راهنمای سفر به عمان؛ ۲۵ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه

1

آنچه در سفر به عمان شما را مجذوب و شگفت‌زده خواهد کرد سواحل نیلگون و بی‌نظیر، تپه‌های شنی، جزایر زیبا و بناهای تاریخی دیدنی و تفریحات آبی فراوان عمان است که این کشور را به یکی از جاهای دیدنی آسیا و مقاصد گردشگری پرطرفدار خاورمیانه تبدیل کرده است. در این مقاله که راهنمای سفر به عمان محسوب می‌شود شما را با جاهای دیدنی عمان آشنا خواهیم کرد.

۱. آب دره‌ مسندم

شبه‌جزیره‌ی «مُسَندَم» (Musandam) از کشور عمان جداست و به‌ اصطلاح برون‌بوم محسوب می‌شود.

رونیکس

سفر به عمان و آب‌دره‌ی مُسَندَم

این استان عمان که در جنوب تنگه‌ی هرمز واقع شده، برای جاذبه‌هایی مانند آب‌دره‌های شگفت‌انگیز، کوهستان‌های خشک و گستره‌های آبی چشم‌نوازش معروف است.

۲. قلعه‌ خصب

سفر به عمان و قلعه‌ی خَصَب

شهر «خَصَب» (Khasab) مرکز مُسَندَم است. در سفر به عمان اگر بخواهید سری هم به این شهر بزنید، می‌توانید سوار سریع‌ترین قایق مسافربری دنیا شوید. قلعه‌ی «خصب» که بازسازی شده و بسیار هم زیباست، در این شهر واقع شده است.

۳. مسقط

سفر به عمان و مسقَط

«مسقط» (Muscat) پایتخت عمان، شهر تاریخی بسیار زیبایی است. ساختمان‌هایی با بالکن‌های چوبی به‌سبک آفریقای شرقی و چندین قلعه‌ی مشرف‌ به‌ دریا، «مسقط» را به مقصدی زیبا و آرامش‌بخش برای گردشگرانی از سرتاسر دنیا تبدیل کرده‌اند. «مسقط» ارزش آن را دارد که دو روزی را در بازارها، موزه‌ها، قلعه‌ها و جاذبه‌های ساحلی آن سپری کنید.

۴. جزیره‌ مصیره

سفر به عمان و جزیره‌ی مَصیره

جزیره‌ی «مَصیره» (Masirah) مقصدی خاص در سفر به عمان به حساب می‌آید. اگر حس حضور وسط ناکجا‌آباد، جایی که به‌ندرت کسی در آن قدم می‌گذارد، را دوست دارید عاشق این جزیره‌ی عمان در اقیانوس هند خواهید شد. چندین ساحل بکر در این منطقه هست که می‌توانید تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها را آنجا ببینید.

۵. کوهستان جبل اخضر

سفر به عمان و کوهستان جبل اخضر

کوهستان «جبل اخضر» (Jebel Akhdar) یکی از بهترین جاهایی است که در سفر به عمان می‌توانید بروید. خودروهای چهارچرخ محرک برای گشت‌وگذار در این منطقه عالی هستند. چشم‌اندازهای کوهستان «جبل اخضر» شگفت‌انگیز است.

۶. آرامگاه ایوب

سفر به عمان و آرامگاه ایوب

ایوب از پیامبران الهی است که محل دقیق دفنش روایت‌های مختلفی آمده است. اما به‌باور عمانی‌ها، آرامگاه ایوب در این کشور واقع شده است. در محوطه‌ی این آرامگاه هم جعبه‌ی کوچکی وجود دارد که می‌توانید جای پای ایوب را در آن ببینید؛ البته خیلی بزرگ است، ولی عمانی‌ها چنین عقیده‌ای دارند. این منطقه میزبان زائران مسلمان فراوانی از سرتاسر دنیاست.

