاری است. همچنین ملبورن شهر جوانی است و شهروندان آن زندگی پرنشاطی دارند؛ شهر دارای تفریح‌گاه‌ها، امکانات ورزشگاهی و فروشگاه‌های درجه یکی است که شب‌های ملبورن را باشکوه کرده‌اند.

قمیت مسکن در ملبورن گران است و افراد زیادی از عهده‌‌ی خرید خانه برنمی‌آیند اما خوشبختانه در مقایسه با بسیاری از شهرهای بزرگ اجاره‌بها به‌نسبت درآمد به‌صرفه است. اگر به‌دنبال خانه‌ای مناسب خانواده هستید، بهتر است از مرکز شهر فاصله بگیرید تا خانه‌های ارزان‌تری پیدا کنید. حمل‌ونقل عمومی کارامد و گسترده است. اگر در حومه‌ی شهر زندگی می‌کنید، خرید ماشین ایده‌‌ی بدی نیست.

آدلاید

آدلاید از قدیمی‌ترین شهرهای استرالیاست. زندگی شهریِ آرام، آب‌وهوای دلپذیر و اقتصاد سالم این شهر را محبوب مهاجران کرده است. در این شهر برخلاف دیگر شهرهای بزرگ از هیاهو و راه‌بندان‌ در زمان اوج رفت‌و‌آمد خبری نیست. هزینه‌های زندگی ازجمله مسکن در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ کشور، پایین‌تر است؛ درواقع در بین کلان‌شهرها، آدلاید اقتصادی‌ترین شهر است. در آدلاید موقعیت‌های شغلی گوناگونی برای مهاجران وجود دارد؛ همچنین این شهر سالانه پذیرای ۵ هزار مهاجر در صنایع مختلف از خدمات عمومی، آموزش، بهداشت و سلامت گرفته تا صنایع تولیدی است.

میزان متوسط دستمزد در آدلاید کمتر از دیگر شهرهای بزرگ است اما درمقابل هزینه‌‌ی زندگی کمتر است. مثلا هزینه‌‌ی ملاقات ۱۵ دقیقه‌ای با پزشک ۴۹ دلار است (این رقم در ملبورن و سیدنی حدود ۷۰ دلار است). با توجه به گسترده نبودن خطوط حمل‌ونقل عمومی، خرید خودرو ایده‌ای قابل‌قبول و البته به‌صرفه است. اگر می‌خواهید به همراه با خانواده‌تان به این کشور مهاجرت کنید، براساس نظرات کارشناسان، آدلاید بهترین گزینه برای زندگی در استرالیا محسوب می‌شود.

سیدنی

قدیمی‌ترین شهر استرالیا به مناظر زیبا و دلفریب همچنین تنوع فرهنگی‌اش معروف است. اگر به محیط‌های آرام و دوستانه علاقه دارید، سیدنی بهترین مکان برای زندگی در استرالیاست. تابستان‌های سیدنی گرم و زمستان‌هایش ملایم است. سبک زندگی را در سیدنی در یک کلمه می‌توان خلاصه کرد: خوشگذرانی! تفرج‌گاه‌های متعدد شهر امکان گشت‌وگذار و انواع تفریحات را فراهم کرده‌اند.

این شهر مرکز کسب‌وکار و تجارت استرالیاست و موقعیت‌های شغلی خوبی برای متخصصان و افراد بامهارت دارد. صنایع مهم فعال در این شهر فناوری اطلاعات، آموزش، خدمات مالی و گردشگری هستند. سیدنی برای کارشناس‌ها و افراد بامهارت شرایط کاری خوب و توازن بین کار و زندگی را فراهم می‌کند. در استرالیا شاغلین از ۴ هفته مرخصی باحقوق در سال، بیمه‌ سلامت و ذخیره‌ بازنشستگی برخوردارند.

قمیت خانه‌ در حومه غربی سیدنی معقول‌تر و اجاره‌بها به‌نسبت دیگر کلان‌شهرهای استرالیا بیشتر است. سیستم حمل‌ونقل سیدنی بسیار گسترده است، به‌ همین دلیل زندگی در حومه‌ شهر و رفت‌و‌آمد چندان دشوار نیست. البته اگر محل زندگی‌تان خیلی از مرکز شهر فاصله دارد، این بار هم می‌توانید به خرید ماشین فکر کنید.

پرث

این شهر ساحل غربی در مقایسه با شهرهای ساحل شرقی، شهر کوچکی است اما روزبه‌روز مهاجران بیشتری به امید بهره‌گیری از فرصت‌های شغلی سودآور جذب آن می‌شوند. این شهر زیبا، تمیز و امن به‌ویژه خانواده‌های جوان را در خود جای داده است. جوان‌ها علاقه‌ی بیشتری به این شهر دارند زیرا در کنار محیط آرامش‌بخش، امکانات بسیاری برای تفریح در فضای باز دارد. مردم پرث رفتار دوستانه‌ای دارند و علاقه‌مند به دورهمی‌های خانوادگی هستند. هرچند فروشگاه‌ها و کافه‌های خوبی در شهر وجود دارد اما مردم شهر تفریح خانگی را ترجیح می‌دهند.

برای خرید یا اجاره‌ خانه انتخاب‌های متنوعی وجود دارد، از آپارتمان و استودیو گرفته تا خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های لوکس. حمل‌ونقل عمومی به وسعت سیدنی یا ملبورن نیست اما کارامد و باکیفیت است. اگر خیلی از شهر فاصله دارید و بچه‌دار هستید، شاید بد نباشد ماشین بخرید.

کانبرا

پایتخت استرالیا کانبرا، از قضا کوچک‌ترین کلان‌شهر کشور است. زیرساخت‌های باکیفیت، ساختمان‌های باشکوه و مردم مهمان‌نواز کانبرا، آن را به شهری پرطرفدار در میان مهاجران تبدیل کرده است. هوای کانبرا در مقایسه با شهرهای دیگر استرالیا کمی خشک‌تر است و زمستان‌ها ممکن است کمی سرد باشد. این شهر موقعیت‌های شغلی خوبی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی دارد. نرخ بیکاری پایین و میزان حقوق و دستمزد بالا، کانبرا را به گزینه‌‌ی مناسبی برای مهاجران دارای ویزای کاری تبدیل کرده است.

بریزبن

سومین شهر بزرگ استرالیا با آب‌وهوایی گرم‌تر از دیگر شهرها، هندی‌های بسیاری را جذب خود کرده است. در بریزبن خبری از زمستان‌های خنک نیست! شهر به تفریح و خوشگذارنی اهمیت می‌دهد و شکوفایی اقتصادی‌اش را مدیون همین دیدگاه است. صنایع مهم شهر عبارتند از هتل‌داری، مهمان‌داری، بهداشت و سلامت، گردشگری و … که موقعیت‌های شغلی خوبی برای مهاجران تازه‌وارد فراهم می‌کنند.

امیدواریم این مقاله، اطلاعات مفیدی درباره‌ی زندگی در استرالیا به شما داده باشد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.