۷. قلعه‌ طاقه

سفر به عمان و قلعه‌ی طاقه

قدمت قلعه‌ی «طاقه» (Taqah) به قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد و در ورودیِ شهر «مرباط» (Mirbat) واقع شده است. این قلعه به‌ دستور «شیخ علی ابن الماشانی تیمان» برای سکونت همیشگی وی ساخته شد. قلعه به‌ خوبی حفظ شده است. موزه‌ی قوم‌نگاری بسیار جالبی هم درون قلعه هست که جنبه‌های متنوع زندگی و فرهنگ مردم این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

۸. شصر، ویرانه‌های شهر گمشده‌ی وبار

سفر به عمان و شصر، ویرانه‌های شهر گمشده‌ی وبار

البته دیگر چیز زیادی از ویرانه‌های باستانی «شصر» (Shisr) باقی‌نمانده است، اما ماجراجویی در مسیری بیابانی و ورود به روستایی دورافتاده، با شترها و بزها و دیوارهایی که روی آنها نوشته شده «شهر گمشده‌ی وبار» هیجان خاصی دارد! در انتهای این روستا مزرعه‌ی کوچکی هست با حیوانات فراوان، از جمله چند شتر که می‌توانید سوارشان هم بشوید.

۹. ویرانه های سمهرم

سفر به عمان و ویرانه‌های سمهرَم

قدمت بندر قدیمیِ «سمهرم» (Sumhuram) به قرن سوم پیش‌ از میلاد تا قرن پنجم پس‌ از میلاد می‌رسد. این بندر یکی از مهم‌ترین جاهای این منطقه در دوره‌ی پیش از اسلام بوده است. «سمهرم» یکی از بزرگترین مراکز تولید کُندر بوده است. این ویرانه‌ها فوق‌العاده هستند و چشم‌اندازهای اطراف‌شان واقعا تماشایی است. در سفر به عمان حتما سری هم به بندر قدیمی «سمهرم» بزنید.

۱۰. ویرانه های البلید

سفر به عمان و ویرانه‌های البلید

ویرانه‌های «البلید» (Al-Baleed) منطقه‌ی باستان‌شناسی وسیعی در نزدیکی شهر «صلاله» است. ابن بطوطه در سال ۱۳۲۹ میلادی از این منطقه بازدید کرده و درباره‌ی زیبایی‌های آن در سفرنامه‌اش نوشته است. بیشتر ساختمان‌های این قلعه به‌ سبک معماری منطقه‌ی «ظفار» (Dhofar)، با مخلوطی از چوب و سنگ ساخته شده‌اند.

۱۱. قلعه‌ سمائل

سفر به عمان و قلعه‌ی سمائل

بدون شک قلعه‌ی «سمائل» (Samail) زیباترین قلعه‌ای است که در سفر به عمان می‌توان دید. قلعه‌ی «سمائل» با کوه‌ها و نخل‌های سر به‌ فلک‌کشیده احاطه شده؛ یک واحه‌ی واقعی در میان کوهستان‌های خشک. چند کیلومتر قبل از «سمائل»، قلعه‌ی کوچک دیگری هم هست که به خاطر برج‌های نگهبانی‌اش معروف شده است. از بالای این برج‌ها همه‌ی روستا را می‌توان زیر نظر داشت.

۱۲. بازار عطر صلاله

سفر به عمان و بازار عطر صلاله

شهر «صلاله» (Salalah) در تجارت کُندر نقش بسیار مهمی دارد. در این شهر دو بازار مدرن هستند که مغازه‌هایشان با محصولات عطرآگین فراوانی پر شده‌اند؛ محصولاتی که از کندر ساخته می‌شوند. «صلاله» منطقه‌ای ساحلی هم دارد که می‌توانید سری هم به آنجا بزنید. مسجد بزرگ سلطان قابوس هم از دیدنی‌های این شهر است.

۱۳. جزیره‌ تلگراف یکی از جاهای دیدنی در سفر به عمان

سفر به عمان و جزیره‌ی تلگراف

جزیره‌ی «تلگراف» (Telegraph) قطعه زمین کوچکی وسط آب است که با شبه‌جزیره‌ی «مسندم» احاطه شده است. در قرن نوزدهم میلادی یک ایستگاه آنجا بود که برای تقویت پیام‌های تلگرافی بریتانیا در مسیر خط کابل خلیج فارس استفاده می‌شد. آن کابل، بخشی از کابل تلگراف لندن به کراچی بود. اما امروزه فقط ویرانه‌های آن باقی‌مانده‌اند. البته اگر به تلگراف رفتید، حتما غواصی در آب‌هایش را تجربه کنید.

۱۴. نزوی

سفر به عمان و نزوی

«نزوی» (Nizwa) یکی از محبوب‌ترین شهرها در سفر به عمان است. جاهای جالب زیادی برای بازدید دارد، از جمله بازار حیوانات و سبزیجات، قلعه‌ای با توپ‌های قدیمی پرتغالی، صنایع سفالی و شهر قدیمی. چشم‌انداز بالای قلعه‌ی «نزوی» فوق‌العاده است. در این شهر می‌توانید از سیستم کانال‌کشی و تأمین آب معروف «افلاج» (aflaj) هم بازدید کنید که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

۱۵. هات

سفر به عمان و هات

«هات» (Hatt) روستای کوچکی در کوه‌های «جبل اخضر» است. رودخانه‌ی کوچکی دارد، از سیستم آبیاری «افلاج» استفاده می‌کند، یکی از اهالی روستا همیشه با تفنگ کلاشینکف بالای سر آن ایستاده و نگهبانی می‌دهد. برکه‌ی کوچکی هم هست که آب زلال آن از چشمه‌ای کوهستانی می‌آید.

۱۶. قلعه‌ جبرین

سفر به عمان و قلعه‌ی جبرین

قلعه‌ی «جبرین» (Jabrin) نمونه‌ی فوق‌العاده‌ای از معماری نظامی در این منطقه است. «امام سلطان ابن سیف الیعروبی» در سال ۱۶۷۰ میلادی این قلعه را ساخت. فضای داخلی این قلعه‌ی بزرگ هیجان‌انگیز و سقف اتاق‌ها و تالارهای آن بسیار تماشایی است. از بالای برج هم می‌توان مناظر اطراف را تماشا کرد.

۱۷. قلعه‌ بهلا

سفر به عمان و قلعه‌ی بهلا

قلعه‌ی «بهلا» (Bahla) یکی از قلعه‌های تاریخی نزدیک «جبل اخضر» است. قدمت این قلعه به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد. این قلعه که چند سالی هم برای بازسازی بسته بود، به‌خوبی حفظ شده است. این ساختمان با واحه‌ای احاطه شده که منظره‌های زیبایی دارد. قلعه‌ی «بهلا» هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

۱۸. الحزم

سفر به عمان و الحزم

«الحزم» (Al Hazm) محلی تاریخی است، قلعه‌ای بزرگ و ویرانه‌های متعدد روستایی قدیمی و حتی یک آرامگاه بسیار قدیمی در بالای تپه. ترکیب درخت‌های نخل سبز و کوه‌های خشک این منطقه، منظره‌ی بدیعی را خلق کرده‌اند.

۱۹. ساحل سده

سفر به عمان و ساحل سده

راندن به سمت ساحل «سده» (Sadah) تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای است. منظره‌های این منطقه زیبا و منحصربه‌فرد هستند. خودِ روستای «سده» کنار دریا قرار گرفته و با کوه‌هایی از سنگ سیاه احاطه شده است. ماسه‌های ساحل هم خود را تا نزدیکیِ روستا کشانده‌اند.

۲۰. تپه های شنی رملات سحمه

سفر به عمان و تپه‌های شنی رَملات سَحمه

تپه‌های شنی «رملات سحمه» (Ramlat the Sahmah)، در واقع انتهای صحرای بزرگ «ربع‌الخالی» (Rub Al Khali) عربستان سعودی است. تپه‌های نارنجی‌رنگِ پوشیده از شن‌های نرم این منطقه، دل عاشقان بیابان را با خود می‌برد. در «رملات سحمه» می‌توانید از تپه‌ها بالا بروید و از منظره‌های زیبای اطراف لذت ببرید.

۲۱. چاه های نفت فهود

سفر به عمان و چاه‌های نفت فهود

«فهود» (Fahud) یکی از مراکز عمده‌ی نفت عمان است. اینجا در دل بیابان، زیرساخت‌های عظیمی برای استخراج نفت و گاز وجود دارد. شاید نتوان این میدان نفتی را جزو جاهای دیدنی عمان به حساب آورد، اما ترکیب برج‌ها و لوله‌ها، این محیط را کمی سورئال می‌کند. برای رسیدن به «فهود»، باید در مسیری خاکی رانندگی کنید.

۲۲. دورهمی‌های خانوادگی عمانی‌ها

دورهمی‌های خانوادگی عمانی‌ها در سفر به عمان

قرارگرفتن در جمع خانوادگی عمانی‌ها تجربه‌ی منحصربه‌فردی است. آنها هم مانند ایرانی‌ها سفره‌های رنگینی پهن می‌کنند. اگر در سفر به عمان کسی شما را برای نوشیدن چای، قهوه یا ناهار و شام دعوت کرد، حتما قبول کنید!

۲۳. ریما

سفر به عمان و ریما

چشم‌انداز «ریما» (Rima) خشک است، کوه‌های بی‌آب‌وعلف و دره‌ی عمیقی با صخره‌های عظیم دارد. در این منطقه، میدان نفتی وسیعی وجود دارد با ماشین‌آلاتی که ۲۴ ساعت شبانه‌روز برای استخراج این طلای سیاه از دل زمین کار می‌کنند. صدای این دستگاه‌های استخراج به‌طرز عجیبی آرامش‌بخش است!

۲۴. قایق‌های متروکه‌ی راس حیلف

قایق‌های متروکه‌ی راس حیلف در سفر به عمان

«راس حیلف» (Ras-Hilf) مرکز استان «مصیره» است. اگرچه خود این شهر جاذبه‌های فراوانی ندارد، اما سواحل آن با قایق‌ها و کشتی‌های به‌گل‌نشسته، جزو جاذبه‌های سفر به عمان به حساب می‌آیند و نمای فوق‌العاده‌ای برای عکاسی هستند. حتی می‌توانید درون این قایق‌ها را هم تماشا کنید.

۲۵. ساحل راس مدرکه

سفر به عمان و ساحل راس مدرکه

مناظر ساحلی «راس مدرکه» (Ras Madrakah) بسیار زیبا و یکی از جاذبه های گردشگری عمان هستند. هزاران خرچنگ، بر این ساحل بکر حکمرانی می‌کنند. دویدن دنبال این خرچنگ‌ها تا درون آب تفریح جالبی است! البته باید حواس‌تان باشد آسیبی به آنها نزنید. شنیدن سمفونی موج‌ها که با ضرب‌آهنگ طبیعت پیش می‌آیند و عقب می‌نشینند هم لحظاتی جادویی را رقم می‌زند.


در ادامه بخوانید: مراکز خرید ارمنستان؛ ۶ مرکز خرید کشور مدها و مدل‌ها

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع wanderlust.co.uk
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. عمان۷۷۷ می‌گوید

    مقاله جامع و کاملی بود من به این کشور سفر کردم بسیار زیبا است و پر از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی.جزیره مصیره و مجسمه کندرسوز مسقط و همچنین مسجد سلطان قابوس بسیار زیبا هستند.جا داشت از بازار مطرح مسقط هم صحبت بشه.